Paras lukemasi kirja viime vuosilta?
Mieluiten siis ottaisin uudehkosta romaanituotannosta näitä suosituksia vastaan, koska olen elvyttänyt vanhan lukuharrastukseni, ja parilta viime vuodelta on aivan varmasti paljon hyvää jäänyt lukematta! Trilleri/psykologinen/rakkaus - esim. noista jotain?
Juuri laskin hyvän kirjan käsistäni, valmista tuli, ja tiedättehän sen tunteen kun se loppuu, mutta kiinnyit joihinkin hahmoihin ja maisemiin, argh. Mutta kun se loppui jo! Nyt on pakko saada korviketta ja äkkiä. :)
Kommentit (47)
Kiitoksia, kaksi kirjaa jo poiminkin näistä ehdotuksista. :)
Aikamoinen tahti jollakin, jos 300 vuodessa... jaahas... Mulla on vuositahti ollut parhaina vuosina arviolta 80. En osaa nähdä näin antoisaa yksilölajia kuitenkaan kilpailuna. Enkä ennen kaikkea halua.
ap
Raamattu, tuo pyhä kirja, parasta vuodesta toiseen. Pahoina päivinä avaan kirjan satunnaisesta kohdasta ja tunnen kuinka Jumala puhuu mulle ja osaa ne juuri oikeat sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea nimetä, luen keskimäärin kolmisensataa kirjaa vuodessa.
Kiva kun intosi on palannut
Mahtavaa!
Sinulla ei varmaankaan sitten ole telkkaria? Itse on harkinnut sen ulos heittämistä niin että kirjoille jäisi enemmän aikaa...
Wild (Villi vaellus) ja Still Alice (Edelleen Alice) ovat viime aikoina lukemistani olleet parhaat.
Katja Ketun "Kätilö". Jännittävä, mielenkiintoinen tarina maamme lähihistoriasta ja se ihme, kuinka rujo kielenkäyttö voi ollakin kaunista luettavaa! Olen lukenut sen nyt kahdesti. Elokuva ei vedä vertoja kirjalle, mutta eiväthän ne koskaan? Silti, pidin myös elokuvasta, kun ei yritäkään vertailla, vaan ottaa ne ihan eri teoksina. Toinen ikisuosikki: "Olemisen sietämätön keveys" Gabriel Garcia Márquezilta, suosittelen!
Onpa naismaisia ehdotuksia. Just tuommoisia naisten kirjoja.
T: Tosimies
Daniela Krien - Vielä joskus kerromme kaiken
Minkä ikäinen olet? Olen itse 21-vuotias, niin en tiedä, tykkäisitkö ko. kirjasta. Päähenkilö on kuitenkin nuori tyttö, joten siihen voi olla hankalampi samaistua jos ikäeroa on paljon. Mutta kyllä itkin tuota kirjaa lukiessa, molemmilla kerroilla. Krien kuvailee kaikkea todella hyvin.
Lars Keplerin tuotanto, eritoten Nukkumatti ja Vainooja.
Gillian Flynnin koko tuonto myös ja sieltä eritoten Teräviä esineitä. Kyseinen kirja vaikutti minuun jotenkin hyvin vahvasti.
Vähän vanhempaa, mutta Tess Gerritsenin tuotannosta osa on mielestäni myös lukemisen arvoista. Sanotaan nyt esimerkkinä vaikka Salametsästäjä.
Ja melko uutena Anhemin Pimeään jäänyt.
Emmi Itäranta Teemestarin kirja. Lukenut pari kertaa, se on poikkeuksellisen kaunis kieleltään ja pahkahduttava teemoiltaan.
Jonas Jonasson, "Lukutaidoton joka osasi laskea".
Stieg Larsson, "Millennium".
Jos maistuu romanttinen vampyyrierotiikka niin kannattaa ehdottomasti lukea J. R. Wardin mustan tikarin veljeskunta-sarjaa. Ei ole sellasta ällöä harlekiinikamaa, vaikka viitteitä siihen suuntaan onkin. Cathy Kellyn kirjat ovat myös loistavia!
Antti Holman Järjestäjä. En ole vieläkään aivan toipunut lukukokemuksesta. :)
Rikosromaaneista Pekka Hiltusen Sysipimeä on mielestäni hyvinkin lukemisen arvoinen.
Sulje silmäs pienoinen, psykologinen trilleri siis kyseessä. Aivan loistava! Helppolukuista teksti siinä mielessä, ettei mene koko lukuinto erilaisten kielikuvien ja hankalien käänteiden pohtimiseen :D
Mulla on kaiketi dementia nimien suhteen, viikon mietin tämän jokaosan näyttelijä Hirviniemen etunimeä.
Nyt on kirjailijan nimi hukassa Ulla-Lena tms ja L:llä alkava ruotsinkielinen sukunimi, kirja on kuitenkin Jää, mutta kannattaa lukea ensin kirjailijan samaa sarjaa oleva teos, jonka nimeä en saa päähäni, mutta siinä arvoitus jonka voi ensin ratkaista.
Mun mies sanoo että mun jutut on aina tälläsiä, mutta mä elän aina kirjojen tunnelmissa, muistamatta päähenkilöiden, kirjailijan tai kirjan nimeä.
Jos olet kiinnostunut historiasta,
Asko Sahlberg: Herodes
Sirpa Kähkönen: Graniittimies.