Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on syntyperäinen jyväskyläläinen?

Vierailija
23.04.2016 |

Onko heitä edes olemassa? Kauhean ambivalentti kaupunki.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyvääskyläässä venyytetään sanooja. Yleensä toisen tavun vokaalia siis:

"Hyvää pelii Jypii" (Hyvä peli Jyp)

Siitä tunnistaa.

Vierailija
22/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa jkyläläinen, jonka tiedän on luokanopettaja, joka lymyili pihamme puskissa odottaessaan että minä lähden töihin ja hän pääsee yhdessä avopuolisoni kanssa rikkomaan yhteisen kotimme ja avioliiton perustan. Avopuolisoni ei millään meinannut ymmärtää, että suhteemme päättyi. Hyppäsi suoraan jkyläläisen hoteisiin, joka muutaman viikon tutustumisen jälkeen vei saaliinsa kotipuoleen esiteltäväksi. Sitten he muuttivat naapuriini, saivat kahden vuoden sisällä erostamme kaksi lasta ja menivät naimisiin. Kukaan heidän ystävistään ei tiedä tarinan alkua. Minusta tuntui, että elämääni jatkoi joku muu. Onneksi risukasaan alkoi ajan myötä paistaa aurinko, mutta jkyläläisiin en tuon sattumuksen jälkeen ole voinut suhtautua normaalisti. Siis eihän ne voi olla järkeviä :D

Varmaan se jyväskyläläisyys oli pettämisen syy...menee jo vitsin puolelle. Itse olen syntyperäinen sydenaylainen,siis siellä ekat 15 vuotta asunut. Isäni Jyväskylästä ja äiti Helsingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ihmisiä aletaan arvostelemaan syntyperän mukaan niin siitä ei hyvä heilu. Laittakaapa joku maahanmuuttaja Matti Nykäsen tilalle. Saatikka ambivalenssi.

See the point ? Double standards.

Täällä voi käyttää suomen kieltä.

Vierailija
24/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vitun hiljainen. Edes alkoholi ei muuta asiaa.

Vierailija
25/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Jyväskylässä melkein päivälleen 15 vuotta ja tässä oma kokemukseni:

Ensinnäkin on vaikea sanoa satunnaisista tutuista ketkä ovat syntyjään täältä ja ketkä muualta, koska moni on tullut opiskelemaan ja sitten jäänyt.

Ehkä syntyperäisen jyväskyläläisen erottaa parhaiten omintakeisesta murteesta, joka on tavallaan aika lähellä sellaista yleiskieltä, mutta sitten on vekkuleita painotuksia sanoissa: minnäää, sinnäää, mitäähh...äh, en osaa varsinkaan kirjoittaa, mutta sellainen jännä painotus sanoissa. Ja tietty omalaatuiset sanat: linkki (bussi), eppu, toppu, kolkki, nelkki (siis koululaisista, eli ekaluokkalainen, tokaluokkalainen...).

Tunnistan myös tuon avoimuuden ja tietynlaisen pirteyden ja ystävällisyyden, toki tännekin jurottajia mahtuu ihan omiksi tarpeiksi. Mutta yleisesti ihmiset ovat avoimia.

Kaupunkia ja infraa on kehitetty viime vuosina tosi pirtsakasti ja kaupunki alkaa vaikuttaa ihan oikealta kaupungilta pikkuhiljaa! Enhä nuori jyväskyläläisten polvi on astunut valtaan ja saanut uudistuksia aikaan. Vielä kun joku tekisi satamalle jotain.

Yksi ihan parhaita puolia on sellainen kuppikuntaisuuden puuttuminen. Jos Turku on asteikolla 0-100 suunnatoman kuppikuntainen ja sisäänpäinlämpiävä täysi 100, niin Jyväskylä on sitä ehkä max. 30. Toki täälläkin on just syntyperäisillä jossain määrin omat piukat piirinsä, mutta tänne on helppo kotiutua muualta. Ehkä just siksi, että porukkaa on tullut sieltä ja täältä.

Mitä tarkoitat satamajutulla? Sitä aluettahan on viime vuosina uudistettu ihan rankalla kädellä. Laiturit ovat kyllä entisellään. Jotain tuollaistakin sinne oli suunnitteilla, en tiedä mikä on tilanne nykyään: http://yle.fi/uutiset/jyvaskylan_satamaan_hulppea_paarakennus_-_suunnit…

Joo, siis infraanhan on tehtykin investointeja ja siisti ja viihtyisä alue se jo onkin. Mutta lähinnä ne palvelut, päällimmäisenä se kahvila. Onhan siinä pari ravintolalaivaakin ainakin aina välillä, mutta sellainen elo sieltä puuttuu, jos ei lenkkeilijöitä lasketa. Kun verrataan vaikka Kuopion tai Lahdenkin Satama-alueisiin. Ei oo ainakaan vielä tullut mitään hulppeita päärakenuksia, Lutakon alueella on toki uuden hotellin (kallis) ravintola ja Blomstedtin talossa pizzeria. Ehkä satama on sitten vaan niin sivussa keskustasta, ettei sinne tapahtumien ulkopuolella saada väkeä. Toki en vietä aikaani kauheasti terasseilla, että ehkä en vaan tiedä. Mutta ajan siitä kuitenkin ohi ainakin 4-5 kertaa päivässä.

Vierailija
26/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 20 vuotta asunut Jyväskylässä, muutin tänne muualta. Syntyperäisen paikallisen tunnistaa todella helposti, ovat totisia maalaisjuntteja. Ja se puhe... Puhuutaan hitaasti ja venyyyytetään sanoooja. Ja pahinta on, että luulevat itse puhuvansa jotain ihme yleiskieltä. " Ei meiillä täällä Keski-Suomeeessa mittäään murreeetta puhuta." Paikannimien taivuttaminen on myös ihan oma juttunsa. Mulla kesti pitkään tajuta nuo jonkin mainitsemat eppu ja toppu jne. Kun kerran alkuaikoina kuulin erään mamman kertovan lapsensa menevän eppuluokalle, oikeasti piti kysyä tarkoittaako se esikoulua vai ensimmäistä luokkaa.

Vierailija
27/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä on ihana kaupunki. Lähellä mun sydäntä. Olen opiskellut siellä ja syntyjäänkin olen keskisuomalainen. Nyt asun muualla, mutta kaipaan aina välillä Jyväskylään. Jyväskyläläiset on mukavia, ja niinhän muutkin suomalaiset on;)

Vierailija
28/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin paljasjalkaiset jyväskyläläiset ovat hyvin harvinaisia. Suurin osa asukkaista on tullut tänne vasta opiskelemaan tai muusta syystä myöhemmin elämässä. Toiseksi, aidoilla jyväskyläläisillä ei ole minkäänlaista luonnetta, he vain ovat, asiallisia ja tylsiä - melkein voisi sanoa sieluttomia. He eivät pidä mistään markkinameiningistä eivätkä ymmärrä huumoria. Kyllä heidän kanssaan silti toimeen tulee.

No ton huumorin puutteen ehkä jossain määrin allekirjoitan. Tai sanotaan, että sellainen kyky nauraa itselleen ja sarkasmin taju ei kuulu keskisuomalaiseen luonteenlaatuun. Kun katsoo ihan kaupungin markkinointia ja ilmettä, niin kauhean tasapaksua, tylsää, sini-valko-vihreää. Moderni kasvukeskus järvien ja metsien ympäröimänä, blaa, blaa. Ollaan asiallisia. Ettei vaan tulis keltään sanomista. Siinä kun muuta maakunnat tunnistavat omia erityispiirteitään ja kääntävät ne hauskuuden kautta hyödyksi (esim. Pohjois-Karjala on tästä loistoesimerkki), niin Jyväskylässä ei oikein uskalleta irrotella missään.

Tämä on minunkin kokemukseni. Lisäksi Jyväskylästä puuttuu mahtipontisuus ja suureleisyys täysin, niin ihmisistä, arkkitehtuurista kuin ajanvietteistä, jota esimerkiksi Helsingistä löytää niin halutessaan (Suomen mitassa). Aika vasemmistolainen kaupunki, suomalaiseksikin.

Vierailija
29/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 20 vuotta asunut Jyväskylässä, muutin tänne muualta. Syntyperäisen paikallisen tunnistaa todella helposti, ovat totisia maalaisjuntteja. Ja se puhe... Puhuutaan hitaasti ja venyyyytetään sanoooja. Ja pahinta on, että luulevat itse puhuvansa jotain ihme yleiskieltä. " Ei meiillä täällä Keski-Suomeeessa mittäään murreeetta puhuta." Paikannimien taivuttaminen on myös ihan oma juttunsa. Mulla kesti pitkään tajuta nuo jonkin mainitsemat eppu ja toppu jne. Kun kerran alkuaikoina kuulin erään mamman kertovan lapsensa menevän eppuluokalle, oikeasti piti kysyä tarkoittaako se esikoulua vai ensimmäistä luokkaa.

Heh. Kun me oltiin juuri muutettu Jyväskylään ja tutustuttiin sitten siinä tietty lapsiperheisiin. Yksi äiti ilmeisen ylpeänä kertoi, että "Meidän Milla aloitti just eppuluokan". Luulin ihan vilpittömästi, että se on joku erityisluokka ja olin kohteliaasti hiljaa. Onneksi en nyt sentään kysynyt, että "ahaa, mitäs ongelmaa...". Kunnes sitten tajusin pitkän ajan päästä mistä on kysymys. Pikkuisen olen vierastanut rehtorin kuukausitiedotteita, joissa "Eppuluokat ovat edistyneet lukemisessa.., topuilla on ollut tässä kuussa liikennekasvatusta...., kolkit ovat perehtyneet kasvien maailmaan ja nelkit vierailleet mm. museossa..." En totu noihin omituisiin sanoihin koskaan.

Vierailija
30/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyskäläisen jälkeläinen kirjoitti:

Siitä tunnistaa.

Ehkä sinne on muuttanut poikkeuksellisen paljon ihmisiä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan rajaseudulta, jossa korostus on tuollainen.

Vierailija
31/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo eppuluokka ei ole mitään Jyväskylän murretta. Noin sanotaan nykyään joka paikassa. Itsekin olen joskus opiskellut siellä,enkä silloin kuullut kyllä kenenkään käyttävän kyseistä sanaa, mutta täällä nykyisessä asuinpaikassa kyllä. Ja ei Jyväskyläläiset ole sen juntimpia kuin muutkaan. Kiva kaupunki ja mukavat ihmiset.Muistakaapa kaikki muuten sanonta:niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos itse on aina naama sitruunalla, ei muitakaan sen kummenpaa naamaa saa takaisin;)  

PS. Itse olen asunut ainakin 10 eri paikassa ympäri Suomea ja ei ne ihmiset sen kummenpia ole missään. Tai siis,että jossakin olisi vain mukavia ja toisessa paikassa vain ikäviä ihmisiä. Ja tuo puhetyyli sitten. Toisen murre voi kuulostaa jonkin korvaan "juntilta", mutta ei se siitä ihmisestä silti junttia tee.

Vierailija
32/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa jkyläläinen, jonka tiedän on luokanopettaja...

Varmaan se jyväskyläläisyys oli pettämisen syy...menee jo vitsin puolelle. Itse olen syntyperäinen sydenaylainen,siis siellä ekat 15 vuotta asunut. Isäni Jyväskylästä ja äiti Helsingistä.

No ei tietenkään ollut syy eikä se jkyläläisistä oikeasti kerro mitään, mutta tapauksen jälkeen en ole voinut suhtautua jyväskyläläisiin normaalisti. Ovat kaikki vähän epätoivoisia, surkuhupaisia ja omituisia hongankolistajia, joita en voi ottaa vakavasti. Naurattaa vain :)

Vierailija
33/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä tunnistaa.

Ehkä sinne on muuttanut poikkeuksellisen paljon ihmisiä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan rajaseudulta, jossa korostus on tuollainen.

Kyllä noin puhuu nimenomaan ne joilla on sukujuuret Jyväskylässä. Pohojalaaset venyttää ihan eri tavalla ja ne kyllä erottaa. Pohojolaaset lisää vielä ylimääräisiä konsonantteja, esim. lähäretään (lähdetään). Jyskäläiset sanoo, että läheeetään.

Vierailija
34/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä tunnistaa.

Kyllä noin puhuu nimenomaan ne joilla on sukujuuret Jyväskylässä. Pohojalaaset venyttää ihan eri tavalla ja ne kyllä erottaa. Pohojolaaset lisää vielä ylimääräisiä konsonantteja, esim. lähäretään (lähdetään). Jyskäläiset sanoo, että läheeetään.

Tunnen paljasjalkaisia ihmisiä  Alajärveltä (Keski-Suomen ja Keski-Pohjanmaan taitteesta), ja siellä puhutaan juurikin noin. Läheetään, hyvää pelii, jne.

Vierailija
35/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Jyväskylästä kotoisin, joskin muualle muuttanut. Moni ketjussa esitetty väite pätee minuun . Olen juureton eli sanon tunnen ole oikein mistään kotoisin. Ei voi sanoa olevansa savolainen tai hämäläinen, ja puhekin jonkinmoinen sekoitus noita murteita, vahvan yleiskielisellä korostuksella höystettyjä. Olen asiallinen, hiljainen ja hyvin koulutettu. Tylsä tyyppi varmaan. Puhun niin rauhallisesti, että kuulostaa että venyttäisin sanoja. Jyväskylä on Suomen neutraalein paikkakunta, hajuton, mauton ja väritön.

Vierailija
36/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo eppuluokka ei ole mitään Jyväskylän murretta. Noin sanotaan nykyään joka paikassa. Itsekin olen joskus opiskellut siellä,enkä silloin kuullut kyllä kenenkään käyttävän kyseistä sanaa, mutta täällä nykyisessä asuinpaikassa kyllä. Ja ei Jyväskyläläiset ole sen juntimpia kuin muutkaan. Kiva kaupunki ja mukavat ihmiset.Muistakaapa kaikki muuten sanonta:niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos itse on aina naama sitruunalla, ei muitakaan sen kummenpaa naamaa saa takaisin;)  

PS. Itse olen asunut ainakin 10 eri paikassa ympäri Suomea ja ei ne ihmiset sen kummenpia ole missään. Tai siis,että jossakin olisi vain mukavia ja toisessa paikassa vain ikäviä ihmisiä. Ja tuo puhetyyli sitten. Toisen murre voi kuulostaa jonkin korvaan "juntilta", mutta ei se siitä ihmisestä silti junttia tee.

Ei se murre ole junttia, vaan ihan ne ihmiset. Savolaiset on murteestaan huolimatta lupsakoita, karjalaiset rempseita ja iloisia, pohjalaiset ylpeitä. Keski-Suomalaiset ovat tosikoita juntteja. Mulla ei sinällään ole mitään Jyväskylän murretta vastaan, kunhan vaan myöntäisivät että heilläkin tosiaan on murre ja omalaaituinen tapa painottaa ja taivuttaa sanoja.

Vierailija
37/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylää on jotenkin hankala kutsua kaupungiksi. Se on enemmänkin sellainen opiskelijoiden palvelukeskus. Kätsy paikka hakea tutkinto kyllä.

Vierailija
38/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tunnistaa.

TÄMÄ! Tätä just hain. Minnäää, sinnäää. Ihan hauska murre, tosi voimakas noilla syntyperäisillä vielä. ja mikä hassuinta, ei tunnu tarttuvan. Lapsemme ovat Jyväskylässä syntyneitä, mutta eivät puhu paikallista murretta. Edes noi sanat eivät ole tarttuneet. Kulkevat bussilla, ei linkillä ja käyvät nelosluokkaa, ei nelkkiä. Esim. turku tuntuu tarttuvan tosi helposti, itse elelin turkulaisen kaverin kanssa Tukholmassa 6 kk ja ai kamala miten se turku tarttui!

T: 15 vuotta sitten muuttanut

Vierailija
39/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo eppuluokka ei ole mitään Jyväskylän murretta. Noin sanotaan nykyään joka paikassa.

No ei kyllä todellakaan sanota. Paitsi ehkä jyväskyläläiset muualle muuttaneet sanovat. En ole ikinä missään muualla kuullut. Ehkä toi eppuluokkalainen ja jopa toppu ovat pikkuisen levineet. Mutta ei kyllä missään muualla kuule puhuttavan viikistä ja kuukista.

Vierailija
40/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylää on jotenkin hankala kutsua kaupungiksi. Se on enemmänkin sellainen opiskelijoiden palvelukeskus. Kätsy paikka hakea tutkinto kyllä.

Kaupungilta puuttuu eniten kunnianhimoa ja kunnon porvaristo.

Sinänsä yhdistelmä leppoisaa ja asiallista - tosin pienen keskustan nk. "vakiokasvot" tulevat jo muutamassa kuukaudessa tutuksi enemmän kulkiessa ja se saa aikaa myötä oudosti ahdistamaan siellä asioidessa. Suhteellisen paljon erikoisuuksia, muistan esim. keskustassa kävellessä ollessa perääni aggressiivisesti muutaman askeleen kävelevän ja huitovan miehen, joka taitaa olla jo kuollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi