Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TES! Auttakaa tyhmää tulkitsemaan

Vierailija
26.04.2016 |

Luin äsken, että kaupan alalla ei tarvitse maksaa työntekijälle lomarahoja jos hän irtisanoutuu kesäloman aikana eikä täten palaa lomalta työhön. Itselläni on ICT-alan TES, jota tässä nyt luenkin. Siellä ei suoranaisesti noin lue, mutta en ymmärrä sieltä ihan kaikkea:
http://www.proliitto.fi/sites/default/files/user_files/Tessit/ict_alan_…

Koskeekohan silti ICT-alaakin?

Tilanteeni on sellainen, että 300 pv kelan sairauspäivärahoilla tulee täyteen ja joudun irtisanoutumaan työstä, jolloin minulle järkevintä on kai pitää ensin kesälomani ja sen loppuun lopettaa työsuhde? Mutta minulla ei kyllä ole varaa menettää tuota lomarahaa. En oikein saa selville, mikä olisi taloudellisesti järkevin ratkaisu. Tulen siis jäämään työttömäksi työnhakijaksi/vajaakuntoiseksi työnhakijaksi.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tessien tulkitseminen on itse saatanasta. Niissä kaikki on selitetty aina mahdollisimman epäselvästi. 

"Lomaraha maksetaan myös lomakorvauksesta, mikäli työsuhde päättyy tai irtisanotaan muusta kuin toimihenkilöstä itsestään johtuvasta syystä sekä eläkkeelle siirtyvälle toimihenkilölle."

Tässä tapauksessahan sinä itse irtisanoudut, mutta toisaalta joudut tekemään sen vähän niin kuin pakosta. Eli lasketaanko tämä nyt sitten muusta, kuin toimihenkilöstä itsestään johtuvaksi syyksi?

"Työsuhteen päättyessä maksetaan lomaraha tai sovittu pitämätön vapaa lopputilin yhteydessä."

Tässähän taas sanotaan suoraan, että lomaraha maksetaan lopputilin yhteydessä.

Onko tässä nyt jotain mitä en hiffaa? Fiksummat hoi?

Vierailija
2/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tessien tulkitseminen on itse saatanasta. Niissä kaikki on selitetty aina mahdollisimman epäselvästi. 

"Lomaraha maksetaan myös lomakorvauksesta, mikäli työsuhde päättyy tai irtisanotaan muusta kuin toimihenkilöstä itsestään johtuvasta syystä sekä eläkkeelle siirtyvälle toimihenkilölle."

Tässä tapauksessahan sinä itse irtisanoudut, mutta toisaalta joudut tekemään sen vähän niin kuin pakosta. Eli lasketaanko tämä nyt sitten muusta, kuin toimihenkilöstä itsestään johtuvaksi syyksi?

"Työsuhteen päättyessä maksetaan lomaraha tai sovittu pitämätön vapaa lopputilin yhteydessä."

ISO KIITOS kun yrität auttaa mua! Tunnen itseni hyvin yksinkertaiseksi kun en ymmärrä tuota Tessiä, ja alkaa olla kohta jo hätä tämän asian kanssa ettei talous enää tästä pahemmin romahtaisi. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

!!!

Vierailija
4/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse irtisanoudut, työsuhde päättyy sinusta johtuvasta syystä.

Tällöin lomarahaa ei makseta lomakorvauksesta, joten lomarahan saat vain, jos ehdit pitää lomasi ennen työsuhteen päättymistä.

Miksi ajattelet, että sinun pitää irtisanoutua?

Vierailija
5/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomaraha maksetaan lopputilin yhteydessä silloin, kun se ylipäätään maksetaan.

Vierailija
6/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä nyt vuoden jälkeen voit palata esim päiväksi töihin? Niin saat ne lomarahat

Vierailija
7/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyvätkö työllistämään sinua muihin hommiin ? Eläkkeelle ? Miksi ajattelet että irtisanoudut ?

Vierailija
8/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt vuoden jälkeen voit palata esim päiväksi töihin? Niin saat ne lomarahat

Riittääkö lomarahan saamiseen siis vain yksi päivä työssäoloa? Siihen voisin ehkä pystyä jos otan normaalia enemmän rauhottavia ja voimakkaammat kipulääkkeet fyysisiin juttuihin, vaikka kyllä nolaisin itseni täysin olemalla siellä kuitenkin oikeasti työkyvyttömänä siihen hommaan, mutta se muutama satanen lomarahoja on liian paljon menetettäväksi.. :/ Joudun irtisanoutumaan koska 300 päivää on ohi niin vaihtoehdot on palata töihin tai hakea kuntoutustukea tms joka tarkoittaisi etten olisi ollenkaan työkykyinen, ja asia ei kuitenkaan ihan niin ole joten aion työnhakijaksi ja etsiä tilanteeseeni sopivaa hommaa. -ap

Vierailija
9/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppylä kirjoitti:

Pystyvätkö työllistämään sinua muihin hommiin ? Eläkkeelle ? Miksi ajattelet että irtisanoudut ?

Ei valitettavasti, työnkuvaan kuuluu vain yksi asia ja se on puhelinmyynti, vaihtoehtoisia hommia ei ole -ap

Vierailija
10/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen irtisanoudu. Kun 300 päivää täyttyy etkä enää saa Kelan päivärahaa, saat määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Tässä kohdassa eläkeyhtiö tutkii tilanteesi, jos et ole vielä työkykyinen niin eläkeyhtiö etsii ratkaisuja jotta et joudu työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkeyhtiö voi myös kustantaa sulle uudelleenkoulututtautumisen sellaiseen työhön jota pystyt tekemään.

Vierailija
11/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt mene irtisanoutumaan, saat vielä 3kk:n karenssin. Hae kuntoutustukea ja voit saada ansiopäivärahaa 300 kelapäivän täytyttyä, jos työnantajalla ei ole osoittaa sinulle työkykyäsi vastaavaa työtä. Ja ota yhteyttä liittoon, jos sellaiseen kuulut.

Vierailija
12/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä ihminen irtisanoudu. Kun 300 päivää täyttyy etkä enää saa Kelan päivärahaa, saat määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Tässä kohdassa eläkeyhtiö tutkii tilanteesi, jos et ole vielä työkykyinen niin eläkeyhtiö etsii ratkaisuja jotta et joudu työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkeyhtiö voi myös kustantaa sulle uudelleenkoulututtautumisen sellaiseen työhön jota pystyt tekemään.

En saa tuolla kuntoutustuella maksettua laskuja, valitettavasti, velkaantuminen alkoi kun sairastuin. Talous ihan kuralla. Sairauspäiväraha riittää hädintuskin ja ansiosidonnainen tulisi juuri ja juuri riittämään. -ap

Vierailija
13/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lomautus on kestänyt yli 200 päivää, niin voit irtisanoutua ja se katsotaan samalla tavalla kuin työnantaja olisi sinut irtisanonut. Jos työn antajan irtisanomana saisit lomarahan, niin se kuuluu sulle nytkin.

Vierailija
14/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt mene irtisanoutumaan, saat vielä 3kk:n karenssin. Hae kuntoutustukea ja voit saada ansiopäivärahaa 300 kelapäivän täytyttyä, jos työnantajalla ei ole osoittaa sinulle työkykyäsi vastaavaa työtä. Ja ota yhteyttä liittoon, jos sellaiseen kuulut.

Kuulun Pamiin aiempien työpaikkojen vuoksi enkä vaihtanut koskaan tuohon ICT-alan liittoon. :/ -ap

Vierailija
15/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä irtisanoudu. Kuntoutustuki on kauhea "nimenä", mutta ei ole sen kummempi kuin sairauspäivärahakaan. Voit etsiä töitä, ja mennä töihin ja ilmoittaa eteenpäin että tilanne on muuttunut. Ei uudessa työpaikassa tiedetä (ellet itse kerro), että olet ollut kuntoutustuella (jos siis koet itsesi työkykyiseksi. Huijaamaan ei uutta työantajaa kannata alkaa, jos et ole työkykyinen). Myöskin jos uudessa duunissa jäät saikulle, et ole oikeutettu sairauspäivärahaan samasta sairaudesta vuoteen (jos et siis et hae kuntoutustukea).

Vierailija
16/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ohje: Älä missään nimessä irtisanoudu! Jos sen teet, et saa työkkärikorvausta, et toimeentulotukea, et yhtään mitään.

Vierailija
17/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lomautus on kestänyt yli 200 päivää, niin voit irtisanoutua ja se katsotaan samalla tavalla kuin työnantaja olisi sinut irtisanonut. Jos työn antajan irtisanomana saisit lomarahan, niin se kuuluu sulle nytkin.

Sorry, nyt menio pahasti metsään, mä olin lomautuksessa =)

sama

Vierailija
18/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun Pamiin aiempien työpaikkojen vuoksi enkä vaihtanut koskaan tuohon ICT-alan liittoon. :/ -ap

No ei muuta kuin huomisaamuna puhelin käteen ja soitto PAMiin.

Vierailija
19/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa ansiosidonnaista jos irtisanoudut, vaan saat 3kk karenssin!

Vierailija
20/35 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tuon 200 pv olla putkeen? Olen välillä yrittänyt olla töissä, täysin putkeen ollut sairauslomalla joulukuun alusta saakka, sitä ennen kuukausia pois ja taas ehkä viikon työssä jos sitäkään. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän