Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten tehdään synnytystapa-arvio?

22.02.2006 |

ensimmäistäni odotan ja en ole oikein tietoinen tuosta synnytystapa-arviosta, että miten se käytännössä tehdään? kertokaa joku viisaampi! =)

walma rv 32+4

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs ei ole ollut neuvolassa puhetta tuosta synnytystapa-arviosta ja kuitenkin alkaa viikot hiipua kohta niille tietämille kun arvio tehdään et asia on ruennut pyörimään mielessä. Kertokaa siis kokeneemmat mitä tuleman pitää niin sanotusti!

Vierailija
2/10 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin synnytystapa-arviossa aikas myöhään minun mielestä. Siis NKL:lta sain ajan 17.6. ´´05 ja la oli 1.7. Ajattelin, että vauva kerkiää jo syntyä ennen tuota.

Mutta asiaan: ensin ultrattiin ja sitten lääkäri kokeili sisäkautta lantion tilavuutta. Ei tuntunut kovin kivalta, mutta kyllä sen kesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käykö kaikki synnytystapa arvioinnissa, vai vaan silloin jos on jotain epäselvää tms.?

Vierailija
4/10 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli esikoisen kohdalla ei minulle puhuttu mistään synnytystapa-arvioinnista, joten ihan normaalisti menin synnyttämään lapsivesien mentyä. Mutta lapsi ei sitten mahtunutkaan alakautta, joten jouduin kiireelliseen sektioon. Tokassa raskaudessa ahtaan lantioni ja kiireellisen sektion takia sain sitten lähetteen synnytystapa-arvioon. Se tehtiin muistaakseni viikolla 37, jolloin katsottiin lantioni rtg-kuvat ja tehtiin sisätutkimus. Nyt varmaankin sama juttu.

Eli mun tietääkseni arvio tehdään vain jos on syytä epäillä jotain ogelmia, korjatkaa jos olen väärässä...

Vierailija
5/10 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mulle tuo synnytystapa-arvio tehtiin viikolla 36 ja keskussairaalassa. Olin seurannassa sokereiden takia joten ilm. sen tekee norm. neuvolalääkäri samoilla viikoilla. Tai ainakin tarkistaa kohdunsuun tilanteen ja onko lapsi miten päin kohdussa.

Ensin lääkärin kanssa juteltiin voinnista ja raskauden kulusta yleensä ja tutkimus käsitti ultrauksen vatsan päältä sekä ns. sisäpuolen ultran. Käsin lääkäri tutki lantion " tilavuuden" todetakseen mahtuuko syntymään norm. tietä. Myös minun mielestäni tuo sisätutkimus oli aika kivulias kun paikat kuitenki aika herkät noilla viikoilla mutta kyllä se kesti..

Mutta näin siis minulla.. odottelen jo tositoimiin pääsyä.. LA viikon päästä :)

Vierailija
6/10 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jos on siihen jotain aihetta, esim. itse sain suoraan lähetteen pituuteni johdosta, olen 156cm pitkä.

Neuvolassa sanottiin et synnyttäjän pituus(lyhyys) on yksi kriteeri synnytystapa-arvioon lähetettäessä. Tietysti myös muita syitä.

Sopii kyllä mulle, vaikka en usko että lyhyt kokoni on mikään ongelma, mutta hyvähän se on käydä tarkistamassa tilanne.

Vierailija
7/10 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kävin synnytystapa-arviossa pari viikkoa sitten naistenklinikalla ja siihen kuului (oikein mukava ja antoisa) keskustelu lääkärin kanssa sekä sitten ultraus mutta ei minkäänlaista " ronkkimista" eikä edes röntgeniä, ainoastaan ulkoapäin tunnustelua.

Joten taitaa olla tapauskohtaista. Minut passitettiin arvioon ensimmäisen lapsen oltua isokokoinen. Nyt sitten viikonpäästä, laskettunapäivänä, on uusi painoarvio.

Vierailija
8/10 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä päin kaikille ensisynnyttäjille tehdään viikolla 36 synnytystapa-arvio. en ole vielä käynyt siellä (aika on kahden viikon päästä). terkka kertoi kuitenki et siellä ultrataan ja kokeillaan käsikopelolla luut (häntäluu ja lantioluut). jännityksellä odotan millainen kokemus se on...

Vierailija
9/10 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ainakaan tampereen seudulla ole syy tehdä synnytystapa-arviointia. Itse olen 152 pitkä ja kaksi olen synnyttänyt normaalisti ilman ongelmia. Nyt kolmannesta kun sokerit koholla niin sanoivat Taysin äitipolilla että kaikki " sokeriäidit" menevät synnytystapa-arviointiin. No itsellä tuohon vielä muutama viikko aikaa eli en tarkemmin tiedä mitä sisällään pitää. Mutta käsitykseni on että tuo arvio tehdään vain äideille joilla voidaan olettaa olevan ongelmia normaalin synnytyksen suhteen.

Vierailija
10/10 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..epäilin ettei vauva mahdu ulos ja muutenkin se tehtiin varmuuden vuoksi.

Pääsin sinne neuvolan kautta.