Hampaitakin hoidetaan nukutuksessa, mutta synnyttää pitää usein ilman mitään kivunlievitystä
Vai voiko näitä asiota edes verrata? Tuntuu kuitenkin hullulta, että vielä 2010-luvulla nainen voi joutua synnyttämään ilman puudutuksia tai muuta kivunlievitystä. Annettunakaan eivät välttämättä tehoa. Milloinhan keksitään turvallinen, täysin varma kivun poistava lääke synnytykseen?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisikin tapa synnyttää ilman riskejä itselle tai lapselle niin hankkisin lapsia. Nyt en voi kuvitellakaan. Ja niille joiden mielestä alatiesynnytys tekee upeaksi äidiksi, niin adoptioäidit ovat miljardi kertaa parempia äitejä kuin monet synnyttäneet (vrt. esim lapsensa laiminlyövät, pahasti mt-ongelmaiset, narkkarit ja alkoholistit jne).
Nyt ihan oikeasti: kuka kuvittelee, että alatiesynnytys tekee upeaksi äidiksi?
No täällä av:lla tuntuu olevan jokaisessa sektio-ketjussa kova alatiesynnytyshuuma päällä ja sektioidut saavat kylmää vettä niskaansa. Hyvä jos tämä ei pidä paikkaansa.
On syytäkin saada kylmää vettä niskaansa. Sektio on itsekäs valinta. Vauvalle on terveellisintä syntyä alateitse.
No voi itku, mikä aloitus. Kyllä synnytys saa tuntua. Jätä mukulat tekemättä, jos kipu pelottaa.
Luuletko, että suurtakaan osaa hammashoidosta tehdään nukutuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin sektiolla ja hoidatan hampaani nukutuksessa. Onneksi nykyään ei tarvitsekaan synnyttää pellon laidalla, tai poistaa tulehtunutta viisaudenhammasta voimapihdeillä.
Minäkin hoidatan hampaani nukutuksessa, mutta sektio on aivan liikaa hermoille. Mitä jos vuotaa tyhjiin? Tai mitä jos synnytys alkaa liian aikaisin eikä sektiota anneta kun se on varattu vasta myöhemmäksi? Noh, tästä syystä olenkin lapseton:(
Jos synnytys alkaa ennen sovittua sektiopäivää hoidetaan leikkaus päivystyksessä.
Kuten minulle. Oma sektioni muuten meni huomattavasti helpommin ja kivuttomammin kuin se viisaudenhampaan poisto.
t.se jota lainasit
Kiitos tiedosta, tuo on hyvä uutinen. Minä olen siis synnytyspelon vuoksi lapseton. En vain luota siihen, että jos jotain yllättävää tapahtuu, niin ketään kiinnostaa minun paniikkini. En kykenisi menemään edes neuvolaan saati pelkopolille anelemaan sektiota oksennuskurkussa paniikkikohtauksen kourissa.
Mulla sama tilanne. Pelkään alatiesynnytystä niin sairaasti, että jään todennäköisesti lapsettomaksi. Tai sitten muutan johonkin sellaisen maahan, jossa saa sektion ihan vain, koska haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä kivulla on tarkoitus, joten ei voi verrata.
Ja mikähän sen raastavan tuskan tarkoitus on? Tuskin se pentu sinne sisälle jää vaikkei sattuisikaan.
No olisiko tarkoitus vaikka saada se pentu pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä kivunlievitys ei ole mikään yksinkertainen asia, koska pitää huomioida lääkeaineen kulkeutuminen ja vaikutukset vauvaankin! Äidin pitäisi myös pystyä olevaan aktiivinen osapuoli synnytyksessä eikä vain maata taju kankaalla, kuten vaikka hammashoidossa hyvinkin onnistuisi.
Miksi äiti ei voisi maata vain tajukankaalla? Siis jos puhutaan oikeasti synnytyspelkoisista, joille alatiesynnytys ajatuksenakin saa paniikkikohtauksen aikaan ja sektiohereillä/rauhoitettuna ei myöskään käy.
Tuleeko se vauva sitten vain sieltä itsestään ulos?
... sektiosta puhe, kuten huomaat, jos luet ajatuksella.
Luin ajatuksella, mutta oli niin epäselvää tekstiä, etten edelleenkään olisi ymmärtänyt, että sektiosta on kyse, jos et olisi erikseen sanonut.
Mainitsen ettei alatiesynnytys tule kyseeseen eikä sektio äidin ollessa hereillä. Mitä vaihtoehtoja jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin sektiolla ja hoidatan hampaani nukutuksessa. Onneksi nykyään ei tarvitsekaan synnyttää pellon laidalla, tai poistaa tulehtunutta viisaudenhammasta voimapihdeillä.
Minäkin hoidatan hampaani nukutuksessa, mutta sektio on aivan liikaa hermoille. Mitä jos vuotaa tyhjiin? Tai mitä jos synnytys alkaa liian aikaisin eikä sektiota anneta kun se on varattu vasta myöhemmäksi? Noh, tästä syystä olenkin lapseton:(
Jos synnytys alkaa ennen sovittua sektiopäivää hoidetaan leikkaus päivystyksessä.
Kuten minulle. Oma sektioni muuten meni huomattavasti helpommin ja kivuttomammin kuin se viisaudenhampaan poisto.
t.se jota lainasit
Kiitos tiedosta, tuo on hyvä uutinen. Minä olen siis synnytyspelon vuoksi lapseton. En vain luota siihen, että jos jotain yllättävää tapahtuu, niin ketään kiinnostaa minun paniikkini. En kykenisi menemään edes neuvolaan saati pelkopolille anelemaan sektiota oksennuskurkussa paniikkikohtauksen kourissa.
Mulla sama tilanne. Pelkään alatiesynnytystä niin sairaasti, että jään todennäköisesti lapsettomaksi. Tai sitten muutan johonkin sellaisen maahan, jossa saa sektion ihan vain, koska haluaa.
Itse entisenä synnytyspelkoisena ja kaksi alatiesynnytystä kokeneena voin suositella kolmatta vaihtoehtoa, eli sitä, että yrittää työstää pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisikin tapa synnyttää ilman riskejä itselle tai lapselle niin hankkisin lapsia. Nyt en voi kuvitellakaan. Ja niille joiden mielestä alatiesynnytys tekee upeaksi äidiksi, niin adoptioäidit ovat miljardi kertaa parempia äitejä kuin monet synnyttäneet (vrt. esim lapsensa laiminlyövät, pahasti mt-ongelmaiset, narkkarit ja alkoholistit jne).
No täällä av:lla tuntuu olevan jokaisessa sektio-ketjussa kova alatiesynnytyshuuma päällä ja sektioidut saavat kylmää vettä niskaansa. Hyvä jos tämä ei pidä paikkaansa.
On syytäkin saada kylmää vettä niskaansa. Sektio on itsekäs valinta. Vauvalle on terveellisintä syntyä alateitse.
No enpä tiedä, onko vauvalle terveellisintä syntyä alakautta. Sektiossa vauva ei ainakaan jää jumiin eikä kärsi hapenpuutteesta eikä vammaudu. Tietty ne pillubakteerit jää saamatta, mutta astma tai allergia on loppujen lopuksi aika pieni juttu esim. cp- tai aivovammaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä kivunlievitys ei ole mikään yksinkertainen asia, koska pitää huomioida lääkeaineen kulkeutuminen ja vaikutukset vauvaankin! Äidin pitäisi myös pystyä olevaan aktiivinen osapuoli synnytyksessä eikä vain maata taju kankaalla, kuten vaikka hammashoidossa hyvinkin onnistuisi.
Miksi äiti ei voisi maata vain tajukankaalla? Siis jos puhutaan oikeasti synnytyspelkoisista, joille alatiesynnytys ajatuksenakin saa paniikkikohtauksen aikaan ja sektiohereillä/rauhoitettuna ei myöskään käy.
Tuleeko se vauva sitten vain sieltä itsestään ulos?
... sektiosta puhe, kuten huomaat, jos luet ajatuksella.
Luin ajatuksella, mutta oli niin epäselvää tekstiä, etten edelleenkään olisi ymmärtänyt, että sektiosta on kyse, jos et olisi erikseen sanonut.
Mainitsen ettei alatiesynnytys tule kyseeseen eikä sektio äidin ollessa hereillä. Mitä vaihtoehtoja jää?
Tekstisi perusteella tunnuit kuvittelevan, että synnytys onnistuu myös tajuttomana. Kirjoita selkeämmin, niin ei tarvitse arvailla. Enkä muuten ollut ainoa, joka tulkitsi viestisi näin.
Vierailija kirjoitti:
No voi itku, mikä aloitus. Kyllä synnytys saa tuntua. Jätä mukulat tekemättä, jos kipu pelottaa.
Luuletko, että suurtakaan osaa hammashoidosta tehdään nukutuksessa?
Niin, hyvän vanhemmanhan tunnistaa hyvästä kivunsietokyvystä ja siitä ettei ole revennyt pahasti synnytyksessä. Muuta ei lapsi vanhemmaltaan toivokaan.
Kannattais hommata sitä zikavirusta suomeenkin että lapsista tulisi pienipäisempiä ja synnytys helpottuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä, onko vauvalle terveellisintä syntyä alakautta. Sektiossa vauva ei ainakaan jää jumiin eikä kärsi hapenpuutteesta eikä vammaudu. Tietty ne pillubakteerit jää saamatta, mutta astma tai allergia on loppujen lopuksi aika pieni juttu esim. cp- tai aivovammaan verrattuna.
1) Ei kannata mennä trolliin.
2) Ei kannata kuvitella, että aivo- tai cp-vammautuminen synnytyksen yhteydessä olisi yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän sen raastavan tuskan tarkoitus on? Tuskin se pentu sinne sisälle jää vaikkei sattuisikaan.
Kipu aiheutuu kohdun lihasten supistumisesta.
No kappas. Voisi sen kai silti saada pihalle vaikkei joutuisikaan kitumaan. Onhan esim. hammassärylläkin syynsä. Se ilmoittaa, että jotain pitäisi nyt tehdä ja pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.se jota lainasit
Itse entisenä synnytyspelkoisena ja kaksi alatiesynnytystä kokeneena voin suositella kolmatta vaihtoehtoa, eli sitä, että yrittää työstää pelkoa.
Luuletko etten 35 vuoden ikään mennessä ole työstänyt pelkoani? Toivoisin kovasti lasta, mutta raskaus ja synnytys ei ole minua varten. Lisäksi uskon oman pelkoni olevan suuremmilla kierroksilla kuin sinulla oli, sillä en voi ajatella edes sektiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu aiheutuu kohdun lihasten supistumisesta.
No kappas. Voisi sen kai silti saada pihalle vaikkei joutuisikaan kitumaan. Onhan esim. hammassärylläkin syynsä. Se ilmoittaa, että jotain pitäisi nyt tehdä ja pian.
Mikä olisi se sun ehdotus kivunlievitykseksi, joka ei vaikuttaisi synnytyksen kulkuun eikä olisi haitallinen sikiölle? Hammassärky ei liity synnytykseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Ei kannata mennä trolliin.
2) Ei kannata kuvitella, että aivo- tai cp-vammautuminen synnytyksen yhteydessä olisi yleistä.
Ei ehkä ole yleistä, mutta mitä jos osuu juuri omalle kohdalle? Pystytkö elämään asian kanssa (syyllisyys, katkeruus suru lapsen sairaudesta)
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet synnyttäis niin ihan varmasti se olisi täysin tuskatonta nykypäivänä.
Kiitos kehuista. Tosin minusta on naisia halventavaa väittää noin. Sehän tarkoittaisi sitä, ettei naiset kykene samaan kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.se jota lainasit
Toivottavasti jäät lapsettomaksi.
En ole halunnut epiduraalia koskaan, en eettis-moraalis-filosofisista vaan ihan neulapelkosyistä. Kieltämättä kivulla oli jokin tarkoitus, yhdessä synnytyksessä paikallispuudutuksista huolimatta selvästi tunsin kun jokin meni vikaan, hälyttelin sitten kätilöitä ja vauva oli kääntynyt synnytyskanavassa väärään asentoon. Toisaalta, yhden synnytin luomuna enkä saanut mitään kivunlievitystä kun oli liian kiirettä, ja saatanastahan se kipu oli. Kipu ei kuitenkaan lamauta vaan pelko lamauttaa, mua ei jostain syystä synnytyskipu ole pelottanut vaan ne neulat mutta en yhtään ihmettele jos jollakin on toisin. Ymmärtäisin niin, että kivuttoman synnytyksen kaipaajat toivoisivat että kivunlievitystä kehitettäisiin edelleen, tuntuu että oletusarvot on panadol ja epiduraali ja pari puudutetta, mutta ehkä olisi jotain jota ei vielä tunneta, joka mahdollistaisi äidin luonnollisen toiminnan mutta turruttaisi kivun pahimman terän pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.se jota lainasit
Luuletko etten 35 vuoden ikään mennessä ole työstänyt pelkoani? Toivoisin kovasti lasta, mutta raskaus ja synnytys ei ole minua varten. Lisäksi uskon oman pelkoni olevan suuremmilla kierroksilla kuin sinulla oli, sillä en voi ajatella edes sektiota.
Ok. Edellisessä viestissäsi kuitenkin sanoit, että harkitset muuttoa maahan, jossa saa sektion halutessaan.
No minä koen sen kyllä haukkumisena kommentit esim "kannattaako niitä lapsia hankkia jos ei ole valmis edes synnyttämään". mutta tosiaan toivottavasti kukaan ei noin oikeasti ajattele.
Lisäksi en ymmärrä miten kukaan voi ajatella ettei pelkosektioita tulisi tehdä. Minusta ne pitäisi olla rahalla ostettavissa ja itse saisi päättää asiasta. Se että joutuu edes neuvottelemaan alatiesynnytyksestä on hirveää oikeasti synnytyspelkoiselle.