Yksi sisarus isälle, muut äidille? Onko kellään kokemusta?
Olemme eronneet mieheni kanssa ihan hyvissä väleissä äskettäin. Nyt minulla olisi työtä tiedossa kotikaupungissani, joka on kaukana nykyisestä asuinpaikastani. Täällä ei ole minulle minkäänlaista työtä tarjolla.
Mietin, että olisiko aivan kummallinen järjestely, jos kaksi lapsista muuttaisivat minun kanssani kotikaupunkiini ja teini-ikäinen jäisi isänsä kanssa? Teini ei haluaisi vaihtaa koulua, mutta ei myöskään oikein tykkää olla meistä muista erossa. Kannattaisiko kuitenkin edes kokeilla sitä, että teini jäisi tänne isänsä kanssa? Välimatka on tosiaan pitkä, kyse on useista tunneista. Kaikki mahdolliset lomat viettäisi minun ja sisarustensa kanssa, koska isä on yrittäjä, eikä juuri lomia voi pitää. Mitä mieltä? Onko muilla kokemuksia asiasta?
Kommentit (32)
Onpa kurja tilanne. Enemmän mä olisin huolissani noista pienemmistä lapsista, siitä että näkisivät isäänsä entistä harvemmin ja vielä tavallaan menettävät isomman sisaruksen siinä samalla :/ Mieheni kertoi kerran, että olisi aikoinaan halunnut muuttaa isänsä luo kun vanhemmat erosivat, sisko olisi jäänyt äidille, mutta äiti ei suostunut ja mieheni totesi, että onneksi ei suostunut vaikka se sillon harmitti, mutta jälkikäteen ymmärsi sen olleen paras ratkaisu.
En syyttäisi tilanteessa Håkania. Håkan on ihan hyvä tyyppi.
Juu 15 v teinityttö sinne vaan isän kanssa makkariin nukkumaan ja polvelle istumaan, kuten eräskin ketju opetti.
Teini on poika ja tykkää kyllä viettää isänsä kanssa aikaa. Teinin kanssa pystyn kyllä suht helposti järkkäämään tapaamisia ja tosiaan olisi kaikki lomat aina yhdessä sisarusten kanssa. Koko kesän, syys-, joulu-, hiihtolomat, pääsiäisen ja myös joitain viikonloppuja.
Ap
Mä olin se teini, joka muutti isän kanssa asumaan. Mutta välimatkaa oli vain puoli tuntia äidin ja sisarusten luokse. Meillä on sisarusten kanssa hyvät ja lämpimät välit, samoin mulla on nykyään hyvät välit kumpaankin vanhempaani.
Pidempää välimatkaa sisaruksistani en olisi kestänyt, onneksi vanhempani laittoivat lapset etusijalle ja asuivat lähekkäin jotta näimme toisiamme usein - niin arjessa kuin lomillakin. Vanhemmista toinen reissasi melko paljon, ja kävi töissä reilun tunnin ajomatkan päässä. Arvostan sitä, että suostui näin joustamaan omasta ajastaan.
Haasteellisinta olisi tosiaan tuo isän ja nuorempien sisarusten suhteen ylläpito. Olen kyllä valmis matkustamaan ja viemään lapsia isänsä luo, koska isällä on niin kovin vähän lomaa. Yleensä 2 viikkoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin se teini, joka muutti isän kanssa asumaan. Mutta välimatkaa oli vain puoli tuntia äidin ja sisarusten luokse. Meillä on sisarusten kanssa hyvät ja lämpimät välit, samoin mulla on nykyään hyvät välit kumpaankin vanhempaani.
Pidempää välimatkaa sisaruksistani en olisi kestänyt, onneksi vanhempani laittoivat lapset etusijalle ja asuivat lähekkäin jotta näimme toisiamme usein - niin arjessa kuin lomillakin. Vanhemmista toinen reissasi melko paljon, ja kävi töissä reilun tunnin ajomatkan päässä. Arvostan sitä, että suostui näin joustamaan omasta ajastaan.
Täällä on nämä lähimmät kaupungitkin muuttotappioalueita, eikä töitä ole. :-(
Ap
Teini varmaan sopeutuu tilanteeseen. Pienemmätkin ehkä jos ovat tottuneet, että isä on poissa. Ehkä voisi toimia? Voihan sitä kokeilla ja sitten teini on valinnan edessä muuttaako teidän perässä. Sinulle työ olisi tärkeä, ellet sitten odota muutaman vuoden ja kituuta jollain työttömyyskorvauksella.
Ap täällä.
Pelkään tosiaan työttömyyttä, kun ikääkin on jo kohta 40v. En oikein uskalla jättää tarjottua paikkaa ottamatta, mutta lapset mietityttävät. Vaikea tilanne.
Osaavat ja kummallakin on oma puhelin, jossa Skype ja whatsapp. Ovat siis alakoululaisia. Muutaman vuoden päästä he pystyisivät myös itsenäisesti matkustamaan isänsä luo, mutta nyt vain teini on siinä iässä, että uskaltaa laittaa itsekseen matkaan.
Puhuttiin jo teinin kanssa, että hän voi kyllä muuttaa mielensä, jos ei halua olla meistä erossa. Ainahan kouluun pääsee missä vaan.