Kokemuksia sinun tai läheisesti keuhkokuumeesta?!
Miten oireili aluksi ja miten oireilu jatkui?
Kuinka pitkään kärsit oireilusta ennen kuin menit lääkäriin?
Mitä sait hoidoksi?
Kauanko olit sairaslomalla?
Kuinka kauan toipuminen kaiken kaikkiaan kesti?
Kommentit (29)
Korkeaa kuumetta ja flunssaoireita. Menin lääkäriin kun kuumetta oli jatkunut muutaman päivän. Keuhkokuvassa löytyi vaikka lääkäri ei kuuntelemalla löytänyt mitään. Kaksi ab-kuuria söin ennenkuin parani. Sinänsä oli kyllä aika lieväoireinen, crp oli korkeimmillaan jotain päälle 50. En kokenut itseäni sen sairaammaksi kuin tavallisessa flunssassa. Pari viikkoa olin kuitenkin sairaslomalla.
3 kertaa ollut.
1,5 vuotiaana olin sairaalassa happiteltassa. Itse en muista siitä mitään. Viitisen vuotta sitten oli lähes perusflunssan oireilla, olin varmaan liki viikon sairastanut kun hakeuduin alkuviikosta lääkäriin. Olin loppuviikon pois töistä. Kaksi vuotta sitten oli vähän rankemmat oireet, mutta olin jo kasvaimen vuoksi sairaslomalla. Joka kerta pahin vaihe on mennyt hyvinkin nopeasti lääkärikäynnin jälkeen ohi, eli antibiootit ovat tainneet tepsiä hyvin. Puolikuntoisuus on jatkunut oman aikansa sen jälkeen.
3 viikkoa saikkua, pari kuukautta tavallista heikompi olo. Ei armoa lastenhoidosta.
Oliko teillä vatsakipuatai kylkikipua?
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä vatsakipuatai kylkikipua?
Minulla oli. Kuume oli sahaava ja sitten tuli hengeahdistustakin. Pika-crp meni tappiin terveyskeskuksessa ja sitten vietiinkin ambulanssilla sairaalaan. Oli tullut sepsiskin keuhkokuumeen päälle. Toipuminen vie useita viikkoja.
Lapsellani oli jokunen vuosi sitten.Lpasi oli silloin 8 v. Ensin oli normaalin flunssan oireita ja pientä kuumetta. Kolmantena päivänä kuume nousi yhtäkkkiä, lapsi valitti huimausta ja pääkipua, ja lopulta hengitys muuttui nopeaksi. Olin jo soittanut sillin ajan lääkärille. Lääkäri ei kuullut keuhkoista vielä mitään rahinaa yms, ja tulehdusarvot oli vain hiukan koholla. Otettiin kuitenki keuhkoröntgen, jossa näkyi keuhkokuumeen aiheuttamia varjostumia. Aloitettiin antibioottihoito ja hoito kotona. kolmen päivän päästä uudelleen lääkäriin, koska hoito ei tepsinyt. Silloin keuhkokuumeen oireet oli vahvat jo kuuntelemalla ja tulehdusarvot korkeat. vaihdettiin lääkitys ja se rupesi vaikuttamaan. Ekaksi epäiltiin pneumokokin aiheuttamaksi, mutta mykoplasmalääkkeet sit auttoi ( siihe ei niin korkea kuume yleensä kuulu). Lapsi oli poissa koulusta kaksi viikkoa, ja sitten piti vielä olla rasittamatta itseään ( urheilematta) kaksi-kolme viikkoa ( toki kevyempää liikuntaa).
Mulla oli ollut flunssa ja kuume, ei mikään paha edes. Sen jälkeen jäi yskä pitkäksi aikaa, olo tuntu aina heikolta ja tuntui että hengitys oli melko pinnallista, en saanut hengitettyä syvään. En ois osannu epäillä mitään suurempaa, ajattelin että ihan normaalia flunssan jälkeen. Menin joskus kahen viikon oireilun jälkeen lääkäriin ja löyty keuhkokuume.
Aluksi flunssan oireita ilman kuumetta. Yhtäkkiä alkoi hengitys sattua ja kuume nousi. Menin lääkäriin, jossa diagnoosiksi tuli angiina. Antibiootit. Kärvistelin muutaman päivän korkeassa kuumeessa eikä helpottanut. Uudestaan lääkäriin, jossa tutkittiin kunnolla. Uudet antibiootit. Sairastin vielä viikon. Kuukausi sairaslomaa. Toipumiseen meni pari viikkoa, esim. portaiden kävely otti keuhkoihin
CRP 300, hengityskone -> kooma 9 pv -> kuolema.
Mulla ollut nyt viikon verran kuumetta ; kahtena päivänä liki 39 ja muina päivinä 37,5 korkeintaan. Väsynyt olo tietty. Yskää ollut ja eilen illalla vatsakipua, tänään kylkikipua .. Mut tänään vähän virkeempi olo (lämpö 36,9) et jaksoin tiskata ja köydö kaupassa. Hengitys vähän ahtaalla no onhan nuha, joten normaalia.. mut mietin noita vatsa - ja kylkituntemuksia että pitääkö tässä nyt lääkäriin lähteä :/
Onko nyt liikkeellä jotain keuhkokuumetta aiheuttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt liikkeellä jotain keuhkokuumetta aiheuttavaa?
Keuhkokuume on virustaudin (esim. nuhakuume) jälkitautina tuleva bakteeritulehdus.
Tavallisen flunssan jälkitautina. Kauhea yskä, kuulin itsekin keuhkojen rohinan. Menin lääkäriin kun kuume nousi uudestaan sen parin päivän normiflunssan jälkeen. Viikko sairista, en tuntenut oloani mitenkään kummoisen sairaaksi. Lääkitystä en muista, mitä oli. Jotain oli.
Meidän 8-vuotiaalla oli. Pitkä flunssa pohjalla: sahaavaa kuumetta ja yskää. Aamulla terveyskeskuksessa ei päästy lääkärillle vaan hoitaja otti pikatestillä tulehdusarvot tme. joka oli ok (ilmeisesti voi kehittyä siis todella nopeasti)
Oire, jonka takia lähdimme iltamyöhällä päivystykseen oli todella kova mahakipu ylävatsassa, lapsi ei meinannut pystyä kävelemään). Päivystyksessä verikokeet, keuhkoröntgen ja jotain muuta ja diagnoosi hyvin selkeä keuhkokuume. Osastolle tarkkailuun pari päivää. Koko höskän takia poissa koulusta kaksi viikkoa (joista osa jo edeltävän flunssan takia) ja jääurheilukieltoa melkein kuukausi - kokeneen maajoukkuelääkärin ohjeesta.
Teinilläni oli. Tein siitä tänne ketjunkin. Lisäksi oli korvatulehdus.
Alkoi jatkuvalla kuivalla yskällä. Se oli hyvin häiritsevää, kun olimme juuri joulukirkossa. Luulin vaan jotain menneen kurkkuun. Seuraavana päivänä mitattiin kuume ja se oli muistaakseni jotain 39. Niissä lukemissa pysyi ja viiden pöivänbpäästä mentiin lääkäriin. . Olo oli sellainen, että ei jaksanut yhtään mitään. Ei edes istua. Ainoastaan vessassa jaksoi käydä. Ei ollut nuhaa.
Sai peräjälkeen 3 ab-kuuria, kun se bakteeri jumitti korvissa. En osaa sanoa, kauanko se itse keuhkokuume kesti. Siihen kuurit tehos paremmin. Röntgenkuvaa ei otettu ekalla lääkärikerralla, vaan vasta sit, ku ekan kuurin jälkeen oli edelleen korvatulehdus. Kuvassa näkyi keuhkokuumeen paranemisvaihe.
Itsellä ollut jo 3 kertaa, keuhkoputket "ahtaat" tms niin melkein joka flunssa menee keuhkoputkentulehdukseksi ja pahimmat sitten keuhkokuumeeksi.
Ekat 2 kertaa pitkittynyt flunssa, ensimmäisellä kerralla meni pois ja tuli uudestaan, olin siis välillä kuumeeton ja muutenkin ok ja sitten iski uudelleen. Meni viikkoja ennen kuin tajusin mennä lääkäriin, siinä vaiheessa todella korkea kuume. Laski parissa päivässä pois, sairaslomalla (koulusta silloin vielä) ehkä n viikon.
Viime kesänä viimeisin, ei nuhaa, muuta flunssaoiretta, pelkästään korkea kuume. Sitten paheni parissa päivässä niin että alkoi oksentelu, mikään ei pysynyt sisällä. Kesti kauemmin toipuminen, yhteensä vajaa pari viikkoa saikulla ja senkin jälkeen vielä viikon menin aika puoliteholla vaikka olin töissäkin.
14 ei se keuhkokuume tule aina jälkitautina. Sekä minulla lapsena että teinilläni tänä vuonna keuhkokuume alkoi suoraan.
10 osaatko sanoa, miksi hoito ei auttanut läheistäsi? Surullinen tapaus.
Mun isällä oli muutama vuosi sitten. Oli todella raju flunssa, kova kuume ja yskää. Mun mielestä hän sairasti vajaan viikon ennen lääkäriin menoa. Hänellä oli hoitona IV-antibiootti. En muista sairasloman kestoa, isäni työ oli (nyt on eläkkeellä) aika kevyttä ja työaika melko vapaa, joten voi olla, ettei ollut sairaslomalla ihan valtavan pitkään. Kyllä hän oli sellainen puolikuntoinen ainakin kuukauden ajan, ellei kauemmin. (En muista niin hyvin, olin itse raskaana tuolloin ja vähän huonossa hapessa. Kävin kuitenkin vanhempia auttamassa, laittamassa ruokaa, käyttämässä koiraa ja imuroimassa, koska äitikin sairasti, vaikkei sitten saanutkaan keuhkokuumediagnoosia. Sairastuin sitten itsekin, mutta tauti oli paljon lievempi.)