Murtuneen häntäluun leikkaus
Onko keneltäkään leikattu? Mursin häntäluuni muutama vuosi sitten ja istuminen ja varsinkin ylösnouseminen sattuu vieläkin älyttömästi.
Netistä löytyy huonosti kokemuksia, joten kaikki info otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (26)
Itselläni synnytyksessä murtunut häntäluu v.1999. Luutui 90asteen kulmaan nurinpäin. 6/2020 uusi vamma samalle alueelle liikenneonnettomuudessa istumaan en ole kovalla pystynyt vuosiin, tällä hetkellä ortopedisen tyynyn avulla voin istua n.30min kerralla. Kiinnostunut kuulemaan kuka leikkasi ja missä sinut on leikattu?
Minulta murtui häntäluu vajaa kolme vuotta sitten, ja se leikattiin 2,5 viikkoa sitten. Kortisonipistosta oli kokeiltu kerran, siitä oli apua 3kk ja sitten kivuliaisuus jatkui.
Leikkaus oli nopea ja pääsin kotiin seuraavana päivänä sairaalasta, kelan-paaritaksikuljetuksella (70km sairaalasta kotiin), koska luonnollisestikaan istuminen ei onnistu/ole mahdollista leikkauksen jälkeen., tätä paaritaksi tilausta minun piti jankuttaa hoitajille, kun eivät tuntuneet ymmärtävän etten voi istua.
Kotiin olin hakenut kunnan apuvälinetarvike jakelusta wc-istuimen korokkeen ja kävelykepit, mutta kävelykepeille ei ollut lainkaan käyttöä, koroke oli ehdoton, helpottaa kummasti kipuun, eikä tikitkään pääse venymään niin paljon kun ei tarvitse niin alas kyykätä. Kipuun söin ensimmäisen viikon burana 800mgx3, panacod 2x3, sekä gabrion 300mg x1, kaikki kipulääkkeet tuli tarpeeseen ja kipu tuli siltikin lääkkeiden yli, joskin sen kanssa pystyi jotakuinkin elämään. Toisella viikolla meni burana 800mg x 3, sekä tarvittaessa panacod ja nyt kolmannella viikolla tarvittaessa jompaa kumpaa, mutta montaa lääkettä en ole enää tarvinnut. Ensimmäinen viikko menee siis rauhallisesti lepäillen (kyljellään), toinen viikko vähän paremmpi ja pystyy jo istumaan rinkulan päällä (reikätyyny oli ennestään koska sitä tarvitsin siis jo ja toisen ostin ennen leikkaukseen menoa)niin että paine on pääasiassa reisillä ja nyt kolmannella viikolla pystyn istumaan ilman rinkulaa tosin vähän varauksella ja riippuen alustasta.
Kipua on alueella jos se on venytyksessä ja selällään ollessa tuntuu ikäänkuin patti siellä häntäluun alueella, ei miellyttävää ollenkaan.
Haava tulehtui ja märki hieman viikko leikkaiksen jälkeen, siihen sain 7-10 päivän kefexin 500mg x3 kuurin. Tikit poistettiin kaksi viikkoa leikkauksesta ja tuolloin ei näkynyt enää märkivää, vain punoitusta sekä hieman verta tihkui tikkien poiston jälkeen. Suihkuttelin haavaa 2-3kertaa päivässä ja kuivasin hyvin, haavalapuista ei ollut hyötyä, koska haava sijaitsee pakaravaossa, myöskin se jo hautuu siellä muutenkin, niin ehkä lapuista olisi vaan harmia.
Paranemisprosessi siis jatkuu ja luulen lääkärin määräämän 4viikon sairasloman riittävän. Lopullisen tuloksen näkee kuulemma 4-6kuukauden kuluttua, mutta jo nyt huomaan että leikkaus oli todellakin hyödyllinen, ei enää tuolista tms.ylösnouseminen ole tuskaa.
Vielä tuohon edelliseen postaukseeni.. eli mitään istumakieltoa tai muuta liikkumiseen liittyvää ei tullut, päinvastoin ihan normaalia liikkumista oman voinnin mukaan lääkäri suositteli ja kävellä on voinut koko ajan eka viikko tosiaan vähän varoivasta kivun vuoksi, mutta toka viikko jo melkein normaalia kävelyä.
Minulta katkesi häntäluu n. 6 vk sitten ja on edelleen niim kipeä että huudan kivusta noustessani ylös ja yrittäessä istumaan.olen sairaalassa obioideista huolimatta
Minulla on tunne ettei minua uskota eikä leikkauksesta edes keskustella. Kipu on karmiva koko päivän. E n pysty liilkkumaan miten saan apua
Kerro kuka leikkasi kun kaikki vaan vähättelivät valtaisaa kipua maksaisin kaikki rahani josj oku auttaisi.
On ollut huonot lääkärit kyseessä. Itselläni ensimmäisen kerran rupesi vaivaamaan 2014 vuonna ja aina välillä tili pahasti kipeäksi. Ja lääkärit hoki, että normaalia on. 2021 alussa rupesi jatkuvasti vaivaamaan ja eräs lääkäri huomasi kun en suostunut vastaanotolla istumaan, että nyt on jokin viella ja käski housut kinttuun. Lähetteen pisti siitä sitten kirurgille ja leikkaukseen pääsin tammikuussa 2022. Kivut oli toki kovat ku n osastolle pääsin, mutta helpottavat pikkuhiljaa ja läheiset on tukena. Mutta, jos tämän ansiosta pääsee eroon jatkuvista kivuista, en kadu leikkausta! Ja rengastyyny ei minulla auttanut, ihan vain tiedoksi...