Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi facebookissa tykätään vain, ei juuri kommentoida?

Vierailija
25.04.2016 |

Onko kukaan muu kiinnittänyt samaan asiaan huomiota, että facebookissa nykyään painellaan lähes vaan tykkää-nappia, mutta kommentteja jätetään harvemmin? Olen kiinnittänyt muiden tilapäivityksissä samaan huomiota ja äsken piti ihan laskea oman seinäni tilanne puolen vuoden ajalta; kahdeksaan päivitykseen yhteensä 172 tykkäystä ja viisi kommenttia.

Itse jotenkin tykkään enemmän kommenteista kuin tykkäämisistä, siitä "tykkää" on vaan niin helppo klikata ja kommentointi voi herättää jotain keskustelua mistä itse pidän. Yksi noista päivityksistäni koski laserleikkauksessa käyntiä ja se keräsi 38 tykkäystä, mutta ketään ei kiinnostanut esimerkiksi että miltä se tuntui tai onnitella "uudesta" näöstä, nolla kommenttia.

Mulla ei ole instagramia, mutta kun selaimella joskus jotain tuttujen kuvia katselen, niin olen huomannut siellä saman ilmiön - joku saattaa esimerkiksi laittaa kuvan jostain reissusta ja siitä tykkää kymmeniä, vain yksi tai kaksi kommentoikin jotain.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäys "että viestisi on huomattu" ei sitä aina jaksa kommentoida sen enempää.Naamakirja alkaa olla vähän jo,ei siellä jaksa enää roikkua.

Vierailija
2/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamis on turha. Itsekin automaattisesti "tykkään" kaverien päivityksistä kun skrollaan sitä, koska niin "kuuluu" tehdä. Ei mua oikeasti kiinnosta niistä suurin osa yhtään. Saati että viitsisin kommentoida.

Ne päivitykset on yleensä ihan diibadaabaa. Pakko vaan kertoa muksujen "hauskoista metkuista" tai miten oli ihana päivä töissä, niin kivat asiakkaat ja mukavat työkaverit!!!, tai että nyt syödään suklaata sohvalla. Joopa. Mitä noita kommentoimaan? Tai uutta profiilikuvaa, joka on aika samanlainen kuin edellinenkin.

"Ootpa nätti!" Juuuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tykätä velvollisuudentunnosta tai merkiksi, että on huomannut? Tykkää niistä mistä oikeasti tykkää ja jättää loput huomiotta.

Vierailija
4/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun FB on nykyään vain täynnä mainoksia ja "XXX tykkäsi tästä" ja sit joku heheh kuva/video. Kommentoiminen ja kirjoittaminen on liian noloa ja kertoo siitä, että "roikut fb:ssä kaiken aikaa". Joskus muinoin sain netistä ihan oikeita ystäviä ja kirjoitustaidot parani, kun vaihteli sähköpostiviestejä uusien kavereiden kanssa. 

Vierailija
5/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan koskaan tiiä mitä kommentoida... Jos on esim kasvokuva,niin tuntuu tyhmältä kirjottaa jotain "nätti oot..." Tai "hyvä kuva" kun muut jo kirjottaneet samaa...

Vierailija
6/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tykätä velvollisuudentunnosta tai merkiksi, että on huomannut? Tykkää niistä mistä oikeasti tykkää ja jättää loput huomiotta.

Koska se on helpointa. Klik klik klik. Päivän FB-käynti tehty. Se on ihan automaattista. Ja nythän voi lisätä niitä suru- ja ilonaamoja sekä sydämiä.

Lisäksi kaverit odottaa, että tiedät asioista, joista ovat kertoneet Naamassa. Ja odottaa, että niistä tykätään. Mulla on erityisesti yksi oikein huomiohuora FB-kaveri, joka on myös Instassa (itse en ole, mutta valitettavasti siellä nykyisin näkyy myös Insta-palkki).

Vierailija
7/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta tuli mieleeni tästä ketjusta, että mitä kun innoissanne teette jonkun päivityksen ja myöhemmin huomaatte ettei se kiinnostanutkaan juuri ketään ja oli oikeastaan aika turha edes kirjoittaa? Minä hämmästyin kun kuulin joskus että noita postauksiaan ihmiset vähin äänin poistelee. Joskus tulee huteja kirjoiteltua itsekin mutten poistamaan ala, kuka niitä edes kauaa muistaa muuta kuin itse?

Vierailija
8/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa :D

Vierailija
9/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos kommentoisi jokaiseen, siihen menisi koko päivä. Elämässä on muutakin kuin Facebook.

Vierailija
10/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa päivittää aina lähes samanlaisia juttuja .. Aina lapsestaan tai siitä, kuinka kävi kuntosalilla tai lenkillä. Tai hiukset on laitettu, tai on leivottu jotain tai ollut superpuperihanaihqu retki rakkaan perheen kanssa metsään ja siellä nautittu ja kaikki on niiiin ihanaa. Kuka muka uskoo?

Enemmän mua kiinnostaa sellaiset järkevän realistiset ja mielikuvituksekkaat päivitykset.

Vierailija
11/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään.

Vierailija
12/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta tuli mieleeni tästä ketjusta, että mitä kun innoissanne teette jonkun päivityksen ja myöhemmin huomaatte ettei se kiinnostanutkaan juuri ketään ja oli oikeastaan aika turha edes kirjoittaa? Minä hämmästyin kun kuulin joskus että noita postauksiaan ihmiset vähin äänin poistelee. Joskus tulee huteja kirjoiteltua itsekin mutten poistamaan ala, kuka niitä edes kauaa muistaa muuta kuin itse?

Minä siivoan seinäni tasaisin väliajoin, mutta en siitä syystä kuin mitä kerroit. Tykkään vaan, ettei siellä roiku mitkään vanhat jutut.

Vierailija
13/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harvoin edes tykkään. Pitää olla todella hauska juttu/hyvä kuva tmv. En jaksa muutenkaan siellä roikkua. Se on vain opiskelujen takia enää, on siis koulun ryhmä siellä.

Vierailija
14/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomaan vältteleväni kommentointia aiheisiin joihin tulee kymmeniä samanlaisia kommentteja kuitenkin. Kiitos kännykkä ajan. Jos onnittelen vauvasta, puhelimeni piippaa parin päivän ajan kaikista seuraavista onnitteluviesteistä joita perään satelee. Joskus oli nappi "lopeta seuraamasta tätä" tms ja se oli tarpeeseen. Enää en ole ainakaan mobiili versiossa löytäny ja muuta en käytä.

Tykkäyksiä ja sydämiä satelee siis minulta vain.

Ja kuka kumma oikeesti tykkää perusteella "huomasin tämän viestin" :o

Mutta selittyypä ainakin ne epäempaattiset ja pahansuovat tykkäykset, kun joku kertoo lemmikin kuolleen tai lapsen joutuneen sairaalaan.

Vierailija
15/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kommentoida:

1) kyseessä on uusi profiilikuva/kynnet/tukka -> turhanpäiväistä, ei kiinnosta

2) linkki iltapaskan uutiseen, josta raivotaan -> sanot mitä vaan, sanot jonkun mielestä väärin ja pienestä kommentista lähtee joku saatanallinen rage, ja pyydetään perustelemaan mielipide tieteellisillä tutkimuksilla yms. Ihan oikeesti. Kannatan kyllä sitä, että mielipiteet voi perustella jotenkin, mutta että kaikesta pitää nykyään kaivaa joku tutkimus tai ei ole oikeutta mielipiteeseen?

3) vauvakuvat. En edes tykkää näistä. Ei kuulu Feisbaan ollenkaan, loukkaa lapsen yksityisyyttä.

4) mv-lehti, magneettimedia -> poistan suoraan listoilta ihmiset, jotka jakaa näitä

Kommentoin:

1) matkakuvat, joista haluan lisää tietoa

2) herkullisen näköinen ruoka/ravintola, haluan reseptin/lisätietoa

3) oikeasti hauska tarina esim. kommelluksesta, joka sattui päivällä (tällöinkin yleensä vain tykkään)

4) joku kysyy jotain, johon luulen tietäväni vastauksen

Suurin osa postauksista kuuluu ei kiinnosta-osioon.

Vierailija
16/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomaan vältteleväni kommentointia aiheisiin joihin tulee kymmeniä samanlaisia kommentteja kuitenkin. Kiitos kännykkä ajan. Jos onnittelen vauvasta, puhelimeni piippaa parin päivän ajan kaikista seuraavista onnitteluviesteistä joita perään satelee. Joskus oli nappi "lopeta seuraamasta tätä" tms ja se oli tarpeeseen. Enää en ole ainakaan mobiili versiossa löytäny ja muuta en käytä.

Tykkäyksiä ja sydämiä satelee siis minulta vain.

Ja kuka kumma oikeesti tykkää perusteella "huomasin tämän viestin" :o

Mutta selittyypä ainakin ne epäempaattiset ja pahansuovat tykkäykset, kun joku kertoo lemmikin kuolleen tai lapsen joutuneen sairaalaan.

Miks ihmeessä sulla on päällä se äänimerkki .. Mä en pidä MISSÄÄN sovelluksessa sitä päällä. Käyn katsoo kun käyn, en silloin kun äänimerkki sanoo

Vierailija
17/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäys "että viestisi on huomattu" ei sitä aina jaksa kommentoida sen enempää.Naamakirja alkaa olla vähän jo,ei siellä jaksa enää roikkua.

Minulla on muutama FB-ystävä, jotka tykkäävät jokaisesta päivityksestäni, ilmeisesti tämä selittää sen. Oikeastiko koet, että jokaista viestiä pitää tykätä merkiksi siitä, että olet huomannut sen? Please, lopeta, minua ainakin ärsyttää se, että joku tykkää vaikka kirjoittaisin, että "paska päivä" tai "kultakala kuoli". Siinä vaiheessa, jos jotain isompaa surua febuun puran ja joku tykkää, niin lentää kyllä ystävistäni kuin leppäkeihäs.

Vierailija
18/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luen kavereitteni päivityksiä, vastaan jos on vastattavaa tai on mielipide, tai kaveri kaipaa kannustusta tms.

En automaattisesti tykkää kuvista tai kirjoituksista. Jos jonkun kuva sen tekemästä herkkuruoasta ei ole minun mieleeni, en todellakaan paina "tykkää".

Vierailija
19/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jotenkin meni maku koko Facesta silloin kun sitä alettiin muuttaa. Tuli mm. kaikille pakolliseksi aikajana yms. Tyhjensin seinäni ja aloin vain painaa "tykkää". Jostain syystä vieläkin välillä seinälleni ilmestyy jotain vanhoja kommentteja, jotka olen sieltä poistanut jo monta kertaa. Että morjens ja hyvin toimii.

Vierailija
20/26 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei jaksa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä