Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet voi testata kotonansa, hienoa!

Vierailija
22.04.2016 |

Ei tarvitse käydä lääkärissä ja tuota verikoetta pyytää ja sitten mennä verikokeeseen. Vaihdevuodet testattiin viimeksi, kun olin 48v. ja nyt täytän 51v.
Kuukautiset on mutta hikoilua on ennen kuukautisia ja vittu mä pelkään jo itseäni, kun olen niin ärtynyt ja suutun todella helposti.
Jos mulla nyt sitten on vaihdevuodet niin pääsen suoraan yksityiselle gynelle ja menen tälle yhdelle naiselle joka on perehtynyt vaihdevuosiin ja hormoonikorvaushoidon otan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vähän lisää siitä testistä ja vähemmän omista oireistasi. Kiinnostaa. Siis se testi.

Vierailija
2/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko toi testi kyseessä:

http://www.vaihdevuositesti.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testitalosta tilasin ja hinnaksi tuli 22 euroa postikuluineen ja kirjelähetys.

Mulla siis ollut hikoilua ennen kuukautisia ja olen saamarin ärtynyt. Pelkään jo sosiaalisia tilanteita sillä jos joku ärsyttää niin saatan kyllä raivostua helposti. Tuo kuumotus on tuskattuvaa ennen kuukautisia ja mitään talvitakkia en pysty käyttämään silloin. Tuntuu että tukehdun siihen.

Minä aukaisen ikkunaa ja mies vinkuu että jostain vetää.

Mies sanoo että tuota ärtymystä ollut jo pitempään. Normaalisti olen aina ollut hyvin leppoinen.

Myös kuukautiskierto ollut 26 päivää jo kolmen vuoden ajoin. Sitä ennen kierto oli 28 päivää.

Noi veritestit on liian rasittavia koska pitää saada lähete ja vastaus lääkäriltä sekä käydä verikokeissa. Tiedän jo valmiiksi kenelle gynelle menen. On perehtynyt vaihdevuosiin.

Tuo kotitesti tehdään virtsasta ja kaksi kertaa eri aikana.

Säästyy paljon aikaa ja vaivaa sekä ajoitus mennä gynelle oikeaan aikaan. Otan ehdottomasti hormoonikorvaushoidon. Lapsetkin on vasta 12 ja 14v.

On muuten helkutinmoinen asetelma, kun talossa on kiukkuava 12v.

Vierailija
4/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viola vaihdevuositesti. AP

Vierailija
5/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta, miksi vaihdevuosia pitää testata?  

Vierailija
6/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi arse mähän oon samassa jamassa!! Olen 52 ja ihan v*tun kyrsiintynyt kaikkeen, uhkaan lähtee menee lähes joka päivä. Lapset alkaa olla lähes aikuisia ja tuntuu etten kestä enää sekuntiakaan tätä per(s)e-elämää. Vain niiden takia pysyn vielä kasassa ja kotona. LIsäksi  mies on vielä alkoholisti eikä se haittaa häntä ollenkaan, mun pitää vaan hyväksyä että jeppe juo :(

Vierailija
7/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta nähdään kliininen tarve hormonikorvaushoidon aloittamiselle ja saadaan tehtyä erotusdiagnostiikkaa, jotta voi poissulkea muita sairauksia.

Vierailija
8/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä siitä hormoonikorvaushoidosta on? Mä olen 48v ja rinnat turpoavat kauheiksi jo pitkään ennen menkkoja ja ovulaatiota. En kestä tätä enää kohta. Lisäksi olen kauhean hermoraunio ennen menkkoja ja väsynytkin.

Vierailija
9/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. minä voisin ihan mielelläni testata, ovatko vaihdevuodet alkaneet jo, sillä varhaiset vaihdevuodet altistavat erinäisille sairauksille, mm. osteoporoosille (johon muutenkin on jo sukurasite). Tietäisin sitten hakeutua lääkärin pakeille lääkitystä hakemaan.

Vierailija
10/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli 50 v täällä: hikoilua aika paljon, mutta suorastaan ihanaa, että menkat vihdoin, vihdoin loppuivat!!! Johan niitä ehti 12-vuotiaasta asti kestää.

En harkitsekaan hormonikorvaushoitoa.Ruokavalio on muuttunut kuin itsestään kevyemmäksi ja erittäin kasvispitoiseksi, ja näytän paremmalta kuin vuosiin.

Vierailija
11/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet eivät ole mikään sairaus, joka pitää diagnosoida voidaakseen aloittaa sairauden hoidon. Hirveä lääkebisnes vaan. En ole lääkinnyt vaihdevuosiani millään tavalla.

Vierailija
12/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet eivät ole mikään sairaus, joka pitää diagnosoida voidaakseen aloittaa sairauden hoidon. Hirveä lääkebisnes vaan. En ole lääkinnyt vaihdevuosiani millään tavalla.

Ajattelen samoin enkä kyttää oireita vaan hakeudun hoitoon jos tarvii....

Vierailija
13/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta nähdään kliininen tarve hormonikorvaushoidon aloittamiselle ja saadaan tehtyä erotusdiagnostiikkaa, jotta voi poissulkea muita sairauksia.

Itse en aio ottaa ikinä mitään hormonikorvaushoitoa, joten eipä ole hyötyä tuosta. Ja jos tämänikäinen nainen kokee klassisia vaihdevuosioireita, niin eipä sitä kauheasti tarvitse mitään muita sairauksia epäillä.

Vierailija
14/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta hoidontarpeesta. Vähän jotain pitää kestääkin vrt. murrosikä. Itse otin vaihdevuodet vastaan tyyliin että nyt ollan vähän aikaa murkkuikäisiä ja sen jälkeen tilanne rauhoittuu. Juuri niin kävikin. Nyt olo on loistava taas. Ihanaa kun ei ole menkkoja, pms:ää ja mitä kaikkea, nautin elämästä taas tosi paljon. Ei pidä heti rynnistää hakemaan korvaushoitoa, vaan minusta kannattaa suhtautua siihen viimeisenä hätäapuna, eikä minään automaationa.

Vierailija
15/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla (52 v)alkoi talvella kovat oireet.Yhtä sun toista viheliäistä. Kuumotus oli kuitenkin pahin, joten en kauaa katellut, kun hommasin laastarit.

Syön suht. terveellisesti ja liikun, vaan eipä se kyllä silloin auttanut.

Laastarit auttaa ja hikoilut ym. on enää "muisto vain" eli turhaan sitä kärsimään jos apua saatavilla.

Vierailija
16/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta hoidontarpeesta. Vähän jotain pitää kestääkin vrt. murrosikä. Itse otin vaihdevuodet vastaan tyyliin että nyt ollan vähän aikaa murkkuikäisiä ja sen jälkeen tilanne rauhoittuu. Juuri niin kävikin. Nyt olo on loistava taas. Ihanaa kun ei ole menkkoja, pms:ää ja mitä kaikkea, nautin elämästä taas tosi paljon. Ei pidä heti rynnistää hakemaan korvaushoitoa, vaan minusta kannattaa suhtautua siihen viimeisenä hätäapuna, eikä minään automaationa.

Olen samaa mieltä. Monelle vaihdevuodet ovat vain kehon peruuttamattoman vanhenemisen merkki, mutta siinä on tuo ihana vapauden puoli, jota mielestäni kannattaa jopa juhlistaa! :-)

Vierailija
17/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla (52 v)alkoi talvella kovat oireet.Yhtä sun toista viheliäistä. Kuumotus oli kuitenkin pahin, joten en kauaa katellut, kun hommasin laastarit.

Syön suht. terveellisesti ja liikun, vaan eipä se kyllä silloin auttanut.

Laastarit auttaa ja hikoilut ym. on enää "muisto vain" eli turhaan sitä kärsimään jos apua saatavilla.

Kuinka kauan pitää noita keinoja käyttää? Vuosiako? Sitten kun ne lopettaa, tuleeko oireet?

Vierailija
18/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jotain pitääkin kestää, tämähän on vain ohimenevä vaihe. Mutta riskit pitää arvioida, eli se, kumpi on pienempi paha: lääkitys vai olla ilman lääkitystä. Jos riskit tai oireet ilman lääkitystä ovat suuremmat kuin lääkkeiden sivuvaikutukset, ottaisin lääkityksen.

Ja tämä tulee varhaisia vaihdevuosia ja niiden aiheuttamia oireita pelkäävän ihmisen näppikseltä. Eri asia sitten "ajallaan" tulevat vaihdevuodet, joiden oireet ovat vielä hallittavissa.

Vierailija
19/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oireet ovat kovat, ei saa öisin nukuttua ja hikoilee kuin pieni sika, niin harva jaksaa sillä teholla painaa töitä mitä pitäisi. Varsinkin asiakaspalvelutöissä voi olla molemmin puolin kiusallista, jos toinen menee punaiseksi ja valuu hikeä.

Itse olisin lääkityksen hankkinut, mutta onneksi omat oireet oli sen verran lieviä, että pärjäsin ilman.

Vierailija
20/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nämä vaihdevuodet edeneet kovin kummallisesti. Olen 54-vuotias ja pari vuotta sitten oli aika voimakastakin yöhikoilua n. vuoden verran. Se on kuitenkin loppunut. 

Kuukautiset kuitenkin jatkavat voittokulkuuan säännöllisissä merkeissä Tosin kierto on lyhentynyt 26 päivään ja vuotoa on kunnolla vain yhtenä päivänä. 

Mutta voisihan tuon testata, mikä tilanne ihan mielenkiinnosta. Lääkitystä en koe tällä hetkellä tarvitsevani. Pari vuotta sitten pähkäilin asian kanssa, kun hikoilu aiheutti tietysti unettomuutta ja sen myötä väsymystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä