Voisiko joku kertoa selkokielellä mitä kalaa raskausaikana saa syödä.
Neuvolasta kysyin ja sain taas saman ympäripyöreän vastauksen.
Kalaa pitää syödä kaksi kertaa viikossa ja hirveä lista kaloista mitä ei saa syödä.
Ja perään vielä että kalalajeja pitäisi vaihdella.
Mitä siis saa syödä? Onko esim. Norjalainen kirjolohi ok?
Ja saako itse savustettua kalaa syödä? Hirveästi tekee mieli savukalaa.
Kommentit (12)
Katso netistä Suomalaisista ravitsemussuosituksista.
Kypsennettyä kalaa (jota ei kypsennyksen jälkeen ole pakattu vakuumiin) saa syödä.
Kalalajeista on listoja, mutta ne eivät ole kiellettyjen kalojen listoja, vaan kalalajeja, joista ei pitäisi koko ruokavalion koostua. Eli syö mitä vaan, kunhan vaihtelet lajeja ja syöt kaiken kypsennettynä
No mä söin just tuota norjan kirjolohta uunissa kypsennettynä. Yleensä tuoretiskistä ostin, mutta välillä myös niitä rasiassa olevia valmiita fileitä käytin. Kuhaa myös välillä söin.
Mulla olis ollut mahis syödä itsesavustettua haukea, saatiin oikein iso pala sitä tutulta. En sitten itse uskaltanut sitä syödä, kuulemma jotain elohopeajäämiä olis voinu olla petokaloissa :( katselin sitten itku silmässä kuola valuen vierestä kun mies mussutti menemään.
No oman terkkani mukaan olisi saanut syödä vain pakasteseitä ja norjalaista (pussi)lohta "kun ei niistä jäämistä tiedä". Eli en olisi terkan mukaan saanut syödä edes itsepyydettyä ahventa. Haistatin pitkät tuolle ja söin kaikkea muuta paitsi vakuumipakattua kalaa (listeriariski).
Norjalainen lohi ja suomalainen kirjolohi ok. Mutta niitäkin saa sitten syödä vain 2 kertaa/kk. Mieluummin vuorotellen suomalaista ja norjalaista, näin saat erimyrkkyjä sopivasti. Savustettukala on ok. Savustuksessa ja grillaamisessa syntyy karsinogeenejä joten ei sitten sitäkään liikaa.
Itse pohdin saman ongelman kanssa.
Tonnikala on saastunutta, alaskan seitikin on radioaktiivista..niinkuin kaikki tyynenmeren kalat. Kaikki sisävesienkalatkin on saastuneita. Kiitos ydinvoima näistä lisämyrkyistä.
Söisin paljon kalaa jos vaan se ei olisi saastunutta. Tai helvetin kallista 40e/kilo kuhaa.
Vierailija kirjoitti:
No mä söin just tuota norjan kirjolohta uunissa kypsennettynä. Yleensä tuoretiskistä ostin, mutta välillä myös niitä rasiassa olevia valmiita fileitä käytin. Kuhaa myös välillä söin.
Mulla olis ollut mahis syödä itsesavustettua haukea, saatiin oikein iso pala sitä tutulta. En sitten itse uskaltanut sitä syödä, kuulemma jotain elohopeajäämiä olis voinu olla petokaloissa :( katselin sitten itku silmässä kuola valuen vierestä kun mies mussutti menemään.
Niitä elohopeajäämiä on lähestulkoon kaikissa kaloissa, isoista silakoista alkaen. Mitä isompi kala, sen enemmän sitä on.
No karkeat ohjeet tiivistettynä:
Siikaa, nieriää, ahventa, muikkua ja tonnikalaa kypsennettynä vapaasti.
Lohta max. 2 kertaa kuussa.
Haukea ei lainkaan.
Raakaa kalaa ei lainkaan.
(Silakkaa vältin itse, mutta periaatteessa 2x/kk ok).
Vierailija kirjoitti:
Norjalainen lohi ja suomalainen kirjolohi ok. Mutta niitäkin saa sitten syödä vain 2 kertaa/kk. Mieluummin vuorotellen suomalaista ja norjalaista, näin saat erimyrkkyjä sopivasti. Savustettukala on ok. Savustuksessa ja grillaamisessa syntyy karsinogeenejä joten ei sitten sitäkään liikaa.
Itse pohdin saman ongelman kanssa.
Tonnikala on saastunutta, alaskan seitikin on radioaktiivista..niinkuin kaikki tyynenmeren kalat. Kaikki sisävesienkalatkin on saastuneita. Kiitos ydinvoima näistä lisämyrkyistä.
Söisin paljon kalaa jos vaan se ei olisi saastunutta. Tai helvetin kallista 40e/kilo kuhaa.
Rautu on vielä parempaa mitä kuha! Molemmat toki erinomaisia.
Tonnikalassa voi olla tosiaan melko paljon elohopejäämiä, joten sitä ei suositella kenellekään kovin suuria määriä.
Täällä ne lukee:
Lue ajatuksella. Äläkä ainakaan haukea syö.
Ok. Kiitos :). Jotenkin oli taas niin tyhmä olo :D
Ap
Vakuumipakattua saa syödä kunhan kypsentää kalan hyvin. Listeria kuolee 72:sa asteessa
Haukea ei saa syödä, sikaloita ja muikkuja max. 1 kuukaudessa
Muuten kaloja saa syödä
Kaikkea kypsää kalaa saa syödä paitsi vakuumipakattua savu/graavikalaa. Itse savustamaa tuoretta lohta ja siikaa yms saa syödä. Myös itse graavaama lohi/siika voi syödä, kunhan on tuore kala.