Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en opi ajamaan autoa??

Vierailija
24.04.2016 |

Minulla on ollut ajokortti yli 10 vuotta, ja olen ajanut säännöllisen epäsäännöllisesti perheen ja sittemmin puolison autoilla. Autot ovat vaihtuneet tiheään joten siitä voin ainakin vähän syyttää vaikeuksiani auton koon hahmottamisessa, mutta muuten en vain tajua miksen opi...

Osaan liikennesäännöt ja pärjään ihan hyvin, jos mitään yllättävää ei tapahdu (kuten tietöitä, hälytysajoneuvoja...). Mutta hermoilen aina niin paljon, että sammutan autoa koko ajan, kammoan mäkilähtöjä enkä osaa pysäköidä. En vain pääse jyvälle siitä missä vaiheessa autoa pitää alkaa kääntää niin etten osu muihin autoihin, tolppiin jne. Sama ongelma ruudusta lähtiessä. Vaikka kuinka harjoittelisin, niin mikään ei muutu helpommaksi. En ole koskaan mokannut mitenkään suuresti, koska olen niin varovainen, mutta mitään rutiinia tai automatiikkaa en ajamiseen saa. Alan olla epätoivoinen, koska olen yrittänyt niin kauan. En aja kovin usein, ehkä kerran viikossa, enkä haluakaan ajaa enempää koska se on minulle hirveän vaikeaa. Tämä ongelma vaikeuttaa elämääni paljon, ja aiheuttaa ylimääräistä stressiä jopa kauppareissuista. On todella inhottavaa, että näitä asioita en vain opi.

Muita, joille ajaminen ei ole ollenkaan luontevaa?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän outo kysymys, mutta miten vanhana sait ajokortin, miten autokoulusi meni ja jos sait kortin vielä kun asuit kotona miten vanhemmat suhtautui ajamiseesi? Itselläni meni autokoulu ja inssi kirkkaasti läpi ja tykkäsin ajamisesta. Mutta mutta... heti kun istuin ensimmäistä kertaa kuljettajan paikalle vanhempieni autossa tein kuulema kaiken väärin. Milloin vaihdoin isän tai äidin mielestä jonkun vaihteen liian aikaisin tai myöhään, ajoin huonosti, vaihdoin kaistat väärin (eli en vain poukannut suoraan sille kaistalle missä piti ajaa), pysäköin väärin, käsittelin autoa väärin, tein mäkilähdöt paskasti... ja paras, en saanut vuoteen kortin saamisesta ajaa yksin, koska "ajat vaan kolarin tai naarmutat auton jos lasketaan sut tuonne yksin". Kestin pari kuukautta, kehitin ajopelon ja lopetin ajamisen täysin. Nykyään ajan joka päivä ja pidän siitä, mutta en vanhempieni takia uskaltanut ensiksi ajaa autoa vuosiin.

Olin juuri täyttänyt 18 kun sain kortin, ja kokemukseni ovat itse asiassa aika samanlaiset kuin sinulla! Ajokoulu meni hyvin enkä pelännyt mitään (paitsi parkkeeraamista, se on alusta saakka ollut vaikeaa), mutta kortin saamisen jälkeen alkoi läheisten osalta arvostelu, neuvominen ja huoli siitä etten osaa. Ei tuntunut kovin hyvältä. Ajokoulussa opetettiin asiat tietyllä tavalla, ja yhtäkkiä ne tavat olivatkin väärin. Ehkä tuolla on jotain tekemistä pelkojen kehittymisen kanssa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla