Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiiko keraaminen lieteni oikein?

Vierailija
27.04.2016 |

Sain vähän aikaa sitten elämäni ensimmäisen ja aivan uuden keraamisen lieden (Gram-merkkinen) asuntoni peruskorjauksen yhteydessä enkä ole aiemminkaan sellaista käyttänyt. Eilen yrittäessäni kytkeä kaksoiskeittoalueen ulompaakin aluetta päälle huomasin, että koko "levy" alkoi napsua päälle..pois..päälle..pois. Luulin sen olevan rikki ja vaihdoin käyttöön toisen saman kokoisen levyn takaoikealta. Sekin alkoi pian napsumaan edestakaisin, ja pian loput kaksi muutakin pikkulevyä tekivät niin. Siis kuuluuko keraamisen keittoalueen vastuksen napsua jatkuvasti päälle ja pois? Mikä järki siinä on? Eikö se vastuskin kulu siitä jotenkin kun jatkuvasti kuumenee ja jäähtyy eikä ole koko ajan tasalämpöisenä?

Kysyn sillä että uskallanko nyt käyttää tuota ilman pelkoa mistään sähköviasta vai soitanko remontoijille takaisin että liesi on rikki. :/

N28

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ole induktio liesi ja laitoit siihen väärän kattilan?

Vierailija
2/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko kattilasi induktioliedelle?

Katso se nyt ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa induktioliedeltä.

Vierailija
4/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, no ehkä mä nyt kuitenkin sen tiedän kumpi se on. ;)

Ap - N28

Vierailija
5/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap - N28

Niin, no mikä se sitten on? Keraaminen voi olla tavallinen tai induktio.

Vierailija
6/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli nyt KERAAMISTA liettä koskien.

Kuuluuko keraamisen lieden keittoalueiden napsua noin? Ruokaa sillä olen pystynyt kyllä tekemään, ihan normaleilla EI-induktiolle sopivilla kattiloilla ja pannuilla, vesi kiehuu nopeasti jne. Mutta levyt napsuu päälle ja pois.

Ap - N28

Vierailija
7/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap - N28

Mitä ihmisten käyttökokemuksia liittyen eri laitteisiin olen seurannut niin totean että tuollainen ylimielisyys ei todellakaan ole perusteltua.

Vierailija
8/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin mulla napsuu. Käsittääkseni se toimii tähän tapaan; joka keittoalueessa on termostaatti. Käyttökatkaisijasta sinä valitset miten kuumaksi keittoalueen haluat. Termostaatti laittaa vastuksen päälle kunnes haluttu lämpötila on saavutettu ja sitten katkaisee tehot. Ja kun keittoalue jäähtyy niin taas uudestaan päälle.

Keittoalueen teho on siis riippuvainen missä suhteessa vastus napsuu päälle ja pois. Vastus on aina joko täysillä tai pois päältä. Teho säädetään sillä onko vastus päällä lyhyen aikaa ja sitten pitkä tauko (pieni teho) vaiko pitkään päällä ja sitten lyhyt tauko (suuri teho).

Näin ainakin AEGn keraaminen liesi toimii.

-m

Vierailija
9/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä napsumisesta mutta meillä se punaiseksi välillä hälvenee ja välillä sitten taas hohtaa ihan punaisena ja ihan normaalia. Se liesi vain pitää sitä samaa lämpötilaa yllä

Vierailija
10/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin sen pitääkin toimia. Siis samaan tapaan kuin uuni: ottaa  välillä lisää lämpöä.

Vierailija
11/11 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Siis kuuluuko keraamisen keittoalueen vastuksen napsua jatkuvasti päälle ja pois?

2. Mikä järki siinä on?

3. Eikö se vastuskin kulu siitä jotenkin kun jatkuvasti kuumenee ja jäähtyy eikä ole koko ajan tasalämpöisenä?

1. Kuuluu

2. On halvempaa ja helpompaa tehdä portaaton tehonsäätö pätkimällä vastusta päälle ja pois kuin koettaa säätää vastuksen läpi kulkevan virran määrää portaattomasti.

3. Ei kulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi