Miksi kaupoista ei saa enää kunnon banaaneita?!
Ärsyttää. Asioidaan yleensä Lidlissä, ja tämän vuoden puolella kaikki siellä näkemäni banaanit on olleet ihan hävyttömän vihreitä. Muissakin kaupoissa väri on ollut enemmän vihertävä kuin keltainen.
Jotenkin kotiin tuodessakin banaanit tuntuu sitten nahistuvan ennen aikojaan, viimeisimmät ostamani banaanit jotenkin "poksahtivat" ulos kuoristaan itsekseen, tuli vaan pitkä viilto banaanin kuoreen. Tuntuu, että nuo on kaupassa ihan yltiöraakoja ja kotiin tuodessa vaan pilaantuvat, se optimaalinen kypsyysvaihe jää jotenkin ihan välistä.
Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa? Miten säilytätte banaanit ylipäänsä?
Kommentit (23)
Viime vuosina on kieltämättä tuo kuoren halkeaminen tullut hyin yleiseksi. Joku niissä on muuttunut.
Banaanihan uhkaa kuolla sukupuuttoon. En tiedä liittyykö se asia tähän mitenkään.
http://yle.fi/uutiset/tutkijat_banaania_uhkaa_sukupuutto/5125955
Jeps. Banaanit poksahtelevat kyljestä auki ihan omia aikojaan. Ja makukin on muuttunut karvaammaksi. En enää juuri osta banaaneja kun ne pitää syödä heti raakana tai sitten ne on kuoret jo halki.
Keskimaalla olen huomannut samaa. Heidän hevinsä ovat kyllä muutenkin luokattoman huonoja, joten ostetaan hedelmät ja vihannekset lähes aina K-kaupoista. Niissä hieman parempi banaanitilanne. Ja ehdottomasti parempi muiden hevi-tuotteiden tilanne.
Muistaakseni jossain vaiheessa banaanien sadoissa oli jotain häikkää ja ne ovat muutenkin jo lähellä sukupuuttoa (siemenettömät jatkojalostetut banskut siis), joten voi olla osassa lajikkeista satovikaakin. Tai sitten Suomessa ei osata enää kunnolla säilöä ja kypsentää banaaneja ennen kauppoihin tuomista.
Käy jossain Siwassa tai muussa kaupassa, jossa kierto on hitaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Banaanit poksahtelevat kyljestä auki ihan omia aikojaan. Ja makukin on muuttunut karvaammaksi. En enää juuri osta banaaneja kun ne pitää syödä heti raakana tai sitten ne on kuoret jo halki.
Voisiko syynä olla se, että sinulle on tullut ikää lisää ja makuaistisi on muuttunut?
En tiedä, voiko tuollainen asia vaikuttaa, mutta kunhan pohdiskelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko syynä olla se, että sinulle on tullut ikää lisää ja makuaistisi on muuttunut?
En tiedä, voiko tuollainen asia vaikuttaa, mutta kunhan pohdiskelen.
Tuskin mun makuaisti sentään ne saa kyljestä itsekseen avautumaan. Ja tämä ei ole vain mun havaintoni maun suhteen vaan perheen nuorison myös.
Eikö Keskimaa toimi sormusten herran tarun näyttämönä?
Vierailija kirjoitti:
Keskimaa Osk on SOK:n Keski-Suomessa toimiva osuuskunta. Vastaava siis kuin esimerkiksi HOK-elanto, EePee (Etelä-Pohjanmaa) ja Hämeenmaa Osk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimaa Osk on SOK:n Keski-Suomessa toimiva osuuskunta. Vastaava siis kuin esimerkiksi HOK-elanto, EePee (Etelä-Pohjanmaa) ja Hämeenmaa Osk.
Kiitoksia. :) Hieno nimivalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia. :) Hieno nimivalinta.
Harmi vaan, että osuuskunta itsessään on niin järkky, että pilaa hyvän kirjan mainetta. :/ :D
Haa, mäkin olen ihmetellyt noita halkeilevia banaaneja! Nyt on myös tullut vastaan sellaisia, jotka näyttävät päällepäin hyviltä, mutta keskeltä on jo alkanut pilaantua mössöksi. Ennen oli kunnollista. :(
Tosi nopeasti pilaantuvat nykyään! Minä rakastan puoliraakoja banaaneja, mutta viimeksi kun ostin kunnolla vihertäviä, ne saivat PÄIVÄSSÄ ruskeita täpliä?? Seuraavana päivänä osa oli auennut päästä itsekseen.
Mun mielestä nykyajan banaanit on jotenkin pahvisempia, sellaisia vaahtomuovimaisia. Ihan outoja jotenkin, en vaan tajua pitäisikö niiden edes maistua tai haista joltain. En melkein koskaan osta banaaneja, jotenkin tuntuu ihan turhalta hedelmältä. Parempiakin on, esim. appelsiinit.
🇺🇦🇮🇱
Vihreät ovat parhaan makuisia, pilkulliset ovat omaan makuuni jo "pilalla". Halkeilua en ole havainnut.
Raakoinahan banaanit Suomeen tuodaan. Jotain eroa on lajeissa kun toiset ovat hyviä kuten ne banaanit joihin on tottunut ja toiset "pahvimaisia".
Ne halkeamat tulee banaaneihin jos niitä pidetään suljetussa pussissa. Eli kotona kannattaa laittaa se nippu/banaani heti pois pussista.
Banaanit myydään raakoina, koska kypsät banaanit ottaa tosi helposti ihan kaikesta iskua itseensä ja hävikkiä tulee enemmän.
Nykyään banaanit menevät melkein pilalle samantien kun ne tuo kaupasta kotiin. Myöskään banaania ei uskalla enää ottaa päivän reissulle evääksi laukkuun - se melkein takuuvarmasti päivän aikana on jo mätääntynyt ja pehmentynyt jommasta kummasta päästä ja uhkaa levitä laukkuun. :D olen yrittänyt kokeilla eri kauppojen ja merkkien banskuja mutta lähes sama ongelma kaikissa
Vierailija kirjoitti:
Ne halkeamat tulee banaaneihin jos niitä pidetään suljetussa pussissa. Eli kotona kannattaa laittaa se nippu/banaani heti pois pussista.
Banaanit myydään raakoina, koska kypsät banaanit ottaa tosi helposti ihan kaikesta iskua itseensä ja hävikkiä tulee enemmän.
Niitä haljenneita banskuja on paljon ihan siellä he-vi-osastollakin, myös sellaisia jotka ovat itse irronneet tertusta ilman sitä kantaosaa, eli kärsivät ikään kuin pälvikaljusta. Tuntuu kuin kuori olisi jotenkin haurastunut?
Pakastimessa .