Tämä on oikeesti jo pelottavaa (Facebook)
Olin lauantaina baarissa ja juttelin siinä hetken aikaa jonkun miehen kanssa. Ei vaihdettu yhteystietoja, enkä edes kertonut nimeäni. Kävin Facebookissa ja huomasin, että tämä mies on nyt kaveriehdotuksissa, eikä varmasti ole ollut siellä ennen, koska kävin tuon listan vasta vähän aikaa sitten. Mitäs hittoa? Meillä ei ole yhteisiä kavereita, työpaikkaa tms. Miten hitossa tuo mies on yhtäkkiä tuolla ehdotuksissa? Minä en edes kertonut oikeaa nimeäni tuolle miehelle, mainitsin vaan eräästä harrastuksesta. Sattumaa vai mitä, en tiedä mutta ihmeellistä silti. Ja ei, en ole erehtynyt henkilöstä vaan ihan varmasti tuo sama mies kyseessä!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt, Facebook ehdottaa kaveriksi myös sellaisia, jotka käyvät teidän profiileitanne katsomassa. Ilman mitään paikannuksia tai puhelinnumeroita. Olen huomannut tuon sata kertaa. Ehdottaa myös sellaisia, joita itse olet stalkannut.
Mies on varmaan etsinyt profiilisi ja siksi on ehdotuksissasi. Todennäköisin vaihtoehto.
Kyllä todennäköisin vaihtoehto on tuo paikannus, se on tapahtunut joka tapauksessa, sinun arvauksessasi miehen olisi täytynyt etsiä ap olemattomilla tiedoilla.
Tämä ainakin todistaa sen, että Face tutkii jokaista liikettämme. ;) Ap
Facebook on ainakin pari vuotta sitten ilmoittanut, että ei tarjoa kavereiksi heitä hakeneita.
Tällänen vanhanaikainen konsti. Siellä baarissa oli joku, joka tietää sut esim yläasteelta ta samoilta lapsuuden kulmilta.
Tää mies on tämän kanssa käynyt jotain ohimennen keskustelua ja tuo on sanonut.. joo, huomasin, että keskustelit virtasen raijan kanssa.
Sitten tää sinusta kiinnostunut mies on käynyt fb kattomassa virtasen raijat. Sitten FB osaa antaa ehdotuksia.
Myös toi sijainti touhu pitää paikkansa. Siksipä mulla ei ole sijainteja päällä missään.
Mulle ehdottaa kun on samoja kavereita
Vierailija kirjoitti:
Facebook on ainakin pari vuotta sitten ilmoittanut, että ei tarjoa kavereiksi heitä hakeneita.
Kannattaa luottaa facebookkiin ;) Jos se sanoisi, että tarjoavat, kukaan ei enää uskaltaisi käyttää hakua mikä vaikuttaisi negatiivisesti Facebookin suosioon. Kannattaa valehdella siis. Missä noin muuten on ilmoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt, Facebook ehdottaa kaveriksi myös sellaisia, jotka käyvät teidän profiileitanne katsomassa. Ilman mitään paikannuksia tai puhelinnumeroita. Olen huomannut tuon sata kertaa. Ehdottaa myös sellaisia, joita itse olet stalkannut.
Mies on varmaan etsinyt profiilisi ja siksi on ehdotuksissasi. Todennäköisin vaihtoehto.
Tuo on ainakin totta, että ehdottaa niitä jotka ovat stalkanneet profiiliasi. Minulle tarjoaa kaveriksi yhtä tyyppiä menneisyydestä, en ole hänen kanssaan missään tekemisissä, ei mitään yhteistä, ei yhteisiä kavereita, ei kaverinkavereita, emme edes asu samalla paikkakunnalla. En ole edes kirjoittanut hänen nimeään koskaan padillani tai kännykälläni. Ei ole muuta vaihtoehtoa.
Oletko joskus ollut s-postiyhteydessä?
Mulla ainakin google tiesi missä käyn töissä ja millä kulkuneuvolla sinne menen (pyörällä) ja kauan matka kestää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin google tiesi missä käyn töissä ja millä kulkuneuvolla sinne menen (pyörällä) ja kauan matka kestää.
ja jatkan vielä että se ilmeisesti myös tietää etten ole enää töissä koska ei aamuisin näytä työmatka-aikaa pyörän kuvalla.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin noi ehdotukset ja ylläri ylläri, minullakin on siellä 1 mies jonka kanssa ei ole yhteisiä kavereita mutta hlön työpaikka on sellainen että sen perusteella voin olettaa hänen käyneen sivuillani. Tätäpä en ennen tiennyt kiitos infosta, nyt voin alkaa takaisinkyyläämään ketkä kaikki sivuillani käyvät!
