Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Duolingon kautta kielen oppineet!?

Vierailija
24.04.2016 |

Haluaisin opiskella espanjaa, mutta aina kun aloitan lopetan muutaman päivän päästä... Miten te onnistuitte?!
Ja miten hyvä kielitaito teillä on? Oppiiko tuon kautta oikeasti?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile  esim mooc-kursseja https://courses.edx.org

Sieltä löytyy esim. Learn Spanish: Basic Spanish for English Speakers

Tai etsi youtubesta englannin kielisiä kielikursseja. Pelkkien sanojen lukeminen ei hirveästi hyödytä pidemmän päälle, koska pitää kieliopiakin osata.

Itse olen lukenut espanjaa n kymmenen vuotta kansalaisopistossa alkeista keskustelukurssiin asti. Tuosta on tosin jo aikaa mutta olen sen myös tenttinyt siitä vapaaehtoisesti lukion D-kielen oppimäärän. Lisäksi kävin AMK:ssa sihteerien puolella parit kääntämiskurssit ja Barcelonassa olin kahden viikon kielikurssilla. Näistäkin jo vuosia vuosia aikaa.

Nyt olen huomannut että pystyn kohtuu helposti lukemaan espanjankielistä tekstiä ja ymmärrän paljon puhetta. Puhuminen ei vielä onnistu ja kirjoittaminenkin on hidasta.

Jostain muistan lukeneeni että englannin kielinen tarvitsee minimissään 24 viikkoa ja n 600 oppituntia (+ oma opiskelu) päästäkseen esim espanjan/ranskan jne. "helpoissa" kielessä kohtuulliselle tasolle. Tällaisin oppituntimääriin päästään peruskoulun A1-kielessä ilman lukiota ja A2-kielessä kun lasketaan lukio mukaan. Eli pienestä tuntimäärästä ei ole kyse. Harva pystyy panostamaan hirveästi kielen opiskeluun hirveästi viikokossa.

Tsemppiä ja pitkäjänteisyyttä kielten opiskeluun. 

Vierailija
2/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai etsi youtubesta englannin kielisiä kielikursseja. Pelkkien sanojen lukeminen ei hirveästi hyödytä pidemmän päälle, koska pitää kieliopiakin osata.

Itse olen lukenut espanjaa n kymmenen vuotta kansalaisopistossa alkeista keskustelukurssiin asti. Tuosta on tosin jo aikaa mutta olen sen myös tenttinyt siitä vapaaehtoisesti lukion D-kielen oppimäärän. Lisäksi kävin AMK:ssa sihteerien puolella parit kääntämiskurssit ja Barcelonassa olin kahden viikon kielikurssilla. Näistäkin jo vuosia vuosia aikaa.

Nyt olen huomannut että pystyn kohtuu helposti lukemaan espanjankielistä tekstiä ja ymmärrän paljon puhetta. Puhuminen ei vielä onnistu ja kirjoittaminenkin on hidasta.

Jostain muistan lukeneeni että englannin kielinen tarvitsee minimissään 24 viikkoa ja n 600 oppituntia (+ oma opiskelu) päästäkseen esim espanjan/ranskan jne. "helpoissa" kielessä kohtuulliselle tasolle. Tällaisin oppituntimääriin päästään peruskoulun A1-kielessä ilman lukiota ja A2-kielessä kun lasketaan lukio mukaan. Eli pienestä tuntimäärästä ei ole kyse. Harva pystyy panostamaan hirveästi kielen opiskeluun hirveästi viikokossa.

Et 10 vuodessa oppinut puhumaan ja kirjoittamaan espanjaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolinguon kanssa samanlainen appis on mm. Memrize. Muitakin löytyy.

