Ostettaisiin rivitalon pätkä, mutta moni kaatuu yhteen seikkaan
"Huoltoyhtiöt talkoilla". Voi hemmetti, että se täällä päin maata onkin sitten yleistä. Meillä ei onnistu ilman säätämistä, koska olemme paljon reissussa. Kaipa täällä päin ihmiset ovat sitten aina kotona ja säästävät tuolla. Muiden kokemusten mukaan siitä tulee myös riitaa helposti.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ap lisää, että omakotitaloa emme mitenkään ehtisi työmatkojemme takia huoltaa, joten siksi on siitä ajatuksesta luovuttu.
No unohda sitten ainakin se rivitalo. Omakotitalossa ei tule kukaan vittuilemaan vaikka olisi nurmi leikkaamatta tai lumet luomatta pari viikkoa tai et liputtaisi liputuspäivänä. Rivitalossa saat olla varma että jos hoidat talkkarivuorosi huonommin kuin muut, niin siitä tulee sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jokainen huolla pihansa itse. Mitä huoltoja siten tarkoittaa? Oikeat korjaushommat kannattaa teettää ammattilaisilla.
Näinpä juuri... Rivarissahan ei ole "omia pihoja" vaan kaikki pihat ovat yhtiön hallinnassa.
Kyllä se vaan käytännössä niin on, että jokainen hoitaa omalla kohdallaan olevan plänttinsä itse.
Niinhän se käytännössä on. Käytännössä myös pakotetaan talkoisiin, vaikka teoriassa se on aina vapaaehtoista.
Eräästä tutusta pariskunnasta toinen oli työmatkalla ja toinen sairaana, eivätkä olleet tänä aikana hoitaneet omaa kolausvuoroaan, niin naapurit olivat alkaneet läjittää lumet näiden hoitovastuulla olevalle kulkuväylälle ja Lapissa sitä lunta on sitten paljon.
Lopulta heidän oli pakko muuttaa pois siitä taloyhtiöstä, mutta jostain perverssistä syystä muuttivat jälleen rivitaloon.
Minä käyn kokonaan töissä toisella paikkakunnalla, joten olen käytännössä poissa kaikki arkipäivät lukuunottamatta lomia ja välillä olen sitten kotona pitkän viikonlopun, kun teen pitempiä päiviä muuten. Mieskin on vuoden aikana helposti yli puolet työpäivistä reissussa. (toissa vuonna oli 200 reissupäivää, eli käytännössä lähes koko ajan). Sen lisäksi yritän käydä vanhaa isäänikin taas kokonaan eri paikkakunnalla katsomassa kerran kuukaudessa. Eli kyllä se joku viiden viikon väleinkin vuoro on meille liikaa, koska on erittäin epätodennäköistä, että olisimme paikalla oman vuoromme aikana.
Viikonloppuisin ja kesälomalla kuitenkin haluttaisin vähän enemmän tilaa kuin parveke. Varsinkin kun kivoja parvekkeellisia kerrostaloasuntojakaan ei ole hirveästi tarjolla, sellaisia, missä olisi kiva iso parveke rauhalliseen suuntaan. Tuntuu, että kaikissa niissä kivoissa rivitaloissa on juuri tuo talkoosysteemi.
Mökin pitoon meillä ei riitä aikaa. Muutenkin haluaisin asua maantasalla, koska ennakoin sitä, että mulla tulee äitini ja mummoni jalkavaivat, sukuperintönä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn kokonaan töissä toisella paikkakunnalla, joten olen käytännössä poissa kaikki arkipäivät lukuunottamatta lomia ja välillä olen sitten kotona pitkän viikonlopun, kun teen pitempiä päiviä muuten. Mieskin on vuoden aikana helposti yli puolet työpäivistä reissussa. (toissa vuonna oli 200 reissupäivää, eli käytännössä lähes koko ajan). Sen lisäksi yritän käydä vanhaa isäänikin taas kokonaan eri paikkakunnalla katsomassa kerran kuukaudessa. Eli kyllä se joku viiden viikon väleinkin vuoro on meille liikaa, koska on erittäin epätodennäköistä, että olisimme paikalla oman vuoromme aikana.
Viikonloppuisin ja kesälomalla kuitenkin haluttaisin vähän enemmän tilaa kuin parveke. Varsinkin kun kivoja parvekkeellisia kerrostaloasuntojakaan ei ole hirveästi tarjolla, sellaisia, missä olisi kiva iso parveke rauhalliseen suuntaan. Tuntuu, että kaikissa niissä kivoissa rivitaloissa on juuri tuo talkoosysteemi.
Mökin pitoon meillä ei riitä aikaa. Muutenkin haluaisin asua maantasalla, koska ennakoin sitä, että mulla tulee äitini ja mummoni jalkavaivat, sukuperintönä.
-ap
Hankitten omakotitalon helppohoitoisella pihalla.
Meillä päätettiin kerrostalossa samoin eli asukkaat siivosivat porraskäytävät. Portaikossamme oli yhdeksän asuntoa ja meitä oli kolme siivoamassa... Laskin jossain vaiheessa, että siivosin noin 30 viikkoa vuodessa siitä huolimatta, että tein toimistolla pitkää työpäivää ja paljon ylitöitä. En enää suostuisi.
Maksaminen on ehdottomasti paras vaihtoehto.
Liputus ei ole lainkaan tarpeellista, saati sitten pakollista, yksityisissä pientaloissa. Liputussäännöt koskevat vain julkisia rakennuksia.
Vaikka siis lipputanko on pihassa, niin ei tarvitse liputtaa kuin silloin kun joku asukas näkee aiheelliseksi. Hän voi sitten itse nostaa lipun salkoon.
Meillä on asuntoyhtiö, jossa on kaksi erillistaloa ja neljä paritaloa. Mitään vuoroja ei ole, mutta vapaa-ehtoisesti hoidetaan tietyt hommat yhdessä. Eli talvella kolataan piha, syksyisin ja keväisin pidetään talkoot, haravoidaan, pussitetaan lehdet, kitketään käytävät jne.
Meillä myös keväisin maalataan/korjataan aitoja, leikataan oksia ja muita pieniä hommia, myös kourut puhdistetaan pari kertaa vuodessa. Meillä on kivaa, tilataan talkoopäivinä muutama pitsa, ostetaan viiniä ja nautitaan ne maailmaa parantaen illan päätteeksi jonkun terassilla.
En ostaisi ikinä rivaria jossa ei ole huoltoyhtiötä hoitamassa hommia.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuka teillä hoitaisi omakotitaloakaan? Tervemenoa kerrostalo-ghettoon.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi ikinä rivaria jossa ei ole huoltoyhtiötä hoitamassa hommia.
Mitä se huoltoyhtiö käytännössä hoitaisi? Lumityöt?
Ainakaan meidän as.oy:ssä ei huoltoyhtiöllä olisi mitään muuta työta kuin joskus lumen aurausta. Kulkuväylät on kivetty, lasten leikkialueella turvallinen alusta. Yhteisiä tiloja on autokatos ja jätekatos. Jokaisella on sekä etu- että takapihalla varasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No siksihän me emme juuri omakotitaloa voikaan hankkia, minkä muistaakseni jo aloituksessa tai ainakin aiemmin mainitsin :). Kerrostalossa asutaan nyt, ja asunto on kiva, mutta siitä puuttuu sauna. Kun meille ei nuo yleiset saunavuorotkaan oikein käy.
Asutaan pk seudulla rivari alueella missä kaikissa on huoltoyhtiöt, nuoria perheellisiä enimmäkseen, kaikki ymmärtää sen että elämän ruuhkavuosina ei ehdi tai halua.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan pk seudulla rivari alueella missä kaikissa on huoltoyhtiöt, nuoria perheellisiä enimmäkseen, kaikki ymmärtää sen että elämän ruuhkavuosina ei ehdi tai halua.
Mitä ne huoltoyhtiöt tekevät ja paljonko se maksaa?
Meidän taloyhtiössä asui fiksua ja ahkeraa porukkaa, ei ollut ongelmaa talkoista. Kun lunta tuli oli isät heti kolaamassa porukalla ja eläkeläiset hoiti nurmikkoa ja istutuksia yhteisillä alueilla. Aidan maalaukset ja muut hoidettiin talkoilla ja sitten paistettiin makkaraa. Kenenkään ei ollut pakko osallistua tai selittää miksi ei osallistu. Omat pikkupihat oli omalla vastuulla. Oli ihanan turvallista lapsillekin kun naapurit oli tutut. Nyt omakotitaloon muuton jälkeen kaipaan eniten tuota yhteisöä :( edellisessä paikassa (kerrostalo) kammosin talkoita kun siellä oli happamia kyyliä eikä ihmisiin tutustunut ollenkaan. Mutta voi olla siis tosi positiivinen juttukin, ei kannata heti pelästyä.
Kerrostalossa ymmärrän, että huoltoyhtiö hoitaa rappujen ja muiden yleisten tilojen siivouksen, mutta mitä huoltoyhtiö tekee pientaloyhtiössä?
Joissain rivitaloyhtiöissä on tilattu talvella lumityöt, mutta mitä olen kuullut, niin koskaan traktorimies ei ehdi lumipäivinä aamuksi eli asukkaiden on kuitenkin kolattava itse tie autolle tallista/katoksesta kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No siksihän me emme juuri omakotitaloa voikaan hankkia, minkä muistaakseni jo aloituksessa tai ainakin aiemmin mainitsin :). Kerrostalossa asutaan nyt, ja asunto on kiva, mutta siitä puuttuu sauna. Kun meille ei nuo yleiset saunavuorotkaan oikein käy.
Miksi ette muka voi hankkia omakotialoa? Minusta te kuullostatte juuri omakotialoasukkailta jotka osaa huolehtia itse omat asiansa, eivätkä tarvi siihen mitään yhtiötä. Hommaatte talon tontilla jossa koko piha on kiveä tai luonnontilassa tms, jolloin sitä ei tarvi hoitaa. Talon eteen ei tarvi juuri mitään tehdä, ei ainakaan mitään sellaista mitä ei pitäisi tehdä myös rivarissa, kuten vaihtaa oman iv-koneen suodattimet yms.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ymmärrän, että huoltoyhtiö hoitaa rappujen ja muiden yleisten tilojen siivouksen, mutta mitä huoltoyhtiö tekee pientaloyhtiössä?
Joissain rivitaloyhtiöissä on tilattu talvella lumityöt, mutta mitä olen kuullut, niin koskaan traktorimies ei ehdi lumipäivinä aamuksi eli asukkaiden on kuitenkin kolattava itse tie autolle tallista/katoksesta kadulle.
Ne lumityöt voi olla pohjoisemmassa aika suurikin juttu ja etelässäkin runsaslumisena talvena.
Koneella sen pihan kuitenkin saa puhtaaksi, kolan kanssa on aika ikävä alkaa nyrsimään, kun pihassa on päivä ajeltu autoilla lumen yli.
Itte asuin yli 15 vuotta rivarissa, enkä ikinä osallistunut mihinkään talkoisiin tai ruohonleikkuuvuoroihin tai liputuksiin. Olen erakkoluonne eikä kiinnosta yhteiset puuhastelut. Ei kukaan tullut ikinä mitään naamatusten sanomaankaan en tiedä haukkuivatko sitten keskenään tai ei , ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Missä näin on? Ainakaan täällä Espoossa naapurustossa ei yksikään pientaloyhtiö ole palkannut vakituista huoltoa. Kerrotko, millaisia töitä teidän huoltoyhtiön työntekijät hoitavat talvella/kesällä - kuukausipalkallako?
Se on ihan fakta, että talkoot on vapaaehtoisia. Ketään ei voi pakottaa eikä vaatia maksamaan tuuraajaa.
Meidän rivarissa on lumityövuoro pari kertaa talvessa, yhteistä nurmikkoa ei ole, eikä lipputankoa. Aika vähän duunia.