Kaveri loukkaantui hääjärjestelyistä
Avioliitto on meille molemmille toinen ja ne perinteiset häät on jo kertaallee koettu. Tultiin miehen kanssa siihen tulokseen, että pidetään vain pienet juhlat, kutsutaan vain lähisuku ja pari ystävää (yhteisen lapsemme kummit). Pyysin tätä kaveria, maksua vastaan tietysti, huolehtimaan ruokailuista yhdessä toisen kaverin kanssa. Kaveri veti herneet nenään, kun ei kelpaa vieraaksi mutta keittiöön kylläkin. Menikö tämä nyt sitten pahasti pieleen?
Kommentit (54)
Ihan järkevää pitää hyvin pienet häät jos on jo toisella kierroksella.Jotenkin noloa vieraillekin tulla prinsessahäihin kun prinsessalla jo liuta lapsia edellisestä avioliitosta. Maistraatti ja ihan läheisimpiä kotiin kuulostaa tosi järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pyyntöni oli loukkaava, selvä. Perun homman kyseisen kaverin osalta ja kysyn olisiko toisella kaverilla tiedossa joku, joka voisi tulla.
Ap
Ai tämä loukattu kaveri olisi kuitenkin tulossa?
Se toinen kaveri, joka ei loukkaantunut, on tulossa. Hän parikseen tarvitaan toinenkin.
Ap
Miksi sinun sitten tarvitsee enää mitään perua? Jos hän on jo kieltäytynyt?
Tarkalleen ottaen hän ei ole kieltäytynyt, hän on vain loukkaantunut. Perumisen yhteydessä voin myös pyytää anteeksi.
Ap
Ajatteletko hänen leppyvän, kun perut pyynnön tulla edes keittiöhenkilökunnaksi?
Mä en ollut lapsuudenystäväni pienimuotoisissa häissä, vaikka olen hänen läheisin ystävänsä ja lisäksi myös heidän lapsensa kummi. Ja olisin mennyt ilomielin avuksi, jos olisi pyydetty (vaikka ilman palkkaa).
Vierailija kirjoitti:
Ihme että sulla on kavereita ollenkaan jos ei ole tuon enempää pelisilmää. Noin ei vain toimita.
Eräs ystäväni (hän on jostain syystä vieläkin ystäväni) on tehnyt pari kertaa niin että on pyytänyt minut seurakseen jonnekin ja kertonut että pyysi minut koska kenellekään muulle ei sopinut. Kyllä tuollaiset tekevät kolauksen pitkään ystävyyssuhteeseen eikä noita helposti unohda.
En ikinä tekisi noin kuin ystäväsi teki. En myöskään kokisi loukkaavana, jos minut pyydettäisiin samalla tavalla avuksi kaverin juhliin, kuin itse nyt pyysin.
Ap
No en mä kyllä ainakaan tuollaisesta loukkaantuisi. Päinvastoin, saattaisin olla jopa iloinen että pääsen kuitenkin sinne häihin, vaikkakin köökin puolelle. Jos tosiaan tilanne on tuo ettei muita kavereita ole kutsuttu kuin nuo todistajat.
Jos kyökkiin (ja tarjoiluun) tarvitaan kaksi henkilöä, kyseessä ei ole pienet häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pyyntöni oli loukkaava, selvä. Perun homman kyseisen kaverin osalta ja kysyn olisiko toisella kaverilla tiedossa joku, joka voisi tulla.
Ap
Ai tämä loukattu kaveri olisi kuitenkin tulossa?
Se toinen kaveri, joka ei loukkaantunut, on tulossa. Hän parikseen tarvitaan toinenkin.
Ap
Miksi sinun sitten tarvitsee enää mitään perua? Jos hän on jo kieltäytynyt?
Tarkalleen ottaen hän ei ole kieltäytynyt, hän on vain loukkaantunut. Perumisen yhteydessä voin myös pyytää anteeksi.
Ap
Ajatteletko hänen leppyvän, kun perut pyynnön tulla edes keittiöhenkilökunnaksi?
Jos hän ei lepy anteeksipyynnöstä, niin ei kai siinä enempää voi tehdä.
Ap
Ei voi olla kovin pienet juhlat jos hommaa hoitamaan tarvitaan kaksi henkilöä.. Mitä meinasit maksaa heille? olisiko voinut loukkaantua siitä?
Mitä väliä sillä, mitkä nyt ovat pienet häät. Olennaista kai on, että on kutsuttu vain lähisukua ja lapsen kummit, ei muita kavereita.
Minä olen ajatellut pyytää vuoden päästä kolmea hyvää ystävääni poikani ylioppilasjuhliin kyökkipiioiksi. Nyt rupesin miettimään, että onko siinäkin jotain sopimatonta tai loukkaavaa? Nämä kolme ovat siis hyviä ystäviä keskenäänkin, olemme kaikki neljä ystäviä jo vuosien takaa ja vietämme säännöllisesti aikaa yhdessä, pääasiassa ilman perheitämme.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla kovin pienet juhlat jos hommaa hoitamaan tarvitaan kaksi henkilöä.. Mitä meinasit maksaa heille? olisiko voinut loukkaantua siitä?
Tarkoitus on, että toinen hoitaa homman keittiössä ja toinen grillaa ulkona.
Ap
Tarjoamani maksu oli 50e käteen, ajaksi arvelin 2-3 tuntia.
Ap
Mielestäni ystäviä voi pyytää auttamaan juhlajärjestelyissä, jos heidät kutsuu vieraiksi. Näin siis jos piikominen ei ole kokoaikaista, vaan ystävät pääsevät juhlimaankin. Ihan ok järjestely esim. pienen budjetin häissä. Itse jouduin aikanaan serkkuni valmistujaisissa keittiöön tiskaamaan juhlavaatteissani, vaikka minut oli kutsuttu vieraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajatellut pyytää vuoden päästä kolmea hyvää ystävääni poikani ylioppilasjuhliin kyökkipiioiksi. Nyt rupesin miettimään, että onko siinäkin jotain sopimatonta tai loukkaavaa? Nämä kolme ovat siis hyviä ystäviä keskenäänkin, olemme kaikki neljä ystäviä jo vuosien takaa ja vietämme säännöllisesti aikaa yhdessä, pääasiassa ilman perheitämme.
1. Häät ja ylioppilasjuhlat on hyvin eri juttu. Et ole kutsumassa ystäviäsi palvelusväeksi _omiin_ valmistujaisiisi.
2. On myös tärkeää, miten asian esität ja kuinka tyypillistä teidän ystäväpiirissä on tulla auttamaan näissä tilaisuuksissa.
Kaikesta sitä ihmiset loukkaantuukin.
Kyllä meillä on ollut keittiössä sukulaisia ja kavereita auttamassa, itsekin olen ollut monta kertaa "kyökkipiikana". Meillä tietysti saavat osallistua juhlimiseenkin, kun kerran tulevat auttamaan. Koskaan kukaan ei ole loukkaantunut.
Sen sijaan eräs loukkaantui aivan päinvastaisesta. Oli niin kovasti jo pohtinut, että jos häntä apuun pyydetään, niin mitä ruokia hän tekee. Oli jotenkin ajatellut asiaa niin paljon, ettei muistanut, että kukaan ei ollut pyytänyt apuun. Sitten kerran oli puhetta tarjoiluista ja loukkaantui kun olimmekin valinneet pitopalvelun.
Pistäkää ne miehenne kysymään vaihteeksi kavereitaan avuksi. Ärsyttää, kun kaikissa juhlissa "kyökkiapulaiset" ovat yllätys yllätys, naisia. Tai jos teillä on itsellänne joku keittiössä kätevä mieskaveri, niin pyyntöä vaan kehiin. Kyllä minä ainakin naisena haluan vetää juhlissa skumppaa, röhnöttää sohvalla ja syödä hyvää ruokaa. En suostu työpaikallakaan hoitamaan palaveritarjoiluja pelkästään sen takia, että sukupuoleni jotenkin velvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihmiset loukkaantuukin.
Kyllä meillä on ollut keittiössä sukulaisia ja kavereita auttamassa, itsekin olen ollut monta kertaa "kyökkipiikana". Meillä tietysti saavat osallistua juhlimiseenkin, kun kerran tulevat auttamaan. Koskaan kukaan ei ole loukkaantunut.
Sen sijaan eräs loukkaantui aivan päinvastaisesta. Oli niin kovasti jo pohtinut, että jos häntä apuun pyydetään, niin mitä ruokia hän tekee. Oli jotenkin ajatellut asiaa niin paljon, ettei muistanut, että kukaan ei ollut pyytänyt apuun. Sitten kerran oli puhetta tarjoiluista ja loukkaantui kun olimmekin valinneet pitopalvelun.
Mä en jaksaisi ehkä enää edes olla tuollaisen loukkaantujan kanssa tekemisissä. Ymmärtäisin loukkaantumisen, jos kaveri olisi ainoa samoissa porukoissa jota ei kutsuta, mutta jos kavereita ei ylipäätään ole tulossa niin mikä järki on loukkaantua.
Palkkaa hommaan ammattilaiset jostain yrityksestä. Ei missään tapauksessa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa hommaan ammattilaiset jostain yrityksestä. Ei missään tapauksessa kavereita.
Ei tuolla hinnalla saa ammattilaisia.
Ihme että sulla on kavereita ollenkaan jos ei ole tuon enempää pelisilmää. Noin ei vain toimita.
Eräs ystäväni (hän on jostain syystä vieläkin ystäväni) on tehnyt pari kertaa niin että on pyytänyt minut seurakseen jonnekin ja kertonut että pyysi minut koska kenellekään muulle ei sopinut. Kyllä tuollaiset tekevät kolauksen pitkään ystävyyssuhteeseen eikä noita helposti unohda.