Kumpaa arvostat enemmän: Bachia vai Mozartia?
Kommentit (13)
Kysymys on todella vaikea, koska kyseessä on kaksi niin erityyppistä säveltäjää. Bach on täyteläistä ja harkittua, Mozart taas leikitteli musiikillaan ennennäkemättömästi. Hänelle musiikki oli suureksi osaksi hupia. Siltä se ainakin tuntuu. Jopa Requiem on täynnä "pilkettä silmäkulmassa".
Jos pitäisi valita, ottaisin Bachin ennemmin kuunneltavaksi, mutta säveltäjänä en todellakaan osaisi valita.
Bach on musikaalisille. Mozart lapsen musiikkia vähemmän musikaalisille.
Mahdotonta valita. Molempien musiikki kuuluu gospelmusiikin parhaimmistoon historiallisesti.
Sekä Bach että Mozart olivat hartaita kristittyjä, ensin mainittu protestantti, toinen katolilainen. Mielenkiintoista on, että molemmat olivat jopa omana aikanaan ja omissa yhteiskunnissaan, joissa elivät, poikkeuksellisen vakavasti kristilliseen uskoonsa suhtautuvia – Mozart paastosi säännöllisesti, mitä edes hänen aikansa katolilaiset eivät aina "muistaneet" tehdä, ja kävi isänsä kanssa kirjeenvaihtoa, jossa kaikki muu, myös säveltäminen ja esiintymiset, olivat toissijainen aihe uskon asioihin nähden!
Bach tunnettiin evankelisena uskovaisena, joka antoi nerokkaasta sävellystyöstään kaiken kunnian Herralle.
Myös Händel oli julkikristitty ja harras uskovainen sekä sävelsi musiikkia kristillisin teemoin, samoin Chopin oli julkikristitty, vaikka hänen musiikkinsa on pääosin instrumentaalista eikä siten tunnistettavissa gospeliksi.
Beethovenin suhtautuminen uskoon ei ole selvä, ja koska siitä ei ole perinteisesti ollut yhtä selkeää tietoa, monet ateistit ovat Beethoven-faneja... ;) Toisaalta Beethoven-historioitsijat ovat sittemmin päätelleet tekstilähteistä – näiden ateistien suureksi järkytykseksi – että Beethoven oli sittenkin kristitty, vaikkei niin harras ollutkaan.
Tässä tuli nyt "hieman" ylimääräistä ap:n kysymkseen nähden... :D Kuuntelen itse gospelia laajasti, klassisesta kirkkomusiikkiin ja souliin.
Mozartilla on paremmat kuulat ja leffa oli hyvä.
Bach on enemmän mieleeni.
Mozart oli muuten vapaamuurari ja mm. Taikahuilussa on näitä vapaamuurarisysteemejä.
Minun valintani on Mozart. Hän oli nero.
Se vähä mitä olen kummankin tuotannosta kuullut, on aika tasaväkistä keskenään joten hankala valita. Toisaalta Mozartin elämään/tarinaan on tullut tutustuttua enemmän että ehkä kallistun hänen puolelleen.
M22
Klassisen musiikin monumentaalisia tekijöitä molemmat. Miksi noita pitäisi arvotella toinen toisensa edelle, höpsöä.
En ole kovin asiantuntija, ja mulla Mozart uppoaa paremmin. Bach vaatii jo enemmän keskittymistä ja ymmärrystä musiikista. Ja sillä on paremmat kuulat:)
Todella vaikea valinta. Bach talvikaudelle, Mozart keväälle.
Ehkä kallistun Bachiin, jotenkin syvempää. Molemmat ohittavat kuitenkin asteikossani Chopinin.
Oi, minä rakastan Chopinia. Tosin Bachia myös. Mozartista olisi voinut tulla suurempaa, mutta tuonela vei.
Kristittyjä hengellisen kirkkomusiikin säveltäjiä molemmat. Mozart sävelsi paljon myös messuja...
Bachia, koska siitä kuuluu äärimmäinen pohdinta ja työnarkomanius. Mozartin musiikki on ilmavaa, mukavaa ja vähän epäkypsää, josta voi kuulla, miten vaivatta hän pystyi niitä biisejään väsäilemään. Olisi ollut kyllä kiinnostavaa kuulla, millaista Mozartin musiikki olisi ollut, jos hän olisi elänyt pari vuosikymmentä pidempään.