Vierailija
4/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein minkä vain kurssin tai ohjelman avulla oppii, jos tekee sen mitä vaaditaan eikä lopeta kesken. Jos kunnollista materiaalia on riittävästi ja sen oikeasti käy läpi ja sisäistää, saa paljon hyödyllisiä taitoja. Tuskin siis kuitenkaan sujuvaa ja rentoa puhekieltä tai virheetöntä ja tyylillisesti soveliasta kirjoitustaitoa, mutta ymmärtää ja tulee ymmärretyksi.

Vierailija
5/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et 10 vuodessa oppinut puhumaan ja kirjoittamaan espanjaa?

Riippuu millä tasolla tarkoitat puhumisella ja kirjoittamisella. Selviän espanjallani varmasti monista perustilanteista nin puhumalla ja kirjoittamalla kun vain pääsen alkuun, mutta koska en ole sitä taas vuosikausiin (yli 10 vuotta) käyttänyt niin kynnys etenkin puhua on korkea.

Vierailija
6/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen yksinkertaisella tekniikalla: 1) listaa käytetyimmät/tärkeimmät sanat (50-100 per kk) 2) opiskele ne 3) lue/kuuntele alkuperäispuhujan materiaalia 4) uudet 50-100 sanaa jne

2000 sanaa hallussa = keskiverto kielitaito hallussa

Vierailija
7/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti mihin tasoon ap tähtää. Jos haluaa lukea lehtiä niin siinä tarvitaan jo aika paljon sanavarastoa. Itse ole lukenut aikoinani ranskaa D-kielenä ja sitäkin lukenut muutaman kursin lisäksi kansalaisopistossa ja nytkin kertasin appiksella esim. 450 ranskan verbiä, jotka tunnistin kohtuu helposti, mutta siltikään en pysty lukemaan ranskankielisiä lehtiä yhtä sujuvasti kuin espanjan tai ruotsin kielisiä.

t1

8/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Duolingon ruotsinkurssin läpi vähän aikaa sitten. Kielitaitoni on ehkä A1- tai A2-tasolla, mutta puhuminen tuottaa tuskaa. Duolingon lisäksi olen yrittänyt käyttää kieltä muutenkin. Kielitaitoni riittää akkareiden lukemiseen tai sellaisten tosi helppojen aloittelijoille tarkoitettujen kirjojen lukemiseen, mutta en ole uskaltautunut vielä lukemaan mitään "oikeaa".

Olen opiskellut sen perinteisen ruotsin, mutta unohtanut oikeasti kaiken. Kuullunymmärtäminenkään ei hirveästi kasva Duolingon avulla. Voin kuitenkin suositella sitä, koska tunsin, että edistyn. Ja pelaaminen oli ihan hauskaa. Mitenkään sujuvana en voi kielitaitoani pitää. Duolingo toimii lähtölaukauksena. Vähän niinkuin jotkut käyttävät niitä muutaman viikon nestedieettejä käynnistämään laihdutuksen, niin samalla tavalla Duolingo käynnistää oikeat kielenopiskelut.

Pelasin Duolingoa lähes joka päivä. Minulla ei ole mitään tiettyä pistemäärää mitä tavoittelen, vaan pelaan niin paljon kuin ehdin tai kuin miltä tuntuu. Mutta yritä pelata edes yhden pelin verran. Ja opin heti alussa, että ennen kuin lähdet pelailemaan niitä uusia tasoja, kertaa ensin kerrattavissa olevat tasot. Niiden pitäisi olla aina kultaisia. Itse tein sen virheen alussa, että halusin päästä eteenpäin enkä kerrannut mitään. Loppuen lopuksi en muistanut mitään niistä alkupään jutuista ja eteneminen kävi mahdottomksi. Ei ollut hauskaa kerrata niitä kahtakymmentä kenttää siinä vaiheessa.

Vierailija
9/51 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sinulle yksi esimerkki ihmisestä, joka on aikuisiällä opiskellut monta kieltä. kolmessa kuukaudessakin voi oppia sujuvaksi puhujaksi, jos vain panostaa tarpeeksi. 

http://www.fluentin3months.com/start-here/

Vierailija
10/51 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingossa on sitten se, että kielioppi tai sanasto saattaa olla virheellistä. Siellä tulee vastaan usein sanoja, jotka ovat joo sanakirjassa oikein, mutta todellisuudessa vanhahtavaa kieltä eikä kukaan käytä niitä. Lauserakenteet myös usein pielessä. Kannattaa aina lukea ne kommenttiboksit, vaikka vähän työlästä se on...

Sinuna ostaisin vaan esim. Buenas Migas-kirjan, espanjaa aikuisille. Hyvä kirja ihan alkuun, sisältää myös äänitteet. Sitten vaan kieltä käyttämään, Areenassakin pyörii nyt joku espanjankielinen sarja. Espanjankielisiä kirjekavereita voi löytää netistä. Mutta Duolingo, sillä ei tee kuin hallaa.

Vierailija
11/51 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöliittymää ei ole saatavilla suomeksi (?), mikä on mielestäni paha puute. Vierasta kieltä joutuu väkisinkin peilaamaan omaa äidinkieltään vasten jotta asiat hahmottuisivat. Siksi ainakin alkeet kannattaa opetella suomeksi jos suinkin mahdollista. 

On tietysti totta ettei erikoisempiin kieliin ole välttämättä saatavilla suomenkielistä opetusta eikä materiaaleja. Silloin Duolingo on ehdottomasti tyhjää parempi, etenkin jos kyseessä on kokenut opiskelija joka pystyy jo hahmottamaan selityksiä esim. englanniksi.

Itse olen opiskellut venäjää kansanopistolla pari vuotta. Kokeilin Duolingoa tänä kesänä enkä jaksanut pelata kuin ehkä viisi pidempää sessiota. Englanti-venäjä-englanti-vekslaaminen alkoi särkeä päätä kun samaan aikaan piti ajatella suomeksi. Totesin että vanhassa vara parempi. Opiskelen oppikirjan kappaleita äänitteen kanssa, teen tehtäviä, muodostan omia lauseita, keräilen sanastoa eri teemoista, selailen netissä etälukion venäjäsivuja ja kuuntelen venäläistä musiikkia ja katselen leffoja. Tämä on minulle toimiva resepti. En kaipaa sen kummempaa pelinomaisuutta enkä halua sotkea englantia mukaan.

Vierailija
12/51 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Yritin tänään jatkaa ruotsin ja espanjan kursseja mutta en löydä mitään.

Alusta pitäisi alkaa!

Missähän meni vikaan?

Ruotsi oli 48% ja espanja 17% suoritettu.

Vierailija
13/51 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Topihope kirjoitti:

Hei!

Yritin tänään jatkaa ruotsin ja espanjan kursseja mutta en löydä mitään.

Alusta pitäisi alkaa!

Missähän meni vikaan?

Ruotsi oli 48% ja espanja 17% suoritettu.

Minä opin ruotsinkielen lukemalla Damernas värld-lehteä ja kas, ykskaks ja naps, kieli tarttui kuin itsestään. 

Vierailija
14/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia opetella lukemaan kieltä ja puhumaan tai ymmärtämään puhetta. Lukemaan opettelu on helpointa ja puhen tai kirjoituksen tuottamienn vaikeinta. Valitse opiskelutekniikka sen mukaan, mikä on pitkän tähtäyksen tavoitteesi.

Vierailija
15/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut ranskan alkeita kolme vuotta kansalaisopistossa ja päässyt aika pitkälle. Työaikojen takia en enää päässyt tunneille ja yritin Duolingon avulla pitää kielitaitoa yllä. Sika turhauttavaa vaan, koska siellä on periaatteessa tasokoe alussa ja silti (vaikka suoritin sen liehuvin lipuin) e prkl panee sut jankkaamaan aivan perusasioita. "Mitä kuuluu? Minulla on koira. Koira syö pitsaa."

Väitä, ettei tuossa opi kuin aivan alkeita. Kannattaa mennä mieluummin kansalais- tai työväenopiston kurssille, se on paljon tehokkaampaa.

Vierailija
16/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingo taitaa sopia parhaiten ruostuneen kielitaidon elvyttämiseen.

Vierailija
17/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut ranskan alkeita kolme vuotta kansalaisopistossa ja päässyt aika pitkälle. Työaikojen takia en enää päässyt tunneille ja yritin Duolingon avulla pitää kielitaitoa yllä. Sika turhauttavaa vaan, koska siellä on periaatteessa tasokoe alussa ja silti (vaikka suoritin sen liehuvin lipuin) e prkl panee sut jankkaamaan aivan perusasioita. "Mitä kuuluu? Minulla on koira. Koira syö pitsaa."

Väitä, ettei tuossa opi kuin aivan alkeita. Kannattaa mennä mieluummin kansalais- tai työväenopiston kurssille, se on paljon tehokkaampaa.

Joo sama. Duolingo on todella turhauttava tapa opiskella. Kokeilin sieltä jopa suomea, enkä päässyt siinä korkeimmalle tasolle, koska kirjoitin jonkun lauseen väärässä järjestyksessä tai väärällä sanalla. :D

Olen kokeillut sitä myös saksalla, jota en ole lukenut koulussa. Vaikka sata kertaa jankattiin eri lailla mitä on tyttö ja poika ja mies ja nainen, eivät ne jääneet päähän. Ranskaa kertasin, mutta ei siinäkään oikealle tasolle päässyt.

Vierailija
18/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on saksan kanssa välillä motivaatiota opiskella vaikka 200 XP:tä päivässä ja joskus tehdä päivässä lähinmä yksi harjoitus. Ärsyttää se kilpailuominaisuuskin jota Duolingo pakottaa jossa kilpaillaan niistä liigoista.

Timanttiliigassa on aina niitä jotka vetävät 5000 XP:n päiväsaldoa aivan varmasti toistamalla tuhanteen kertaan vedettyjä harjoituksia. Olisi reilumpaa jos kertaalleen tehdyistä tehtävistä ei saisi enää pisteitä, koska se kyllä motivoi opiskelemaan lisää jos voi kilpailla muiden kanssa, mutta tuo mahdollisuus huijata sotkee sitä kilpailua.

Sinänsä sovelluksen kautta opiskelu on sopinut itselleni. Koulussa iltalukiossa oli aikanaan pätevä opettaja, mutta itselle kouluopiskelu ei opettanut silti kunnolla mitään. Sovellus haastaa enemmän.

Mikä ärsyttää on se, että pitää opiskella englannista saksaan ja välillä teen virheitä englannissa...ja kun viisi virhettä saa vain tehdä niin se tekee jopa liian varovaiseksi ja virheet turhauttavat ja ärsyttävät. Noin muuten alan jo osaamaan lauseita näppärästi saksaksi joten kai siitä jotain hyötyä on.

Vierailija
19/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisopiston alkeiskurssin tukena Duolingo oli ihan älyttömän hyvä espanjan opiskelussa, samoin englanninkieliset espanjan alkeiden videot Youtubessa.

Se pehmeä R (kuten sana "pero" eli koira) on minulle edelleen hirveän vaikea muuten kuin todella hiljaa puhuessa. Ja sanastoa olen unohtanut ihan urakalla pari vuotta sitten käydystä kurssista. Kun koronasta päästään kausi-influenssan tasolle niin että nuo lähikurssit alkavat taas, pitänee mennä pänttäämään alkeet uudelleen. Sitten ei ihan ummikkona sentään.

Vierailija
20/51 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy myös sellaisia "selkoespanja" videoita (myös muita kieliä, mutta itse harjoittelin espanjaa) joissa puhuja puhuu hitaasti ja selkeästi, niissä voi harjoitella kuullun ymmärtämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme