Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulostan varmaan mielisairaalta, mutta onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa?

Vierailija
23.04.2016 |

En ole erityisen uskonnollinen, opiskelut hoidin kunnialla ja nykyinen työpaikka on mielekäs, harrastan kilpaurheilua ja olen kaikinpuolin hyvin keskivertoihminen. Elämääni on kuitenkin varjostanut enemmän tai vähemmän viimeisen arviolta kahdeksan vuoden aikana tapahtuneet oudot kokemukset. Unihalvauksia saattaa olla kolmesti yössä, joskus tulee ajanjakso, jolloin niitä ei ole ehkä kuukauteen. Olen kerran kokenut ruumiista irtautumisen.

Kun nuo kohtaukset alkoivat - pelkäsin niitä kuollakseni. Nykyisin olen niin tottunut niihin, että lähinnä v*tuttaa. Joka kerta mietin, kuinka keho voi yhtäkkiä tuntua ydinvoimalakeskukselta. Tuntuu kuin olisi niin täynnä radioaktiivista säteilyä ettei tosikaan. Ihmettelen myös, kuinka voin luottaa aisteihini nyt, kun unihalvauksen aikana koetut äänet ja näyt tuntuvat normaaliin elämään verrattuna varmaan mijoonakertaisilta. Kuinka ne voivat tuntua aidommilta kuin tämä todellisuus. Se ruumiista irtautuminen, luulin ihan oikeasti olevani kuollut. Olin joskus lukenut unihalvauksista ja luulin niiden olevan hyvin absurdi, unenomainen tunne. No eipä ollut. Pelkäsin etten pääse takaisin. Nyt unihalvaukset ovat taas menneet siihen suuntaan, että ne ovat tietyllä tapaa hyvin agressiivisia. Tuntuu kuin joku yrittäisi ryöstää kehoni. Kuulostan varmaan idiootilta tai mielisairaalta, mutta ne eivät ole enää tavallisia "juna ajaa ylitse ja volat 1000000 desibeliä, mikä sitten loppuu kuin seinään."

Viime aikoina jokaiseen on liittynyt räkättävää naurua ja oudointa on, että sain tänään kaksi unihalvausta vartin sisällä. Olin opiskellut koko aamun (pääsykokeet edessä, haen opiskelemaan uutta alaa) ja menin 13:15 sängylle pötköttämään. En nukahtanut missään vaiheessa ja sain kaksi unihalvausta 13:15-13:32 välisenä aikana. Oudointa oli, että pidin jalkoja roikkumassa sängyn päädyn ulkopuolella vaakatason alapuolella. Kykenin molempien unihalvauksien aikana liikuttamaan jalkoja vaakatason alapuolella, tai tarkemmin pyörittämään nilkasta alaspäin. En kuitenkaan saanut mitään muuta osaa liikutettua, olin mahalleni ja tuntui taas ihan riivatulta. Tuli se sama tunne juuri ennen kuin lähtee kohoamaan ylöspäin. Olen niin raivoissani, tekisi mieli asentaa videokamera ja kaikenmaailman sähkömagneettista säteilyä mittaavat vempeleet huoneeseen tai osallistua johonkin tutkimukseen. Unihalvauksista tiedetään vähän, olisin varmasti hyvä tutkimuksen kohde kun noita kohtauksia tippuu kuin sieniä sateella. Muutama vuosi sitten ystävä oli kylässä ja katsottiin leffaa yömyöhään, sanoin että saan kohta unihalvauksen. Kun hiljenin kesken keskustelun ystävä juoksi katsomaan, sanoi että näytin ihan riivatulta ja silmät lautasilta. Säikähti tosi pahasti. Kohtaus loppui siihen.

Kirjoitus kuulostaa varmaan hyvin sekavalta, enkä ota kantaa ovatko nuo kokemukset todellisia vai eivät. Ne kuitenkin tuntuvat hyvin todellisilta ja häiritsevät nukkumistani ja siten elämääni merkittävästi. Onko kukaan saanut apua vastaavaan ongelmaan tai jotain lääkitystä? Saan varmaan passituksen suljetulle jos menen lääkäriin kertomaan ongelmistani, mutta sille ei ole tarvetta. Arki hoituu hyvin ja sosiaalinen elämä on hyvä. En todella tiedä mikä tuon aiheuttaa, kaikenmaailman aivosyövät sun muut ovat käyneet mielessä. Kieltämättä mieleen on myös juolahtanut aistien virittyminen eri herkkyystasolle unihalvauksen tai minkä lie kokemuksen aikana (unihalvauksen aikana ei käsittääkseni pitäisi pystyä liikuttamaan mitään rajaa.) Joka tapauksessa, mitä enemmän etsin aiheesta tietoa sitä enemmän kaikkea outoa alkaa tapahtumaan. Vertaistukea, neuvoja, jotain. Haluaisin vain nukkua yöni rauhassa ja elää normaalia elämää.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en halua olla keittiöpsykologi, mutta ihan peruskoutukseni (olin aiemmin psyk.sh tosin vaan, nyt eri alalla) ja elämänkokemukseni myötä ihan pohdiskelen:

Ensinnäkin, olet elossa, eli mitään liian vakavaa tai pelottavaa ei ole tapahtunut. Eli pelätä ei nyt hirmuisesti kannata. 

Heti aloituksesi alkuriveiltä ymmärsin, että olet tosiaan kunnianhimoinen ja pärjäävä. Heti minulle tuli mieleen ihan pelkkä stressireaktio. Luulen, että olet usein niin ylivirittäytyneessä tilassa, että unessakin aivot käyvät jotenkinn ylikierroksilla. Luet pääsykokeisiin, urheilet ja päjäät työssä. Niinpä. Kehosi ja aivosi kertovat, että nyt slow down! Niin, vielä tuo urheilu. Saatat olla fyysisesti jotenkin ylikunnossa tai -tilassa, että keho jo stressaa, sitä myötä aivot. 

Sinun aivosi nyt vaan reagoivat noin. Tosin, ensimmäisenä minullekin, kuten jollekin muulle tässä ketjussa, epilepsia, mutta tokkopa siitä kysymys on.  

Sinuna kävisin kuitenkin lääkärissä, ehkä, jos nuo kohtaukset oikeasti häiritsevät elämää. Mutta annan neuvon: jos yhtään alat kuvitella jotain haamujuttuja tai tuonpuoleista elämää tai energiavuotoja, silloin mene ja pian! 

Mielenkiintoista. Ohi aiheen, mutta silti: minua on niin kiehtonut tuo ruumiistairtautumiskokemus, murrosikäisenä ja joskus vieläkin, huvikseni, yritän tehdä sitä, mutta en osaa :)

Olet varmasti hyvä tyyppi, aloituksesi oli mielenkiintoinen. Mutta summa summarum: stressioire. 

Vierailija
22/24 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta unihalvaukselta kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa skitsofrenialta, äänten kuulemisineen (tuo kuulemasi räkättävä nauru). Ok, psykoottisessa masennuksessakin voi kuulla ajoittain ääniä.

Miksi tulkiset saaneesi unihalvauksia hereillä ollessasi?

Eiköhän tuossa ole jostakin muusta kyse, sinuna soittaisin lääkäriaikaa heti maanantaina. Epileptinen kohtaus voi olla myös tuossa kyseessä. Joka tapauksessa tarvitset tutkimuksia ja hoitoa. Nyt.

Ihan normaali hallusinaatio unihalvauksen aikana.

Vierailija
24/24 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla perinnöllistä, geeneissä.

Ote Terveysportista:

Unihalvaus

Joko nukahtaessa tai herätessä ilmenevä korkeintaan muutaman minuutin kestoinen ja yleensä pelottavaksi koettu tila, jolloin ei pysty tekemään tahdonalaisia raajojen, vartalon tai pään liikkeitä. Sen sijaan silmien liikkeet ja hengityslihakset toimivat normaalisti.

Toimintakyvyn palautuminen tapahtuu joko spontaanisti tai ulkoisen ärsykkeen myötä.

Yksittäinen unihalvaus on esiintynyt neljäsosalla–puolella muutoin terveistä ihmisistä. Tavallisin se on nuoruudessa ja nuorilla aikuisilla. Altistavina tekijöinä voivat toimia epäsäännöllinen univalverytmi, univaje ja stressi.

X-kromosomivälitteisesti dominoivasti periytyvä muoto on hyvin harvinainen, mutta silloin kohtauksia saattaa esiintyä tiheästikin, samoin kuin osalla narkolepsiaa sairastavista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän