Tarviin apua heti!! Kiire!
Laitoin kananmunat kattilaan ja 6:lle. Sitten kun alkoi kiehumaan nyt 4 minuuttia, niin sammutin levyn.
Kauanko niiden pitää olla kuumassa vedessä, että ovat valmiit!
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla trolli. Eihän kananmunien keittäminen voi aikuiselle olla näin vaikeaa, eihän?
Ei ole koskaan kiinnostanut, mutta jos olet asiantuntija, niin kerro miten teen munan joka on vähän löysä ja kuitenkin kiinteä, ettei tarvitse syödä lusikalla.
Kerroppa se niin testataan. Munia riittää!!!
Laita munat kylmään veteen ja levy kuutoselle, kun alkaa kiehua sammuta levy ja anna olla kymmenen minsaa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan ole koskaan keittänyt munia? Et onneksi laittanut mikroon, kuten joskus on tapahtunut.
Olen itse saanut aika hyviä näin: kun vesi kiehuu, laitan munat ja aika lähtee siitä. 8 min kuluttua kuuma vesi pois ja annetaan jäähtyä kylmässä vedessä. On myös huomioitava, että ei laatuiset ja -ikäiset munat kypsyvät eri lailla.
Olen kyllä. Mutta keittoajat ovat olleet 12-25 minuuttia. Yhdentekevää, kun olen laittanut ne pinaattikeittoon. Kypsiä pitää olla.
Haluaisin munia löysän ja kovan väliltä. Miten sellainen tehdään?
Okei. Otan 9 minuutin kohdalla pois, josta kiehuivat ehken 7 minuuttia. Viimeiset minuutit hiljakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla trolli. Eihän kananmunien keittäminen voi aikuiselle olla näin vaikeaa, eihän?
Ei ole koskaan kiinnostanut, mutta jos olet asiantuntija, niin kerro miten teen munan joka on vähän löysä ja kuitenkin kiinteä, ettei tarvitse syödä lusikalla.
Kerroppa se niin testataan. Munia riittää!!!
Jaa että miten teet munan joka on löysä mutta kiinteä? Jaa-a...
Selvähän se on, että mitä pitempään keittää, sitä kiinteämpi tulee.
Perinteinen löysä muna, lusikalla syötävä on 3½ minuuttia. Siis pannaan muna kiehuvaan veteen ja keitetään se 3½ minuuttia. 7-8 minuutissa tulee kokonaan kiinteä. Siinä välissä sitten on sitten enemmän tai vähemmän löysän ja kiinteän välimuto.
Koska kerran munia riittää, niin siitä vaan kokeilemaan mikä on itsellesi mieleinen löysä ja kuitenkin kiinteä.
Vesi kiehumaan ja tusina munia kattilaan kun kiehuu, Otat ensimmäisen pois vaikka 4 minuutin kohdalla, seuraavan 4½ minuutin kohdalla, seuraavan 5 minuutin jne. Merkkaat munat kun otat pois.
Sitten munat kuppeihin riviin, leikkaat auki ja valitset sinua tyydyttävän löysän mutta kiinteän. Katsot kyljestä mikä oli keittoaika ja jatkossa keität sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan ole koskaan keittänyt munia? Et onneksi laittanut mikroon, kuten joskus on tapahtunut.
Olen itse saanut aika hyviä näin: kun vesi kiehuu, laitan munat ja aika lähtee siitä. 8 min kuluttua kuuma vesi pois ja annetaan jäähtyä kylmässä vedessä. On myös huomioitava, että ei laatuiset ja -ikäiset munat kypsyvät eri lailla.
Olen kyllä. Mutta keittoajat ovat olleet 12-25 minuuttia. Yhdentekevää, kun olen laittanut ne pinaattikeittoon. Kypsiä pitää olla.
Haluaisin munia löysän ja kovan väliltä. Miten sellainen tehdään?
Miten tehdään? No keitetään vähän vähemmän. Herranjumala.
Se optimi terveellinen muna tulee kuulemma 6min kiehumisen jälkeen, kun kiehuu niin levy pois päältä. Tulee kiinteä, mutta ei kuivan kova. Sellanen semikostea keltuainen.
No 9 minuutin muna, josta kiehutettiin 7 ehkä valkuainen lötkö, mutta keltuainen sellainen omituinen. Ei löysä, eikä kova, mutta ei siinä mitään löysääkään ole, mitä tässä nyt haetaan.
UUSI TESTI LÄHTEE NYT.
Laitoin levyn 6:lle ja tällä kertaa sammutan levyn heti, ettei kiehu kauaa. Munat laitoin kylmään veteen. Aloitan laskennan kun kiehuu.
Testasin myös aikoinaan kattilan lämpötilat ja mittasin, että voi tehdä Sous Bideetä.
10 litran kattila ja pidin tunteja aina 1, 2, 3 ja otin lämpötilat ylös. Nyt siitä on taulukko, joten Sous Bideen tekeminen on helppoa.
Tässä enkunkielinen ohje: http://www.thekitchn.com/how-to-boil-eggs-perfectly-every-time-cooking-…
Alhaalta löytyy selitykset koostumuksista ja vaaditusta ajasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä enkunkielinen ohje: http://www.thekitchn.com/how-to-boil-eggs-perfectly-every-time-cooking-…
Tommosia äskön tuli. Mutta haluan löysemmän keltuaisen, mutta niin ettei valkuainen hajoa käsiin.
Nyt alkaa lämpiämään!!
Sammutan levyn heti, kun alkaa kunnolla porisemaan, viimeksi kerkesi olla minuutin.
15:02 ... lämmöt alkaa nousemaan. Kun porina alkaa sammutan ..
15:03:20 sammutan
Oho. Vettä läiskyy yli ..
Vierailija kirjoitti:
Se optimi terveellinen muna tulee kuulemma 6min kiehumisen jälkeen, kun kiehuu niin levy pois päältä. Tulee kiinteä, mutta ei kuivan kova. Sellanen semikostea keltuainen.
Kokeillaan tätä seuraavaksi, jos ei nyt onnaa ..
Laitoin levyn kiinni kun alkoi kiehumaan. Olkoot sen saman 9 minuuttia kun edellinenkin, mutta nyt pidin 6:lla levyä minuutin vähemmän aikaa, eli sammutin heti.
Tää on kyllä niin jännittävää. Kuinka käy munien nyt. :)
15:12 olisi tarkoitus ottaa pois .. odotellaan ..
(Mä oon ihan täynnä, miten mä jaksan syödä kaikki nää munat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommosia äskön tuli. Mutta haluan löysemmän keltuaisen, mutta niin ettei valkuainen hajoa käsiin.
Mut tossa oli viittä eri kypsyysastetta. :)
Melkein samanlainen kuin edellinen. Ei ollut paljoa merkitystä kiehumisen kovuudella. Taitaa tuo lämpötila riittää muutenkin munan kypsentämään.
Vähän kosteampi keskeltä, mutta ei riitä.
Kokeillaan sitten sitä 6 minuutin munaa. Laitoin taas munan kylmään veteen ja sammutan kun alkaa porisemaan.
51 vielä vähän porisee. Harmi etten sammuttanut heti levyä. Kun tämä ohje on sellainen, että levy sammutetaan heti kun alkaa kiehumaan, mutta mikä on se aika kauanko ne ovat lämpimässä on arvoitus. Tarkoitus on olla löysän ja kovan kananmunan välistä.