Tämä on oikeesti jo pelottavaa (Facebook)
Olin lauantaina baarissa ja juttelin siinä hetken aikaa jonkun miehen kanssa. Ei vaihdettu yhteystietoja, enkä edes kertonut nimeäni. Kävin Facebookissa ja huomasin, että tämä mies on nyt kaveriehdotuksissa, eikä varmasti ole ollut siellä ennen, koska kävin tuon listan vasta vähän aikaa sitten. Mitäs hittoa? Meillä ei ole yhteisiä kavereita, työpaikkaa tms. Miten hitossa tuo mies on yhtäkkiä tuolla ehdotuksissa? Minä en edes kertonut oikeaa nimeäni tuolle miehelle, mainitsin vaan eräästä harrastuksesta. Sattumaa vai mitä, en tiedä mutta ihmeellistä silti. Ja ei, en ole erehtynyt henkilöstä vaan ihan varmasti tuo sama mies kyseessä!
Kommentit (50)
Puolisen vuotta sitten Facebook ainakin haki patenttia uudelle ystävien ehdottelu-algoritmille, jossa oli mm. sellainen ominaisuus, että kun kirjaudut wifi-verkkoon niin fb-appsi puhelimessasi kirjaa yhteydestä jotain tietoja ylös, mm. signaalin vahvuuden. Siten jos esimerkiksi satut usein saman ihmisen kanssa samaan aikaan saman kahvilan wifiin ja signaalin vahvuuden perusteella satutte vieläpä istumaan lähekkäin, niin ystäväehdotusta pukkaa.
Se varsinainen tarkoitus noilla nuuskinta-algoritmeilla on tietysti kaupallinen: kun uuden trendikahvilan avaaja haluaa näkyvyyttä ja maksaa sopivan summan, niin kahvilan mainos pamahtaa jokaisen viime aikoina samalla seudulla kahviloissa istuskelleen ruudulle.
Kaveriehdotuksethan nyt päivittyy jatkuvasti, ja sisältää toisinaan ihan vaan muuten vaan samanikäistä / samankaltaista porukkaa lähialueilta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin taas todeta, että onneksi en ole facessa, enkä ikiä ollutkaan. En ikinä suostuisi antamaan koko yksityisyyttäni jollekin organisaatiolle.
No eihän siellä nyt koko yksityisyyttä jaeta, muutamia juttuja ja kuvia jotka ovat hyvinkin harhaanjohtavia. Ja paikannus, mitä FB tekee sillä tiedolla koska käyt alkossa tai apteekissa. Senhän näkee kuka tahansa tuntematon parkkipaikalla rekisterinumerostakin.
No, jos kaikki nettiselailusi, googlehakusi ja näppäinpainalluksesi ovat facebookilla, käytännössä heillä on koko yksityisyytesi. Tämähän on sinänsä vaaratonta, jos tiedot olisivat vain esim facella, mutta jos esim googlaat jonkun henkilön, tulee saat helposti tietoosi jopa sen, missä hän on juuri sillä hetkellä.
Tämä on erittäin arveluttavaa jo pelkästään siksi, että todella moni ihminen saattaa joutua jossain elämänsä vaiheessa vainotuksi esim. exänsä taholta, poliittisen mielipiteensä takia tms.No ei nyt sentään mitään sijaintia saa!
Saa ne, kännykät ja uudet tietokoneetkin paikantavat kyllä sijaintisi ja jakavat ne käyttämiesi sovelluksien, esim. Facebookin, kanssa. :)
Vierailija kirjoitti:
Facebook on ainakin pari vuotta sitten ilmoittanut, että ei tarjoa kavereiksi heitä hakeneita.
Itse olen naamakirjassa kirjoilla muutaman suljetun ryhmän vuoksi, koska on helpompi sopia tapaamisista facen kautta. Käyn Facebookissa todella harvoin, noin pari kertaa vuodessa ja silloinkin vain näissä ryhmissä, en päivittele, en käy katsomassa kavereideni profiileja tai tykkäile mitään. En ole antanut mitään tietoja itsestäni kuin ihan minimipakolliset, omalla nimelläni kyllä olen. Hyväksyttyjä kavereita on noin 30 kpl. En käytä puhelimellani facea, sähköpostia tai muutakaan somesovellusta. Silti face ehdottaa kaverikseni kahta naapuria, entistä työkaveria ja yhtä muutakin menneisyyteeni liittynyttä ihmistä, johon ei minulla ei ole mitään yhteistä linkkiä. Viimeksi tätä tapahtui muutamia viikkoja sitten. Toki face ehdottaa kaveriksi myös kaverien kavereita, aivan tuntemattomia ulkomaalaisia ja kotimaisia henkilöitä. Mutta siis koska käytän niin vähän, niin kaveriehdotuksiakin on vähän ja silloin nuo tutut naamat kyllä herättää huomiota. Mutta ei se minua haittaa, että mua on stalkattu, se vaan, että kun ihmiset luulee, että voi käydä katsomassa ilman että kohde saa tietää, niin se ei pidä paikkansa. Sellaisella jolla on paljon (satoja) kavereita ja on aktiivinen somessa, voi jäädä nämä stalkkaukset huomaamatta, mutta sellaisilla tapauksilla kuin mä, niin ei oikein ole mitään muuta mahdollisuutta.
Osaako joku sanoa, miksi Face aina välillä ehdottaa joitain ihmisiä kaveriksi? He poistuvat ehdotuksista ja sitten ilmaantuvat sinne taas uudelleen. Tarkoittaako tämä, että he käyvät profiilissa?
Kyllä se facebook ehdotelee niitä, jotka ovat käyneet katsomassa profiilia. En oikein ymmärrä, miksi mammat keksivät kaikki muut selitykset, mutta tämän vaan kieltävät. Siksikö, kun te ette halua, että eksän nyksän kuksan pöksä tietää, että stalkkaatte? Minusta tuo juuri on yksinkertaisin ja turvallisin keino ehdottaa kaveria. Se, että ehdottaa puhelimessa listoilla olevia tai jotakuta, jolle on lähettänyt sähköpostia, tuntuu pahemmalta, ja tästä syystä lähdin facebookista. Se, että ehdottaa jota kuta, joka on katsonut profiilia, ei minusta ole yhtään paha juttu.
En usko aivan täysin siihen, että stalkkaajia ehdotettaisiin kavereiksi. Ainakaan jos on jotain muutakin ehdotettavat. Itse saan sellaisia kaveriehdotuksia, että ihan varmasti ne tyypit eivät ole käyneet profiilissani. Samoja ehdotetaan toistuvasti. Sitten on sellaisia joiden tiedän käyneen mutta ei ole ehdotettu. Hyvin harvoin myöskään on sellaisia, joihin ei olisi mitään yhteyttä jotain kautta. Olen myös testannut tätä joskus toisella profiililla, mutta en ainakaan silloin onnistunut saamaan sitä kaveriehdotukseksi.
No ei nyt sentään mitään sijaintia saa!