Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikään ei voi olla lannistavampaa kuin TE-toimiston kanssa toimiminen!

Vierailija
21.04.2016 |

Ja en syytä niitä virkailijoita. Työtähän he vain tekevät, ovat yleensä ystävällisiä ja yrittävät auttaa. Ja pakkohan heidän on noudattaa lakeja ja asetuksia.

Mutta voi hemmetti ... kohdallani aloitettiin selvitys 4.4. "yritystoiminnasta" kun olin tehnyt yhden päivän keikan. Selvityspyynnön pelkkään toimittamiseen meni pari viikkoa! Nyt sitten täyttelin loputtoman selvityksen (sisältäen mm. 10-sivuisen paperisen selvityslomakkeen). Siihenkin meni reippaasti aikaa. Ja nyt heiltä kuulemma kestää VÄHINTÄÄN 3 viikkoa käsitellä selvitys. Eli yhteensä työkeikan tekemisestä siihen, että saan jonkin päätöksen, kestää lähemmäs 2 kuukautta!!!

Koko tänä aikana en tietenkään saa yhtään rahaa. Eikä selvityksen lopputuloksesta ole mitään takeita, saattavat hyvin päättää että olen heidän mielestään kokopäiväinen yrittäjä kun omassa ammatissani pystyin työllistymään joitakin tunteja yhtenä ainoana viikonloppuna.

Eli yhteen himskatin SELVITYKSEEN menee lähes 2 kuukautta!!! Kassa tietysti vain sanoo, ettei voi maksaa mitään ilman myöntävää lausuntoa TE-palveluilta.

Ihan uskomatonta. Ja tosiaan, en syytä niitä virkailijoita. Mutta mitä ja ketä tämä uskomaton hyppyyttäminen ja ylimääräisen työn teettäminen kaikilla tahoilla palvelee?

Eikö olisi paljon järkevämpää ja tehokkaampaa minunkin voida käyttää tämä aika ja energia sen himskatin työn etsimiseen??

Sietämätöntä ja järjetöntä.

Ja joo, olin hemmetin tyhmä kun menin tekemään työkeikan. Sitä vain haluaa työllistyä uudestaan ja silloin ammattitaidon ylläpitäminen on tosi paljon arvokkaampaa kuin pelkkä passiivisuus.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä opimme tietysti sen, että työmmänä jos heittää keikkaa niin se on aina kuutamokeikkaa.  Muutenhan sä et oo enää työtön =D.  Painakaa se visusti mieleenne.

Joo, yhden päivän työ kun "työllistää" koko vuodeksi ... Eivätkä monet (siis yritykset) ole valmiita ottamaan sitä riskiä omaan kirjanpitoonsa, että siellä olisi jotain epäselvyyttä.

Joo, tiedän kaiken siitä miten hemmetin tyhmää on tehdä yhtään mitään kun on työtön. Mutta kun en vain osaa olla laiska ja haluan takaisin työmarkkinoille asap. Siinä toiminta auttaa. Tiesin kyllä, että siitä tulee ongelmia, mutta en tiennyt että näin isoja. TE-toimiston lait kun menivät muuttumaan vuodenvaihteessa. Eivätkä yleensäkään kerro etukäteen mistään mitään, totuuteen törmää vasta jälkikäteen.

Lisäksi, ei se todellakaan julkiselle sektorille säästöjä tuo että tuollainen loputon selvitystyökuorma kaadetaan nyt TE-toimistojen työntekijöiden niskaan. Tuo selvitystyö kun on moninkertaistunut vuodenvaihteen lakimuutoksen jälkeen. Onhan se ihan silkkaa hölmöläisten hommaan.

Minä kun yksinkertaisesti haluaisin vain keskittyä työllistymiseen, mutta kun jotenkin sitä pitää sillä välinkin elää. Säästöt riittävät jonkin aikaa, mutta kyllähän siinä tulee myös huijattu olo, että vuosikausia on selitetty jostain hemmetin hyvinvointivaltiosta ja sosiaalisesta turvaverkosta ja ansiosidonnaisesta kun kiltisti maksaa työttömyyskassan jäsenmaksut ... olisivat alunperinkin kertoneet, että mitään et saa, omillasi olet.

Mietin vaan, että kun lausuntojen antaminen jää pois TE-toimistoilta, niin jatkossahan selvität suoraan tuen maksajalle tilanteen. Meneekö siinä sitten vähemmän aikaa vai pitempään, toivottavasti ei jälkimmäistä! TE-toimistoissa ei voida ottaa kantaa lakimuutoksiin ennen kuin lait on hyväksytty. Sen jälkeen sitten koulutus uuteen ohjeistukseen. Sitten voi kertoa asiakkaille...? Ikävä kyllä näin se menee. Tsemppiä! Mulla on tunne, että sä kyllä työllistyt tai työllistät itsesi. Ehkä viimeistään tulevien uudistusten avulla, kun työttömyysturvaa voi siirtää palkkatukeen tai starttirahaan?

Vierailija
22/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston voisi lakkauttaa tarpeettomana.

Miten pihalla täällä oikein ollaankaan? Uutisissa ollut jo monta viikkoa sitten, että TE-toimistot lakkautetaan olisiko se nyt vuoden 2019 alusta. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tähän tulee muutos. Näin olen ymmärtänyt. Itsensä työllistäminen täytyy saada toimimaan!!!!!!

Miksi Suomessa vihataan pienyrittäjiä sekä työttömiä, jotka antavat kaikkensa löytääkseen paikkansa yhteikunnassa? Ei ihme että talous ei nouse.

Vierailija
24/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tähän tulee muutos. Näin olen ymmärtänyt. Itsensä työllistäminen täytyy saada toimimaan!!!!!!

Miksi Suomessa vihataan pienyrittäjiä sekä työttömiä, jotka antavat kaikkensa löytääkseen paikkansa yhteikunnassa? Ei ihme että talous ei nouse.

Ei vihata vaan nimenomaan tähän kannustetaan. Uskon että muutos lähenee :)

Vierailija
25/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se hemmetin selvitys nyt kuitenkin pitää tehdä, menen sitten töihin vaikka huomenna tai en. Raportoimisvelvollisuus ja kaikki ... Mitään tukia en ole edes nostanut helmikuun jälkeen, mutta silti jokaisesta tekemisestä pitää raportoida ... Lisäksi, miksi hemmetissä maksoin noita veroja kaikki nämä vuodet? Kuvittelin että niillä pidetään hyvinvointivaltiota yllä. 

Mitä sinä nyt oikein selität? Miksi ihmeessä sinä mitään raportoit ja miksi edes olet te-toimiston asiakas jos et nosta tukia?

Sinä et ollut tavallisena työntekijänä tekemässä sitä keikkaa vaan sinulla on y-tunnus ja olet ennakkoverovelvollinen. Vai millä tavalla sinä siitä keikasta laskutit?

Ei tavalliset työttömät edes raportoi palkkatyökeikoistaa työkkäriin vaan kirjoittava työtön-työtön-työtön- työssä 4 t - työtön ... päivärahahakemukseen.

Totta tämä, että selvityspyyntöön annatun vastauksen käsittely voi viedä viikkoja, mutta tämä ei ole totta, että yksittäisestä keikasta joutuu "yrittäjäksi", paitsi jos sen yhden viikonlopun aikana myit koko varaston vuoden aikana tekemiäsi käsitöitä, esimerkiks.i. Myytäviä tuotteita tekevän yrittäjän on vaikeampi vakuuttaa olevansa työtön kuin sellaisen, jonka yritys tarjoaa ainoastaan ja vain jotain työpalvelua, jota joko tehdään tai ollaan tekemättä asiakkaan tiloissa, esim. järjestyksenvalvojana. Sitä hommaa ei oikein voi tehdä kotona varastoon.

Näin se homma oli ennen kuten kuvasit. Laki muuttui nyt vuodenvaihteessa.

Eli olen työtön työnhakija ansiosidonnaisella, sillä määräaikainen työsuhteeni loppui vuodenvaihteessa enkä ehtinyt saada sitä ennen uutta työpaikkaa. Nuo kaikki vuodet tähän vuodenvaihteeseen asti tein siis aivan tavallisena palkansaajana töitä. Nyt haen jatkuvasti töitä. 

Tukia en nosta sen takia, että helmikuu oli viimeisin kuukausi, jolloin olin tekemättä mitään (muuta kuin hakematta töitä), joten silloin sain nostaa ansiosidonnaisen. Maaliskuun alussa tein tuon työkeikan, jolloin ansiosidonnainen meni katkolle noiden selvitysten aloittamisen takia.

Olin viime syksynä selvittänyt, että minulla saa olla toiminimen y-tunnus voimassa (jonka perustin vielä töissä ollessani) ja se ei vaikuta työttömyysturvaan. Tuolloin minulle kerrottiin, että koska toiminimeni ei ollut verottajan rekistereissä eikä minulla ollut velvollisuutta ottaa YEL-vakuutusta. Tämä taas johtuu siitä, että jos toiminimitoiminta jää alle 10 000 euron vuodessa, ei ole verovelvollinen eikä velvollinen ottamaan YEL-vakuutusta. Sain siis syksyllä tiedon TE-toimistosta, että niin kauan kuin vuoden aikainen toiminimitoimintani jää alle 10 000 euron, niin että minusta ei tule verovelvollinen, niin minut katsotaan sivutoimiseksi yrittäjäksi jolloin en menetä oikeuttani työttömyysturvaan. Työttömyyskassa ei tietysti maksa mitään niinä kuukausina jolloin pystyn ansaitsemaan jotain, minkä takia en ole ollut oikeutettu tukiin helmikuun jälkeen joska ansaitsin yli 300 euroa maaliskuun alussa.

Eli pitää erottaa kaksi asiaa: (1) TE-toimiston määrittelemä perustavanlaatuinen työttömyysturva, eli onko henkilö oikeutettu saamaan edes periaatteessa työttömyyskorvausta jos ei ole mitään ansioita; (2) Ansiosidonnaisen maksavan työttömyyskassan määritys siitä, onko sinulla oikeutta saada yhtään rahaa vaikka periaatteellinen työttömyysturva onkin.

Viime vuoden loppuun asti TE-toimisto teki kerran selvityksen siitä, onko henkilöllä oikeutta työttömyysturvaan. Siinä oli mahdollisuutta pitää periaatteellinen työttömyysturva jos sinulle myönnettiin freelancerin tai sivutoimisen yrittäjän status, eli toimintasi katsottiin olevan niin pienimuotoista että se ei estänyt sinua olemasta täysin työmarkkinoiden käytössä. Jos selvityksessä myönnettiin freelancer- tai sivutoimisen yrittäjän status, päätäntävalta kuukausittaisesta ansiosidonnaisen maksamisesta siirtyi kassalle. Eli jokainen kuukausi kassalle piti raportoida onko ansainnut jotain, jonka perusteella he laskivat oliko oikeutettu saamaan heiltä yhtään rahaa.

Tämän vuoden alusta laki muuttui niin, että joka kerta kun työtön työnhakija ansaitsee penninkään freelancerina tai sivutoimisena yrittäjänä, TE-toimisto tekee jokainen kerta uudestaan tuon täysimääräisen selvityksen siitä, onko kyseinen henkilö sittenkin täysipäiväinen yrittäjä, jolloin hänen ei katsota olevan työmarkkinoiden käytössä. Tällöin jopa periaatteellinen oikeus työttömyysturvaan poistetaan ja henkilö jää kokonaan sosiaalisen turvaverkon ulkopuolelle.

Eli tätä selvitystä kohdallani tehdään, ja koska se tehdään kokonaisvaltaisesti jokaiselle henkilölle jokaisen jopa puolen tunnin freelancer-keikan takia, on TE-toimisto niin ruuhkautunut että sen tekemiseen kestää viikkoja, jopa kuukausia.

Selvityksen aikana ei kassa voi maksaa ansiosidonnaista, joten koska kohdallani selvitys alkoi maaliskuun alusta, ei kassa ole siitä lähtien voinut maksaa minulle mitään.

Eli vielä tarkennuksena: kyllä, laskutin y-tunnuksella enkä palkkaverokortilla. Freelancer-verokortti kun poistettiin vuodenvaihteessa, joten jokainen on joko palkansaaja, työtön tai yrittäjä, mitään muita vaihtoehtoja ei nykyään enää ole. "Työllistyminen omassa ammatissa" poistettiin tämän vuoden alussa laista. Y-tunnus taas saa olla ilman että on ennakkoverovelvollinen, koska verovelvollisuus sekä velvollisuus ottaa YEL-vakuutus muodostuvat vasta kun ansaitsee yli 10 000 euroa vuodessa. Kuulostaa isolta summalta, mutta ei sillä yrittäjänä elä. 

Eli kyllä, varsinkin nyt uuden lain tultua voimaan tämän vuoden alusta, jo yhdestä tunnin keikasta voidaan katsoa täysipäiväiseksi yrittäjäksi joka on kaiken yhteiskunnan sosiaaliverkkojen ulkopuolella. Samoin tuo muuttui nyt vuodenvaihteessa, että riittäisi raportoida työttömyyskassaan, vaan nykyään kaikki pitää raportoida myös TE-toimistoon. Tilanne on siis muuttunut tämän vuoden alusta.

Vierailija
26/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n harmituksen.

Voin sanoa, että yhtään ei ole paremmin asiat kun sairastat. Itse olen sairaslomalla ja ns.hyvinä päivinä voisin edistää jollain tapaa uuden ammatin saamista tai tehdä joitain keikkatöitä saadakseni oppia.

MUTTA ei uskalla tai menetän päivärahani ja se olisi katastrofi sillä se on ainoa tuloni ja olen kuitenkin sellaisessa tilanteessa missä en voi edes kokeilla siipiäni tai tutkituttaa vielä olisiko ja kuinka paljon työkykyä jäljellä sillä minulle on tulossa muutama todella suuri leikkaus, joiden myötä tulen olemaan muutaman kuukauden toipilas ja kuitenkin suurimmaksi osaksi olen siinä kunnossa etten kykene työhön ja vasta leikkausten jälkeen voidaan nähdä mitä minun työkyvystä on jäljellä. Olisi silti todella hienoa hyödyntää ne hyvät päivät ja edes tehdä kotona jonkinlaista teoriaa koulutuksen tai työn edistämiseksi, mutta en saa olla minkään koulun kirjoilla tmv. tai joudun selvitysten alle. Itseäni kiinnostaa yrittäminen ja olisi tiedossa alakin missä tahtoisin itseäni työllistää tulevaisuudessa ja edes osittain.

Olisi äärimmäisen tärkeää saada ajatella, että minusta on vielä johonkin. Jo hyvin pienimuotoinenkin yrittäminen pitäisi virkeyttä yllä, vähentäisi masentumisen riskiä, saisi sosiaalisia kontakteja joista voisi hyötyä myöhemminkin, jos tulevaisuudessa pystyisinkin tekemään työtä täyspainoisesti.

Nyt kun sairaspäiväraha loppuu ja pitää hakea eläkettä edes määräaikaisesti niin siinä päätösten välissä pahimmillaan tulisi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jotta on jokin tulo kun odottaa päätöstä eläkkeestä. En saa olla silloin missään muussa mukana. En edes vähää jos meinaan elää. Niin ja kaiken huippu, jos sairaspväraha kerkiää katketa ennen eläkepäätöksen saamista ja joudun ilmoittamaan itseni työttömäksi työnhakijaksi ja jos juuri samaisella hetkellä toivun leikkauksesta enkä siten voi käytännössä ottaa mitään työtä tai infotilaisuuksia vastaan niin te-toimisto kehuu ettei he maksa mitään, vaikka Kela neuvoo niin ja lain mukaan ihmisellä pitää jokin tulo olla. Työtön työnhakija kun voit toki olla tietyin rajoituksin, mutta jos olet kokonaan rajoitettu niin silloinkin kuuluisi saada odotusajalta päiväraha. Käytännössä se ei kuitenkaan välttämättä päde vaan ihminen voi joutua tulottomaksi.

Ketäs siinä sitten uskoo kun Kela sanoo toista ja Te-tsto toista ja millä ihminen elää?

Eikä sieltä osastolta varmaan kauheasti voi asioille tehdä. Puhettakaan, että olisit edes yrittänyt yrittää jotain. Se se vasta soppa olisi. Puhettakaan, että silloin ihminen ei voi tehdä tilanteensa eteen itse mitään jos makaa sairaalassa.

Ei tasan mene yksiin nämä hienot säädökset ja lait.

Vierailija
27/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n harmituksen.

Voin sanoa, että yhtään ei ole paremmin asiat kun sairastat. Itse olen sairaslomalla ja ns.hyvinä päivinä voisin edistää jollain tapaa uuden ammatin saamista tai tehdä joitain keikkatöitä saadakseni oppia.

MUTTA ei uskalla tai menetän päivärahani ja se olisi katastrofi sillä se on ainoa tuloni ja olen kuitenkin sellaisessa tilanteessa missä en voi edes kokeilla siipiäni tai tutkituttaa vielä olisiko ja kuinka paljon työkykyä jäljellä sillä minulle on tulossa muutama todella suuri leikkaus, joiden myötä tulen olemaan muutaman kuukauden toipilas ja kuitenkin suurimmaksi osaksi olen siinä kunnossa etten kykene työhön ja vasta leikkausten jälkeen voidaan nähdä mitä minun työkyvystä on jäljellä. Olisi silti todella hienoa hyödyntää ne hyvät päivät ja edes tehdä kotona jonkinlaista teoriaa koulutuksen tai työn edistämiseksi, mutta en saa olla minkään koulun kirjoilla tmv. tai joudun selvitysten alle. Itseäni kiinnostaa yrittäminen ja olisi tiedossa alakin missä tahtoisin itseäni työllistää tulevaisuudessa ja edes osittain.

Olisi äärimmäisen tärkeää saada ajatella, että minusta on vielä johonkin. Jo hyvin pienimuotoinenkin yrittäminen pitäisi virkeyttä yllä, vähentäisi masentumisen riskiä, saisi sosiaalisia kontakteja joista voisi hyötyä myöhemminkin, jos tulevaisuudessa pystyisinkin tekemään työtä täyspainoisesti.

Nyt kun sairaspäiväraha loppuu ja pitää hakea eläkettä edes määräaikaisesti niin siinä päätösten välissä pahimmillaan tulisi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jotta on jokin tulo kun odottaa päätöstä eläkkeestä. En saa olla silloin missään muussa mukana. En edes vähää jos meinaan elää. Niin ja kaiken huippu, jos sairaspväraha kerkiää katketa ennen eläkepäätöksen saamista ja joudun ilmoittamaan itseni työttömäksi työnhakijaksi ja jos juuri samaisella hetkellä toivun leikkauksesta enkä siten voi käytännössä ottaa mitään työtä tai infotilaisuuksia vastaan niin te-toimisto kehuu ettei he maksa mitään, vaikka Kela neuvoo niin ja lain mukaan ihmisellä pitää jokin tulo olla. Työtön työnhakija kun voit toki olla tietyin rajoituksin, mutta jos olet kokonaan rajoitettu niin silloinkin kuuluisi saada odotusajalta päiväraha. Käytännössä se ei kuitenkaan välttämättä päde vaan ihminen voi joutua tulottomaksi.

