Meillä on vain huonoja kokemuksia ns. omatoimilomista, aina jokin menee pieleen
Aloitanpa syksyltä, kun varasin lennot Barcelonaan. Etsin hotellin myös ja otin suoraan yhteyttä sinne, tiedustelin huonevarausta ja sain vastauksen, että on varattu. Edellisellä viikolla ennen lähtöä hotellilta tuli muistutusviesti majoituksesta. Tosi huomaavaista, mutta päivämäärät oli väärin! Muistaakseni varaus piti olla to-su ja varausmuistutuksessa oli ke-la tai sinne päin. Soitin suoraan hotelliin ja selvisi, että se on täynnä viikonloppuna, tuplabuukattu. Eikun etsimään uutta hotellia. Varmaan yhden yön etsin koneelta (meillä mukana pikkulapsi 1v, joten joko kunnon parisänky tai vauvansänky oli ihan ehdoton. Löydettiin tod.näk. paikkakunnan surkein murju. Sieltä ei päässyt oikein minnekään ilman taksia, joten ei tullut halvaksi.
Viime kesänä taas vuokrattiin kodinvaihtosivuston kautta viikoksi Espanjasta huoneisto. Oli lievästi sanottuna likaisessa kunnossa suomalaiseen makuun. Eka päivä meni niin, että myöhästyttiin lentokentällä avaintenvaihdosta, koska meidän kone oli myöhässä ja asunnon omistaja lähti itse reissuun. Tyttö ilmoitti, että menkää vaan kämpille, hänen vanhempansa tulevat avaamaan, kun töiden jälkeen pääsevät. Istuttiin sitten matkalaukkujen kanssa lähikahvilassa 3 tuntia. Ekan illan lähinnä siivosin, koska omistaja oli jättänyt sen tekemättä. Myöhemmin pyysin kolme kertaa maksun osittaista palautusta, koska huoneisto oli niin epäsiisti ja koska luvattu uima-allas ei ollut lainkaan käytössä koko viikolla. Siellä oli vain ilmoitus huoltotöistä. Huoneiston omistaja palautti kolmannen pyynnön jälkeen 50€ minun tililleni, eli alle yhden päivän asunnonvuokran verran. Toissa kesänä taas vuokrattiin Italiasta iso villa, joka oli kauniilla paikalla, mutta reissu oli aika katastrofi. Ensin varatussa tila-autossa ei ollutkaan lastenistuimia, jotka oli tilattu etukäteen. Joku toinen oli napannut ne meille varatusta vuokra-autosta. Oltiin vuokra-autopaikassa tuntikausia huutamassa, että ne luvatut istuimet meille heti. Italialaiset huusivat ja ihmettelivät ja vasta kun mieheni ja siskoni mies todella hermostuivat, alkoi istuimia löytyä. Joku raukka toi ne 100 km päästä meille. Itsepä olivat vieneet meille varatut istuimet. Toinen ikävämpi juttu oli, että villaan murtauduttiin yöllä. Kuultiin, kun porukkaa liikkui sisällä, mutta ehtivät livistää ennen kiinni joutumista. Mukaan lähti villasta iso taulu-tv ja pelilaitteet. Oltiin lähes kokonainen päivä selvittelemässä asiaa poliisiasemalla, jossa juuri kukaan ei puhunut kunnolla englantia. Ikävin juttu oli rikkoutunut lukko, jota ei saatu seuraavaksi yöksi vaihdatettua, joten mieheni istui koko yön vahtimassa, ettei kukaan pääse sisälle. Joku voisi sanoa, että tuollaista voi käydä myös valmismatkoilla. Kyllä voikin käydä, mutta yleensä matkatoimisto järjestää toisen majoituksen tilalle, samaan hintaan. Me oltiin varattu ja maksettu koko viikko, ja mukana oli vain kännykkänetit, joilla oli hankala edes etsiä majoituskohteita. Koko loppuviikko pelättiin, että varkaat iskee uudestaan, vaikka lukkokin korjattiin. Jos hintaero ei ole iso, näillä kokemuksilla taidan varata mieluummin valmismatkan jatkossa.
Kommentit (98)
Kyllä tuossa on matkailutaidoissa kovasti puutetta.
Mulla taas ei ole kuin hyviä kokemuksia omatoimisista matkoista, ja lähinnä heikkoja jos ei jopa huonoja pakettimatkoista. Mutta kukin tyylillään.
Olit yhteydessä hotelliin ja sieltä sanottiin, että OK. Eli sait sähköpostiin varmistuksen, jossa oikeat päivät ja silti et tajunnut, että se hotelli on korvausvelvollinen, jos tuplabuukkaavat, kuten viikkoa ennen ilmeni?
Ja menet jonkun kotiin asumaan ja siivoat koko ajan vain siksi, että sinulle ei kelvannut? Miksi ihmeessä et tehnyt kuten me muut eli käynyt nukkumassa siellä?
Ikävä, että teillä on ollut huonoja kokemuksia. Me ei olla paljoa matkailtu, mutta kyllä omatoimireissut on onnistuneet ihan hyvin. Oikeastaan ainoat ongelmat oli Sisilian-matkalla, jossa onnistuttiin käräyttämään sulake tms iv-koneiden liikakäytön vuoksi. Muutama puhelinsoitto ja vuokraisäntä kävi korjaamassa asiat illan aikana, me oltiin sillä välin kylillä hengaamassa ja syömässä. Ai niin ja lennot piti vaihtaa toisiin, kun matkaseuralainen ei päässytkään sovittuna ajankohtana, mikä ei ryanirilla ollut ihan ilmaista. (Liput oli kyllä siltikin suht edulliset, vaikka niitä käytännössä kahdet kaikille ostettiinkin.)
Mulla taas ei ole omatoimilomilla ole ikinä ollut mitään ongelmia. Hotelli Barcelonassa ei ollut kummoinen mutta ihan Ramblalla, huone pieni kun mikä mutta kävimmekin siellä lähinnä nukkumassa. Molemmilla kerroilla hotellit Lontoossa vähän murjuja mutta metroaseman lähellä. Aina olen saanut mitä olen tilannut .
Ei mulla tosin ole valmismatkoillakaan ongelmia ollut =)
Minä olen vuokrannut usean mökin netistä, eikä ongelmia ole ollut. Yhdessä mökissä oli kuivaava pesukone, muttei ohjeita. Jotain ongelmia on ollut, esim astianpesukone ei toiminut ja sit huomasin jääkaapissakin vikaa, mutta molemmat korjatiin / vaihdettiin samana päivänä. Lennot on joskus ollut myöhässä ja matkatavarat hukassa, ja laukkujen saaminen aiheuttanut ylimääräistä vaivaa. Kerran vuokra- auton etupenkin turvavyön hälytin piiputti koko ajan yli vuoriåokauden.
Vierailija kirjoitti:
Olit yhteydessä hotelliin ja sieltä sanottiin, että OK. Eli sait sähköpostiin varmistuksen, jossa oikeat päivät ja silti et tajunnut, että se hotelli on korvausvelvollinen, jos tuplabuukkaavat, kuten viikkoa ennen ilmeni?
Ja menet jonkun kotiin asumaan ja siivoat koko ajan vain siksi, että sinulle ei kelvannut? Miksi ihmeessä et tehnyt kuten me muut eli käynyt nukkumassa siellä?
Koska odotan, että huoneisto, josta MAKSETAAN on ihan oikeasti siistissä kunnossa. Tarkoittaa että lattiat on pesty ja vähintään keittiö siivottu puhtaaksi. Ajatus huoneistosta on se, että siellä voi valmistaa itse aamiaisensa ja tarvittaessa muutakin ruokaa.
Ja toiseksi: korvausvelvollisuus ei korjaa yhtään mitään, jos on jäänyt ILMAN majoitusta. Vaikka saisin 500, yö ilman kunnon hotellihuonetta on perseestä.
-ap
Omassa tuttavapiirissä ainakin tuntuu, että nää epäonnet aina kasautuu samoille tyypeille. Aina heille osuu kuvailunsa mukaan saastainen huoneisto, vuokra-autot ovat järestään rikki, hotellit on aina buukattu väärin (tietty hotellin toimesta) eivätkä tietenkään vastaa yhtään sitä mitä ovat lulleet varaavansa. Lennot on aina myöhässä tai peruutettu. Tietyt tyypit ei pääse edes Helsinki-Vantaalle ilman että alkaa tapahtua järjettömiä katastrofeja.
Home awayn kautta pari kertaa majoituksen varanneena voin todeta, että suomalainen täsmällisyys ei istu aina toisten käsitykseen sujuvasta majoituksesta :) Meille kävi myös niin, että asunto oli epäsiisti, lakanoita ei ollut tarpeeksi sekä vuodesohvaan että parivuoteeseen ja vessapaperia oli jätetty pari arkkia rullaan. Juoksin myöhään illalla etsimässä kauppaa, että saatiin vessapaperia. Kun annettiin "heikohko" arvio, saatiin itse kauhumajoittujien maine. Oltiin niin pihejä, että omistajan olisi pitänyt vessapaperikin kustantaa, näin meitä kuvailtiin. Meidän myös väitettiin olevan asunnonvuokraajat from hell. Ei siis kannata kritisoida mitään.
Yleisesti ottaen suomalainen siisteystaso on korkeampi kuin muualla maailmassa. Huomioikaa, että monessa kehitysmaassa, kuten Englannissa, nukutaan kuumavesipullon kanssa, kun ikkunoita ei osata tiivistää ja rakennustaito on mitä on. Ei siis kannata odottaa suomalaiset standardit täyttävää majoitusta.
Riskit kasvaa jos valitsee kaikkein halvimmat vaihtoehdot.
Valmismatkalla olisi nuo samat asiat tapahtua ja ihan samanlailla voit joutua naama punaisena huutamaan saadaksesi palvelua jne.
Omatoimimatkailu ei aina tule halvemmaksi mutta usein saat samaan rahaan enemmän kuin valmismatkalla.
Itse olen omatoimimatkaillut mm. Unkarissa 2 viikkoa, Amsterdamissa kahteen otteeseen, Lontoossa, Barcelonassa, Tanskassa viikon reissu. Ainoa pettymys oli Tanskan reissulla Omenahotelliyöpyminen. Olis kannattanut maksaa se 50 euroa enemmän niin olis saanut huoneen Scandicista aamiaisella ja lapsilla olis ollut kunnon lisävuoteet, huoneessa ilmastointi ja autokin olis ollut toki samassa tallissa kuin se nytki oli mutta se parin sadan metrin kävely säästynyt. Tässä olis vaan kannattanut uskoa että Omenahotelli on mitä on...
Mä huusin Valmismatkalla respassa Meksikossa ja valitin matkan järjestäjälle kun oli huone from hell. Kaksi kertaa vaihdettiin kun melu oli niin saatanallista että nukkuminen ei onnistunut. Että näin Valmismatkat.
Omatoimimatkailu vaatii kyllä luetun ymmärtämistä ja luetun kritiikkiä paljon. Varata täytyy harkiten.
Tässä oli monta asiaa, jotka ap olisi voinut välttää perehtymällä asioihin. Ei omatoimimatkailu tarkoita sitä, että käytetään sitä kylän ainoata hotellia/autovuokraamoa, jossa asioita voi hoitaa vain puhelimella tai paikan päällä. Hotellia ym. valitessa on hyvä lukea muiden asiakkaiden kommentteja ja valita vain uskottavan hintaisia ja hyvämaineisia paikkoja. Varausvahvistus on saatava aina kirjallisena ja tarkistettava. Tiedän yhden perheen, jolla myös aina sattuu ja tapahtuu. Eivät vain ymmärrä, että haluamallaan hinnalla ei saa priimaa. Sillä pienellä lisämaksulla saa usein monta kertaa parempaa eli hinta-laatusuhde on kohdillaan.
Ites olen viimeiset 15 vuotta omatoimimatkaillut, eikä suurempia ongelmia ole koskaan ollut. Tässä pari vihjettä:
Ensinäkin kun olet löytänyt netistä mieleisesi hotellin, niin a) Käy katsomassa Google Street View:sta, miltä hotelli ja ympäristö näyttää ja b) tarkista Tripadvisorin palaute kyseisestä hotellista. Näillä pääsee jo pitkälle.
Minä olen varannut kaikki hotellini joko booking.comista, hotels.comista yms. tai sitten suoraan hotellien omilta nettisivuilta. Varauksesta on aina tullut sähköpostiin kirjallinen varausvahvistus, josta voi tarkistaa päivämäärät.
Jos vuokraa yksityismajoitusta, niin turvallisin (ja kallein) vaihtoehto on Interhome. Jos pelkää ongelmia, niin jotain turvaa antaa, jos majoituksen omistajat asuvat lähistöllä, usein näin on.
Miten voi yhdelle ja samalle tapahtua noin paljon kaikenlaista? Pelkkää sattumaa...?
Me olemme matkustaneet omatoimilomilla viimeiset 25 vuotta eikä koskaan mitään ongelmia. On ajettu monta kertaa Euroopan halki Italiaan, Espanjaan tai Ranskaan, lennetty lähemmäs ja otettu auto ja jatkettu siitä matkaa. Taloja on vuokrattu lähes 30 erilaista ja kaikki mennyt aina hyvin omistajien ja avainten kanssa. Samoin kauempana Euroopan ulkopuolella.
Talot on olleet siivottuja kun olemme tulleet, pieni kulahtaneisuus ei meitä haittaa (sen on toki nähnyt jo varatessa). Jos ei olisi ollut olisimme tilanneet omistajan siivoamaan - niin yksinkertaista se on.
Joku valitti vessapaperista - vuokrataloissa ei mun mielestä vessapaperi kuulu edes hintaan sitä 1-2 rullaa lukuunottamatta. Sehän on omatoiminen eli asukas ostaa myös vessapaperin itse:D Lakanoista ja pyyhkeistä olemme sopineet erikseen mutta toki on omat pyyhkeet rantaa varten olleet aina mukana.
Itse varmistan aina sähköpostilla (= kirjallisesti) että majoitus on se mitä olen tilannut. Lappu mukaan ja siitä on helppo todistaa että näin on mulle luvattu ja velvollisuus myös antaa.
Kesäkuussa mennään taas, tälläkertaa Barcelonaan ja Costa Bravan pikkukyliin:D
Me olemme omatoimimatkailleet koko perheen kanssa (lapset alle kouluikäisiä) Espanjassa ja Italiassa. Kahdestaan kun ollaan menty, kaikki on ollut niin kuin pitääkin eikä edes lentojen kanssa ole ollut mitään häslinkiä.
Espanjan reissut on menneet hienosti, kaikki on toiminut, kaikkialla on ollut siistiä ja autojen vuokraamiset on sujuneet moitteetta. Onni on siis ollut meidän puolella.
Viime kesän Italian reissulla taas ... noh, se pitää sanoa että vuokraamamme villa oli niin siisti ja puhdas että aloin epäillä omia taitojani siivota täällä kotona. Lakanat oli viivasuoraan viikattuja ja pyyhkeet ihan oikeasti hohti auringossa. Uima-allas putsattiin joka päivä, ja joka päivä ulkopöydälle ilmestyi vastapoimittuja persikoita, oliiveja ja sitruunoita. Näköala oli uskomaton! Mutta kaikki muu: hotelli Milanossa ei todellakaan ollut sitä mitä piti, auton vuokraaminen Tapiola-pankin myöntämällä luottokortilla ei meinannut millään onnistua, rannat Rivieralla olivat kaikki maksullisia (Espanjan, Kreikan, Kroatian ja Suomen menoon tottuneelle pieni ylläri, vaikka tämän olisi totta kai voinut lukea etukäteen monesta eri paikasta) ja parkkisakotkin saatiin syystä X.
Aion antaa Italialle vielä mahdollisuuden, mutta täytyy sanoa että raskaana ja kahden lapsen kanssa tuolla reissulla oli vähän liikaa stressitekijöitä.
Nyt tekisi mieli Kreikkaan syömään Souvlakia. Jos mennäään, mennään syyskuussa ja varataan äkkilähtö. Tuleepahan se matkatoimisto siihen väliin hoitamaan ongelmat, en minä vauvan kanssa jaksa :D
Onpahan tarinoita kerrottavaski :)
Omatoimimatkailija varmistaa, tuplavarmistaa ja vielä triplavarmistaa, että kaikki on ok. Majoituspaikat kannattaa aina tsekata Tripadvisorista tai mistä tahansa mistä näkee muiden matkailijoiden arviot. Ne pitää hyvin paikkansa.
Kaikki lennot voivat olla myöhässä. Ns valmismatkatkin lennetään nykyään usein reittikoneilla.
Omatoimimatkailija pakkaa aina mukaan rullan vessapaperia, sitä ei ole yleensä ikinä ole. Kannattaa pakata myös perusmausteet jos itse kokkaa asunnolla. Ei ole järkeä ostaa kaikkea suolasta ja pippurista alkaen.
Joka ikinen kerta avaimen luovuttaja on meille sanonut, että soittakaa heti jos jotain puuttuu tai on muuta ongelmaa. Hekään eivät halua negatiivisia kommentteja arviointeihinsa. On vain omaa tyhmyyttä yksin jupista ja kärsiä.
Joskus kämppä onnistuu hyvin, joskus huonommin, sellaista se vaan on. Kaikesta oppii ja tajuaa seuraavalla kerralla varmistaa vielä paremmin.
Nyt on muotia olla "omatoiminen". Toinen juttu on muodissa myös: hinnalla kehuskelu. Mulla on paljon tuttuja, jotka korostavat, kuinka halvalla päääsevät jonnekin, kun itse varaa kaiken ja tietysti just silloin kun kukaan muu ei tahdo matkustaa.