Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on syntyperäinen jyväskyläläinen?

Vierailija
23.04.2016 |

Onko heitä edes olemassa? Kauhean ambivalentti kaupunki.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambivalenssi on rikkaus. Ilmoitettu poliisille viestin mahdollisesta rasismista.

Sanoja ambivalenssi ja syntyperäinen ovat termejä joita ei voi käyttää.

Vierailija
2/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaah, mä oon ja koen olevani tylsä ja sellainen vähän juureton, perinteetön. Täällä ei ole sellaista omaleimaisuutta kuin vaikkapa savolaisilla tai pohjanmaalaisilla. Vai tuntuuko se vaan itsestä siltä, en tiedä miltä muiden silmissä näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ambivalenssi on rikkaus. Ilmoitettu poliisille viestin mahdollisesta rasismista.

Sanoja ambivalenssi ja syntyperäinen ovat termejä joita ei voi käyttää.

Runkkasin tälle. 

Aiheeseen. Syntyperäinen jyväskyläläinen on esimerkiksi Matti Nykänen ja vastaa käyttäytymiseltään, joskaan ei saavutuksiltaan muitakin lajitovereitaan.

Vierailija
4/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskyläläisillä ei ole juuria, mutta se on myös hyvä, katsotaan tulevaisuuteen.

Vierailija
5/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ihmisiä aletaan arvostelemaan syntyperän mukaan niin siitä ei hyvä heilu. Laittakaapa joku maahanmuuttaja Matti Nykäsen tilalle. Saatikka ambivalenssi.

See the point ? Double standards.

Vierailija
6/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä itsekään, mutta täällä on Suomen modernein meno. Kiinnostavaa seurata kaupungin jatkuvaa muutosta.

Vierailija
7/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin.. positiivisia? Täällä ei mökötetä ja nurista ja katsota pahasti niin paljon kuin kotiseuduillani Etelä-Pohjanmaalla. Siellä kaikki pysyttelivät omissa piireissään, täällä voi paljon vapaammin mennä juttelemaan ihmisille.

Vierailija
8/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen, ihan syntyperäinen. Hauska avaus. Olen 43v. ja kahden lapsen äiti. Koulutukseltani olen lääkäri, opiskelemassa kävin Helsingissä. Kiva paikka sekin. Harrastan ratsastusta ja joogaa. Rakastan ruokaa, kirjallisuutta ja matkustelua. Niin, tällainen jyväskyläläinen olen. Äitini on Jyväskylän maalaiskunnan tuotos, isäni Kuopion. Olenko siis täysi Jyväskylän tuotos?

Vierailija
9/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä on junttikaupunki - yksi monista Suomessa. Väki on sitten sen mukaista.

Vierailija
10/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin.. positiivisia? Täällä ei mökötetä ja nurista ja katsota pahasti niin paljon kuin kotiseuduillani Etelä-Pohjanmaalla. Siellä kaikki pysyttelivät omissa piireissään, täällä voi paljon vapaammin mennä juttelemaan ihmisille.

Totta! Olen huomannut saman. Jyväskylä on yllättävän pirteä kaupunki.

Vierailija
11/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 23v paljasjalkainen jyväskyläläinen. Totta on, että sellaista omaleimaisuutta ei juuri ole mutta tasainen positiivisuus ja hymyt katukuvassa on tuttu juttu :) mielestäni siellä (en asu enää itse) on sellainen köykäinen meininki!

Vierailija
12/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä on junttikaupunki - yksi monista Suomessa. Väki on sitten sen mukaista.

Täällä on kylläkin Suomen koulutetuimmat kolmekymppiset ja muutenkin Jyväskylä on profiililtaan juuri nuorekas opiskelijakaupunki. 

Vierailija
13/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntyperäinen Jyväskyläläinen. Isäni on Jyväskyläläinen ja isovanhempani ovat Jyväskylästä. Olen 49-vuotias nainen, minulla on ihan mukava elämä ja olen onnellinen. Olen asunut ulkomailla viimeiset 25 vuotta.

Vierailija
14/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin paljasjalkaiset jyväskyläläiset ovat hyvin harvinaisia. Suurin osa asukkaista on tullut tänne vasta opiskelemaan tai muusta syystä myöhemmin elämässä. Toiseksi, aidoilla jyväskyläläisillä ei ole minkäänlaista luonnetta, he vain ovat, asiallisia ja tylsiä - melkein voisi sanoa sieluttomia. He eivät pidä mistään markkinameiningistä eivätkä ymmärrä huumoria. Kyllä heidän kanssaan silti toimeen tulee.

Vierailija
15/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Jyväskylässä melkein päivälleen 15 vuotta ja tässä oma kokemukseni:

Ensinnäkin on vaikea sanoa satunnaisista tutuista ketkä ovat syntyjään täältä ja ketkä muualta, koska moni on tullut opiskelemaan ja sitten jäänyt.

Ehkä syntyperäisen jyväskyläläisen erottaa parhaiten omintakeisesta murteesta, joka on tavallaan aika lähellä sellaista yleiskieltä, mutta sitten on vekkuleita painotuksia sanoissa: minnäää, sinnäää, mitäähh...äh, en osaa varsinkaan kirjoittaa, mutta sellainen jännä painotus sanoissa. Ja tietty omalaatuiset sanat: linkki (bussi), eppu, toppu, kolkki, nelkki (siis koululaisista, eli ekaluokkalainen, tokaluokkalainen...).

Tunnistan myös tuon avoimuuden ja tietynlaisen pirteyden ja ystävällisyyden, toki tännekin jurottajia mahtuu ihan omiksi tarpeiksi. Mutta yleisesti ihmiset ovat avoimia.

Kaupunkia ja infraa on kehitetty viime vuosina tosi pirtsakasti ja kaupunki alkaa vaikuttaa ihan oikealta kaupungilta pikkuhiljaa! Enhä nuori jyväskyläläisten polvi on astunut valtaan ja saanut uudistuksia aikaan. Vielä kun joku tekisi satamalle jotain.

Yksi ihan parhaita puolia on sellainen kuppikuntaisuuden puuttuminen. Jos Turku on asteikolla 0-100 suunnatoman kuppikuntainen ja sisäänpäinlämpiävä täysi 100, niin Jyväskylä on sitä ehkä max. 30. Toki täälläkin on just syntyperäisillä jossain määrin omat piukat piirinsä, mutta tänne on helppo kotiutua muualta. Ehkä just siksi, että porukkaa on tullut sieltä ja täältä.

Vierailija
16/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalainen

Vierailija
17/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin paljasjalkaiset jyväskyläläiset ovat hyvin harvinaisia. Suurin osa asukkaista on tullut tänne vasta opiskelemaan tai muusta syystä myöhemmin elämässä. Toiseksi, aidoilla jyväskyläläisillä ei ole minkäänlaista luonnetta, he vain ovat, asiallisia ja tylsiä - melkein voisi sanoa sieluttomia. He eivät pidä mistään markkinameiningistä eivätkä ymmärrä huumoria. Kyllä heidän kanssaan silti toimeen tulee.

Outoa, että sinulla on tällaisia kokemuksia. Itse olen Etelä-Pohjanmaalta kotoisin nyt jo vuosia Jyväskylässä asunut ja mielestäni nuo mainitsemasi piirteet sopivat ehdottomasti paremmin E-Pohjanmaalaisiin kuin jyväskyläläisiin.

Oma kokemus jyväskyläläisistä on pääosin positiivinen. Oikein mukava ja viihtyisä kaupunki ja kotiseuduilleni en palaisi enää mistään hinnasta!

Vierailija
18/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ton huumorin puutteen ehkä jossain määrin allekirjoitan. Tai sanotaan, että sellainen kyky nauraa itselleen ja sarkasmin taju ei kuulu keskisuomalaiseen luonteenlaatuun. Kun katsoo ihan kaupungin markkinointia ja ilmettä, niin kauhean tasapaksua, tylsää, sini-valko-vihreää. Moderni kasvukeskus järvien ja metsien ympäröimänä, blaa, blaa. Ollaan asiallisia. Ettei vaan tulis keltään sanomista. Siinä kun muuta maakunnat tunnistavat omia erityispiirteitään ja kääntävät ne hauskuuden kautta hyödyksi (esim. Pohjois-Karjala on tästä loistoesimerkki), niin Jyväskylässä ei oikein uskalleta irrotella missään.

Vierailija
19/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa jkyläläinen, jonka tiedän on luokanopettaja, joka lymyili pihamme puskissa odottaessaan että minä lähden töihin ja hän pääsee yhdessä avopuolisoni kanssa rikkomaan yhteisen kotimme ja avioliiton perustan. Avopuolisoni ei millään meinannut ymmärtää, että suhteemme päättyi. Hyppäsi suoraan jkyläläisen hoteisiin, joka muutaman viikon tutustumisen jälkeen vei saaliinsa kotipuoleen esiteltäväksi. Sitten he muuttivat naapuriini, saivat kahden vuoden sisällä erostamme kaksi lasta ja menivät naimisiin. Kukaan heidän ystävistään ei tiedä tarinan alkua. Minusta tuntui, että elämääni jatkoi joku muu. Onneksi risukasaan alkoi ajan myötä paistaa aurinko, mutta jkyläläisiin en tuon sattumuksen jälkeen ole voinut suhtautua normaalisti. Siis eihän ne voi olla järkeviä :D

Vierailija
20/43 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Jyväskylässä melkein päivälleen 15 vuotta ja tässä oma kokemukseni:

Ensinnäkin on vaikea sanoa satunnaisista tutuista ketkä ovat syntyjään täältä ja ketkä muualta, koska moni on tullut opiskelemaan ja sitten jäänyt.

Ehkä syntyperäisen jyväskyläläisen erottaa parhaiten omintakeisesta murteesta, joka on tavallaan aika lähellä sellaista yleiskieltä, mutta sitten on vekkuleita painotuksia sanoissa: minnäää, sinnäää, mitäähh...äh, en osaa varsinkaan kirjoittaa, mutta sellainen jännä painotus sanoissa. Ja tietty omalaatuiset sanat: linkki (bussi), eppu, toppu, kolkki, nelkki (siis koululaisista, eli ekaluokkalainen, tokaluokkalainen...).

Tunnistan myös tuon avoimuuden ja tietynlaisen pirteyden ja ystävällisyyden, toki tännekin jurottajia mahtuu ihan omiksi tarpeiksi. Mutta yleisesti ihmiset ovat avoimia.

Kaupunkia ja infraa on kehitetty viime vuosina tosi pirtsakasti ja kaupunki alkaa vaikuttaa ihan oikealta kaupungilta pikkuhiljaa! Enhä nuori jyväskyläläisten polvi on astunut valtaan ja saanut uudistuksia aikaan. Vielä kun joku tekisi satamalle jotain.

Yksi ihan parhaita puolia on sellainen kuppikuntaisuuden puuttuminen. Jos Turku on asteikolla 0-100 suunnatoman kuppikuntainen ja sisäänpäinlämpiävä täysi 100, niin Jyväskylä on sitä ehkä max. 30. Toki täälläkin on just syntyperäisillä jossain määrin omat piukat piirinsä, mutta tänne on helppo kotiutua muualta. Ehkä just siksi, että porukkaa on tullut sieltä ja täältä.

Mitä tarkoitat satamajutulla? Sitä aluettahan on viime vuosina uudistettu ihan rankalla kädellä. Laiturit ovat kyllä entisellään. Jotain tuollaistakin sinne oli suunnitteilla, en tiedä mikä on tilanne nykyään: http://yle.fi/uutiset/jyvaskylan_satamaan_hulppea_paarakennus_-_suunnit…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi