Aspergerin oireyhtymä
Mitä oireita tuohon liittyy? Voiko olla vain joitakin piirteitä, mutta ei aspergeria/autismia. Miten ilmenee aikuisissa, ei niinkään lapsissa. Usein kuulemma helpottaa vanhemmiten?
Kommentit (39)
En tiedä, mikä olen, mutta hölötän usein todella paljon, jotenkin tempaudun aina minua kiinnostaviin aiheisiin, ja sitten nolottaa. Kun aloitan, en kuule kuin oman ääneni.
Olen erittäin hyvämuistinen kirjatiedon suhteen, mutta hukkaan koko ajan arjen kannalta tärkeät esineet. Lapsena sain paljon raivareita, nykyään en enää ikinä. Olen myös ollut lapsena erittäin nirso. Tein joskus ilmeidentunnistustestin netissä, ja hämmästyksekseni sain täydet pisteet. Näen myös, jos joku valehtelee. Itse en pysty valehtelemaan.
Lapseni on hyvin samanlainen kuin minä. Hän kyselee usein: "äiti, miksi näytät surulliselta?", kun mietin näitä erikoisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eli asperger on vähän kuin introvertti? :)
Kyllä ja ei. Täällä yksi as-ihminen, joka on todella sosiaalinen. Olen ollut ala-asteelta asti järjestämässä koulun tapahtumia ja juontamassa ja tämä jatkui myös yläasteella. Nykyisessä työssäkin teen muiden töiden ohella ns. edustushommia ja olen esillä myös somessa.
Pystyn kaikkeen tuohon, mutta sosiaalisten tilanteiden jälkeen voimani ovat täysin loppu. Joku aiempi kirjoittaja mainitsikin siitä. Tarvitsen sosiaalisien tapahtumien jälkeen rauhallisen paikan, jossa saan olla yksin ja levätä.
Tietääkö kukaan miten tavallista on, että samassa perheessä on kaksi as-lasta, vaikka vanhemmilla tai lähisuvussa ei oireryhmää löydy?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan miten tavallista on, että samassa perheessä on kaksi as-lasta, vaikka vanhemmilla tai lähisuvussa ei oireryhmää löydy?
On tavallista, että perheessä on useampi as-lapsi vaikkei lähisuvussa olekaan. Tai voi olla lievänä/ilman diagnoosia
Vierailija kirjoitti:
Mulla on asperger myös. Diagnosoitiin joskus 8-vuotiaana. On varmaan vähän helpottanut tähän mennessä.
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Oletko sama henkilö joka laittoi viime syksynä tänne aloituksen Suomen kuntavaakunoista?
Asperger-ihmisille tyypillistä että ei ole mitään tiettyä ominaisuuslistaa. Eli tyypillistä on juuri se että kukin diagnoosin saanut on omanlaisensa, ominaisuudet voivat eri ihmisillä olla ihan päinvastaisia. Esim tunneherkkyys joillain korostunut, joillain taas tunteet ei elämää säätele. Lääkärin luota sun mahdollinen aspergiys selviää, ei täältä.
Todella epämääräiseltä kuulostaa koko asperger. En halua mennä lääkäriin ja saada mahd loppuelämää haittaavaa diagnoosia itselleni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on asperger myös. Diagnosoitiin joskus 8-vuotiaana. On varmaan vähän helpottanut tähän mennessä.
Oletko sama henkilö joka laittoi viime syksynä tänne aloituksen Suomen kuntavaakunoista?
Juu oon.:) Mua on kiinnostanut ne jo lapsesta lähtien.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseänikin kiinnosti ne nuorempana, tein myös omia kaupunkeja tiekartastoon :D ja olen as.
M21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseänikin kiinnosti ne nuorempana, tein myös omia kaupunkeja tiekartastoon :D ja olen as.
M21
Mua kiinnostaa ne edelleen.:) Alkoi kiinnostamaan viime taas uuestaan ja kiinnostus jatkuu vielä varmasti tulevaisuudessa.:) Kiva kun täältäkin voi löytää samankaltaisia ihmisiä.:)
Ainoa kaikilla asseilla yhteinen ominaisuus on sosiaalisten taitojen heikkous. Ja siinäkin on astevaihteluita. Mutta ilman puutteita sosiaalisissa taidoissa ei saa asperger- tai nytttemmin autismidiagnoosia, as-diagnoosista taidetaan olla jenkkimalliin vähitellen luopumassa, koska as-diagnoosin ja hyvätasoisen autistin rajanveto on melko lailla tuuleen/veteen piirretty viiva.
Muita mahdollisia piirteitä on vaikeus ymmärtää puheen "rivien välejä" ja vaistota muiden mielialoja ja haluja. Nämä tietenkin liittyvät sosiaalisten taitojen heikkouteen. Epäsosiaalisia assit eivät välttämättä ole , siis sellaisia, että eivät haluaisi olla muiden kanssa tekemisissä. Heistä voi sellaisia toki tulla, jos sosiaalisten taitojen puutteet ovat vaikeita ja/tai heitä on kiusattu. Osa asseista tykkää olla porukassa ja voivat rasittavuuteen asti paasata jostain lempiaiheestaan, ymmärtämättä ettei se kiinnosta muita. Toiset taas ovat hiljaisia ja syrjäänvetäytyviä.
Osa asseista on ns. yhden asian ihmisiä eli heillä on voimakkaita mielenkiinnon kohteita. Osalla on aistiyli- tai aliherkkyyttä. Esim. omalla as-pojallani on herkkä kuulo, mutta tolkuttoman korkea kipukynnys, mistä on seurannut monenlaisia vaaranpaikkoja. Osa on hyvin valikoiva syömisissään, monella on univaikeuksia.
Yleensä assit tykkäävät kovasti rutiineista ja tilanteiden yllättävä muuttuminen hermostuttaa heitä. Se on hyvin ymmärrettävää, koska monelle assille tuottaa hankaluuksia tehdä johtopäätöksiä ja soveltaa tietoa. Jos jonkun tilanteen on opetellut hoitamaan aina samalla tavalla, sitä hoitamisen tapaa on hankala soveltaa ja muuttaa tilanteen muuttuessa.
Puhe voi olla nuotiltaan poikkeavaa ja niukkaa, mutta assit kyllä omaavat yleensä hyvän sanavaraston. Monella on erinomainen avaruudellinen hahmotuskyky, osa on matemaattisesti lahjakkaita, toisilla voi olla muita erityiskykykä - mutta ei välttämättä. Kykyprofiili on hyvin epätasainen, joissain asioissa he loistavat ja toisissa asioissa - varsinkin siis sosiaalisissa taidoissa ja oman toiminnan ohjauksessa - voi olla isojakin puutteita. Älykkyydeltään assien jakauma vastaa tavallisten ihmisten jakaumaa, joskin kehitysvammaiset on yleensä perinteisesti diagnosoitu autisteiksi.
Tunteiden ilmaisu ja empatia poikkeavat normi-ihmisistä, mutta se, että he tuntevat myötätuntoa hiukan eri asioihin ja ilmaisevat sitä eri lailla EI tarkoita, ettäkö he olisivat tunteettomia.
Tässä nyt päällimmäisiä...
As-pojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Kiinnittää huomiota yksityiskohtiin joita muut eivät huomaa. Nauraa "väärissä kohdissa" asioille jotka eivät muita naurata. Lapsena jonkun sanan/lauseen toistelu. Valtava keskittymiskyky yhteen asiaan. Useaan asiaan keskittyminen samaan aikaan häiritsevää. Epäsosiaalisuus.
Väärässä kohtaa nauramisesta voisi sanoa, että samassa kohti nauravia löytyy aina lukuisia. Ehkä johtuu erilaisesta huumorintajusta 😉.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21Mua kiinnostaa ne edelleen.:) Alkoi kiinnostamaan viime taas uuestaan ja kiinnostus jatkuu vielä varmasti tulevaisuudessa.:) Kiva kun täältäkin voi löytää samankaltaisia ihmisiä.:)
Voisitte jompikumpi melkein olla veljeni :D Veli on 20-v as, tänä vuonna 21-v ja mm. vaakunat kuuluvat mielenkiinnonkohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21Mua kiinnostaa ne edelleen.:) Alkoi kiinnostamaan viime taas uuestaan ja kiinnostus jatkuu vielä varmasti tulevaisuudessa.:) Kiva kun täältäkin voi löytää samankaltaisia ihmisiä.:)
Voisitte jompikumpi melkein olla veljeni :D Veli on 20-v as, tänä vuonna 21-v ja mm. vaakunat kuuluvat mielenkiinnonkohteisiin.
Kiva lukea teistä pojat, kun olette aivan kuin lapsenlapseni 6 v, jolla on liput ka vaakuan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin tästäkään aiheesta ei olisi riittävästi keskusteluja.
voithan aloittaa muita, vaikka taas yhden alman peppukuvasta.
Asperger-tutussa 22 v ärsyttää eniten, että kun oot ite liikuttunu tai nostalginen, tai puhut assille jotain tunnepitosta tai nostalgista juttua, niin se ei koskaan, ei KOSKAAN ymmärrä millä taajuudella sä menet, ei asetu kuuntelemaan ja keskusteleman asiasta, josta oot ite puhumassa, tai josta viestit ilman sanoja.
Sä voit puhua jostain sulle elämää suuremmasta, olla avoimesti liikuttunu, ja assi tähän että:"Joo mut käyäänkö ostaas limpskaa kipsalta?" Sit mua ärsyttää se neuvominen ja opettaminen. Assi haluaa neuvoa muita lakkaamatta ja melkeen kaikessa. Eikä ymmärrä hienovaraisia vihjauksia, että kysymme kyllä neuvoja jos tarvitsemme neuvoja. Tähän assi :"Kyl mulla on aikaa neuvoa!"
Tämä on siis as-tuttuni josta kerron, vain tuttu, mutta hän kokee että olemme kai bestiksiä. Tulee mua tapaamaan kutsumatta, samoin kuin muita tuttujaan, eikä lähde edes kulumalla. Luennoi ja neuvoo ja on tosi rasittava. Anteeksi mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Asperger-tutussa 22 v ärsyttää eniten, että kun oot ite liikuttunu tai nostalginen, tai puhut assille jotain tunnepitosta tai nostalgista juttua, niin se ei koskaan, ei KOSKAAN ymmärrä millä taajuudella sä menet, ei asetu kuuntelemaan ja keskusteleman asiasta, josta oot ite puhumassa, tai josta viestit ilman sanoja.
Sä voit puhua jostain sulle elämää suuremmasta, olla avoimesti liikuttunu, ja assi tähän että:"Joo mut käyäänkö ostaas limpskaa kipsalta?" Sit mua ärsyttää se neuvominen ja opettaminen. Assi haluaa neuvoa muita lakkaamatta ja melkeen kaikessa. Eikä ymmärrä hienovaraisia vihjauksia, että kysymme kyllä neuvoja jos tarvitsemme neuvoja. Tähän assi :"Kyl mulla on aikaa neuvoa!"
Tämä on siis as-tuttuni josta kerron, vain tuttu, mutta hän kokee että olemme kai bestiksiä. Tulee mua tapaamaan kutsumatta, samoin kuin muita tuttujaan, eikä lähde edes kulumalla. Luennoi ja neuvoo ja on tosi rasittava. Anteeksi mielipiteeni.
Saa mielipiteen ilmaista. Sinä vaikutat itse juuri sellaiselta ihmistyypiltä, jota minä Aspergerina en voi sietää. Turhanlässyttäjältä ja tunne-elämässä pörrääjältä.
Eli asperger on vähän kuin introvertti? :)