Liikkeet
Hei. Olen raskaana nyt viikolla 18+6. Tämä on neljäs lapseni. Kysyisin sellaista että onko normaalia jos ei tunne potkuja? Jotain pientä myllerrystä saattaa välillä tuntua mutta todella pientä. Kotidopplerilla kuuluu sydänäänet( tai ainakin uskoisin että on vauvan ). Aikaisemmissa raskauksissa olen tuntenut liikkeet jo pienemmillä viikoilla.
Kommentit (4)
Hei,
vauvan potkut alkavat tuntua noin rv 20-24, mutta useamman lapsen synnyttäneet monesti tuntevat liikkeitä jo aiemmin. Miksi liikkeitä ei vielä tunnu tässä raskaudessa voi selittää se, että sinulla saattaa olla istukka eri paikassa kuin aiemmissa raskauksissa. Edessä oleva istukka vaimentaa liikkeitä huomattavasti.
Kotidoplerilla sydänääniä kuunnellessa tulee ottaa huomioon, että kohdusta voi kuulua kolmenlaisia "sydänääniä": vauvan sydänäänet, äidin verenkierron ääniä ja istukan verenkierron äänet. Istukan verenkierto kuuluu suhahduksina ja äidin syke saattaa kuulua, jos dopleri osuu verisuonen päälle. Vauvan sydänäänet kuuluvat huomattavasti nopeampina kuin äidin. Aikuisen normaali syke on 50-100 lyöntiä minuutissa, sikiön 120-160 lyöntiä. Sikiön sydänäänet kuulostavatkin enemmän hevosen kavionkopseelta kuin sydämen pumputukselta.
Koska tunnet myllerrystä kohdussa ja olet löytänyt sydänäänet kotidoplerilla, vauvalla on varmasti asiat oikein hyvin ja voit olla rauhallisin mielin.
Kiitos rohkaisevia sanoista.
Dopplerilla tosiaan oon kuullut kaksia ääniä, mutta ohjeissa sanottiin juurikin näin että vauvan sydänäänet kuulostaa kuin hevosen laukalta niin olen ne osannut niihin yhdistää. Syke on ollut yleensä 137-150.
No nyt olisi vielä puolitoista viikkoa ultraan aikaa että viimeistään silloin näkee että kaikki olisi hyvin! Ja toivottavasti liikkeet alkaisi tuntumaan ennen sitä että saisi mielenrauhan.
Hei,
vauvasi sydänäänet ovat olleet oikein hyvällä tasolla ja vaihtelua on ollut hyvin. Sekin on tärkeää ja kertoo siitä, että vauvalla on lepojaksoja ja aktiivisempia jaksoja. Sykkeen perusteella vauvasi siis liikkuu normaalisti, vaikka et liikkeitä tunnekaan. Voit odotella tulevaa ultraa hyvällä mielellä :)
Aika monilla kait alkaa tuntumaan kunnolla potkut vasta rv 20-25