Onko tämä kissa-allergiaa? Kuinka tunnistaa? Apua!
Meillä on siis ollut kissa pari vuotta ja noin puolisen vuotta minulla ja pojallani on jatkuva nuha. Se alkoi viime talvena. Aina aamuisin nenämme ovat tukossa, aivastelemme herättyämme kun tulemme olohuoneeseen (kissa nukkuu olohuoneessa, minä ja poika eri huoneissa). Pakko niistää koko ajan. Erite on paksuhkoa ja kirkasta, välillä vetistä mutta aina kirkasta. Aivastelemme siis koko aamun yhdessä ja niistämme nenää. Silmissä ei tunnu eikä näy kummallakaan mitään oireita.
Aivastelemme myös muissa huoneissa kuin olohuoneessa. Kurkussa on koko ajan limaa mitä pitää rykiä.
Ulkoa oireet eivät ole tuollaiset vaikka onkin siitepölyaika. Nenämme eivät valu koko ajan, tosi harvoin.
Voiko tämä olla kissa-allergiaa? Kysyin asiasta jo tk:ssa (mukanani tuppo kissankarvaa) muuta asiaa hoitamassa ja lääkäri naarmutti käsivarsiamme terällä ja hankasi siihen kissankarvaa. Ei tullut punoitusta ja sanoi ettei ole allergiaa. Epäilen tuota "testiä". Jos meillä on sittenkin kissa-allergia?
Mitä keinoja on todeta se? Rahaa ei ole että kävisimme yksityisellä :/
Kommentit (19)
Ei meille tule mitään iho-oireita kissan silittämisestä tai sylissä pitämisestä.
Silmissä ei tunnu mitään.
Ap
Ei allergia aina aiheuta iho-oireita. Itselleni ei tule mitään iho-oireita, vaikka kissojen seurassa alkaakin nenä vuotaa, silmät kutista, yskittää ja kurkkua karhentaa. Loppujen lopuksi alkaa vielä sattua keuhkoihin.
Menkää verestä otettavana testiin. Mikä lie valelekuri teille sattunut
Hiero kissaa lapsen naamaan ja katso mitä tapahtuu
...ettei vaan talossa itsessään ole jotain häikkää? Koska ei tuo minustakaan kissa-allergialta kuulosta. Varsinkaan, jos noin yhtäkkiä alkaa, vaikka kissa jo pari vuotta talossa majaillut.
Homevaurio? Pölypunkki-invaasio? Ilmastointikanavissa jotain epämääräistä?
Kyllä meillä ainakin pojan iho alkaa punoittamaan jos kissa vaikka hankaa itseään paljaaseen käsivarteen. Ja kyllä ne silmäoireetkin ovat yleisiä. Eikö teilläpäin TK:ssa tehdä allergiakokeita? Ihooireita ei kai aina kaikille tule. Kova aivastelukin on kyllä yleensä allergian oire. Mutta pojallekaan ei tule mitään oireita kissasta jos ei koske siihen. On siedättynyt. Samoin tytär on allerginen, mutta ei oirehdi. On siedättynyt kun aina on kissoja ollut.
Olisi epätodennäköistä, että allergia kehittyy molemmilla samaan tahtiin. Joten veikkaan jotain muuta vikaa kotona. Kokeilkaa mennä pariksi viikoksi jonnekin mummolaan/mökille/muuhun mahdolliseen majapaikkaan, ja kokeilkaa, jos helpottaa.
En osaa sanoa. Voi olla tai ei ole.
Kissa-allergia aiheuttaa jumalatonta kipua nenän rööreissä, hengityskipua, hengitysvaikeuksia. Ei kuulosta kissa-allergialta, enemmän hometalolta tai sisäilmaongelmilta.
Tuliko tarve päästä kissasta eroon?
Mulla reagoi lhinnä silmät. Samoin siitepölyä kohtaan, silmät kutiaa hirvwästi, aivastelua ja nuhaa ei niinkään. Ja aikuiset kissat eivät aiheuta mulla niin pahoja oireita kuin ihan pikkupennut. Ja vaikka olen allerginen on mulla koti täynnä kissoja. Ja allergiatestissä reagoin voimakkaasti sekä kissaan että siitepölyyn.
Ettei olisi pikemminkin hometta asunnossa?
Onko se mahdollista?
Tuntemillani kissa-allergikoilla oireilevat nimenomaan silmät, mutta tämän enempää en valitettavasti osaa sanoa.
Minustakin testi on epäilyttävä. Eli menkää ihan kunnollisiin tutkimuksiin. Eihän tuo nyt normaalia ole räkä valuen aivastella joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis ollut kissa pari vuotta ja noin puolisen vuotta minulla ja pojallani on jatkuva nuha. Se alkoi viime talvena. Aina aamuisin nenämme ovat tukossa, aivastelemme herättyämme kun tulemme olohuoneeseen (kissa nukkuu olohuoneessa, minä ja poika eri huoneissa). Pakko niistää koko ajan. Erite on paksuhkoa ja kirkasta, välillä vetistä mutta aina kirkasta. Aivastelemme siis koko aamun yhdessä ja niistämme nenää. Silmissä ei tunnu eikä näy kummallakaan mitään oireita.
Aivastelemme myös muissa huoneissa kuin olohuoneessa. Kurkussa on koko ajan limaa mitä pitää rykiä.
Ulkoa oireet eivät ole tuollaiset vaikka onkin siitepölyaika. Nenämme eivät valu koko ajan, tosi harvoin.Voiko tämä olla kissa-allergiaa? Kysyin asiasta jo tk:ssa (mukanani tuppo kissankarvaa) muuta asiaa hoitamassa ja lääkäri naarmutti käsivarsiamme terällä ja hankasi siihen kissankarvaa. Ei tullut punoitusta ja sanoi ettei ole allergiaa. Epäilen tuota "testiä". Jos meillä on sittenkin kissa-allergia?
Minulla oli jokseenkin samanlaiset oireet. Raaputus/tippatesti negatiivinen. Bricks vai mikä lienee nimeltään.
Mutta kun allergioihin erikoistunut lääkäri työnsi kissa-allergeenin nenään niin reaktio oli raju, silmä turposi umpeen ja vettä valui holonaan. Nenä alkoi vuotamaan niin että tikku huutoutui nenästä puolivälissä testiaikaa. Neutraali vertailutikku toisessa sieraimessa ei aiheuttanut mitään reaktiota.
Lapset sai valita että kissa vai isä. Kissa lähti.
Hometta epäilen. Pyytäkää joku hyvänenäinen ystävä (tai mieluummin homeen haistamiseen reagoiva koira) käymään ja kysykää miltä haisee.
Haisevatko vaatteenne tunkkaisilta muiden nenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoa oireet eivät ole tuollaiset vaikka onkin siitepölyaika. Nenämme eivät valu koko ajan, tosi harvoin.Voiko tämä olla kissa-allergiaa? Kysyin asiasta jo tk:ssa (mukanani tuppo kissankarvaa) muuta asiaa hoitamassa ja lääkäri naarmutti käsivarsiamme terällä ja hankasi siihen kissankarvaa. Ei tullut punoitusta ja sanoi ettei ole allergiaa. Epäilen tuota "testiä". Jos meillä on sittenkin kissa-allergia?
Minulla oli jokseenkin samanlaiset oireet. Raaputus/tippatesti negatiivinen. Bricks vai mikä lienee nimeltään.
Mutta kun allergioihin erikoistunut lääkäri työnsi kissa-allergeenin nenään niin reaktio oli raju, silmä turposi umpeen ja vettä valui holonaan. Nenä alkoi vuotamaan niin että tikku huutoutui nenästä puolivälissä testiaikaa. Neutraali vertailutikku toisessa sieraimessa ei aiheuttanut mitään reaktiota.
Lapset sai valita että kissa vai isä. Kissa lähti.
Ja kun kissa lähti niin jatkuva nuha loppui kuukaudessa. Ei minulla mitään silmä ja ihoreaktioita ollut, vain nuha ja aivastelu. Eli ihmiset reagoi eri tavoilla.Yksi yö kissaperheessä saa nenän totaalisen tukkoon. Helpottaa kun pääsen kotiin.
Ei hätää, jos allergia johtuu kissasta. Siihen saatavana pian rokote.
http://www.talouselama.fi/uutiset/ensin-apua-saavat-kissa-allergiot-kar…
Anopilla todettu kissa-allergia testeissä. Ei suotunut luopumaan kissoistaan ja on nyt siedättynyt kissoille ja mitään oireita ei enää ole. Ensin siedättyi omille kissoilleen, eikä niistä tullut oireita, mutta vieraista kissoista tuli. Nyt ei saa enää vieraista kissoistakaan mitään oireita, eli allergia on selätetty.
Voi olla allergiaa. Voi olla kissasta tai jostain muusta. Tuskin se homekaan on tullut yh'täkkiä ellei teillä ole ollut joku akuutti vesivaurio. Kissa-allergiakin voi tulla pikkuhiljaa altistumalla niin kuin voi siedättyäkin pikkuhiljaa. Jokaisella on omanlaiset oireet allergioihin. Ja esim. kissoissa jotkut reagoivat vain osaan kissoista eikä kaikkiin. Menkää viikoksi lomalle ja ja jos oireet helpottaa, niin sitten se aiheuttaja on jokin siellä kotona. Seuraavaksi menette viikoksi kissapaikkaan lomalle, jos teillä ei ole oireita niin aiheuttaja voi olla jokin muu siellä kotona.
No esim. kissan sylissä pitämisestä varmasti noussisi ihoon näppyjä tai jos kissa hankää päätään(suutaan) käsivarteen niin kohta se punoittaa tai nousee pientä näppyä. Silmätkin turpoa helposti ja tuntuvat karheilta. Mutta voihan se silti olla , mutta ei välttämättä. Voihan teillä olla vaikka hometta.