Taas "vääränikäiset" lapset
Vaihdoin pari kuukautta sitten työtä. Viihdyn työssäni hyvin ja kollegat ovat tosi mukavia. Lounas- ja kahvitaukokeskusteluissa olen vaan huomannut että mulla on taas "vääränikäiset lapset". Omat lapset ovat nyt teinejä. Työkavereilla on joko päiväkoti-ikäisiä tai sitten ovat alle kouluikäisten mummoja. Pienten äideillä ja isoäideillä riittää keskenään puhuttavaa. Mä olen kyllä näistä naperoista ainakin toistaiseksi kiinnostunut (jotta tutustuisin työkavereihin paremmin), mutta heitä eivät mun lapseni kiinnosta. Jos jotain heistä puhun, ei tule tarkentavia kysymyksiä tai mitään, vaan puhe kääntyy taas pieniin.
10-15 vuotta sitten mulla oli taaperoita. Silloisessa työpaikassa oli sitten vain isojen lasten vanhempia. Silloin sain esitellä söpöjä valokuvia, mutta muuten työkaverit puhuivat keskenään koululaisistaan ja teineistään, ei heitä mun jälkikasvu juurikaan kiinnostanut.
Välissä olin työpaikassa, missä muutamalla lähimmällä työkavereilla oli suunnilleen samanikäiset lapset kuin mulla. Oli kyllä kivaa ja välillä ihan helpottavaa, kun sai purkaa ajatuksia koulukiusaamisesta, yläkoulun valinnaisainevalinnoista, urheiluharrastuksista, lukion valinnasta...
Tää ei ollut purnaus vaikka varmaan siltä vaikuttaa, vaan huomio. Mua tilanne on sekä hämmästyttänyt että välillä huvittanutkin. Olen jotenkin tajunnut, ettei ne muiden lapset ole koskaan niin kiinnostavia: kiinnostavuus taitaa tosiaan tulla siitä, että muiden lapsia pääsee jollain tavalla vertaamaan omiinsa?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Suomessa työteho on matala, jos töihin mennään puhumaan lapsista ja miehestä ja lomista ja miehen ammatista ja mitäs muuta se ap kaipasi työpäivän aikana ajankuluksi, että saisi 8 tuntia kulumaan.
Meillä on puolen tunnin pakollinen lounastauko joka on omaa aikaa. Työajalla saa istua vartin kahvilla. Kolmessa vartissa ehtii jutella aika paljon.
Ettekö te tee töitä siellä lainkaan, kun puhutte vain lapsista viikosta toiseen ja muista puheenaiheista. Sieltä varmaan kestää ottaa seuraavissa yt-neuvotteluissa löysät pois..