Vierailija kirjoitti:
Tällänen vanhanaikainen konsti. Siellä baarissa oli joku, joka tietää sut esim yläasteelta ta samoilta lapsuuden kulmilta.
Tää mies on tämän kanssa käynyt jotain ohimennen keskustelua ja tuo on sanonut.. joo, huomasin, että keskustelit virtasen raijan kanssa.
Sitten tää sinusta kiinnostunut mies on käynyt fb kattomassa virtasen raijat. Sitten FB osaa antaa ehdotuksia.
Myös toi sijainti touhu pitää paikkansa. Siksipä mulla ei ole sijainteja päällä missään.
Ei varmasti ole yhteisiä tuttuja, koska olen asunut tällä paikkakunnalla vasta puoli vuotta. Typerä paikannus. Laittaisin pois päältä, jos ei olisi Tinderiä. Ei minua nyt sinällään haittaa tuo mies kaveriehdotuksissa, mutta onhan tuo vähän ahdistava ajatus, että kaikki tekemiset menevät jonkun nettisivuston tietoon. Lisäksi myös se, että ehkä minä olen nyt tuon miehen kaveriehdotuksissa ja hän miettii, että ihme stalkkeri tuo nainen. :) Ap
Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin taas todeta, että onneksi en ole facessa, enkä ikiä ollutkaan. En ikinä suostuisi antamaan koko yksityisyyttäni jollekin organisaatiolle.
Oot ihan pilde kosteena, että se mies on sinusta kiinnostunut ja etsinut sinua naamakirjasta kissojen ja koirien kanssa.
Itse uskon tuohon paikannukseen. Mulle fb ehdottaa kavereiksi ihmisiä, joiden kanssa mulla on yhteisiä kavereita. Olin yhden viikonlopun 100 km päässä (kävin siellä myös tinderissä eli paikannin oli päällä), jonka jälkeen kaveriehdotuksiin ilmestyi joksikin aikaa tuntemattomia ihmisiä tältä paikkakunnalta. Tuskimpa ne kaikki mun profiiliin olivat eksyneet, heh. Jotkut täällä luulevat vähän liikoja itsestään. :)
Ainakin LinkedIn ehdottaa sijainnin perusteella. Luultavasti Facebookissa on samantapainen systeemi. Minulle Linkedin on ehdottanut samassa työpaikkaruokalassa käyviä eri firman ihmisiä, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä. Tuskin ovat stalkanneetkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin taas todeta, että onneksi en ole facessa, enkä ikiä ollutkaan. En ikinä suostuisi antamaan koko yksityisyyttäni jollekin organisaatiolle.
No eihän siellä nyt koko yksityisyyttä jaeta, muutamia juttuja ja kuvia jotka ovat hyvinkin harhaanjohtavia. Ja paikannus, mitä FB tekee sillä tiedolla koska käyt alkossa tai apteekissa. Senhän näkee kuka tahansa tuntematon parkkipaikalla rekisterinumerostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja jatkan vielä että se ilmeisesti myös tietää etten ole enää töissä koska ei aamuisin näytä työmatka-aikaa pyörän kuvalla.
No hyi! :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän siellä nyt koko yksityisyyttä jaeta, muutamia juttuja ja kuvia jotka ovat hyvinkin harhaanjohtavia. Ja paikannus, mitä FB tekee sillä tiedolla koska käyt alkossa tai apteekissa. Senhän näkee kuka tahansa tuntematon parkkipaikalla rekisterinumerostakin.
No, jos kaikki nettiselailusi, googlehakusi ja näppäinpainalluksesi ovat facebookilla, käytännössä heillä on koko yksityisyytesi. Tämähän on sinänsä vaaratonta, jos tiedot olisivat vain esim facella, mutta jos esim googlaat jonkun henkilön, tulee saat helposti tietoosi jopa sen, missä hän on juuri sillä hetkellä.
Tämä on erittäin arveluttavaa jo pelkästään siksi, että todella moni ihminen saattaa joutua jossain elämänsä vaiheessa vainotuksi esim. exänsä taholta, poliittisen mielipiteensä takia tms.
Vierailija kirjoitti:
Oot ihan pilde kosteena, että se mies on sinusta kiinnostunut ja etsinut sinua naamakirjasta kissojen ja koirien kanssa.
Heh. johan minä tuossa sanoin, että en jaksa uskoa miehen etsineen minua ja uskon tuohon paikannukseen. Ja halusin myös kertoa, että vähän ahdistavaa tuo, että Face tietää jokaisen liikkeeni. :) Ap
Paikannus on selitys. Voitte toki uskoa että teitä stalkataan mutta usein selitys on paikannus.