TES! Auttakaa tyhmää tulkitsemaan
Luin äsken, että kaupan alalla ei tarvitse maksaa työntekijälle lomarahoja jos hän irtisanoutuu kesäloman aikana eikä täten palaa lomalta työhön. Itselläni on ICT-alan TES, jota tässä nyt luenkin. Siellä ei suoranaisesti noin lue, mutta en ymmärrä sieltä ihan kaikkea:
http://www.proliitto.fi/sites/default/files/user_files/Tessit/ict_alan_…
Koskeekohan silti ICT-alaakin?
Tilanteeni on sellainen, että 300 pv kelan sairauspäivärahoilla tulee täyteen ja joudun irtisanoutumaan työstä, jolloin minulle järkevintä on kai pitää ensin kesälomani ja sen loppuun lopettaa työsuhde? Mutta minulla ei kyllä ole varaa menettää tuota lomarahaa. En oikein saa selville, mikä olisi taloudellisesti järkevin ratkaisu. Tulen siis jäämään työttömäksi työnhakijaksi/vajaakuntoiseksi työnhakijaksi.
Kommentit (35)
Tuolla työpaikalla on usea irtisanoutunut mt-ongelmien takia kun pää ei kestä kyseistä työtä enää ja ovat välttäneet karenssin lääkärintodistuksella ja päässeet suoraan kassan rahoille jos siihen ovat kuuluneet ja päivät täyttyneet.. Olen toivonut että minullekkin voisi käydä näin hyvin vaikka mahdollisuus karenssiin on suuri. :( Mutta olen kuitenkin ollut kahdesta vuodesta työssä jo kelan rahoillakin 300pv, niin luulisi että irtisanoutuminen ymmärretään? -ap
Älä sano itseäsi irti vaan anna työnantajan irtisanoa sinut. Voit saada paljon pidemmän irtisanomisajan palkan työnantajan irtisanomana kuin itse irtisanoutuessa. Siis jos sinulla on pitkä työsuhde tuossa työssä. Lyhyessäkin voi olla parin viikon ero.
Lue tessistä nuo irtisamisajan palkat. Ja omasta työsopimuksestasi. Tai jos TES ja työsopimus ei niitä määritä niin sitten työlainsäädännöstä. Lait löytyy finlexistä.
Ja vajaatyökuntoisena voit olla oikeutettu työkokeiluihin, eli yritetään etsiä kyvyillesi sopiva tehtävä. Kai nämä on sinulle työterveydessä selitetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen irtisanoudu. Kun 300 päivää täyttyy etkä enää saa Kelan päivärahaa, saat määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Tässä kohdassa eläkeyhtiö tutkii tilanteesi, jos et ole vielä työkykyinen niin eläkeyhtiö etsii ratkaisuja jotta et joudu työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkeyhtiö voi myös kustantaa sulle uudelleenkoulututtautumisen sellaiseen työhön jota pystyt tekemään.
En saa tuolla kuntoutustuella maksettua laskuja, valitettavasti, velkaantuminen alkoi kun sairastuin. Talous ihan kuralla. Sairauspäiväraha riittää hädintuskin ja ansiosidonnainen tulisi juuri ja juuri riittämään. -ap
Ei kuntoutustuki ole sen pienempi kuin päivärahakaan. Edelleen, älä irtisanoudu. Jos et saa sairauspäivärahaa etkä kuntoutustukea, saat ansiosidonnaista päivärahaa mutta työsuhteesi pysyy voimassa, Irtisanoudu vasta kun sinulla on uusi työpaikka.
Kaupanalalla ainakin riittää kun on yhden päivän töissä ja sitten irtisanoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tessien tulkitseminen on itse saatanasta. Niissä kaikki on selitetty aina mahdollisimman epäselvästi.
"Lomaraha maksetaan myös lomakorvauksesta, mikäli työsuhde päättyy tai irtisanotaan muusta kuin toimihenkilöstä itsestään johtuvasta syystä sekä eläkkeelle siirtyvälle toimihenkilölle."
Tässä tapauksessahan sinä itse irtisanoudut, mutta toisaalta joudut tekemään sen vähän niin kuin pakosta. Eli lasketaanko tämä nyt sitten muusta, kuin toimihenkilöstä itsestään johtuvaksi syyksi?"Työsuhteen päättyessä maksetaan lomaraha tai sovittu pitämätön vapaa lopputilin yhteydessä."
Tässähän taas sanotaan suoraan, että lomaraha maksetaan lopputilin yhteydessä.Onko tässä nyt jotain mitä en hiffaa? Fiksummat hoi?
Jos lomautus on kestänyt yli 200 päivää, niin voit irtisanoutua ja se katsotaan samalla tavalla kuin työnantaja olisi sinut irtisanonut. Jos työn antajan irtisanomana saisit lomarahan, niin se kuuluu sulle nytkin.
Tuleeko tuon 200 pv olla putkeen? Olen välillä yrittänyt olla töissä, täysin putkeen ollut sairauslomalla joulukuun alusta saakka, sitä ennen kuukausia pois ja taas ehkä viikon työssä jos sitäkään. -ap
Lomautus ja sairauspäiväraha on ihan eri asioita, mä luin aloituksen väärin, joten tuo aiempi tekstini ei päde tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen irtisanoudu. Kun 300 päivää täyttyy etkä enää saa Kelan päivärahaa, saat määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Tässä kohdassa eläkeyhtiö tutkii tilanteesi, jos et ole vielä työkykyinen niin eläkeyhtiö etsii ratkaisuja jotta et joudu työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkeyhtiö voi myös kustantaa sulle uudelleenkoulututtautumisen sellaiseen työhön jota pystyt tekemään.
En saa tuolla kuntoutustuella maksettua laskuja, valitettavasti, velkaantuminen alkoi kun sairastuin. Talous ihan kuralla. Sairauspäiväraha riittää hädintuskin ja ansiosidonnainen tulisi juuri ja juuri riittämään. -ap
Ei kuntoutustuki ole sen pienempi kuin päivärahakaan. Edelleen, älä irtisanoudu. Jos et saa sairauspäivärahaa etkä kuntoutustukea, saat ansiosidonnaista päivärahaa mutta työsuhteesi pysyy voimassa, Irtisanoudu vasta kun sinulla on uusi työpaikka.
Siis kuntoutustuki on samansuuruinen kuin sairauspäiväraha? Olin lukevinani netistä ihan toista ja myös tuttu joka on töissä työterveydessä sanoi että rahasumma tipahtaa reilustikin 300 päivän jälkeen. -ap
Tietysti ihanteellisin olisi jos minun ei tarvitse irtisanoutua ja saisin tuon 300 päivän jälkeen ansiosidonnaista silti.. Olisiko minulla silloin käytössä myös työterveys ja muut edut kun työsuhde on ns voimassa? En ole tiennyt tuollaisesta mahdollisuudesta.. Entä jos kuntoutustuki evätäisiin, olen lukenut että on hankala saada ja pitkät käsittelyajat, niin saanko varmasti silti yhä ansiosidonnaista etten rahatta jää? Sossu ei houkuta monesta syystä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ihanteellisin olisi jos minun ei tarvitse irtisanoutua ja saisin tuon 300 päivän jälkeen ansiosidonnaista silti.. Olisiko minulla silloin käytössä myös työterveys ja muut edut kun työsuhde on ns voimassa? En ole tiennyt tuollaisesta mahdollisuudesta.. Entä jos kuntoutustuki evätäisiin, olen lukenut että on hankala saada ja pitkät käsittelyajat, niin saanko varmasti silti yhä ansiosidonnaista etten rahatta jää? Sossu ei houkuta monesta syystä. -ap
Työttömyysturvalain 3 luvun 3 pykälän 3 momentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en ole täysin työkyvytön, olen työkyvytön nykyiseen työhön. -ap
Jos en siis irtisanoudu vaan alan hakemaan kuntoutusrahaa, niin milloin pidän kesälomani joka alkaisi jo ensi kuussa ja milloin saan lomapalkan, lomarahat ym. eli siis lopputilin? -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en ole täysin työkyvytön, olen työkyvytön nykyiseen työhön. -ap
Siis haet kuntoutustukea ja saat ansiosidonnaista hakemuksen ollessa vireillä ja sen tultua hylätyksi.
Vielä kaupan alasta, eli nykyisin
Lomaraha = entinen lomaltapaluuraha (et saa, ellet palaa lomalta töihin)
Lomapalkka= entinen lomaraha (maksetaan joka tapauksessa kun kertynyt lomapäiviä, ei vaadi töihinpaluuta etc)
Ja edelleen soita sinne liittoosi ja laita jäsenmaksullesi jotakin käyttöä.
Soitan huomenna liittoon, kiitos tähänastisista neuvoista. -ap
Tuo kuntoutusraha on liian pieni summa, en saa sillä maksettua laskujani kun on paljon lainaa ja velkaa tulojen romahtamisen vuoksi.. Hävettää ja tuntuu että olen umpikujassa. -ap