Mitä lapsuuden lempiruuokaasi syöt tänäkin päivänä
Kommentit (39)
Kalakohokasta, se on hyvää! Toinen herkku on paistetut silakat ja muusi.
Uudet perunat ja kunnon silli( ei mikään abban purkkisilli). Kaali-ja maksaruoat.
Sultsinat ovat myös todella hyviä,mutta niitä en oikein osaa tehdä.
Merimiespihvit
Munakas
Lammaskaali (keitto)
Siskonmakkarakeitto
Janssoninkiusaus
Kaalikeitto
Omenariisipuuro
Nämä nyt ensimmäisinä tuli mieleen. Omenariisipuuroa en ole tehnyt yli vuoteen, mutta pidän siitä todella paljon :)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden herkkuruokaa oli koulun keittiön valmistama kanaviilokki ja riisi mustaherukkahyytelöllä. Tätä söisin varmasti edelleenkin hyvällä ruokahalulla, mutta itse en jaksa/viitsi/osaa ruveta tekemään ja eipä tuota ole enää juuri missään tarjollakaan.
Perunavelliä nakin- tai makkaranpalasilla syön toisinaan. Ei enää ehkä niin herkkua kuin oli muinoin, mutta maistuu kyllä.
Mustamakkaraa.
Makaronilaatikkoa.
Kanaa ei ilmeisesti saa Suomessa enää lainkaan kaupasta, mutta lähes koulun kanaviillokin tapaista sain sairaala-ateriana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden herkkuruokaa oli koulun keittiön valmistama kanaviilokki ja riisi mustaherukkahyytelöllä. Tätä söisin varmasti edelleenkin hyvällä ruokahalulla, mutta itse en jaksa/viitsi/osaa ruveta tekemään ja eipä tuota ole enää juuri missään tarjollakaan.
Tämä olis herkkua, mutta mistään ei saa enää. Jauhelihakastiketta ja kuoriperunoita syön edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön toisinaan pelkkää pastaa oivariinilla ja ketsupilla. Se on niin hyvää, ja niin oli lapsenakin.
Niin hyvää! Tämä meikäläisenkin lemppari.Toinen on vaniljajäätelö O'boy-kaakaojauheen kanssa.Sitä herkkua syöty jo melkein 40v.
Jauhelihakeittoa, johon laitetaan makaronia sekaan. Siis perunaa, juureksia, jauhelihaa ja makaronia.
Mun lemppari lapsena oli kalakeitto ja on se kyllä edellen top-vitosessa. Toki lapsena äiti teki seitiin ja maitoon. Itse teen lohesta ja kermasta :)
Kananmunakastike ja potut! Ja potut ja kastike pitää muussata ja sekottaa semmoseksi mössöki niinku lapsena 😁
Lähelle autenttista kanaviillokkia pääsee, kun ostaa kaupasta pakastebroilerin, keittää sen ja sitten siitä liemestä ja kanasta (eli siis tässä tapauksessa broilerista), vehnäjauhosta ja currystä tekee kastikkeen. Parasta mustaherukkahilloa on muuten Meritalon mustaherukkahillo. Teen tätä aina kun teen kanalientä pakastebroilerista. On se vaan niin hyvää. Sitä lientä tulee muuten aika reippaasti ylimääräistä, sen voi laittaa tölkkiin ja jääkaappiin. Sitä voi sitten käyttää milloin mihinkin ruokaan, kastikkeisiin, keittoon...
Spagettia oivariinilla (lapsuudessa se oli tietty vielä voimariini), lihapullia, jauhelihakastiketta, perunamuusia, makaronilaatikkoa, hampurilaisia, pitsaa. Olen aina rakastanut valkoista vehnää ja jauhelihaa, mikään kovin terveellinen ei tainnut lapsena kuulua lempiruokiini.
Vierailija kirjoitti:
Paistettua thüringerin makkaraa, hapankaalia ja paistettuja perunoita.
Haudutettua sipulipihviä ja muussia
No tietenkin - merimiespihvi ja hernekeitto unohtui, samoin lihapullat ja mureke
Pinaattikeitto. Äiti ei ikinä tehnyt ruokaa ja isä oli aina töissä. Isä osti usein pinaattikeittoa pakkaseen ja opetti tekemään sitä. Vaikka suunnilleen elin pinaattikeitolla alakouluikäisenä niin kyllä se edelleen maistuu.
En syö mitään lapsuuteni ruokia enää. Söimme kotona usein pinaattikeittoa, perunakeittoa, nakkisoppaa, nakkikastiketta, makaronilaatikkoa, lasagnea, jauhelihakastiketta perunoilla ja lasagnea. Lapsuudenkodista jäi sellaiset traumat etten ole sieltä muutettuani syönyt keitettyjä perunoita yhtäkään kertaa, puhumattakaan iljettävistä nakki/lihaviritelmistä vaaleanruskeassa limakastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Spaghetti, pinaattikeitto
Siis pelkkä spaghettiko? Ei mitään kastiketta/maustetta?
Makaronilaatikko
Vispipuuro
Savustetut ahvenet
Kesäkeittoa en ole syönyt aikoihin, täytyisi joskus tehdä.
Jauhelihakastike + perunat, lisäksi punajuuriviipaleita.
Hernekeitto, itse tehty.