Miksi valtio ei palkkaa omille palkkalistoilleen ohjelmistokehittäjiä, jotka tekisivät terveydenhuollon ohjelmistot
kaikille Suomen sairaaloille ja terveyskeskuksiin? Ihan idioottimaista, että jokainen sairaala tekee omat sopimukset näiden surkeiden firmojen kanssa, jotka toimittavat sutta ja sekundaa ja laskuttavat omien virheidensä korjaamisesta.
Kommentit (10)
Lainatakseni erästä pamppua. Koska insuliinia ja ihmiset niin joku saattaa kuolla. Olen myös ollut ketterästi, mutta systeemi ei saa kaatua.
Siksi, koska niistä ohjelmista vastaa kunnat, ei valtio. Kohta sitten soten tullessa vastaa sairaanhoitopiirit
Tulee halvemmaksi ostaa valmis ohjelmisto kuin palkata koodareita sitä väsäämään. Varsinkin kun valtion virat ovat elinikäisiä eikä irtisanominen käytännössä mahdollista.
Koska ei riitä asiantuntemus. Parempi ostaa koko pökäle ja toivoa että sillä tekee jotai .
Vierailija kirjoitti:
Tuo softa ostetaan ulkomaiselta firmalta.
Tätähän on kokeiltu eikä toiminut hyvin. Ennen oli sellainen puulaaki kuin valtion tietokonekeskus. Jälkiä korjailemaan vieläkin kun tultiin rakentaneekdi niin vaikeasti ylläpidettäviä ja kalliita järjestelmiä, joita on tosi vaikea vaihtaa tai päivittää.
Nuo valtion ja kuntien puljut olivat täysin tehottomia ja jälkeenjääneitä. Tiedän, koska olen itse ollut sellaisessa töissä. Eipä oel niin rentoa ikinä IT-alalla ollut kuin valtion tai kunnan hommissa. Ei ollut kiire minnekään, deadlinet joustivat, pitkät lomat jne.
Nykyisin olen töissä Apotti-hankkeesta kilpailleessa (mutta ei sitä voittaneessa) suuressa it-yrityksessä ja täytyy sanoa että kyllä on ammattimaisuus ja tehokkuus vähän eri laatua kuin näissä valtion ja kuntien suojatyöpaikoissa oli...
Kyllä se vaan niin on että kilpailu pistää aktivoitumaan. Valtion it-keskuksen ei tarvisi kilpailla projekteista, ei voittaa tarjouskilpailuja, ei pitää kiinni deadlineistä asiakastyytyväisyyttä varjellakseen ja reklamaatioilta välttyäkseen. Näinpä siitä aika äkkiä tulisi löysä, tehoton organisaatio.
Koska elämme vapaassa markkinataloudessa ja kunnillakin on itsehallinto.
Ongelma on enemmän siinä, että kun järjestelmä on kerran kilpailutettu, ei siihen tehtäviä muutoksia enää voi kilpailuttaa. Niistä sitten voidaan laskuttaa kunnilta ihan niin paljon kuin tulee mieleen pyytää. Järjestelmän ostohinta on siis lopulta pieni osa kokonaiskustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Koska elämme vapaassa markkinataloudessa ja kunnillakin on itsehallinto.
Ongelma on enemmän siinä, että kun järjestelmä on kerran kilpailutettu, ei siihen tehtäviä muutoksia enää voi kilpailuttaa. Niistä sitten voidaan laskuttaa kunnilta ihan niin paljon kuin tulee mieleen pyytää. Järjestelmän ostohinta on siis lopulta pieni osa kokonaiskustannuksista.
Mutta näin ei tarvitsisi todellakaan olla. Ihan omaa idioottimaisuutta jos ottaa tuollaisen järjestelmän. Avoimen lähdekoodin ohjelmat on paljon turvallisempi vaihtoehto ja voi vaihtaa toimittajaa jos homma ei skulaa.
lue: http://www.apotti.fi/apotti-hanke/