Avokonttorissa työskentelevät?
Miten te kestätte? Meillä ei ole edes iso, mutta mölinää on koko ajan. Vein kuulokkeet ja soittimen, mutta ei jaksaisi aina olla luurit korvillakaan. Erityisesti yksi sermin takana möykkää koko ajan ja se jostain syystä ärsyttää, potkimalla pöytää, narisuttamalla tuolia yms. Sanoin siitä kerran ja olen kuulemma turhan herkkä. No niin olenkin, mutta ei sen tiedostaminen häiriintymistä lopeta.
Kommentit (21)
Avokonttorissa tulee olla hiukan taustameteliä. Itse olen avokonttorissa, jossa on yli sata ihmistä samassa tilassa, pian yli150. Jos haluan rauhaa muilta, kuuntelen radiota tietokoneelta. Tai sit ihan pelkät peltorit päähän.
Kestän helposti, koska keskityn hommiin niin etten kuule ympäriltä mitään. Joillekin hekemmille ja introverteille avokonttori tuntuu haittaavan töitä ja aiheuttaa stressiä.
Ei avokonttori kaikille sovi. Käytä kuulokkeita, jos et pysty muuten keskittymään. Itsellä ei mitään vaikeuksia, kun teen mielenkiintoista työtä, en näe enkä kuule mitään muuta.
Minua siis ei häiritse puhelimeen puhuminen, ei ulkoa tulevat autojen äänet eikä se musiikkikaan, mitä kuuntelen. Mutta se möykkääminen on jostain syystä häiritsevää ja kun sitä alkaa ajatella, se häiritsee vain enemmän. En ymmärrä, miten joku voi olla koko ajan niin levoton. Kun muuten on hiljainen, ei puhu paljon mitään. Mä ehkä vähän pelkäänkin tuollaista tyyppiä, voi olla arvaamaton. Ap.
Minua häiritsee avokonttorin meteli enkä voi keskittyä työhoni. Tarvitsen työrauhan jotta saan tehtäväni hoidettua. Harmittaa kun kun en voi tehdä töitäni parhaan kykyni mukaisesti ja tehokkaasti. Tässä menetän ensisijaisesti minä itse. Työnantajalle huonosti tehty työkin onneksi kelpaa. Seuraavassa työpaikassani on oma huone ja oma rauha. Meillä lapsetkin tekevät läksynsä rauhassa omissa huoneissa.
Niin ja sitten on tämä, kun olen keskittynyt johonkin hommaan täysillä, tulee sivusta papereita pöydälle, niin etten edes huomaa tai kesken sähköpostin tai jonkun keskittymistä vaativan dokkarin/papereiden kirjoittamisen aikana aletaan huudella voisitko etsiä sitä tätä ja tuota nyt heti. Tämä on toinen häiritsevä asia. Sekä se, että siellä vetää. Ap.
Rauhalliset päivät teen etänä. Toimistopäivinä tärkeimmät työt 7-9 jolloin toimisto on hiljainen. Muuten varaan aikoja kalenteristani keskittymistöille ja varaan neukkarin tunniksi tai puoleksitoista.
Älä viitsi narista pikkuasioista! Aina kuuluu jotain ääntä, hyväksy se. Olen itse ollut useammassa avokonttorissa töissä eikä ikinä ole koodailua häirinnyt ulkopuoliset äänet. Yliherkkä olet.
Niin lisään vielä! Meillä ei varsinaisesti ole näet omia paikkoja. Jos mulla on vähemmän palavereja päivälle ja toimistopäivä voin hyvin mennä hiljaisempaan 'siipeen' istumaan. Syyksi sanonkin jos joku kysyy että olen tänään hieman rauhallisemmassa paikassa.
Ja kyllä on tosi tosi harvoin kun ei netti toimi, joku sitä harmitteli. Hätätilanteessa otan kännykästä verkon.
Meillä avokonttorin melua suurempi ongelma on jatkuvat keskeytykset. Puhelin soi, tulee sähköpostia, johon tulee reagoida heti, lähettää meilejä, tehdä useaa hommaa kerralla. Avokonttorin pelisääntnöt on hyvä sopia, malleja löytyy netistä.
Melu, keskeytykset koko ajan, puhelimet soi ja niihin puhuttiin lujaa... Kiitti riitti, lähdin opiskelemaan 😊
Mielenkiinnosta, millaista työtä teette, avotoimistossa työskentelevät?
Vierailija kirjoitti:
Meillä avokonttorin melua suurempi ongelma on jatkuvat keskeytykset. Puhelin soi, tulee sähköpostia, johon tulee reagoida heti, lähettää meilejä, tehdä useaa hommaa kerralla. Avokonttorin pelisääntnöt on hyvä sopia, malleja löytyy netistä.
Miten nuo liittyvät avokonttoriin?
Mikään ei häiritse, paitsi jos radio on liian kovalla tai jotkut nauraa kovaa vieressä. Radio vaan jos tulee paskaa musiikkia.
Hyvin pystyn työskentelemään avokonttorissa. Missä firmassa muka tavallisilla rivityöläisillä on enää omat toimistot? Meillä Iso Pomo istuu myös avokonttorissa meidän maallisten joukossa. Meidän puolella taloa on useinkin ihan haudan hiljaista. Oma vieruskaveri joskus hölöttää juttujaan, mutta ei häiritsevästi. Lähinnä ihmetellään asiakkaiden asioita. Olen töissä ison firman talousosastolla.
Minua ei häirinneet äänet, ennen kuin tämä hermoilija tuli paikalle. Tästä valitin ennenkin joo, ja nyt se on pahentunut. Kuvaavaa on, että kun laitoin tänään soitinta isommalle, en kuullut lähempää puhelimen puhumista, mutta tämä pöydän paukuttelu kuului. Eikä se kyllä mielestän ole edes normaalia toimistoon kuuluvaa ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo liittyvät avokonttoriin?
Lähinnä se, että ihmiset keskeyttää usein, helpommin kuin jos olisi kauempana. Usein joudun ottamaan jonkun toisen puhelimen ( vastaisitko tälle), joku tulee kysymään asiaa tai pyytämään palvelusta, kun olen kesken meilin kirjoittamista tai lukemista ( ja se unohtuu), tai työkaveri tulee kysymään jotain asiaa, johon he odottavat reagointia heti. Kyllä myös jatkuva liike ja ohi ryntäilevät työkaverit häiritsee ( silmä reagoi liikkeeseen), ja keskeytykset haittaavat työtehtävien hallintaa, kun ne on aika sirpaleisiä muutenkin.
Joskus muinoin olin puhelintyössä avokonttorissa ja parissakin eri hommassa eri firmoissa, en palautunut töistä lähes ollenkaan ja olin uupumuksen takia useilla sairaslomilla. Jatkuvat ihmiskontaktit, häly ja ylipäänsä muiden jatkuva läsnäolo rasittivat minua selvästi.
Nykyinen työ on 5x vaativampaa asiantuntijatyötä ja työviikot on joskus 60h, työskentelen kahden hengen työhuoneessa - ei mitään ongelmia uupumisen kanssa. Työkaverin paikalla ollessa tosin tehokkuus laskee, pitää jatkuvaa älämölöä. Pelottaa kun ollaan siirtymässä lähivuosina avokonttoriin. Toivottavasti suunnitelmasta luovutaan!
Työskentelen useimmiten projekteissa joissa pitää keskustella todella paljon työkaverien kanssa eri asioista. Avokonttori on loistava paikka tämänkaltaiselle työlle. Pysymme kaikki hyvin ajantasalla missä milloinkin mennään.
Mutta ihmettelin tuota että puhelimet soi. Meillä on jokaisella kännykät äänettömällä tai tosi pienellä. Ja useimmiten puhelut puhutaan lync-puheluina. Yksityiset puhelut ja keskustelut käydään hiljaissa huoneissa ja tosi usein kokoonnumme neukkareihin keskustelemaan. Etätöitä tehdään paljon ja meillä kyllä yhteydet toimivat, harvoin tulee ongelmia.
Tulisin varmaan hulluksi jos istuisin omassa huoneessa yksinäni kaikki päivät. Tieto ei kulje kunnolla silloin, menee paljon aikaa eri asioiden tiedottamiseen.
Pidän etäpäiviä jolloin keskityn esim. Lukemaan jonkun aineiston läpi ja joskus pääkin latautuu kun on kotona yksin ja muita ei näy. Mutta osaisin todella paljon huonommin ammattiani jos olisin kaikki nämä vuodet istunut omassa huoneessa.
Meillä tehdään nykyisin 90% töistä etänä. Palavereja ei enää voi järjestää noin vain, koska nettiyhteydet ei Suomessa välttämättä pelitä. Skype-puhelut ei aina onnistu.