Pitääkö teidän muiden 14-16- vuotiaat tyttöteinit huoneensa siistinä?
Mä en tajua, kun meillä on joka päivä sänky ja lattiat täynnä vaatteita ja tavaroita, vaikka olisi edellisenä päivänä siivonnutkin. Onko tämä muotia vai jotain masennusta? Lisäksi mielialan vaihteluita. Seurustelee, mutta ei kerro minulle kaikkea, luulen että varsinkaan, jos jotain ongelmia poikkiksen kanssa.
Mitä teen? T. teinin yh-äiti
Kommentit (22)
Olen 23 vuotias nainen enkä silti osaa pitää tavaroitani järjestyksessä 👍 laiskuutta se vain on
Hirveässä kunnossa on huone, lähinnä vaatteita hujallaan ja tosiaan sänky petaamatta. En jaksa nalkuttaa asiasta päivittäin, jos tulee vieraita (siis aikuisia vieraita), niin sitten hänen pitää siivota huoneensa ja siivoaakin, usein napinan kera tosin.
t. 14-v. teinittären mama
Kolme tytärtä olen kasvattanut ja kaksi sikapossua ja yksi siisti.
Siisteimmälläkin lipesi ote 15-vuotiaana joksikin aikaa mutta sitten ryhdistäytyi ja siivosi tip top.
En jaksa kellekään valittaa huoneistaan, siinäpähän ovat läävissään vaikka hävettääkin jos jotkut haluaa nähdä niiden huoneet.
Kerran piti tosin puuttua, oli kesä ja lattialla omenanraatoja ja jäätelönjämiä kulhossa ja muurahaiset yritti vallata koko huoneen. Ällötys!
Silloin ojensin pesuaineen ja tarvikkeet likalle ja sanoin että kannattaa siivota jos haluaa nukkua yönsä rauhassa.
Huoneen lattia vaatteita täynnä. Siivous kyllä oman huoneensa ja pesee ison osan pyykeistään ,mutta harvakseltaan. Itse olin samanlainen aikoinaan.
En itte ainakaan siivonnu ja huitelin ties missä, oon kyllä ihan tyytyväinen kun sain mennä miten tykkäsin. Toki jälkiviisaana voisin sanoa, että tue sitä tytärtäsi enemmän siinä siivouksessa, itse ainakin olen edelleen tosi sotkunen.
16-veen huone on niin siisti, kun olla voi. Kaikki tavarat ovat järjestyksessä ja sängynkin petaa joka ikinen aamu. Sairastaa muuten masennusta, käy terapiassa ja on lääkityksellä.
15-veen huone on kuin pommin jäljiltä. Sänkyä ei edes pystyisi petaamaan, koska sängyllä on vaatteita, koulukirjoja ja läppäri. Nukkuu niiden seassa. Lattialla sitä tavaraa vasta sitten onkin... Siskokset, mutta niin erilaiset.
Ei pitänyt silloin huonettaan siistinä eikä pidä nytkään 19v. Ja on pelkkää laiskuutta ja välinpitämättömyyttä.
Onneksi muuttaa pian omaan kotiin niin saa muhia omissa sotkuissaan.
Meillä on muuten todella siistiä ja kiva koti....
Voikuule tuolla huoneessa on käyny hävityksen kauhistus. Ainoa mesta mikä on siisti ja tyhjä on pyykkikori! :D
Laiskuutta. Ei mitään muuta. Jos lapsi muuten tekee ja touhuaa, poistuu huoneestaan ja kiukuttelee, on ihan normaali teini. Masentunut ei jaksa siivota muttei myöskään poistua huoneesta tai kiukutella.
En minäkään äitille kertonut kaikista seurusteluista..puhevälit olisi hyvä säilyttää ja toivon itse onnistuneeni paremmin kuin äitini jonka kanssa puhumme nyt kun olen aikuinen, nelikymppinen. Äitiä olisin tarvinut aiemmin.
Olen 14 v. ja vanhempieni ei ole ikinä tarvinnut valittaa sotkusta, mutta olenkin tarkka ja järjestelmällinen luonnostaan. Ja tämä ei kaveripiirissäni ole kovin yleistä.
15-v siivoaa kyllä viikottain, eli siinä mielessä on siistiä, mutta siivousten välillä tavarat on hujan hajan. Lähinnä kai joku teini-ikään kuuluva näennäissotku, koska tyttö saa kuitenkin huoneensa imurointikuntoon alle puolessa tunnissa, vaikka välillä näyttää siltä kuin kirpputorilla olisi räjäytetty pommi.
13 ja 15 vuotiaat siivoavat kyllä huoneensa viikon parin välein ihan käskemättä. Siinä ajassa edellinen järjestys on yleensä kadonnut juuri niiden vaatekasojen alle. Aika hyvin on homma hallussa siis, itsellä se ei aikoinaan ollut.
Niin mä oikeasti vaan ihmettelen, kun itse siivosin huoneeni aina, eikä ikinä lojunut vaatteita lattialla. En vaan voi millään käsittää, miten teini voi viihtyä tuon sotkun keskellä? Mikään ei tunnu auttavan kuitenkaan. Eikö noi vaan välitä?
Sekoisin, jos joutuisin samanlaisessa läävässä itse asustamaan - ainakin masentuisin. ap.
Vierailija kirjoitti:
Hirveässä kunnossa on huone, lähinnä vaatteita hujallaan ja tosiaan sänky petaamatta. En jaksa nalkuttaa asiasta päivittäin, jos tulee vieraita (siis aikuisia vieraita), niin sitten hänen pitää siivota huoneensa ja siivoaakin, usein napinan kera tosin.
t. 14-v. teinittären mama
Sama meillä. On tosin aina ollut samanlainen. Pikkusiskolla on pinkat ojennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
15-v siivoaa kyllä viikottain, eli siinä mielessä on siistiä, mutta siivousten välillä tavarat on hujan hajan. Lähinnä kai joku teini-ikään kuuluva näennäissotku, koska tyttö saa kuitenkin huoneensa imurointikuntoon alle puolessa tunnissa, vaikka välillä näyttää siltä kuin kirpputorilla olisi räjäytetty pommi.
No näin se meilläki, mutta jotenkin kummallista, kun mun kaikilla kavereillakin samassa iässä oli kyllä siistit huoneet suunnilleen - ei ainakaan mitään täydellistä kaaosta, kuten tytöllä. Siivoaa joo kerran viikossa kunnolla, mutta heti seuraavana päivänä sama juttu? Onko vaatekaapeissa kenties liian vähän tilaa tai muuten liian vähän sitä säilytystilaa? ap.
Yhdistelmä laiskuutta, tavarapaljoutta, teini-ikää ja passaavaa äitiä?
Meillä 15v tytön huone on pääsääntöisesti siisti, joskus on kirjapinoja lattialla, mutta sänkynsä petaa ja tavaransa laittaa paikalleen. Tosin se on hänen huoneensa, ei kuulu minulle, missä kunnossa on. En siivoa sitä enkä huomauttele tilapäisistä sotkuista (onko pino kirjaston kirjoja sotku vai ei, siitä voi olla monta eri mieltä).
Tyttöteinit? Miksi kysyt erityisesti tyttöteinien siisteydestä?!
Lattia on jatkuvasti tavaran peitossa. Perusteena se, että "en tarvii sitä lattiaa mihinkään". Pyykit on aina pyykkikorissa ja mitään ruuanjämiä ei lattialla sentään ole. Mutta tavaroita on, sama juttu työpöydän kanssa. Tekee läksyt sängyssä. Jos piirtää tai maalaa, niin raivaa itselleen sitten sen verran tilaa, että mahtuu työskentelemään.
Nyt olen kyllä jo 17v mutta huoneeni ollut niin kauan siistissä kunnossa kun vain muistan :) joka päivä järjestelen ja imuroin (johtuu kyllä pitkäkarvaisesta koirasta jolla karvanlähtö) kaikkein helpointa on pitää siistinä kun on paljon säilytystilaa ja sellainen huone josta pitää todella paljon :)
Anna olla. Kuuluu ikään. Olkoon petaamatta ja vaatteet lattialla
Itse saa siivota. Muttei tarvi joka päivä painostaa