Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahaton perhe

Huolestunut
25.04.2016 |

Miten te toimisitte tässä tilanteessa.

Mulla on tuttavaperhe jolla on kolme tyttöä.
Vanhemmat ovat kumpikin sairaseläkkeellä ja saavat säännöllisen tuen elämiseen. Asumismenojen jälkeen niille pitäisi jäädä hyvä summa rahaa elantoon. (Enemmän kun meillä, olen pienen vauvan kanssa kotona ja mieheni on yrittäjä.) Mutta silti ne joka kuukausi (välillä viikottain) pyytää rahaa lainaan ja se velka on jo niin paljon että tuskin ikinä pystyy maksamaan takaisin. Silti niille aina lainataan kun ei haluta että yksikään tuntemamme lapsi joutuu näkemään nälkää. Jälleen eilen oli tilanne kun ne vetosi siihen että lapsilla on nälkä eikä ole mitään. Ja vein rahan siasta kaupasta 2kassillista ruokaa.
Olen huolissani niistä lapsista koska heillä käydessään kaapissa ei oikeasti ole yleensä muuta kuin puolipurkkia maitoa ja valo.
Mihin ihmeeseen heidän rahat menee? Ei heidän kotinsakkaan ole kummoinen, eikä ole mitään designia. Eli ei mene mihinkään kulissiinkaan. Lapset kulkee liian pienissä vaatteissa. Ja vanhemmat rikkinäisissä. Eli valitettavasti ei mene niihinkään.
Eikä heillä ole mitään alkoholiongelmaakaan. Kumpikaan ei oikeastaan edes käytä alkoa.
Oon patistanut niitä sossun luukulle mutta sanovat että tulot on niin suuret ettei he mitään saa. Mutta ei mekään mikään sosiaalitoimisto voida olla.
Ite tekisi mieli olla antamatta rahaa mutta kun mietin niitä lapsia niin tulee julma ja pahamieli.
Mutta samalla sapettaa kun aikuiset ihmiset ei osaa huolehtia itsestään saati lapsistaan.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin auttaa heitä tai muita heidän kaltaisiaan mutta en nyt tiedä ketään eikä mistään saa tietoa suoraan. En anna apua minkään instanssin kautta. En oikein luota välikäsiin. Esim joulupuukeräyksen ympärillä pyörii liikaa ihmisiä lahjoja kyyläämässä. Tokkopa kaikki menevät vähävaraisille. Olen kyllä sinne lahjoja laittanut iseana jouluna mutta auttaisin paljon mieluummin suoraan perhettä. Eräs tuttavani auttaa perhettä jolla on tällä hetkellä vaikeaa rahan puutteen takia.

Kyllä heitä Suomessa on oikeasti kenellä on tiukkaa rahasta eikä se ole aina oma vika.

Auttaisin jos tietäisin miten. Mihinkään keräyksiin ym en luota. Suoraa toimintaa niin apua tulee. Mutta siinäpä se vaikeus onkin.

Vierailija
22/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suomessa köyhiä ja aina vain enemmän. Irtisanomisia tulee jatkuvasti. Ei sellainen ymmärrä jolla on aina ollut kaikki hyvin eikä kukaan ystäväkään ole köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mpäpä en usko. Meinaan jos eläkkeet on, mitä ap kertoo viestissä 16, asumistukea ei enää saa.

Vierailija
24/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavippejä? Peliongelma? Meneekö lääkkeisiin paljon rahaa?

Miksi et kysy suoraan, mihin rahat menevät? Tuskin asia täältä selviää. Jos ovat valmiita pyytämään rahaa, saisivat olla myös valmiita kertomaan miksi omat rahat ei riitä.

Tulot kuulostaa aika isoilta, jos ovat totta. Vai perustuvatko sinun luuloihisi? Oma mieheni on työkyvyttömyyseläkkeellä, työeläke+kansaneläke yhteensä n. 1000€, hoitotuki n. 65€. Siinä kaikki. Minun palkastani jää käteen 1900€ verojen jälkeen, lapsilisä onko se nyt 96€. Herroiksi ei eletä mutta pärjätään. Ei todellakaan asumislisiä tai muuta tukea saa enää näillä tuloilla.

Vammais- tai hoitotukea saa vain, jos on avuntarvetta päivittäisissä toimissa. Meilläkin kesti monta vuotta saada edes tuo perushoitotuki vaikka mieheni sairaus on vakava, etenevä ja tulee viemään ennenaikaisesti hautaan.

Vierailija
25/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

Miksi et kysy suoraan, mihin rahat menevät? Tuskin asia täältä selviää. Jos ovat valmiita pyytämään rahaa, saisivat olla myös valmiita kertomaan miksi omat rahat ei riitä.

Tulot kuulostaa aika isoilta, jos ovat totta. Vai perustuvatko sinun luuloihisi? Oma mieheni on työkyvyttömyyseläkkeellä, työeläke+kansaneläke yhteensä n. 1000€, hoitotuki n. 65€. Siinä kaikki. Minun palkastani jää käteen 1900€ verojen jälkeen, lapsilisä onko se nyt 96€. Herroiksi ei eletä mutta pärjätään. Ei todellakaan asumislisiä tai muuta tukea saa enää näillä tuloilla.

Vammais- tai hoitotukea saa vain, jos on avuntarvetta päivittäisissä toimissa. Meilläkin kesti monta vuotta saada edes tuo perushoitotuki vaikka mieheni sairaus on vakava, etenevä ja tulee viemään ennenaikaisesti hautaan.

Tällä kyseisellä perheellä on 2lasta enemmän kuin sinulla. Siksi saavat tuohon päälle asumistukea.

Vierailija
26/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

Olen kysynyt mihin rahat sitten menee mutta ei oikein osaa vastata. "Elämiseen" on se vastaus ollut. Tiliotteita en sentäs ole vaatinut vaikka välillä tekisi mieli. Tän perheen isä on ollut aikoinaan kovapalkkaisessa työssä joten sen eläke on sen 1800€ /kk ja perheen äiti saa pientä korvausta n.700€/kk eli 2500€ yhteensä.

Asumistukea ne kuulemma saa päälle 400-500€ ilmeisesti sitten sen takia että heillä on enempi lapsia. Ja olisiko sitten kaupungeissa/asunnoissa eroja? Ja sitten kolmen lapsen lapsilisät onko ne nyt yhteensä 350€?

Mulle se on sinänsä ihan sama mihin aikuiset ihmiset rahansa käyttää mutta kun vedotaan lasten nälkään niin minusta se on kamalaa enkä oikeasti tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. Kun jokuhan tuolla mättää kun ruoka loppuu joka kuussa.

Vierailija
27/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en antaisi enää yhtään rahaa, enkä veisi ruokakassejakaan. Pyytäisin lapsia meille välillä syömään. Kertoisin tämän myös heti vanhemmille kun seuraavan kerran pyytävät rahaa.

Vierailija
28/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lopeta auttaminen heti! Et anna rahaa, etkä ostele ruokaa. Se pyytäminen loppuu kyllä kunhat et anna mitään. Etsivät uuden uuvatin höynäytettäväksi.

Toinen minkä voit tehdä niin kun kysyvät rahaa, niin sanot että et voi antaa rahaa, mutta voit soittaa heidän puolestaan sossuun, lastensuojelu kyllä auttaa.

Vierailija
29/30 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siinä tapauksessa lapset eivät yksinkertaisesti ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Meillä ainakin "elämiseen" menevä raha tarkoittaa ensisijaisesti asumisen lisäksi ruokaa, tyttären tarvitsemia asioita (vaatteet, harrastukset) ja sitten jos jotain jää, tulee omat ei-välttämättömät menot. Menoja suunnitellaan etukäteen; jos tarvitsee vaikka kodinkonetta uusia niin eletään vielä niukemmin ja säästetään. Ei ole niin kovin vaikeaa. Ja aina on vähän säästössä ettei heti ole kusessa jos jotain hajoaa.

Heillä ei niinkään ole nyt rahasta kiinni vaan asenteesta, eikä se muutu vaikka kuinka heille työnnettäisi lisää rahaa. Liekö ne ennenkään lainatut menneet lasten ruokiin/vaatteisiin? Epäilen.

Jos haluat vielä auttaa, kutsu tosiaan lapset syömään tai vaikka yökylään joskus :-) Mutta rahahanat laittaisin sinuna kiinni, taitaa olla pohjaton kaivo kyseessä. :-)

Vierailija
30/30 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up