Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen nimeä ei kommentoitu kasteen jälkeen mitenkään.

Vierailija
23.04.2016 |

Meillä oli lapsemme ristiäiset hiljattain ja minua jäi vaivaamaan kun kasteen jälkeen juuri kukaan vieraista (lähisukulaisia noin 12hlö) ei kommentoinut nimeä mitenkään. Yksi vieras sanoi, että lapsen toinen nimi on hieno, mitään muuta kommenttia en keltään saanut. Ja siis lapsi sai ihan tavallisen nimen, etu ja toka nimi ovat 15 suosituimman nimen joukossa. Eli nimi ei ollut mikään Yrjö-Pietari, mitä olisi ollut ns. vaikea kehua :) Itse jotenkin ajattelen, että hyviin käytöstapoihin kuuluu, että ristiäisissä lapsen nimeä kehutaan. Tai edes jotain sanotaan siitä. Kun sitä nimeä vartenhan ne juhlat ovat. Miten teillä muilla, onko teillä yhtä törppöjä sukulaisia?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun kukaan ei kehunut Rieti-Pärttylin nimeä. :(

Vierailija
42/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta olla hiljaa, jos ei pidä nimestä. Sukulaiset olivat kohteliaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisitko ollut tyytyväinen, jos joku oli sanonut "ei se nimi miestä pahenna" ?

Siskoni appi oli sanonut näin siskon lapsen ristiäisissä. Lapsen nimeksi tuli Saana.

Nykyääkö sitten voi pojankin nimeksi laittaa Saana, olen kyllä itse niin vanhoillinen että en nykysuuntausta ymmärrä.

Ennen oli vain muutama hassu nimi joita voitiin antaa yleisesti sekä pojille että tytöille, tästä tehtiin sitten lakikin kun alkoi olla Matti ja Pekka -nimisiä tyttöjä. Nytkö laki on muutettu takaisin.

Vierailija
44/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimi on tavallinen ja on suosituimpien listassa, mitä siitä pitäisi sanoa?

-Ihan kiva nimi, vaikka joka toisella on samanlainen

-Onpas mukavan yleinen nimi

-Tosi kiva, vaikka noin tavallinen

-Tunnen neljä lasta, jolla on sama nimi ja minusta se on kiva

-Nimi taisi olla 10 suosituimman joukossa, hauska homma

-Tosi kiva, kun lapselle ei aina anneta niin omaperäisiä nimiä, vaan näitä yleisempiä käytetään

P.S. Minun olisi vaikea keksiä mitään kohteliaisuutta, jos kaveri/sukulainen antaisi lapselleen sellaisen nimen, joka on "kaikilla".

Vierailija
45/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoimattomuus tarkoittaa sitä, että se nimi on niin tylsä ja tavallinen, että se ei herätä tunteita. Ei ihastuta eikä vihastuta, joten kellään ei ole mitään sanottavaakaan. Voihan tietysti olla myös niin, että varsinkin vanhempi väki piti nykyajan muotinimeä niin outona, että katsoivat parhaimmaksi pitää suut supussa.

Etunimi ei ole muotinimi, vaan vanhahko nimi. Eikä ole kovin yleinen, ei ole 10 suosituimman joukossa ainakaan.

-AP

Sinun aloituksessa lukee, että etunimi sekä toinen nimi olivat 15 suosituimman joukossa eli kyllä ne aika yleiset nimet ovat. 10 suosituinta ja 15 suosituinta ovat aika sama asia.

Vierailija
46/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt jaksa kommentoida mitään Ella Sofioita. Sitä paitsi ristiäisten merkitys on ihan muuta. 

Kerroppa mikä ristiäisten tarkoitus sitten on? Eikä sitten mitään uskontodiipadaapaa, koska ei uskota sellaiseen ;)

-AP

Miksi sitten piditte lapsellenne ristiäiset, jos ette ole uskonnollisia? Ristiäisillä kun nimenomaan on uskonnollinen merkitys ja siksi ne pidetään.

Juurikin näin ja kummivanhemmat opettavat lapselle juurikin kristinuskoa, elivät ole mitään lahja automaatteja.

Vierailija
47/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt jaksa kommentoida mitään Ella Sofioita. Sitä paitsi ristiäisten merkitys on ihan muuta. 

Kerroppa mikä ristiäisten tarkoitus sitten on? Eikä sitten mitään uskontodiipadaapaa, koska ei uskota sellaiseen ;)

-AP

Hah, hah, hah. Ihan oikeasti aapee, kai tämä on provo, onhan? Tai sitten olen nukkunut liian vähän ja väsyneenä luin omiani.

Vierailija
48/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät viitsineet sanoa omaa mielipidettään, kun se ei olisi ollut mikään ihasteleva. Parempi olla hiljaa.

Vierailija
49/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas uskikset näsäviisastelee, kuten tavallista. Mutta asiaan, olen ollut monissa ristiäisissä (sori hihhulit, koettakaa päästä yli), joissa on sekä kehuttu lapsen nimeä että myös keskusteltu kyseisestä nimestä laajemminkin, mm. siitä, että onko annettu jonkun samannimisen sukulaisen kunniaksi, tai mietitty nimen alkuperää ja merkitystä.

Uskisten ristiäisissä varmaan sitten veisataan ja tuomitaan niska punaisena, että normaalit hyvät tavat unohtuvat.

Vierailija
50/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei pidetty ristiäisiä, mutta kun kerroin sukulaisille nimen, niin ei sitä kukaan mitenkään kommentoinut. Mun äiti oli sanonut mun siskolle, että "olipas kaunis nimi valittu lapselle". Miehen yksi työkaveri kuudesta oli sanonut: "kiva, että joku vielä antaa lapselleen kunnollisen nimen, eikä mitää muotihirviöitä." Muita kommentteja ei ole kuulunut. Mä mielummin otan vastaan yhden aidon kommentin kuin kymmenittäin teennäisiä ja väkinäisiä ihasteluja.

Vierailija
51/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehua nimeä? Ei stana 😂

Vierailija
52/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas uskikset näsäviisastelee, kuten tavallista. Mutta asiaan, olen ollut monissa ristiäisissä (sori hihhulit, koettakaa päästä yli), joissa on sekä kehuttu lapsen nimeä että myös keskusteltu kyseisestä nimestä laajemminkin, mm. siitä, että onko annettu jonkun samannimisen sukulaisen kunniaksi, tai mietitty nimen alkuperää ja merkitystä.

Uskisten ristiäisissä varmaan sitten veisataan ja tuomitaan niska punaisena, että normaalit hyvät tavat unohtuvat.

Mitäs aktuaalista vittua tarkoittaa uskisten ristiäiset? Käsittääkseni muunlaisia ei edes ole moni kirkkoon kuuluvakin jättää kastamatta kunnioituksesta lapsen itsemäärämisoikeutta kohtaan. Uskovaisia on prosentuaalisesti enemmän kuin kastettavia lapsia. Lapsista kastetaan Suomessa yhä noin 70%.

Vierailija
53/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku typerä nauta valittaa täällä täysin turhasta asiasta!  :D :)

Vierailija
54/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on äityleitä ja iskäleitä, jotka innosta puhkuen keksivät lapselleen oikein superduperihqpuhqnimen, ja ovat sitten myrtseinä, kun joku kehtaa kritisoida.

Vierailija
55/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kommentteja olet vailla, niin kerro nimi tässä ketjussa.

Lapsella on kaunis nimi ja se nimi ei ole tässä se pointti vaan törpöt sukulaiset. 

-AP

Jos ne ajatteli, että se nimi on tyhmä...niin ne oli hienotunteisia....ei törppöjä.

Se, että

Sä tivaat täällä mitä mieltä ne on niin ei voida sanoa, kun et kerro sitä lapsen nimeä...voidaan kertoa kommentit.

Jos ne ei hihkuneet, niin ei se heistä törppöjä tee. Mun mielestä hassua. Tai sitten teidän suvussa on ollut samanniminen ja siinä on jotain mystistä.

Vierailija
56/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annettiin lapselle just se nimi mikä haluttiin eli ihan sama mitä mieltä muut on siitä. Kommentoi tai ei niin mua ei oikeastaan edes kiinnosta kuulla. Ja joo se nimi on superyleinen ja jonkun mielestä varmasti tosi tyhmä mutta en todellakaan nimeä lastani sen mukaan mitä joku anoppi, mummo, sukulainen tai kaveri pitää ainoana oikeana omien fiksaatioidensa vuoksi. Kuten esim joku täällä esim.Aino nimestä vastaavaa sanoi.. Onneksi meillä ei ole tuollaisia päällepäsmäreitä lähisuvussa/ystäväpiirissä.

Vierailija
57/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit, ne hormonit 😄

Vierailija
58/58 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen, toinen ja mahdollinen kolmaskin nimi ovat kaikki etunimiä.