Ylipainoiset treenikaverit kiusasivat
He arvostelivat lapseni suoritusta ikävällä tavalla, vaikka lapseni edistyi lajissa nopeasti. Pian tilanne oli se, että ylipainoiset edistyivät hitaammin kuin muu joukkue.
Tarvitaan lihaksia, ei läskiä. Vaikea on lihaksillaan kannatella läskejään lajissa mukana niin, että kykenee suorittamaan liikeradat oikein ja riittävän tehokkaasti, jotta nivelet eivät kuormitu liikaa. Ylipainoisena lapsi ei ehkä itse kiinnitä huomioita niihin tapoihin, joilla fuskaa liikkuessaan (jalka astuu vinoon, selkä taipuu väärästä kohti, nilkka painuu linttaan ja nivelet tömähtelevät liikaa, niin että liikkeitään joutuu varomaankin). Valmentajien ja vanhempien olisikin kiinnitettävä tähän enemmän huomiota.
Joillekin lapsille laihtuminen olisi terveellistä. Ylipainon seurauksena näkyy tulevan ryhtiongelmia, kun he joutuvat suoriutumaan virheellisillä tavoilla, jotta heitä ei tiputettaisi pois joukkueesta. He luulevat ehkä itse, että liikkeet sujuvat.
Ei muuta, kuin että emme ala nimittelemään heitä kostoksi. Annetaan heidän liikkua rauhassa sen minkä liikkuvat. Vaikka joukkueemme kilpailumenestys olisikin heikompaa, niin kyllä on liikaa kilpailuhenkisyyttä muutenkin, emmekä tahdo lisätä sitä. Toivomme vain, että kiusaaminen pysyy poissa.
Toivottavasti näkivät oman virheensä. Olen toki onnellinen, että lapseni itstunto kesti tuon kiusaamisvaiheen. Autoin lastani näkemään kiusaamisen taakse. Ehkä kaikki eivät ole kovin taitaviakaan analysoimaan, että onko liikkumiseta haittaa vai hyötyä lapsen kehitykselle? Vanhempien tulisi kuitenkin yrittää huolehtia lapsestaan näinkin. Vanhempien kuuluu opettaa, että toista ei alisteta kiusaamalla siksi, että itsessä on jotain korjattavaa.
Kommentit (2)
Ylipainoista lasta ei ole hyvä niinkään kehottaa laihduttamaan, vaan hankkimaan lisää lihaksia. Voi kertoa, että paino saa pysyä samana ja pituutta tulla lisää ja että muutetaan ne läskit lihaksiksi liikkumalla enemmän ja syömällä terveellisemmin. Monesti pelätään syömishäiriöitä aivan liikaakin, vaikka onhan sekin ongelma, kun lapsi hajottaa fysiikkaansa ehkä pysyvästikin ylipainonsa vuoksi. Ylipainoiselle sopii hyvin vaikka uinti.
Ihan kiva, 2,5/5.