Onko lapsesi psykopaatti, ja jos on niin teetkö asialle mitään?
Anders Breivikin lapsuudesta on tullut esille asioita jotka ovat jo silloin ilmaisseet, että aikuisena hänellä voi olla vakavia ongelmia. Tänään HS kertoo minkälaisista toistuvista tai jatkuvista oireista voi epäillä lapsella olevan taipumusta tunnekylmyyteen jne. http://www.hs.fi/kotimaa/a1461723242199?ref=hs-prio-1-1 Jos lapsellasi olisi tällaisia taipumuksia, miten reagoisit?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Mua surettaa vähän HEL-NYCin puolesta :( Et vaikuta ihan terveeltä.
Ai siksi, että kyseenalaistan väitteenne?
Adoptiotutkimusten mukaan psykopatia johtuu ainakin osittain geeneistä. Myös ympäristö vaikuttaa, sillä epäjohdonmukainen tai psykopaattisen mallin tarjoava kotikasvatus näyttää edistävän psykopatiaa
"http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/toisissa_meista_asuu_sis…"
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.med.helsinki.fi/Library/Haastattelut_2p/20140708_lindbergN.h…
"Psykopatian juuret juontavat geeneihin, mutta sen kehittymiseen vaikuttavat myös ympäristötekijät. Tunnettuja riskitekijöitä ovat varhaislapsuudessa koettu kaltoin kohtelu sekä varhainen ero vanhemmista. Turvallinen ja rakkaudentäyteinen lapsuus voi toisaalta suojata psykopatialta, vaikka biologinen alttius olisikin olemassa."
HEL-NYC, tämä on vähän henkilökohtainen kysymys, mutta onko lähipiirissäsi psykopaatti? Tunnut kieltävän tosiasiat. Yleensä siihen on joku syy.
Jälleen oikeuspsykiatri. Heillä on jo lähtiään erilainen asiakaskunta.
Ei ole lähipiirissä yhtään ainoaa psykopaattia. Mutta aiheesta käytiin yliopistolla laajoja keskusteluja, joiden perusteella oli selvää, että todisteet tukevat sisäsyntyisyyttä enemmän, kuin ulkoisen ärsykkeen olemassaoloa.
Jaa jaa, että ihan keskusteluiden pohjalta. :DD
Hyvä luoja sentään. Et ilmeisesti ole käynyt yliopistoa? Siellä keskustellaan ja väitteet tuetaan tutkimuksin.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan koska tunnut elävän "in denial". Kun googlaa psykopatia, ei ainakaan kolmelta ensimmäiseltä sivulta löydy yhtään linkkiä, jossa sitä väitettäisiin ainoastaan geneettiseksi ominaisuudeksi.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tajuta, että tässä keskustelussa keskustelemme sellaisista psykopaateista kuten esim. aloitusviestissä mainittu Anders Breivik on. Emme psykopatiasta pelkkänä käsitteenä tai siitä, miten eri psykopaattien aivot toimivat. Ne tiedot jokainen kyllä löytää googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Adoptiotutkimusten mukaan psykopatia johtuu ainakin osittain geeneistä. Myös ympäristö vaikuttaa, sillä epäjohdonmukainen tai psykopaattisen mallin tarjoava kotikasvatus näyttää edistävän psykopatiaa
"http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/toisissa_meista_asuu_sis…"
Ja jälleen puhutaan rikollisista. Mikä yllätys. Näyttää edistävän.
Mietitäänkö edes hetki, miten tämä ilmenee? Huono kasvatus - rikollinen psykopaatti. Hyvä kasvatus - "piiloutuva", korkean toiminnan psykopaatti. Esim. pörssiyhtiön johtaja.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tajuta, että tässä keskustelussa keskustelemme sellaisista psykopaateista kuten esim. aloitusviestissä mainittu Anders Breivik on. Emme psykopatiasta pelkkänä käsitteenä tai siitä, miten eri psykopaattien aivot toimivat. Ne tiedot jokainen kyllä löytää googlaamalla.
Sitähän minäkin olen yrittänyt selventää. Psykopaatti-sana kuitenkin käsittää psykopaatin. Ja psykopaatteja on monta lajia. Mutta jatkuvasti minulle kerrotaan, että olen väärässä ja annetaan linkkejä ihan eri asiaan.
