Miten te pienituloiset/vähävaraiset rahoitatte lapsenne lukio-opinnot? Vaatimuksena yli tuhat/E maksava mac book air
Lisäksi kirjat, jotka oltava viimeisin painos ja nyt vielä lisäksi kirjojen lisennsimaksut, kun osa ainakin muutuu digi-muotoon. Meillä niin pienet tulot että joudun varmasti ottamaan velkaa, jotta saan nuo kustannettua. Kyllä harmittaa kun poika yli 9 keskiarvolla päättää koulun ja huonon rahatilanteen takia pelkään hänen joutuvan kohtuuttomiin tilanteisiin kun ei ole jatkuvasti rahaa antaa.
Miten te muut pienituloiset/työttömät vanhemmat olette saaneet kustannettua opinnot?
Kommentit (100)
Ap, katso vaadittavat tiedot googlaamalla abitti tai digabi. Akun varassa ei yo-kokeita tehdä vaan koneen saa piuhaan kiinni. Kannattaa myös kysyä koululta onko heillä jotain kimppahankintaa läppäreissä. Koneen suhteen ei kannata hätäillä: odotat, että poikasi pääsee lukioon ja ottaa paikan vastaan. Sen jälkeen ja vielä koulun alkaessakin on aikaa miettiä koneen hankintaa.
Ensi syksynä tulee uusi opetussuunnitelma ja kirjat vaihtuvat rajusti. Itse aion suositella digikirjoja, sillä niissä on paljon sellaista, mitä paperikirjassa ei ole. Mutta saa sen paperiversionkin hankkia. Onnea nuorellesi opintoihin! T. Lukion ope
Mac on niin marginaalisysteemi, ettei sellaisen hankkimista voi edellyttää yleissuuntautuneessa lukiossa. Jokin erityislukio voi olla eri juttu, mutta provotutkani hälyttää. Joten sori, ei uppoa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestikko pitää lukiossa olla nykyään läppäritkin, mitä ihmeen varten?? Mun lukioaikana olis lentänyt pihalle jos olis ollut kone mukana ja pari vuotta sitten valmistuin AMK:sta eikä sielläkään ollut edes IT-linjalaisilla koneita. Haiskahtaa nyt peeltä.
Sähköinen yo-koe tulee. Keskimmäiseni aloitti lukion elokuussa 2014 ja koulu ilmoitti, että läppäri pitää olla. Katsos, kun ajat muuttuvat.
-Ap kiittää vielä kerran asiallisista vastauksista. Kyllä tämä tilanne on hermoja raastava, kun haluaa nuorelleen tarjota onnistumisen mahdollisuuksia, nykyään kaikki tuntuu vaan olevan niin rahasta kiinni. Helppoahan tämä olisi kun nuori menestyy, ja kyllä aikoo ottaa pitkän matikan, kun sitä joku kysyi.
Ennen oli tasa-arvoisempaa. Minäkin, köyhän duunariperheen lapsi sain suoritettua ylioistotutkinnon, vaikka sitä työtä ei enää ole. Ja siksi tulot niin pienet.
No toivon parsta kaikille, eteenpäin...
On se nyt saatana että opiskelukin pitää pilata tällä it-paskalla. Mun mielestä siinä on fiilistä kun istut paskalla ja luet samalla vähän bööhrin atomimallia. Samaan ei tosiaankaan pääse millään pdf selailulla.. ei jumalauta pistää vihaksi. En edes ole mikään kirjallisuusromantikko, mutta kirjoista on paljon mukavampi lukea kuin ruudulta.
Itse opiskelen tällä hetkellä lukiossa ja käytössäni on samsungin läppäri, jolla olen pärjännyt mainiosti. Koulussa en ole tarvinnut kertaakaan läppäriä, pelkästään yo- kirjoituksissa tulen tarvitsemaan, sillä ne muuttuvat ensi vuonna sähköiseksi. Koulu ei vaadi mitään tiettyä merkkiä, kunhan kone toimii ja siinä on usb portti, jolla voidaan asentaa yo-koe läppäriin. Kirjoista sen verran, että monesti ne voi ostaa käytettynä ja myydä eteenpäin sitten kun ei enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen tällä hetkellä lukiossa ja käytössäni on samsungin läppäri, jolla olen pärjännyt mainiosti. Koulussa en ole tarvinnut kertaakaan läppäriä, pelkästään yo- kirjoituksissa tulen tarvitsemaan, sillä ne muuttuvat ensi vuonna sähköiseksi. Koulu ei vaadi mitään tiettyä merkkiä, kunhan kone toimii ja siinä on usb portti, jolla voidaan asentaa yo-koe läppäriin. Kirjoista sen verran, että monesti ne voi ostaa käytettynä ja myydä eteenpäin sitten kun ei enää tarvitse.
Voi helvetti... miten joku kaavan pyöritys onnistuu siinä? Tai matikan välivaiheiden. Ei saatana. Vihaan jo ihan ilman aikarajoja jotain kaavojen kirjoittamista wordissa/latexissa. Voin vaan kuvitella sitä vitutusta kun pitää nysvätä niitä yo-kokeessa aikarajan painaessa niskaan. Sama kaava menisi kynällä muutamassa sekunnissa oikeaan muotoon, mutta koska pitää runkata it-buumille ja konevalmistajille niin tuskaillaan jonku kaavaeditorin kanssa.
Mun nuorella on ihan tavallinen läppäri, sillä on pärjännyt hyvin. Kirjastosta löytyy oppikirjoita, joita voi lainata sekä ostan kirjoja käytettynä. Pyydän nuorta suunnittelmaan seuraavan jakson lukujärjesteyksen hyvissä ajoin ja huolella niin ennättää saada kirjat lainaksi kirjastosta ennenkuin loppuvat. Nyt olen alkanyt laittaa kympin kuukaudessa sivuun ensivuoden vanhojen päivien tansseja varten. Opintotuki hakemus kannattaa muuten laittaa Kelaan heti, kun lapsi täyttää 17. Se 60-70 euroa on iso raha, kun itsellä käteen jää 1300 eur/kk. Lainaa ei tässä maassa kannata ottaa enää ikinä minkäänlaista, kun ei ole takeita työllistymisestä sitten tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Turusta ja monet kaverini ovat käyneet viime vuosina TSYK:issä (kaksi luonnontiedelinjalla), eivätkä he ole käyttäneet koulussa omia läppäreitään kuin harvakseltaan. Esim eräällä kaverillani ei ollut minkäänlaista omaa konetta koko lukion aikana ja kirjoitti silti hyvät arvosanat.
Oma lukioni lähiseudulla tuki opiskelijoiden koneiden ostoa = koulu osti asuksen miniläppärit ja opiskelija sai ostaa koneen 80€ hintaan. Me käytimme paljon koneita, koska rehtori halusi tehdä lukiosta informaatioteknologisemman.
Opiskelen nyt ammattikorkeakoulussa ja olen todennut, että parhaiten pärjää Windows-koneella, koska oppimateriaalit ovat yhteensopivia Microsoft Officen kanssa.
En todellakaan usko, että Macbook voi olla vaatimuksena mihinkään kouluun! Ja itse en edes sellaista kuraa ostaisi :)
Huoh Microsoft Officekin oli muuten alunperin saatavissa vain Macille ja se ei ole mitenkään windows only ohjelma edelleenkään uudet ominaisuudet tulevat usein aikaisemmin Mac versioon, kuin Windows versioon.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma koneen suhteen taitaa tulla siinä, että akun pitää kestää yli 6 tuntia (kirjoitukset). Millä muulla koneella kestää vielä kolmen vuoden kuluttuakin kuin mac?
No ainakin minun vuonna 2012 ostetussa ja todella aktiivisessa käytössä olevalla Asuksen läppärissä kestää kuutisen tuntia. Uutena tuo läppäri maksoi n. 600 euroa ja on tosiaan kulkenut yliopistolla mukana neljä vuotta. Taitaa olla enemmän tuurista ja käyttäjästä kiinni tuo akunkesto, sillä olen kuullut Macin käyttäjienkin valitusta akusta. Jokaiseen malliin mahtuu maanantaikappaleita.
Ei kai kirjoituksissa edes tarvitse olla täysin akun varassa ja kuinka moni siellä oikeasti on kuutta tuntia? En minä ainakaan omissa kirjoituksissani olltu kuin maksimissaan neljä tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Koulun sivuilla on ilmoitettu vaatimukset jotka koneen pitää täyttää. Mac book näyttää gigantin mukaan olevan ainoa vaatimukset täyttävä. Lisäksi nuo muut kustannukset ihan pelottaa. Haluan toki että opiskelee niin pitkälle kun vaan itse haluaa.
Ap
Palaa takaisin Porvooseen. Palaa takaisin Porvooseen kulkematta lähtöruudun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Turusta ja monet kaverini ovat käyneet viime vuosina TSYK:issä (kaksi luonnontiedelinjalla), eivätkä he ole käyttäneet koulussa omia läppäreitään kuin harvakseltaan. Esim eräällä kaverillani ei ollut minkäänlaista omaa konetta koko lukion aikana ja kirjoitti silti hyvät arvosanat.
Oma lukioni lähiseudulla tuki opiskelijoiden koneiden ostoa = koulu osti asuksen miniläppärit ja opiskelija sai ostaa koneen 80€ hintaan. Me käytimme paljon koneita, koska rehtori halusi tehdä lukiosta informaatioteknologisemman.
Opiskelen nyt ammattikorkeakoulussa ja olen todennut, että parhaiten pärjää Windows-koneella, koska oppimateriaalit ovat yhteensopivia Microsoft Officen kanssa.
En todellakaan usko, että Macbook voi olla vaatimuksena mihinkään kouluun! Ja itse en edes sellaista kuraa ostaisi :)
Huoh Microsoft Officekin oli muuten alunperin saatavissa vain Macille ja se ei ole mitenkään windows only ohjelma edelleenkään uudet ominaisuudet tulevat usein aikaisemmin Mac versioon, kuin Windows versioon.
Tuota nyt ei usko vanha Erkkikään. Microsoft tekee Windowsin ja Officen. Miksi vitussa se olisi ensin Applella? Hahah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota nyt ei usko vanha Erkkikään. Microsoft tekee Windowsin ja Officen. Miksi vitussa se olisi ensin Applella? Hahah.
Siksi että Officen syntyessä Windows/Dos koneissa käyttömuistia pystyi olemaan vain 640 kilotavua, tämä muistirajoitus johtui ms dos käyttöjärjestelmästä. Windows ladattiin myös tähän muistiin niin mikään vähääkään suurempi ohjelma sinne ei mahtunut. Vasta Windows 3.0 pystyi rajoitusta kiertämään, mutta siinä vaiheessa Execl ja Word olivat olleet jo iät ja ajat Macilla.
nykyään kaikessa Suomi on ajettu niin ahtaalle.
Jopa koulutuksesta säästetään.
Suomi on niin pieni maa että kaikki kynnelle kykenevät pitäisi pyrkiä kouluttamaan. Surullista kun kun vanhempi joututuu ahtaalle jo hyvin pärjäävän lukiolaisen kanssa. Näin väestöpohjaltaan pienessä maassa pitäisi nimenomaan satsata koulutukseen. Ei vain niin että rikkaiden lapsilla on varaa koluluttaa lapsiaan. Pian ollaan taas takasin luokkauhteiskunnassa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wikipedia auttaa tuhmempiäkin:
"Microsoft Office on Microsoftin valmistama, yksi maailman eniten käytetyistä toimisto-ohjelmistopaketeista Windows- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmille. Microsoft Officen kehitystyö aloitettiin vuonna 1983 Apple Macintosh -tietokoneille. Myöhemmin vuonna 1993 Microsoft kehitti Office-paketista Windows-version, joka sisälsi Microsoft Word, Microsoft Excel sekä Microsoft PowerPoint sovellukset."
Ei niitä lukio-opintoja vanhempien tarvitse kustantaa. Itse maksoin kaikki kulut. Jos ei muuten, niin opintolainalla tai iltatyöllä.
Ressun vanhempainillassa sanottiin, että mikä tahansa myynnissä oleva kone käy. Vaatimukset ei oo sen kummemmat. Mutta se kone pitää olla ja sillä tietty harjoitellaan, että sitten menis ne kirjoitukset sähköisenä ok. Mun tyttö kuului ekaan ikäluokaan, joilta kone vaadittiin ja mac on ehkä 10% opiskelijoista.
Tässä joku aika sitten oli vähävaraisten facebook ryhmässä joku pyytämässä rahaa lahjakkaan poikansa macbook prohon, kun ei itsellä ollut siihen varaa. Ja jotku idiootit vielä antoivat rahaa tähän "köyhyyteen".
Eli kerjäät. Pöljiä löytyy maksamaan jahka kunnon tarinan kehität!
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digikirjat edullisempia? Painettu kirja on usein euron kaksi kalliimpi, mutta sen voi myydä...
Digikirjat on isoilla kustantajilla 50-80% painetun hinnasta. Joo, painetun kirjan voi myydä, jos joku sen ostaa. Yo-kokeet on kohta kokonaan sähköiset, miten mahtaa käydä painetun kirjan suosiolle kun koulut alkavat suosio digiversioita kaikessa.
Eivät opiskelijat saa sähköisissä kirjoituksissaan omia tietokoneitaan käyttä :'D Siellähän voi olla vaikka mitä luntteja eikä koulu voi kaikilta konetta tyhjentää.
Näin lukion opiskelijana täytyy sanoa, että tietosi ovat höpöhöpöjä. Omat koneet ovat enemmän kuin suositeltavia, mutta ei niitä missään omassa käyttöjärjestelmässä tehdä. Tikku koneen kylkeen ja avataan kokeen käyttöjärjestelmä. Niissä mukana joitain ohjelmia, kuten karttajuttuja, matemaattisia piirtojuttuja, gimp ja muuta vastaavaa. Ja tietenkin perus koe, johon tarvittavat materiaalit. Kokeen aloitukseen tarvitaan nimi, henkilötunnus ja henk koht "koodi" jonka jälkeen koe alkaa. Koetta seurataan myös opettajan koneelta, joten huijaaminen käy periaatteessa mahdottomaksi.. Että mikä lie tämä logiikkasi nyt oli.
Mitä ihmettä sinä selität? Ja käsittämätöntä, että lukiossa pärjää ilman yhdyssanoja...
Siis ei tehdä koneen omassa käyttöjärjestelmässä (varmistin mieheltä, eli tiedän mikä se on), mutta kuitenkin avataan kokeen (?) käyttöjärjestelmä?
Ja siis mikä ihmeen perus_koe?
Otahan nyt ihan alusta ja suomeksi (tai englanniksi, if you prefer).
Tietokoneessa on ohjelma nimeltä käyttöjärjestelmän lataaja (bootloader). Kun laitat tietokoneeseen virrat päälle, niin tämä ohjelma käynnistyy ja asetuksista riippuen lataa käyttöjärjestelmän jostain. Tyypillisesti bootloader on asetettu lataamaan käyttöjärjestelmä automaattisesti ensimmäiseltä tai ainoalta kovalevyltä. Bootloaderin ominaisuuksista riippuen käyttöjärjestelmän voi ladata myös jostain muualta. Esimerkiksi verkosta, cd-levyltä tai kuten tässä lukiotapauksessa muistitikulta.
Siitä mikä on käyttöjärjestelmä voidaan halkoa hiuksia, mutta semanttisesti ajatellen esimerkiksi ruotsin koe voi todellakin olla tietokoneen käyttöjärjestelmä. Silloin koe latautuu bootloaderin avulla tietokoneeseen liitetyltä muistitikulta ja käyttöjärjestelmä voi esimerkiksi sisältää vain ruotsinkokeen suorittamiseen tarvittavat palvelut.
Ai että, ihanaa provoamista 😄
Mutta minkäs teet kun lukihäiriö on. Eli siis ei, koneen omassa käyttöjärjestelmässä ei tehdä kokeita. Mitään kokeita. Kone avataan tikun kautta niin että tikulla oleva kokeen oma käyttöjärjestelmä avautuu. (eli vaikka windows koneella se ei ole windows vaan kokeen oma, erillinen käyttöjärjestelmä, josta ei pääse käsiksi oman koneen tiedostoihin ilman kokeen lopettamista ja tietokoneen sammuttamista)
Koe on aina koe. Ainakin meidän lukiossa yhä useampi opettaja pitää kurssikokeen sähköisenä, jolloin käytetään periaatteessa samaa järjestelmää kuin yo kokeissa. Olen ollut kahdessa eri sähköisen yo-kokeen harjoituksessa, joten enköhän tiedä asiasta ihan tarpeeksi. Toki jos et ymmärrä, en asialle mitään voi. 😊