Kertokaapa ulkomaiden apteekeista ja reseptilääkkeistä
Tässä on asia, josta en tiedä juuri mitään. Äsken yhdessä ketjussa puhuttiin, että jonkun maan kaikissa apteekeissa ei saisi reseptilääkkeitä. Outoa. Miten siellä toimitaan? Jossakin maassa reseptilääkkeet ilmaisia?
Kommentit (7)
Ja joissain maissa kaikista apteekeista ja "apteekeista" saa ilman reseptiä lääkkeitä, joihin Suomessa tarvitaan resepti. Mm. osa Aasian maista on tällaisia.
USAssa esim. Wal-Marteissa on apteekki. Ja joissain kaupoissa, esim. Targeteissa on CVS:n apteekki. Jotkut apteekit kotiinkuljettaa lääkkeitä, mitä palvelua olen itse kaivannut Suomessa. Lisäksi USAssa apteekit saavat itse hinnoitella myös reseptilääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa homma toimii vielä aika hyvin, siellä apteekit ovat joku valtion virasto.
Ei ole, Ruotsissa apteekkimonopoli purettiin useampi vuosi sitten (heinäkuussa 2009) ja alalla on nykyään paljon yksityisiä apteekkeja. Lisäksi reseptittömiä valmisteita saa nykyään ihan tavallisista kaupoista ja kioskeista.
Yleensä niissä maissa oon ollut osasto, mistä saa reseptit. Kuten Suomessa. En tosin kovin monessa maassa ole hakenut resptilääkkeitä, vaan Irlannissa, Bermudalla ja Etelä-Afrikassa.
HEL-NYC kirjoitti:
USAssa esim. Wal-Marteissa on apteekki. Ja joissain kaupoissa, esim. Targeteissa on CVS:n apteekki. Jotkut apteekit kotiinkuljettaa lääkkeitä, mitä palvelua olen itse kaivannut Suomessa. Lisäksi USAssa apteekit saavat itse hinnoitella myös reseptilääkkeet.
Lisään tähän; useimmissa ruokakauppaketjuissa noiden mainittujen lisäksi on apteekki. Apteekki on siis kaupan sisällä, mutta reseptilääkepuoli ei välttämättä ole auki kaupan aukioloaikojen mukaan. Monissa "varsinaisissa" apteekeissa on autokaista, johon voit ajaa ja jättää reseptisi. Saat apteekista puhelun tai viestin, kun lääke on valmis noudettavaksi, jonka jälkeen voit noutaa sen samaiselta autokaistalta.
Korvattavuuksista: riippuu ihan henkilön hankkimasta sairausvakuutuksesta, millaisia korvauksia lääkkeistä saa, ja mistä lääkkeistä niitä saa. Esim meidän tämän hetkinen vakuutus kattaa ihan kaiken buranasta puujalkaan. Tavallisin vaihtoehto kai on, että lääkkeet maksetaan täysihintaisina kunnes valittu omavastuuosuus täyttyy. Tämän jälkeen lääkkeistä saa, jälleen vakuutuskohtaisesti, joko osittaisen tai täyden korvauksen.
Kanariansaarilla moni apteekki myy reseptilääkkeitä ilman reseptiä. Suomeen näitä lääkkeitä ei kuitenkaan saa tuoda.
Sellaisissa maissa, joissa apteekin perustaminen on täysin vapaata, on apteekkeja ja "apteekkeja". Eli voi lukea "pharmacy", mutta on lähes rohdoskauppa. Jos sairastuu sellaisessa maassa ja määrätään reseptilääkettä, pitää kysyä paikallisilta missä on oikea apteekki. Suomessa pitää apteekilla olla kai tietty varasto. Ruotsissa homma toimii vielä aika hyvin, siellä apteekit ovat joku valtion virasto.