Köyhän perheen kesäloma.
Me vietämme kesän kotona, maksimissaan 2 huvipuistoreissua teemme. Miten muut köyhät?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin lehdessä oli vasta nyyhkyjuttu siitä kuinka köyhän perheen lapset eivät tee mitään kesälomalla.
Samassa jutussa kerrottiin, että kun lapsilta kysyttiin unelmalomaa, oli vastaus 'saa olla vapaasti jossakin ja kokeilla erilaisia pelejä'. Eli juuri sitä mitä ne köyhien perheiden lapset tekevät.
Itse olen viettänyt köyhän lapsuuden, ja lomilla en 'päässyt' koskaan minnekään. Kuljin vapaasti ulkona, puistoissa, kaupungilla, kävin kirjastossa, luin lehtiä, kuuntelin musiikkia (kirjastossa ilmaiseksi kun kotona ei ollut levyjä), kävin uimassa, leikin kavereien kanssa... Ei se kurjaa ollut. Oli kivaa olla lomalla.
Nimenomaan. Kuvailin aiemmin ketjussa meidän mökkilomailua (tuli alapeukkuja), eikä siellä juuri mikään tekeminen maksa mitään. Ruuankin saa ilmaiseksi järvestä.
Lapsena vietin lomia kaupungissa vapaana, kuten sinäkin. En tajua mitä yhteyttä rahalla ja hyvällä lomalla on. Pitäisikö kekkailla kallista puuhaa siksi, ettei tarvitse olla tekemisissä perheensä kanssa? Kun notkuu puuhamaissa ja asuntomessuilla ei tarvitse puhua toistensa kanssa.
Meillä köyhillä ei ole varaa mökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Me ei vähävaraisiksi lukeuduta millään muotoa mutta meidän kesään kuuluu telttareissu saaristoon (maksaa bensojen verran), päivä Turussa, sukulaisia, rantaelämää, retki Suomenlinnaan, makkaranpaistoretkiä Nuuksioon yms. Huvipuistossa ei käydä, 5v pärjää hyvin ilmankin.
Köyhille tiedoksi että esim Linnanmäellä on paljon ilmaisia laitteita pienille lapsille. Pituus yläraja muistaakseni 100 tai 120cm. Pikkulapsille yleensä riittää tämä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin lehdessä oli vasta nyyhkyjuttu siitä kuinka köyhän perheen lapset eivät tee mitään kesälomalla.
Samassa jutussa kerrottiin, että kun lapsilta kysyttiin unelmalomaa, oli vastaus 'saa olla vapaasti jossakin ja kokeilla erilaisia pelejä'. Eli juuri sitä mitä ne köyhien perheiden lapset tekevät.
Itse olen viettänyt köyhän lapsuuden, ja lomilla en 'päässyt' koskaan minnekään. Kuljin vapaasti ulkona, puistoissa, kaupungilla, kävin kirjastossa, luin lehtiä, kuuntelin musiikkia (kirjastossa ilmaiseksi kun kotona ei ollut levyjä), kävin uimassa, leikin kavereien kanssa... Ei se kurjaa ollut. Oli kivaa olla lomalla.
Nimenomaan. Kuvailin aiemmin ketjussa meidän mökkilomailua (tuli alapeukkuja), eikä siellä juuri mikään tekeminen maksa mitään. Ruuankin saa ilmaiseksi järvestä.
Lapsena vietin lomia kaupungissa vapaana, kuten sinäkin. En tajua mitä yhteyttä rahalla ja hyvällä lomalla on. Pitäisikö kekkailla kallista puuhaa siksi, ettei tarvitse olla tekemisissä perheensä kanssa? Kun notkuu puuhamaissa ja asuntomessuilla ei tarvitse puhua toistensa kanssa.
Mä ihmettelen kyllä aidosti, miten teini-ikäiset lähtevät koko kesäksi mökille? Omani eivät varmasti lähtisi. Osa ei lähtisi edes yhdeksi viikonlopuksi.
Lisäksi kaikilla ei ole edes sitä mökkiä mihin mennä.
Kotona on helppo lomailla, kun lapset ovat pieniä, silloin riittää ne retket, uimarannat ja leikkipuistot. Kun lapset ovat isompia, saa todella etsiä sitä mieleistä ilmaista tekemistä. Kun lapset oli pieniä ostettiin jokunen rantalelu ja hiekkaleluja. Pihaan ostettiin iso kahluuallas, josta oli iloa moneksi kesäksi.
