Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te pienituloiset/vähävaraiset rahoitatte lapsenne lukio-opinnot? Vaatimuksena yli tuhat/E maksava mac book air

Vierailija
24.04.2016 |

Lisäksi kirjat, jotka oltava viimeisin painos ja nyt vielä lisäksi kirjojen lisennsimaksut, kun osa ainakin muutuu digi-muotoon. Meillä niin pienet tulot että joudun varmasti ottamaan velkaa, jotta saan nuo kustannettua. Kyllä harmittaa kun poika yli 9 keskiarvolla päättää koulun ja huonon rahatilanteen takia pelkään hänen joutuvan kohtuuttomiin tilanteisiin kun ei ole jatkuvasti rahaa antaa.
Miten te muut pienituloiset/työttömät vanhemmat olette saaneet kustannettua opinnot?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan diakoniatoimisto ja Tukikummihakemus, jos alle 18v. lapsi.

Vierailija
42/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (amk) taas monella macilaisella ongelmia kun kaikki suunnitellaan melki windows koneisiin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin lukioni ihan itse. Sain opintotukea ja otin opintolainaa. Niillä maksoin kaikki materiaalikustannukset. Ihan kuten kaikki muutkin köyhät opiskelijat.

Vierailija
44/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti ap, ota lainaa jota maksat hitaasti pois. Se on kaiken arvoista kun kerta poikasi on suoriutunut jo tähän asti noin hyvillä tuloksilla. Olet selvästi tehnyt paljon oikein hänen kohdallaan. Sä suret itsesi ennenaikaiseen hautaan jos annat pojan lopettaa koulun sun pienituloisuuden vuoksi. Lukio menee nopeasti ja sen jälkeen poika voi tehdä yliopiston ohella töitäkin niin sulla helpottaa sitten. 

Asiat järjestyy, aina. Luota siihen, itseesi ja lapseesi.

Vierailija
45/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun sivuilla on ilmoitettu vaatimukset jotka koneen pitää täyttää. Mac book näyttää gigantin mukaan olevan ainoa vaatimukset täyttävä. Lisäksi nuo muut kustannukset ihan pelottaa. Haluan toki että opiskelee niin pitkälle kun vaan itse haluaa. 

Ap

Ei ole olemassa (järkeviä) vaatimuksia jotka vain mäkki täyttää.

Anna linkki koulun sivuille tai listaa ne vaatimukset niin näytän tuhat halvempaa konetta jotka täyttää kriteerit paremmin kuin se mäkki.

En saa linkitettyä, mutta koulu on TSYK, luonnontiedelinja

Upeaa että poikasi pääsi sinne tai pääsee varmasti sinne tuolla keskiarvolla.. Oma poikakin pyrki sinne mutta tuskin pääsee koska keskiarvon pitää tosiaan olla yli 9.

Kiitos. Lopullisesti selviää vasta kesäkuussa, mutta nyt KA huitelee 9.6, että uskon pääsevän. Tsemppiä teille opintoihin!

Vierailija
46/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettilukio tulisi varmaan ilmaiseksi. Siellä ei voi myöskään joutua kiusatuksi.

Vierailija
47/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Turusta ja monet kaverini ovat käyneet viime vuosina TSYK:issä (kaksi luonnontiedelinjalla), eivätkä he ole käyttäneet koulussa omia läppäreitään kuin harvakseltaan. Esim eräällä kaverillani ei ollut minkäänlaista omaa konetta koko lukion aikana ja kirjoitti silti hyvät arvosanat. 

Oma lukioni lähiseudulla tuki opiskelijoiden koneiden ostoa = koulu osti asuksen miniläppärit ja opiskelija sai ostaa koneen 80€ hintaan. Me käytimme paljon koneita, koska rehtori halusi tehdä lukiosta informaatioteknologisemman. 

Opiskelen nyt ammattikorkeakoulussa ja olen todennut, että parhaiten pärjää Windows-koneella, koska oppimateriaalit ovat yhteensopivia Microsoft Officen kanssa. 

En todellakaan usko, että Macbook voi olla vaatimuksena mihinkään kouluun! Ja itse en edes sellaista kuraa ostaisi :) 

Vierailija
48/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun sivuilla on ilmoitettu vaatimukset jotka koneen pitää täyttää. Mac book näyttää gigantin mukaan olevan ainoa vaatimukset täyttävä. Lisäksi nuo muut kustannukset ihan pelottaa. Haluan toki että opiskelee niin pitkälle kun vaan itse haluaa. 

Ap

Millaiset vaatimukset? Onko mahdollisuus käydä sossussa? Säästää? Kysyä joltain hyväntekeväisyysjärjestöltä?

Säästäminen on niin pitkälle viety kun vaan voin. Sossuun en mene, nöyryttävät ihmisiä ja kuitenkin vastaus on jotain tyyliin että ei kaikkien ole lukioon mentävä. Ei vaihtoehto.  

Hyväntekeväisyysjärjestöt? Mitä niitä on?

Vierailija
49/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet siihen millainen lukiolaiskannettavan ominaisuudet tulisi olla, ovat osittain ihan hanurista. Akun kestokyvyn vaatimukset edellyttävät parin tonnin koneen ostamista.

Ja jos ostat sellaisen ekalle luokalle, niin yhdenkään kannettavan akku ei enää 3 vuoden kuluttua ole hyvä.

Tyttärelleni ostettiin lukion ekalle viime syksynä (ovat siis niitä jotka kirjoittavat sähköisesti muutaman aineen) ihan normi kannettava. Toki etsimme sellaista jossa on mahdollisimman hyvä akku. Kannettava maksoi ovh. 600 e, josta sai -15% pois (oli joku kampanja markan talolla).

Konetta on tarvittu aika harvoin koulussa mukana ehkä noin kerran viikossa. E-kirjoen lisenssejä emme hankkineet. Miksikö, no siksi että lisenssejä tarvitaan useammaksi vuodeksi ja niitä ei voi kierrättää. Ostimme jonkun verran käytettyjä kirjoja, saimme ilmaiseksi muutamia, osan ostimme uusina. Tytär ja hänen ystävänsä ovat myös hyvin kierrättäneet samaa kirjaa kaverilta toisella, jos kurssit eivät osu samaan jaksoon.

Mutta älkää siis lukeko kirjaimellisesti noita vaatimuksia. Olen IT alalla töissä ja jonkun verran huvitti kun luin noita vaatimuksia, että onko kirjoittaja tutkinut mitä sellainen kone maksaa joka kirjaimellisesti täyttää nuo jopa täysin turhat vaatimukset. Edes meillä IT alan ammattilaisilla ei ole tarve tuollaisille koneille. Erityisesti akun vaatimukset oli tyttäreni lukiossa epärealistisia, eli 8 h yhteen putkeen...

Vierailija
50/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukio kyllä avustaa konehankinnassa myös rahallisesti, jos vaan tajuaa kysyä. Kaikille ei ole varaa kannettavaa ostaa, nytkin on 10% säästötavoite opetustoimessa päällä.

Vierailija
51/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että ihmiset eivät osaa sosiaalipummata? Jos ei ole varaa kustantaa opintoihin kuuluvia pakollisia menoja, voi hakea sossusta näihin tukea.

Kerroppa miten toi käytännössä menee? Marssii jonnekin sossun luukulle ja sanoo että tarvin rahaa nuoren lukio-opintoihin. En usko. 

Minkä takia te vänkäätte asioista mistä ette tiedä mitään.

http://www.tivi.fi/Uutiset/2015-01-17/Helsingissä-uusi-linjaus---lukiol…

Vierailija
52/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laitapa ne speksit nähtäväksi. Joko tuleva lukiolainen kusettaa teitä tai te ette vaan ymmärrä speksejä.

Varmasti löytyy halvempi Windowsilla varustettu speksit täyttävä läppäri.

Vierailija
53/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö kirjoittaa ensi vuonna. Kone maksoi 300 (Asus)johon koululta sai 100€ stipendin jos ekana vuonna pitää konetta mukana. Tilanne tarkistettiin pari kertaa viikossa. Pitkää matikkaa tyttö ei tee koneella mutta kaikki reaaliaineet tehdään koneella. Me ollaan ostettu kaikki kirjat perinteisinä koska ne digikirjojen jälleenmyyntiarvo on 0€ ja luettavuus surkea. Jos päivän istuu koneella ei oikeasti jaksa lukea vielä koneelta kokeeseen. Kun se kirja siellä diginä on vaan kirja joka on laitettu sähköiseen muotoon... Eihän se niin voi olla... Ei kukaan jaksa perinteistä kirjaa diginä...

Vierailija
55/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chromebookissa akku kestää ja ovat halpoja.

Vierailija
56/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä kävin lukiota, vähävaraisten perheiden lapset oli ilta- ja viikonlopputöissä. Esim kaupan kassalla jne. Itse ostivat kirjansa.

Vierailija
57/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki hakuun ja av-mamma lopettaa tupakanpolton niin se on siinä

58/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millaiset vaatimukset? Onko mahdollisuus käydä sossussa? Säästää? Kysyä joltain hyväntekeväisyysjärjestöltä?

Säästäminen on niin pitkälle viety kun vaan voin. Sossuun en mene, nöyryttävät ihmisiä ja kuitenkin vastaus on jotain tyyliin että ei kaikkien ole lukioon mentävä. Ei vaihtoehto.  

Hyväntekeväisyysjärjestöt? Mitä niitä on?

Ikävä kyllä en tiedä Suomen tilanteesta :/. USAssa on erilaisia järjestöjä, jotka tukevat köyhien perheiden lasten opiskelua eri tavoin. Kuvittelisin Suomesta löytyvän samantyyppisiä.

Vierailija
59/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa linkissähän sanotaan selvästi, että oman laitteen puuttuminen ei ole este lukio-opinnoille.

60/100 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä kävin lukiota, vähävaraisten perheiden lapset oli ilta- ja viikonlopputöissä. Esim kaupan kassalla jne. Itse ostivat kirjansa.

Ja meinaat, että lapset, jotka eivät voi kovin joustavasti olla töissä, joilla ei ole työkokemusta, saisivat paikat niiden satojen tuhansien työkokemusta omaavien työttömien edestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi