Mitä hyvää arkista kasvisruokaa?
En vain keksi mitään järkevää ja kohtuullisen helppoa ja nopeaa ruokaa. Olisiko sinulla ehdottaa jotain hyvää? :)
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinini alkoi 3kk sitten kasvissyöjäksi ja se on ok, mutten todellakaan ala hankkimaan hänelle kanan makuisia soijanugetteja tai makkaran makuisia nakkeja. Haloo!
Kasvisruoka on hyvää. Eilen tein pinaatti -härkäpapuletut jotka maistuivat koko perheelle.
Hm, miksi et voisi hankkia? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Moni kuitenkin kaipaa jotain tuttua ja turvallista makua tai suutuntumaa vaikkei varsinaisesti itse lihaa kaipaisikaan.
Jos kerran päättää ettei syö lihaa, mutta kuitenkin täytyy saada pitkälle prosessoitua kasvisruokaa joka maistuisi lihalle...
Eihän ne oikeasti lihalta maistu. Oletko koskaan syönyt? En tajua mikä tässä nyt on se ongelma. Kasvisruoan pitää näyttää kasviksilta eikä saa vahingossakaan muistuttaa mitään lihaa millään tavalla? Jos nakkikastikkeesta tykkää ja kasvisnakki on olemassa, niin miten se nyt voi olla joku valtava rikos jos silloin tällöin tekee itselleen nakkikastikkeen. Prosessoituja ne kyllä ovat eikä kovin terveellisiä. Mutta eipä ne liharuoatkaan mitään terveyspommeja usein ole, varsinkaan einekset.
Nimenomaan, EN ala ostamaan jotain kanan makuisia soijanugetteja, emme osta edes kananugetteja. Jokainen saa itse päättää, mitä syö. Olen nyt opetellut ja tehnyt sitä kasvisruokaa ilman mitään soijachorizoita tai leikkeitä tai jotain vitun nakkeja.
Vittu vaan vittu itelles.
Oliko ongelma nyt se prosessoitu ruoka vai se, että kasvisruoka ei mielestäsi saa muistuttaa yhtään mitenkään mitään lihaa?
Kasvispihvit on hyviä ja vaikkapa vaan paistettuna paprikaa, kesäkurppaa, sipulia, valkosipulia jne.
Vierailija kirjoitti:
Linssikeittoa, nam! Joku mainitsikin jo mutta voisin jakaa myös oman reseptin. Tää nyt on tosi samanlainen mutta siinä toisessa oli kookosmaitoa mistä en itse välitä niin siksi :D
Ota ensin punaiset linssit likoamaan kulhoon kylmään veteen. Sillä aikaa laita pieneen kattilaan kasvisliemi tekeille, n. litra.
Pilko sitten random aineksia, esim. perunaa, porkkanaa (suht pieniksi paloiksi että kypsyy äkkiä), sipulia, valkosipulia, paprikaa... Ota isompi kattila ja heitä nokare voita pohjalle, kuullota kasviksia siinä. Heitä sekaan vielä jotain jos haluat, esim kikherneitä tai papuja. Lisää muutama rkl tomaattipyrettä ja -murskaa purkillinen, mausta pippurilla, suolalla (maltillisesti suolaa koska tulee myös kasvisliemi) ja sokerilla. Kaada sekaan liemi ja siivilöidyt linssit, anna kiehahtaa. Anna muhia ~20min, maista ja tarvittaessa mausta vielä miten tykkäät.
Nauti halutessasi smetanan/partajugurtin/ranskankerman kera.
Aika hyvää <3
Miksi kasvisliemi pitää tehdä erillisessä kattilassa?
Kiitos vaan ekalle vastaajalle luultavasti ihan pätevästä ohjeesta. Aloin pilkkoa selleriä ja onnistuin leikkaamaan peukaloon ja sen kynteen aika vaikuttavan viillon ja hetken olin ihan varma että menetin palasen sormestani :D Mutta luultavasti selviän ilman sairaalakäyntiä. Alkoi vaan harmittaa, siksi avautuminen, ja jotenkin en uskalla enää tarttua veitseen. Ehkä yritän huomenna uudestaan kun osa aineksista on jo pilkottuna :) Turvallista kokkailua teille muille :D
Jos pointti on se, ettet tahdo ostaa prosessoitua ruokaa, ymmärrän täysin. Jos taas se, ettet halua ostaa nimenomaan prosessoitua kasvisruokaa, en niinkään. Käsitinkö oikein, että kyse on ensimmäisestä?
Olen se, joka kysyi syytä. Edellinen viesti, johon vastasit on jonkun muun.