Maksan firman illallisen omalla kortilla - saanko ottaa S-bonarit?
Eli kun maksan illallisen tai mitä vaan omalla kortilla ja teen sitten kululaskun ja saan firmalta rahat takaisin niin voinko vilauttaa plussakorttia tai mitä vaan bonarikorttia? En tiedä mikä on yleinen käytäntö. Sehän näkyy sitten kuitissa.
Toisaalta, kaippa firmakin arvostaa mahdollisia alennuksia (?)
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan ohjeiden mukaan et saa.
Linkkiä?
En oikein usko että verottaja voi sitä kieltää, mutta toki tuo bonus katsotaan palkaksi kun se on saatu työn kautta.
Kiinnostaisi tietää, että paljonko verottaja katsoo siitä palkaksi. Bonushan on 1-5% ja riippuu kuukauden kokonaisostoista. Verottajalle pitäisi siis selvittää kuukauden kokonaisostot ja lisäksi se, että sattuiko olemaan tuplabonuspäivä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset maksa laskua käteisellä? Tällöin voit aivan hyvin käyttää bonuskorttia.
Hänhän maksoi sen omalla kortillaan ja laskutti firmaa. Silloinkin voi käyttää bonuskorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä mene laskut firman järjestelmään kun pyydätte sitä vastaan hyvityksen itsellenne?
Kuittia vastaan voi pyytää työnantajalta korvausta, jos on tehty työhön liittyviä ostoksia. Tällöin olen ainakin itse saanut rahat suoraan firman kassasta käteen.
No mitä niistä bonuksista tulee 0,20 €.....? Niin huijausta noi koko bonusjutut!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä mene laskut firman järjestelmään kun pyydätte sitä vastaan hyvityksen itsellenne?
Kuittia vastaan voi pyytää työnantajalta korvausta, jos on tehty työhön liittyviä ostoksia. Tällöin olen ainakin itse saanut rahat suoraan firman kassasta käteen.
Joskus ostan asioita työhöni liittyen ja samalla ostan myös muuta, ihan perheen tarpeisiin.
Olen aina saanut rahat näistä ilman mutinoita, kun olen selvittänyt liitteeseen kuitista, että tämä ja tämä tuli siihen ja siihen tarpeeseen. Bonuksista ei kukaan ole koskaan edes kysellyt.
Firmassa on myös periaatepäätös lentopisteistä, että teettäisi enemmän työtä valvoa ja käyttää pisteitä työmatkoihin, kuin antaa työntekijän vaan pitää ne. Ja meillä on paljon ihan platina-tason lentäjiä.
Toki. Nykymaailman huijausten rinnalla tuo on vain pieni pisara valtameressä. Anna bonareitten paukkua.
Ei saa ottaa bonuksia itselle. Tai jos ottaa, niin sitten firma ei saa vähentää arvonlisäveroa omassa kirjanpidossaan. Tottakai tuo voi mennä läpi niin kauan, kunnes verottaja tutkii firman kirjanpidon. Siihen ei tarvitse olla mitään epäilyksiä vaan välillä verottaja tekee noita pistokokeina.
Olin kerran yhdessä firmassa töissä, johon verottaja teki tarkastuksen. Herranjestas, mistä kaikesta tuli kyselyä, millä perusteella jotain on maksettu. Varsinkin maksetut kilometri- ja työkalukorvaukset sekä firman auton ajopäiväkirjat syynättiin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Toki. Nykymaailman huijausten rinnalla tuo on vain pieni pisara valtameressä. Anna bonareitten paukkua.
Koko bonarijärjestelmä on huijausta!! Ihmisille uskotellaan, että on jotenkin kannattavaa käyttää 1000 € enemmän S- kauppaan, kun siitä saa muutaman euron takaisin, sensijaan, että ostaisi sieltä missä jokin on oikeasti halvempaa...Aivan järjetöntä toimintaa.
et saa
et myöskään saa kerätä lentopisteitä työmatkoista, vaikka kuinka sua haluttais. verottajaa kiinnostaa jos joku ilmoittaa..
Vierailija kirjoitti:
Miten se muka muuttaa tilannetta? Ihan samalla tavalla en boonukset silloin kirjaantuu bonustilille ja siitä tulee merkintä kuittiin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä niistä bonuksista tulee 0,20 €.....? Niin huijausta noi koko bonusjutut!!
No sanotaan vaikka että on kaupparatsu ja käy asiakkaiden kanssa 200 kertaa vuodessa syömässä ja summa on keskimäärin 200€/kerta, jolloin vuosiostot on 40.000€, josta 5,5% boonus+maksutapaetu tekee 2200€ vuodessa.
Itse lennän paljon ja meillä tulee firman oman matkaohjelman mukana bonuspisteet automaattisesti. Toki ne on tarkoitettu sitten siihen, että niillä voi nostaa lentoluokkaa tai jotain.
Todellisuudessa ei kukaan ole koskaan ollut kiinnostunut mihin näitä käytät. Itse lahjoitin pisteet lastenklinikalle kun en jaksanut säätää vapaa-ajan matkojen kanssa.
Virallinen ohjeistus kertoo, että ne pitää käyttää lentoluokan korotukseen.