Jos haluatte käsitellä rikollisia psykopaatteja, eikö se olisi kannattanut ilmaista aloituksessa selvemmin, eikä väittää kivenkovaan käsittelevänne psykopaatteja?
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minäkin olen yrittänyt selventää. Psykopaatti-sana kuitenkin käsittää psykopaatin. Ja psykopaatteja on monta lajia. Mutta jatkuvasti minulle kerrotaan, että olen väärässä ja annetaan linkkejä ihan eri asiaan.
Jos haluatte käsitellä rikollisia psykopaatteja, eikö se olisi kannattanut ilmaista aloituksessa selvemmin, eikä väittää kivenkovaan käsittelevänne psykopaatteja?
No aloitusviestissä oli kyllä mainittu Breivik. Että siitä voi varmasti jotakin päätellä.
Olen kyllä hieman eri mieltä noista "hyvistä ja pahoista" psykopaateista. Eikä pörssiyhtiön johtaja ole välttämättä mikään "hyvä" psykopaatti. "Hyvä" psykopaatti kykenee normaalia ihmistä helpommin julmiin tekoihin, eikä tunne huonoa omaatuntoa. Siinä mielessä kaikki psykopaatit ovat pahoja tai uhka muille ihmisille. Tuskin on olemassa yhtäkään psykopaattia, joka olisi koko elämänsä ajan osoittanut korkeaa moraalintajua ja kohdellut ihmisiä yhtä hyvin, kuin jonkinlainen keskiverto ihminen.
Mun mielestä hyvä että vihdoin avautuu tämä myytti "pahuudesta" ja "pahoista ihmisistä". Jotenkin helppo ajatella että jotkut on vain pahoja piste, vaikka todellisuudessa pahuuden taustalta löytyy lähtökohtaisesti aina jotain traagista ja viattomuutta. Esim pedofili voi olla itse uhri yms. Pahoja tekoja ei tule mielestäni ymmärtää, mutta hyvä on tiedostaa mistä nämö pahat teot kumpuavat. Ehkä näin tulevaisuudessa joku pieni breivik poika kakkonen saa uuden onnelisen haaran elämäänsä joka ei ole täynnä pahuutta ja toisten elämien tuhoamista.
Psykopaatin aivoissa-kuten monissa muissakin mt-sairauksissa ja -häiriöissä-aivojen toiminta on poikkeavaa. Osa on synnynnäistä, osa ympäristötekijöiden aiheuttamaa ja osa näiden sekoitusta. Eli poikkeama aivokemiassa ei automaattisesti johda esim. Psykopaatiksi, mutta " sopivissa" oloissa näin voi käydä. Sama pätee ihan puhtaasti somaattisiin sairauksiin aka sinulla on alttius diabetekseen, elät terveellisesti lapsesta lähtien -->riski piebenee/hoito tehoaa paremmin. Eivät nämä ole aivan mustavalkoisia asioita. Massamurhaajalla sekä aivokemia että ympäristö ovat olleet kohtalokkaat.
Hel-nyc on oikeassa,niinhän tuossa breivik artikkelissa juuri sanottiin.Moni täällä on näköjään lukutaidoton.
Serkkuni adoptiolapsi taitaa olla psykopaatti. Meillä on samanikäiset lapset mutta kyläilyistä ei tule mitään sillä hänen lapsensa on ilkeä, valehtelee, tekee kiusaa ja vaikka jäisi kiinni, ei tunnusta mitään, ei kadu mitään ja saa järjetömiä raivareita. Harmi, sillä pikkuveli on kuin enkeli.
Kaikki on helnyciä vastaan tasan sen takia, että palstalaisille on tullut joku ihme pakkomielle alapeukuttaa ja kiusata helnyciä :D vaikka häneltä tulee hyviä ja asiapitoisia kommentteja! Mielestäni helnyc on oikein fiksu tapaus.
Eikö se mennyt niin, että sosiopatia on psykopatiaa kasvatuksen tuloksena, psykopatia on synnynnäinen?
En tiedä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, mutta mäkin rupean tästä lähtien perustelemaan kaiken "yliopistolla käydyillä keskusteluilla" 😃
Jaa jaa, että ihan keskusteluiden pohjalta. :DD