Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitovapaasta kysymys

Vierailija
23.04.2016 |

Olen ilmoittanut töihin, että palaan hoitovapaalta 1.7. Alkuperäinen ajatus oli, että mies on kotona heinä-elokuun yhdistetyllä lomalla ja hoitovapaalla ja minä olen töissä. Kuopus aloittaisi sitten perhepäivähoitajalla syyskuun alussa ollessaan 1 v 3 kk.

Jos nyt siirrään työhönpaluuta, niin olenen myötä skäyttänyt hoitovapaan molemmat kaksi jaksoa. Tarkoittaako tämä sitten myös sitä, etten enää voisi tuon jälkeen ilmoittaa jääväni osittaiselle hoitovapaalle esim. syksyllä? Nyt en pystyisi sanomaan sitä, kuinka pitkään tuota järjestelyä jatkaisin, ja siksi ajattelin ilmoittaa siitä vasta töihin palattuani. Tuostakin pitää kai ilmoittaa 2 kk ennen, mutta ajattelinkin olla osittaisella vasta syksyllä kun lapsi aloittaa hoidon.

Nyt kun on viimeiset hetket aikaa ilmoittaa hoitovapaan mahdollisesta jatkosta, niin töihinpaluu jotenkin ahdistaa. Mietin, että pitäisikö olla kotona kuitenkin pari kuukautta lisää. Sen enempään ei säästöt kuitenkaan riitä, ja koska kuopus joutuisi kuitenkin menemään hoitoon syksyn aikana, niin kotiin jäämisestä olisi lähinnä hyötyä minulle. Jos nimittäin olisin kotona heinä-elokuun, niin mies pitää lomansa kuitenkin samanaikaisesti heinäkuussa ja hoitovapaata korkeintaan kuukauden syksyllä. Eli kuopus menisi hoitoon siinä tapauksessa vain kuukautta myöhemmin. Onko sillä sitten lapsen kannalta merkitystä onko 1 v 3 kk vain 1 v 4 kk?

Ottaisin vielä säästöjen turvin pari kuukautta kotiaikaa, mutta tehtävässäni heinäkuu on aina kiireinen työkuukausi, ja jos ilmoitan nyt jääväni kesäksi kotiin aiheutan työnantajalleni ja sijaiselleni ongelmia. Sijainen kun on myös perheellinen, ja hän on jo lomansa sopinut heinäkuuksi. En uskalla suututtaa työnantajaa, sillä meillä on töissä ollut todella tuulista. On ollut yhden naisen YT:tä, palkanalennuksia jne, ja pelkään, että jos olen hankala, niin saan lähteä heti ekana työpäivänä. Enkä liioittele tässä. Otan todellisen riskin, että edessä on pitkä työttömyys. Alalla työpaikat ovat todella tiukassa, ja todella tarvitsisin työpaikan ainakin siihen asti, että joskus löydän toisen. Äitiyslomalta on todella vaikeaa nyt löytää uutta työtä. Töihin paluun jälkeen se on selkeästi helpompaa.

Mitä ihmettä teen?? En tiedä miten nyt tämä töihinpaluu on niin vaikeaa kun esikoisesta menin innoissani ja rauhallisin mielin töihin esikoisen aloittaessa perhepäivähoidon 1 v 2 kk iässä. Nyt kuopus on vielä vähän vanhempi. Ehkä se syö naista, että joudun itse luopumaan tästä symbioosista ja katkaisemaan napanuoran lapsen ollessa 1 v 1 kk. Jos menen töihin nyt, niin annan miehelle mahdollisuuden hoitaa lapsia pari kuukautta. Sekin kai olisi tärkeää?
Taidan stressata töihinpaluuta joka tapauksessa, oli se sitten pari kuukautta myöhemminkin.

Isompi lapsi on jo viisi, ja hän ei kuitenkaan syksyllä enää kotiin jäisi. Hoitokaverit ovat kuitenkin jo niin tärkeitä ja hoitopaikka perhepäivähoitajalla mitä parhain. Lisää lapsia meille ei ole tulossa, joten se olisi sitten tässä, tämä "äitiyslomailu".

Apua, ahdistaa! Olen miettinyt tätä jo monta kuukautta ja pitänyt töihinpaluuta kesällä pehmeänä laskuna kaikille. Silloin kun vauva tottuisi ensin olemaan erossa minusta miehen kanssa omassa kodissa. Lempeämpää kuin se, että ollaan oltu kylki kyljessä 24/7 ja sitten yhtäkkiä äiti häipyisi ja hän aloittaisi samaan aikaan hoidossa. Kuitenkin, tuntuu että kukaan ei laita lastaan hoitoon alle 1,5-vuotiaana. Kuitenkin, vielä olisi työpaikka, mihin palata.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla