Kaupungin vuokra-asunnot (pks)
Onko kokemusta kauan meni, että sait vuokra-asunnon kaupungilta? Itsellä hakemus Helsinki, Vantaa ja Espoo. Erotilanne päällä. Raskasta odotteleminen, ei kuitenkaan ole varaa muuttaa yksityiselle. Opiskelen.
Kommentit (39)
Hei nr 13, oletko käynyt kaupungin asunnossa koskaan. Mulla on Helsingin kaupungin asunto Kontulassa. Siistein ja rauhallisin talo, missä olen koskaan asunut, luontoa paljon ja palvelut pelaa.
Aloittajalle, oletko katsonut asuntohelppi.fi-sivuja, siellä on aika paljon kimppakämppiä mutta myös muita, tarjolla usein määräaikaisia, mutta jos sullla on tosi paha tilanne, niin sieltä voisi löytyä edes välisikainen vaihtoehto.
Meille miehen kanssa esikoinen syntymässä, mies opiskelee helsingin yliopistossa ja minä jouduin onnettomuuden vuoksi eläkkeelle, enkä kykene enää entiseen ammattiini, uudelleen kouluttautuminen edessä, mutta nyt tosiaan viimisillään raskaana. Asuttiin yksiössä yksityisellä ja positiivisen raskaustestin jälkeen laitettiin asuntohakemukset (kaksio, kolmio) vvo.lle, nuorisosäätiölle, satolle, helsingin kaupungin asunnoille, ovenialle ja hoasille. Hoasilta ja helsingin kaupungin asunnoilta sanottiin heti että tuskimpa tulette asuntoa saamaan. Kiitos heille rehellisyydestä. Haettiin asuntoa pelkästään helsingistä. Nuorisosäätiöllä oli ihme pompottamista. Ihmettelen jos sieltä kukaan onnistuu koskaan asuntoa saamaan. Hakemukseen tarvittavat liitteet lojuivat heidän pöydällään toista viikkoa kirjekuoressa avaamattomana kun soitin ja kysyin, että oletteko mitä mieltä tilanteestamme, vastaus "Jaa, täältä tämä kuori näyttikin löytyvät pinon alta. Availen tämän ja palataan asiaan myöhemmin.." huoh.. Ovenialta kävimmekin yhtä asuntoa katsomassa mutta sijainti oli hankala autottomalle perheelle (kauppaan 5km matkaa). Satolta saatiin lopulta asunto ja olen ollut heidän toimintaansa tyytyväinen. Tsemppiä ap asunnon hakuun! Kannattaa hakea useammasta eri paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Hei nr 13, oletko käynyt kaupungin asunnossa koskaan. Mulla on Helsingin kaupungin asunto Kontulassa. Siistein ja rauhallisin talo, missä olen koskaan asunut, luontoa paljon ja palvelut pelaa.
Aloittajalle, oletko katsonut asuntohelppi.fi-sivuja, siellä on aika paljon kimppakämppiä mutta myös muita, tarjolla usein määräaikaisia, mutta jos sullla on tosi paha tilanne, niin sieltä voisi löytyä edes välisikainen vaihtoehto.
Joo, odottelen pari viikkoa vielä ja sitten hankin tilapäisasunnon. Nyt on mennyt aikaa ystävien sohvalla.
Miksi olisit ap.jotenkin etuoikeutettu nopeasti saatavaan kaupungin asuntoon? Jonossa on perheitä, pitkään jonottaneita jne.
Sinuna asennoituisin siten että kaupungin asuntoa et saa, et ainakaan kovasti pety.
Opiskelijakämppä, yksityiseltä ( asun 36 neliön asunnossa Pohj.Helsingissä, yksityiseltä. Vuokra veden kanssa 580€)
En oikein ymmärrä miten oletat saavasi pikaisesti kaupungin asunnon?
Opiskelen itsekin ja toki käyn töissä opiskelun rinnalla
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisit ap.jotenkin etuoikeutettu nopeasti saatavaan kaupungin asuntoon? Jonossa on perheitä, pitkään jonottaneita jne.
Sinuna asennoituisin siten että kaupungin asuntoa et saa, et ainakaan kovasti pety.Opiskelijakämppä, yksityiseltä ( asun 36 neliön asunnossa Pohj.Helsingissä, yksityiseltä. Vuokra veden kanssa 580€)
En oikein ymmärrä miten oletat saavasi pikaisesti kaupungin asunnon?Opiskelen itsekin ja toki käyn töissä opiskelun rinnalla
En mä mitään oleta. Kyselen tässä miten muut ovat saaneet kaupungin vuokra-asunnon. Johan heidän sivulla on infoa selkeänä että paljon on ihmisiä jonossa jne. Mietin lähinnä mahdollisuuksiani ja tilanteeni on aika tulenarka. Sen enempää en tässä halua kertoa.
Yksityiseltä opiskelijakämppä? En tiennyt että sellaisia on olemassakaan.
Mä olen ollu 4 vuotta jonossa statuksella erittäin kiireinen....
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollu 4 vuotta jonossa statuksella erittäin kiireinen....
Oho :o. Miten ratkaisit asuntotilanteesi? Mun eräs tuttava (tuli juuri mieleen) oli kanssa pari vuotta asuntojonossa ja yllättäen tuli ilmoitus että pääsee muuttamaan vastavalmistuvaan kämppään. Erittäin kiva kämppä, n. 80m2 ja vähän päälle 800e vuokra.
Valtaosa erittäin kiireellisistä(kään) ei saa sieltä koskaan asuntoa. Itse muutin juuri pois Helsingistä ko. asunnosta.
Kolme kuukautta jonossa tällä hetkellä. Mulla pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna asennoituisin siten että kaupungin asuntoa et saa, et ainakaan kovasti pety.Opiskelijakämppä, yksityiseltä ( asun 36 neliön asunnossa Pohj.Helsingissä, yksityiseltä. Vuokra veden kanssa 580€)
En oikein ymmärrä miten oletat saavasi pikaisesti kaupungin asunnon?Opiskelen itsekin ja toki käyn töissä opiskelun rinnalla
En mä mitään oleta. Kyselen tässä miten muut ovat saaneet kaupungin vuokra-asunnon. Johan heidän sivulla on infoa selkeänä että paljon on ihmisiä jonossa jne. Mietin lähinnä mahdollisuuksiani ja tilanteeni on aika tulenarka. Sen enempää en tässä halua kertoa.
No ei se mikään opiskelijakämppä ole, vuokrasin yksityiseltä asunnon. Mikä siitä tekisi opiskelijakämpän?? Opiskelen JA teen töitä, ikää 29 v, valmistun ensi vuonna. Jään asumaan tähän ellei nyt jotain ihmeitä tapahdu. Ts.omistaja tarvitse asuntoa tms. Hänellä neljä näitä sijoitusasuntoja.
Mitä tarkoitit tuolla yks.opiskelijakämpällä?
Hae kämppää vantaalta! Ei ole kyllä eroa asutko pohjois-helsingissä vai vantaalla.
Sori, nimitin itse kotiani opiskelijakämpäksi. Juu ei, ihan on "normihima". Tsemppiä asunnon etsintään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se mikään opiskelijakämppä ole, vuokrasin yksityiseltä asunnon. Mikä siitä tekisi opiskelijakämpän?? Opiskelen JA teen töitä, ikää 29 v, valmistun ensi vuonna. Jään asumaan tähän ellei nyt jotain ihmeitä tapahdu. Ts.omistaja tarvitse asuntoa tms. Hänellä neljä näitä sijoitusasuntoja.
Mitä tarkoitit tuolla yks.opiskelijakämpällä?
Itse kirjoitit: "Opiskelijakämppä, yksityiseltä ( asun 36 neliön asunnossa Pohj.Helsingissä, yksityiseltä. Vuokra veden kanssa 580€)". Opiskelijakämppä tarkoittaa ainakin mulle hoasin kämppää. Mietinkin jo hetken, että onko olemassa joitain muitakin opiskelijakämppiä. Jos olet sen yksityiseltä vuokrannut, niin ei se silloin ole mikään opiskelijakämppä vaikka opiskelija oletkin. Sitä ihmettelin.
-ap.
Vierailija kirjoitti:
Sori, nimitin itse kotiani opiskelijakämpäksi. Juu ei, ihan on "normihima". Tsemppiä asunnon etsintään
jes, kiitos :) kyllä tää jotenkin ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Hae kämppää vantaalta! Ei ole kyllä eroa asutko pohjois-helsingissä vai vantaalla.
haettu on! -ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, sitä omaa tilannetta kannattaa tosiaan painottaa ja tuoda esiin siinä hakemuksessa. :) itsekin kirjoitin pitkät litaniat kaikkea mahdollista hakemukseen niin tarjottiin tosiaan heti seuraava aamuna asuntoa. En tiedä oliko loistavaa tuuria vai sen mun avautumisen ansiota. Mutta mun kokemuksen mukaan VAVilta on suht helppoa saada asunto, jos on kunnollinen opiskelija tai työssäkäyvä. Useammalle tutullekin tarjottu asuntoa tosi nopealla aikataululla, yhdelle juuri erotilanteessa noin viikossa ja toiselle määräaikaisen vuokrasopimuksen päättyessä parissa viikossa.
Ja 13:lle terkkuja, että ainakaan meidän talossa eikä kavereiden taloissa asu ainuttakaan "riehuvaa matua", eikä kyllä sen puoleen mitään juoppoja tai narkkejakaan, kuten monet luulee. Toki nää talot joiden asukkaita tiedän on uudehkoja taloja hyvällä asuinalueella, ja asukkaat on ihan normaaleja opiskelevia tai työssäkäyviä. Ns. huonommista alueista en tiedä, siellä saattaa olla rauhattomampaa.
Ainakin Helsingin keskustan lähellä olevat kaupungin vuokratalot ovat todella rauhallisia. Lähimpänä maahanmuuttajaa on minun kyläilevä mieheni, kun mennään siskolle käymään. Työssäkäyviä, normaaleja mukavia ihmisiä niissä tuntuu asuvan. Ainakin siskon talo ja piha on aivan ihana ja rauhallinen.
Siis kyllä hoasilta voi saada minikaksion. Minulle tarjottiin sellaista heti opintojen alkuun, Vantaalta. Hommaat jonkun lemmikin, sellaisen kanssa ei voi mennä soluun.
Yksiöt on pitkälti vain maisterivaiheessa tai (kuulemma) jopa perustutkinnossaan pitkälle opiskelleille.
Onko sulla ketään opiskelijakaveria, kaveriasunto hoasilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä oli ennen asuminen kamalaa. Nyt niissä ei voi asua ollenkaan, sellaista maturiehaa on. Huutavat, paskovat, haisevat ja uhkailevat.
Vaikken ookkaan asunut noissa, niin en oikein usko sua. Nää on näitä urbaaneja legendoja. Virkailijan mukaan jokaiseen taloon tulee ns kiintiö, eli ei pelkkiä mamuja tai mielenterveysongelmaisia samaan taloon.
Tällä alueella on ainakin niin että osassa taloja on jopa puolet mamuja ja rappukäytävät karmeassa kunnossa, ja osa taloista on taas lähes mamuvapaita.
Kiitos paljon avusta. Todella toivon että mulle pian soitetaan :)