Kokemuksia sinun tai läheisesti keuhkokuumeesta?!
Miten oireili aluksi ja miten oireilu jatkui?
Kuinka pitkään kärsit oireilusta ennen kuin menit lääkäriin?
Mitä sait hoidoksi?
Kauanko olit sairaslomalla?
Kuinka kauan toipuminen kaiken kaikkiaan kesti?
Kommentit (29)
Kauanko yskä jatkui ab-kuurin aloittamisen jälkeen?? Lievenikö yskä yhtään
Minulla kahdesti viimevuonna.
1. kerta koko perhe sairasti flunssan. Minulla se pitkittyi. Vinttiin kun kiipesin portaat niin en jaksanut kuin istua kamarin lattialla katsomassa kun ambulanssi ihmiset hoitivat lastani joka myös sairas. Crp korkealla ja sain antibiootit. Tehosivat mutta kyllä kesti varmaan pari kuukautta että yskä kokonaan pois ja kunto palautunut.
2. kerta sitten reilu puolivuotta edellisestä. Sairastin flunssaa viikon (töihin ei oteta sijaista joten kävin buranan voimin tuon viikon töissä). Seuraavalla viikolla kuume nousi uudestaan ja jouduin saikulle. Tein kuitenkin etänä töitä. Crp nousi ja työterveys sitten määräsi antibiootit ja röntgen kuvan jossa näkyi keuhkonkuume. Olo oli tosi heikko ja yskä kova. Antibiootit auttoi nopeasti. Koko ajan tein työni etänä mutta välillä nukahdin tietokoneen ääreen. Kaikkiaan olin kaksiviikkoa sairaslomalla (tekemässä etätöitä). Sitten takaisin töihin ihan työpaikalle. Vielä pari viikkoa oli tosi kurja olo töissäkin ennenkuin olin parantunut kunnolla.
Nro 24, millainen yskäsi oli? Oksensitko limaa? Jatkuiko se yskä yhtä pahana myös ab-kuurien aloittamisen jälkeen?
24 jatkaa
Oksensin limaa. Minulla taustalla myös lievä astma joten muutenkin herkästi limainen. Sain kovia yskänpuuskia. Välillä pelotti jo tukehtumisen tunne kun yskin pitkään ja kovaa.
yskä jatkui varmaan vielä viikon tai pari kuurin aloittamisen jälkeen parantuen hiljakseen. Toki aloitin myös astmalääkityksen kun sain keuhkonkuumeen (astma niin lievä että käytän lääkkeitä säännöllisesti vain flunssaisena).
Vierailija kirjoitti:
24 jatkaa
Oksensin limaa. Minulla taustalla myös lievä astma joten muutenkin herkästi limainen. Sain kovia yskänpuuskia. Välillä pelotti jo tukehtumisen tunne kun yskin pitkään ja kovaa.
yskä jatkui varmaan vielä viikon tai pari kuurin aloittamisen jälkeen parantuen hiljakseen. Toki aloitin myös astmalääkityksen kun sain keuhkonkuumeen (astma niin lievä että käytän lääkkeitä säännöllisesti vain flunssaisena).
Kiitos vastauksesta. Nyt on täälläkin alkanut ab-kuurin aloittamisen jälkeen lapsella se yskä vähenemään. Välillä tulee niitä yskänpuuskia vielä, mutta vähenemään on, kun ennen antibioottia yski siis käytännössä joka ikinen sekunti ja oksenteli limaa jopa kymmenen kertaa päivässä.
20 vsittten oli. Limaa nousi jatkuvasti, menin lääkäriin, kuvasi ja kuumeeton keuhkokuume. Sain ab kuurin ja jatkoin koko ajan töitä , hoidin isoa lypsykarjaa ja tietty muutakin piti tehdä.
Varmaan siitä tuli kun pölyä joutui paljon töissä hengittämään, heinien, viljan, joissa maan pölyä ja eläinpölyä myös
Keuhkokuumeitakin on erilaisia. Yleisin keuhkokuumeen aiheuttaja on pneumokokki-bakteeri. Tauti alkaa nopeasti. Kuume nousee koviin lukemiin ja crp voi olla 300-400. Tämä tauti paranee nopeasti iv-antibioteilla. Itse olen sairastanut kolme keuhkokuumetta ja näistä kaksi on ollut juuri pneumokokki-bakteerin aiheuttama. Viimeisin keuhkokuume oli pneumocystiitti eli keuhkohin pesiytyi bakteereita ja sienikasvustoa. Olin sairaalassa kaksi viikkoa ja sain kolmea antibiottia kerralla suoneen. Oloni oli ihan hyvä, vaikka lääkäri kertoi, että nyt on tilanne vakava. Onneksi en ole koskaan polttanut tupakkaa, joten paranin taudista. Jos olisin ollut tupakkamiehiä, niin en nyt kirjottelisi tätä.
Lapsella oli 3-vuotiaana. Normi kuumetaudilta se aluksi vaikutti, mutta kun kuumetta oli useampi päivä ja ei saatu laskemaan särkylääkkeilläkään (terveysneuvonnan ohjeen mukaan syötettiin paracetamolia ja ibuprofeiinia vuorotellen, että sai tiheämpään lääkittyä), niin mentiiin lääkäriin.
Siinä vaiheessa lapsi ei jaksanut tehdä oikein mitään, mutta esim. hengitysoireita ei ollut. Keuhkoröntgenissä näkyi tulehdus. Antibioottikuurilla lähti, pari päivää niin oli jo ihan reipas, toki tuli liikuntakieltoa pariksi viikoksi, mutta estäpä tuonikäistä liikkumasta...