Miksi banaanit menee niin nopeesti pilalle
Ostan hyvännäköiset tertun kaupasta. Jo parin-kolmen päivän päästä banaanin sisustassa on tummaa (kuori saattaa olla hyvännäköinen). Miksi näin? Ärsyttää julmetusti. Osa kalliista banaanista menee tämän takia hukkaan..
Kommentit (34)
Eiköhän kaupassa oo viileempi lämpötila, kun kotona lienee 20-25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaanit on just parhaita silloin kun niissä on niitä ruskeitä pehmeitä läiskäkohtia. Nam nam.
Juu. Ei sellaiset haittaa. Mutta kun tuon banaanin kotiin, se muuttuu päivässä mustaksi. Mitään pilkkuvaihetta ei edes ehdi havaita.
Taitavat myydö kaupassa sitten vanhenemaan päin olevia banaaneja. Kämpän ilmanlaatu ja lämpö vaikuttaa kans.
Vierailija kirjoitti:
Laita banaanit jääkaappiin ja säilytä banaaneja aina erillään omenoista. Omenat kysyttävät banaaneja vielä nopeammin.
Eeeeih, banaaneja ei ikinä pidä säilyttää jääkaapissa. Ne paleltuvat siellä. Joo, säilyy pidempään ei ruskeapilkullisina, mutta muuttuvat harmahtaviksi ja menettävät makunsa.
T:HeVi -osastolla työskennellyt
Ai niin,
unohtui tää:
millä kuljetatte niitä?
Jos lämpötilat vaihtelee äkillisesti eestaas, ei hyvä.
Itse yritän aina tunkea banskut esim mainoslehtisen sisään.
Sanomalehtipaperi on kyllä parasta.
Tai ylimääräinen kangaskassikin, pistää ne siihen erikseen ja sit kassiin.
Okei no testaan seuraavaksi luomua, käykö sama ongelma. Tulen sitten kertomaan tänne. -ap
Mun lapset ei halua syödä vähänkään ruskeita banaaneja. Tällöin käytän banaanit smoothieen tai vielä useammin pilkon ne valmiiksi, pakastan ja käytän sitten myöhemmin smoothieen.
Olen itsekin huomannut saman asian. Liekkö käyttävät tarkoituksella vähemmän suoja-ainetta tms. (jotta tuotetta saataisiin myytyä enemmän kauppoihin)?
Ei ne banaanit ole pilalla, sen tumman osan voi syödä. Itse aina muutenkin odotan, että banaanin kuoret tummuvat ihan kunnolla. Yököttävän makuista sellainen puoliraaka, kitkerä banaani.
Älä työnnä niitä toosaas. Eihän semmoista mikään hedelmä kestä.
Miettikääpä, että omenat (esim. Jonagoldit ja Honeycrunchit) ovat jotain kahden vuoden takaa...!
Banaanit menee meillä ehdottomasti jääkaappiin. Hidastaa kypsymistä. Nytkin "mustia" kaapissa, mutta sisältä yhtä kovia ja moitteettomia, kuin juuri kaupasta haettuna. Ja ne hiton pikkukärpäset,joita banaanikärpäsiksi sanotaan;ei näy eikä kuulu. Bantskujen mukana niitä aina tulee. Niin ja kuorittuina/pilkottuina pakkaseen. Siitä saa hyvää jäätelöä tehosekoittimessa.
Ei kyse ole ulkoisista ruhjeista. Banaaneissa on jokin tauti, koska nykyisin kaikki banaanit ovat sisältä mätiä. Sitä ei välttämättä moni huomaa, koska mätänevä sisus on usein vain tummemman keltainen ja hieman läpikuultava. Mutta jos halkaisee pitkittäin neljään osaan, voi nähdä kuinka ydin on mädäntynyt ja ei aina mutta usein tyvipäästä enemmän mädän näköinen. Kannattaa valittaa kauppaan, jotta tämä vaiettu ongelma tulisi julkiseksi.
Olen ihmetellyt samaa. On ostettu eri merkkejä ja luomua mutta hyvin usein kaikissa sama ongelma. Tosi harvoin enää saa entisenlaista virheetöntä ja hyvän makuista banaania.
Okei,
kokeilisit, kuinka käy luomun kanssa?
Ihan testinä.
Itsellä ei ainakaan luomu tummu tolla tavoin.