Edellisessä firmassa sihteeri neuvoi tekemään finnairin kanssa siten, että jokainen haki pisteet jälkikäteen jos niitä halusi. Näin lojayltyohjelman käyttäminen ei näkynyt kuitilla ja firma pesi siten kätensä verottajan suhteen.
Pisteitä kun voit hakea useamman kuukauden jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ottanut kaikki bonukset talteen. Maksakaa käteisellä, niin kukaan ei pääse kyttäämään, eikä maksupäätteet herjaa.
Eikö teillä firman laskun tarkistuksessa puututa asiaan? Kuitista kyllä näkee, että bonukset on otettu.
Firman on parasta pitää naama kiinni, jos ostattaa jotain työntekijöiden omilla varoilla, eikä anna firman korttia käyttöön tai aina rahaa mukaan ostoksiin.
Eikö teillä ravintola laskuta suoraa firmaa?
No ei todellakkaan ole laskutussopimuksia kaikkiin maailman ravintoloihin. Ei itse asiassa yhteenkään. Se on tietysti sitten eri asia jos järjestetään joku suurempi tilaisuus, sen saa hoitaa laskulla.
Omalla kortilla siis maksan. Voisin kyllä maksaa illallisen laskullakin mutta mietin että ehkä se menee näppärämmin kun maksan kortilla. Tässä taloustilanteessa on mielestäni järkevää ottaa ravintolassa kaikki mahdolliset alet vastaan (asiakasomistajaviini jne.) jolloin firma pääsee halvemmalla. Mutta tällöin vissiin tulee sitten ne bonaritkin.
Pakko sanoa että tässä vaiheessa en varsinaisesti ajatellut verottajaa. En usko että yhden ihmisen yksi kuitti aiheuttaa mitään toimenpiteitä yli 2000 hengen firman kirjanpidossa. Mutta sitä mietin että mitä firman taloushallinto sanoo kuitin nähdessään, jos sanoo (ja jos joku niitä edes katsoo). -ap
Meillä syödään hotellibonuksilla ihan huoletta. Nehän on periaatteessa firman, mutta hotellin mielestä nimenomaan yksityistä käyttöä varten. Mies maksaa aina omilla rahoillaan ja laskuttaa firmaa, joten verottajalle ei edes tule tietoa siitä, että on saanut bonuksia. Eikä sitä voi tietää, onko omista, kun omillakin rahoilla hotelleissa käydään. Verottajalla ja palvelun tarjoajalla on siis asiasta eri näkemys. Periaatteessa jos firma antaa luvan saa, mutta se on verotettavaa tuloa, siis juridisesti. Kukaan ei vaan niitä taida ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmällä on jopa niin pitkälle viedyt maksupäätteet, että firman kortilla maksettaessa kone ei edes huoli bonuskorttia. Ihan sinänsä ok, mutta ärsyttää, että kassan pitää aina kuitenkin udella, onko bonuskorttia.
Pitäisikö mielestäsi kassatyöntekijän olla ajatustenlukija jonka pitäisi vain tietää että ostoksesi tulee yrityskäyttöön ja tajuaisi olla kysymättä bonuskorttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanotaan vaikka että on kaupparatsu ja käy asiakkaiden kanssa 200 kertaa vuodessa syömässä ja summa on keskimäärin 200€/kerta, jolloin vuosiostot on 40.000€, josta 5,5% boonus+maksutapaetu tekee 2200€ vuodessa.
No mutta kuka/ketkä käy syömässä 40.000€ vuodessa? Toi just osoittaa sen miten älyttömän paljon rahaa pitäisi tuhlata, että jotain saisi takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Omalla kortilla siis maksan. Voisin kyllä maksaa illallisen laskullakin mutta mietin että ehkä se menee näppärämmin kun maksan kortilla. Tässä taloustilanteessa on mielestäni järkevää ottaa ravintolassa kaikki mahdolliset alet vastaan (asiakasomistajaviini jne.) jolloin firma pääsee halvemmalla. Mutta tällöin vissiin tulee sitten ne bonaritkin.
Pakko sanoa että tässä vaiheessa en varsinaisesti ajatellut verottajaa. En usko että yhden ihmisen yksi kuitti aiheuttaa mitään toimenpiteitä yli 2000 hengen firman kirjanpidossa. Mutta sitä mietin että mitä firman taloushallinto sanoo kuitin nähdessään, jos sanoo (ja jos joku niitä edes katsoo). -ap
Mikset tarkista asiaa kirjanpito-osastolta? En usko, että olet ensimmäinen itsemaksava, joten on siellä muitakin kuitteja. Firmalla pitää olla yhtenäinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmällä on jopa niin pitkälle viedyt maksupäätteet, että firman kortilla maksettaessa kone ei edes huoli bonuskorttia. Ihan sinänsä ok, mutta ärsyttää, että kassan pitää aina kuitenkin udella, onko bonuskorttia.
Jos luit tarkkaan, niin ap maksoi omalla kortillaan ja laskutti sitten firmaa.
Luin tarkkaan. Laajensin keskustelua ja vahvistin sitä, että yksityishenkilön bonuksia ei saa käyttää yrityksen ostoksiin.
t. Tilitoimistoyrittäjä