Itse kaipaan irtiottoa arjesta, sulle sitä on se mökkiloma - mulle se olisi painajainen. Itse tarvitsen edes jonkun yön poissa kotoa ei mökillä, että loma tuntuu lomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki tuli kaupanpäälle miehen myötä. :)
Lapsuudenperheessäni ei ollut varaa mökkiin, joten kesät kuluivat kaupungissa. Välillä oli tietysti tylsää kun kaverit olivat lomareissuillaan, mutta tylsyyskin kuuluu elämään ja kehittää mielikuvitusta.
Meillä on varmasti pienet tulot, mutta rahat riittää kaikkeen siihen mitä tarvitaan, joten ei koeta itseämme köyhiksi.
40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki tuli kaupanpäälle miehen myötä. :)
Lapsuudenperheessäni ei ollut varaa mökkiin, joten kesät kuluivat kaupungissa. Välillä oli tietysti tylsää kun kaverit olivat lomareissuillaan, mutta tylsyyskin kuuluu elämään ja kehittää mielikuvitusta.
Meillä on varmasti pienet tulot, mutta rahat riittää kaikkeen siihen mitä tarvitaan, joten ei koeta itseämme köyhiksi.
40
Joo no kaikilla ei tule mökki miehen myötä silti on köyhänä jotain lapsille keksittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen kyllä aidosti, miten teini-ikäiset lähtevät koko kesäksi mökille? Omani eivät varmasti lähtisi. Osa ei lähtisi edes yhdeksi viikonlopuksi.
Lisäksi kaikilla ei ole edes sitä mökkiä mihin mennä.
Kotona on helppo lomailla, kun lapset ovat pieniä, silloin riittää ne retket, uimarannat ja leikkipuistot. Kun lapset ovat isompia, saa todella etsiä sitä mieleistä ilmaista tekemistä. Kun lapset oli pieniä ostettiin jokunen rantalelu ja hiekkaleluja. Pihaan ostettiin iso kahluuallas, josta oli iloa moneksi kesäksi.
Itse kaipaan irtiottoa arjesta, sulle sitä on se mökkiloma - mulle se olisi painajainen. Itse tarvitsen edes jonkun yön poissa kotoa ei mökillä, että loma tuntuu lomalta.
Joo, eletään muutosten aikaa. 16-vuotias esikoinen etsii kesäksi töitä, joko kaupungista tai mökkikunnasta. 11- ja 13-vuotiaat eivät ainakaan viime kesänä osoittaneet mitään hyytymisen merkkejä. Lapset ovat olleet kaikki kesänsä tuolla mökillä, heillä on kavereita siellä jne. Katsotaan miten käy ja sopeudutaan ja säädetään. Mä en oikeasti tiennyt olevani "mökki-ihminen" ennenkuin aloin viettää kesiäni miehen vanhempien mökillä. Jos/ Kun lapset eivät enää halua olla mökillä pitkiä aikoja, eikä ne voi olla yksin kaupungissa (tietenkään), niin sitten mietitään mitä tehdään. Noin joka toinen vuosi vietetään myös ulkomaanlomaa.
40
Vierailija kirjoitti:
Laajempi käsitys sanasta köyhä? Köyhät ei pääse huvipuistoihin ja vieläpä kahdesti kesässä vai onko kyseessä MLL;n tai sosiaalitoimen tarjoamat huvipuistopäivät lastensuojelun asiakkaille?
Kaikilla on mahdollista päästä, jos tekee asian eteen töitä.
Itse saan vähintään kerran kuukaudessa työkavereilta kirppistavaraa , välillä osa on ihan soopaa mutta hymyssä otan kaikki vastaan.
Palkkatulot menevät ihan kaikki laskuihin, tilille jää pakollisten laskujen jälkeen muisto vaan .
Ainoa tapa, jotta voi tarjota lapsille jotain, on pakko keksiä jotain extraa.
Lisäksi pääsiäisen aikoihin myyn työpaikalla päsiäiskoristeita, materiaalit ovat lähes kaikki kierrätyskamaa ja tarkoittaa tämä on sitten puhdasta tuloa, tämän ja joulumyynnillä käytännössä maksan kaikki yllättävät kulut, esim alkuvuodesta tuli hammaslääkärimaksuja.
Ei oo herkkuja, vaikka vielä on laskut tullut maksettua.
Me ei vähävaraisiksi lukeuduta millään muotoa mutta meidän kesään kuuluu telttareissu saaristoon (maksaa bensojen verran), päivä Turussa, sukulaisia, rantaelämää, retki Suomenlinnaan, makkaranpaistoretkiä Nuuksioon yms. Huvipuistossa ei käydä, 5v pärjää hyvin ilmankin.