"Menkää töihin!" Niin miten sinne vaan mennään?
Näin työttömänä kuulee, ja etenkin saa lukea jatkuvasti tota hokemaa että menkää töihin. Olis kiva jos yksikin näistä huutelijoista kertoisi joskus missä on ne työpaikat joihin vaan mennään?
Olen laittanut hemmetisti hakemuksia, sekä oman alan paikkoihin että myös muihin. Ei tärppää. Nyt viimeksi tänään sain eräästä paikasta tuon tutuksi tulleen "valitettavasti et tullut valituksi" - viestin. Kyseessä osa-aikainen työ, 20h/viikko. Hakemuksia mennyt yli 300!! Mulla olisi kyseiseen paikkaan vaadittava koulutus, työkokemusta useita vuosia sekä jokainen vaadituista erityistaidoista, ja ei siltikään. Hakemus ja cv aivan viimeisen päälle, ammattilaisen tarkistamat.
Miettikää hyvät kanssaihmiset nykytilannetta ennen kuin alatte väittämään että töihin pääsee jos vain haluaa. Ei pääse, vaikka mitään en enempää haluaisi!
Kommentit (57)
Itse menin tänään lähialepaan töihin mutta kun aloitin työt niin vartija tuli kohta häätämään koska sotkin muka paikkoja.
Joo. Työttömiä nyt vaan on ihan hirveän paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja, joten älytöntä syyllistämistä.
No joko ne huutelijat on sellasia joilla on verkostoja ja suhteita niin on helppo huudella kun muut ns.järjestää hänelle työpaikan. Tai sit niitä jotka ollu samassa firmassa tai vaihtanu työpaikkoja sillon ku sitä pysty vielä tekemään eikä seuraa aikaansa että miten nykyään asiat menee. Tai sit kolmas vaihtehto on ne jotka saanu duunin johonki vanhempien tai sukulaisen perustamaan firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi pääsee AINA !
Hain siivoojaksi (osa-aikainen työ, opintojen ohessa). Hakijoita oli ollut yli 200 siihen yhteen paikkaan, ja olen kuulema ylikouluttautunut kyseiseen työhön. Näin tällä kertaa.
Joo, enpä päässyt siivoojaksi minäkään, kun koulutettuja on sillekin alalle kuulemma niin paljon et ottavat niitä ennemmin.
Sikäli jännä, että rappusiivoojat ja S-marketin siivojat meillä on nuoria maahanmuuttajapoikia, enkä usko pätkääkään, että heillä olisi siivousalan koulutus.
Meillä on näköjään Lidliin ruvettu ottamaan maahanmuuttajia, nuoria jätkiä. Ja just oli se autonrakennusjutska, joka ilmoitti, että työllistävät mileluiten maahanmuuttajia. Että ne tosiaan tuli tänne viemään työt. En olisi halunnut uskoa.
Itse olen työkyvytön koko loppuelämäni, mutta tyttäreni puolesta pelottaa. Tosin hän on päättänyt lähteä ulkomaille. Ja minäkin kannustan häntä siihen. Ihna syystä.
Vierailija kirjoitti:
Pusipusinaminami kirjoitti:
No kato ympärilles. Paljon on esimerkiksi keräämättömiä risuja luonnossa! Perusta Risunkeräys Oyj ja listaudu saman tien pörssiin!
Maailma on mahdollisuuksia täynnä niitä näkevälle aktiiviselle ihmiselle!
Vitun hölmö taas liikenteessä.
1. Risujen keräämiseen tarvitaan maanomistajan lupa
2. Antaisitko maanomistajana risut ilmaiseksi?
3. Paljonko jää käteen kun oot ensin maksanut niistä maanomistajalle ja yrittänyt myydä ne jollekin polttolaitokselle?
NIINPÄ! Et sinäkään sitä risunkeräys oy:tä oikeasti perustaisi.
Pist! Se oli läppä!
Eniten ärsyttää ministeritason kommentit, että tukia vähentämällä ihmiset menisivät töihin.
Minä olen ollut v. 1975 alkaen töissä yhtäjaksoisesti, 35v. viimeisessä työpaikassa valtion virassa. Siitä palkinnoksi sain kenkää vajaa vuosi sitten tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Työt siirtyivät valtion palvelukeskukseen. Olisin voinut hakeutua sinne, mutta en halua muuttaa Stadista Rovaniemelle tai Poriin. Kun ikä alkaa kohta 6:lla, ei ole pienintäkään toivoa saada töitä miltään alalta. Eläkkeeseen on 5v. Olen toki lähetellyt hakemuksia ettei tule sanomista. Työkkärin tarjoamat palkattomat pilipaliharjoittelut eivät ole mitään töitä. Ne ovat sopivia korkeintaan nuorelle, jolla ei ole mitään työkokemusta.
On tyhmää valtiovallan taholta valittaa huoltosuhteen vääristymistä kun harrastetaan ikärasismia sekä nuorten että vanhojen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi pääsee AINA !
Ei muuten pääse, kokeiltu on. Ja ymmärrän kyllä, etteivät halua akateemista siivousalasta täysin kokematonta ja tietämätöntä töihin, kun alan koulutuksen omaaviakin on tarjolla.
Onko sairaseläke suurempi kuin työttömyystuet?
Tuohan olisi oiva keino päästä sellaiselle. Alkaa joka aamu marssia "mennen töihin" kotikaupungin eri työpaikoille. Ehkä sana alkaa kiiriä ja jossain vaiheessa jonkun työpaikan pomo ottaa yhteyttä terveysviranomaisiin.
Solli ei ainakaan ota koulutettuja ihmisiä siivoojiksi, sillä heitä ei voi kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka palkattomaan työkokoeiluun, äläkä köyhä täällä ulise laiskuuttasi!
T.Persukeko-hallitus
Enää ei kannata itse hakea harjoittelupaikkaa, kun siitä ei saa sitä 9€ päivässä. Sen saa vain jos työkkäri hommaa sulle sen harjoittelupaikan. Aktiivisuudesta siis rangaistaan ja lisää rahaa saat kun oot vaan kotona ja odotat ja toivot että työkkäri "pakottaa" sut jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää ministeritason kommentit, että tukia vähentämällä ihmiset menisivät töihin.
Minä olen ollut v. 1975 alkaen töissä yhtäjaksoisesti, 35v. viimeisessä työpaikassa valtion virassa. Siitä palkinnoksi sain kenkää vajaa vuosi sitten tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Työt siirtyivät valtion palvelukeskukseen. Olisin voinut hakeutua sinne, mutta en halua muuttaa Stadista Rovaniemelle tai Poriin. Kun ikä alkaa kohta 6:lla, ei ole pienintäkään toivoa saada töitä miltään alalta. Eläkkeeseen on 5v. Olen toki lähetellyt hakemuksia ettei tule sanomista. Työkkärin tarjoamat palkattomat pilipaliharjoittelut eivät ole mitään töitä. Ne ovat sopivia korkeintaan nuorelle, jolla ei ole mitään työkokemusta.
On tyhmää valtiovallan taholta valittaa huoltosuhteen vääristymistä kun harrastetaan ikärasismia sekä nuorten että vanhojen kohdalla.
On aina hanurista, jos saa kenkää, mutta hei, jos on enää 5 vuotta eläkkeeseen, niin "who gives a shit?"
Nauti elämästä vielä kun kerkeät, ja unohda koko työelämän raadollisuus. Nihkeämpi tilanne on nuoremmilla henkilöillä, jotka eivät pääse edes työelämään kiinni ja vuodet vaan vierivät. Eivät pääse rakentamaan koko elämäänsä missään vaiheessa.
Niinpä! Mä olen niin usein kuullut tuon, että pitäskö sun vaan mennä töihin. Kun kysyn, että minne? - no, onhan sulla sitä siivouskokemusta. Joo, mä siivosin opiskelun ohessa yli 20vuotta sitten...
Nyt olen toisinaan tehnyt siivouskeikkoja, järjestäen määräaikaisia tai projekteja. Eli koulutusta mulla ei siivousalalle ole. Aina tulee joku, joka sitten pokkaa sen vakkariduunin ja tunnit alkaa vähenemään.
Olen feissannut, tehnyt tutkimuksia ja puhelinmyyntiäkin. Jos ei tule tarpeeksi tulosta nopealla aikataululla, niin olen saanut lähteä. En ole myyntihenkinen ihminen ja aina tuntuu pahalta lähteä noihin hommiin, silti menen ja yritän kaikkeni. Näitä teen, että saan jotain tekemistä vakkariduunin hakemisen lisäksi.
Mä olen toisinaan nyt autellut naapurustossa. Lapsiperheitä ja vanhuksia, tai ketä vaan, joka apua kaipaa. Vaikka istun vieressä ja pidän kädestä kiinni, kuuntelen.
Siitäpä sitten eräs sai päähänsä, että mun pitäisi laittaa hoivafirma pystyyn, että työllistän itseni. Kakat, jos mä jotain taskurahaa tuosta joskus saankin tai aineellisia hyödykkeitä, niin en siitä vähästä rupee lakisääteisiä maksamaan. Yrittäjien lapsena en vihaa omia lapsiani niin paljon, että alkaisin yrittäjäksi. Not my cup of tea.
Sanotaan, että työntekijät tykkää yritteliäästä ja innovatiivisesta työntekijästä. Pätkätyöt ei silti näytä hyvältä CVssa. Se aina laitetaan jotenkin työntekijän piikkiin, kun vaan piipahtelen töissä. Mua pidetään epäluotettavana työntekijä. Niin mulle on muutamista hakemista paikoista sanottu.
Nyt on hyvä sesonki kesätyöpaikoista. Haen, vaikka "yli-ikäinen" olenkin. Yhdestä paikasta tuli viesti, että nämä on nuorille tarkoitettuja paikkoja. Hyvä, että heille on töitä.
Lähden taas kesällä festareiden liepeille keräämään pulloja. Saan ensi talveksi uusia vaatteita.
Päiväkotiin pääsee aika helposti. Monessa on liian vähän hoitajia ja liikaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina hanurista, jos saa kenkää, mutta hei, jos on enää 5 vuotta eläkkeeseen, niin "who gives a shit?"
Nauti elämästä vielä kun kerkeät, ja unohda koko työelämän raadollisuus. Nihkeämpi tilanne on nuoremmilla henkilöillä, jotka eivät pääse edes työelämään kiinni ja vuodet vaan vierivät. Eivät pääse rakentamaan koko elämäänsä missään vaiheessa.
Joo, tottakai nuorilla on vaikeampaa, en sitä tarkoittanutkaan, pätjään kyllä eläkkeeseen asti jotenkin, tosin sekin pienenee. Ärsyttää vain yleisellä tasolla että hyvinvointivaltio on ajettu tällaiseen jamaan. Nuoret, jotka eivät pääse aloittamaankaan elämänsä rakentamista, ovat syrjäytymisvaarassa ja se tulee myös kalliiksi joka tasolla. Minua ei haittaa vaikka vähän syrjäytyisinkin :)
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin pääsee aika helposti. Monessa on liian vähän hoitajia ja liikaa lapsia.
No niinpä onkin! Hoitajamitoitus on katsos vedetty niin pienelle jotta saadaan taas muutama koulutettu hoitaja kortistonjatkoksi. Sillä päiväkodilla on siis liian paljon lapsia siksi ettei niillä ole varaa palkata enempää henkilökuntaa! Eihän kenellekään ole mikään uutinen että työ_tehtäviä_ riittäisi tässä maassa vaikka miten paljon. Mutta kun sitä palkkaakin pitäisi saada sen verran että sillä elää.
Ristus.
Vierailija kirjoitti:
Ne elää vieläkin vuotta 1980 tms. Nykyään tarttee kaikenmaailman ammattipätevyyskortteja, kursseja, lupia ja muuta paskaa. Meinaahan tää byrokratia jo moottorisahakorttiakin ;) Epäpätevänä vaikea töitä saada ja niihin perustason duuneihin (kassa) otetaan varmasti mieluummin merkonomi tai lukiosta tullut typy kuin kauppatieteiden maisteri :D
Surullista mutta totta tässä maassa.
Mitäs niillä risuilla sitten tekee - keväthattujako?
Linnunpesiinkin tarvii pehmikkeitä ja linnut duunaa itse parempia himoja itselleen.