Ketäs siinä sitten uskoo kun Kela sanoo toista ja Te-tsto toista ja millä ihminen elää?

Eikä sieltä osastolta varmaan kauheasti voi asioille tehdä. Puhettakaan, että olisit edes yrittänyt yrittää jotain. Se se vasta soppa olisi. Puhettakaan, että silloin ihminen ei voi tehdä tilanteensa eteen itse mitään jos makaa sairaalassa.

Ei tasan mene yksiin nämä hienot säädökset ja lait.

Pahoittelut tilanteestasi.

Omassa tilanteessani harmittaa nimenomaan se, ettei saa olla aktiivinen päästäkseen työelämään. En siis tietenkään kuvittele, että minulle pitäisi maksaa tukia silloin jos onnistun jostain työkeikan saamaan ja sitä kautta laskuttamaan. Senhän pitäisi olla yhteiskunnankin etu: säästän julkisia varoja koska silloin en nosta tukia. Samalla se edistää työllistymistäni.

Mutta se turhauttaa, että kun tuollaiseen erehdyin vähän liian työintoisena, eikä minulle kerrottu silloin kaikkia tietoja (paljolti sen takia, että lakia muutettiin vuoden vaihteessa ja se on hyvin epäselvä, joten sitä on nyt vasta ryhdytty tulkitsemaan, mikä tuottaa näitä tällaisia yllätyksiä), niin joudun käyttämään kohtuuttomasti aikaa selvitysten tekoon, olemaan täysin ilman ansiosidonnaista kuukausia vaikka olen siihen oikeutettu, ja pahimmillaan joku saattaa keksiä että olen kokopäiväinen yrittäjä jolloin minulta evätään kaikki yhteiskunnan sosiaaliturva.

Eli juuri ne asiat, joiden pitäisi olla hyödyksi yhteiskunnalle (tukirahojen säästäminen ja työllistymisen aktiivinen edistäminen) ovatkin sellaisia, joihin erehtymisestä rangaistaan. Se on se mikä turhauttaa, tuo järjettömyys.

Vierailija
28/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pihalla täällä oikein ollaankaan? Uutisissa ollut jo monta viikkoa sitten, että TE-toimistot lakkautetaan olisiko se nyt vuoden 2019 alusta. Huoh.

Unen näit. Huoh.

Vierailija
29/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä arvelen, että vaikka yrittäjyydestä puhutaan loputtomattoman paljon, niin kyse on nimenomaan vain juhlapuheista siihen Neuvostoliiton tyyliin. Raaka totuus taitaa olla se, että ihmiset haluttaisiin saadaan yrittäjiksi jotta heidät voidaan pudottaa sosiaaliturvan ulkopuolelle. Kai tämä "yrittäjyys" on juhlapuheissa sama kuin muinainen "ystävyys ja avunanto" Neuvostoliiton kanssa josta olemme kyllä kuulleet vanhemmiltamme mitä se oikeasti tarkoitti ...

Vierailija
30/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä arvelen, että vaikka yrittäjyydestä puhutaan loputtomattoman paljon, niin kyse on nimenomaan vain juhlapuheista siihen Neuvostoliiton tyyliin. Raaka totuus taitaa olla se, että ihmiset haluttaisiin saadaan yrittäjiksi jotta heidät voidaan pudottaa sosiaaliturvan ulkopuolelle. Kai tämä "yrittäjyys" on juhlapuheissa sama kuin muinainen "ystävyys ja avunanto" Neuvostoliiton kanssa josta olemme kyllä kuulleet vanhemmiltamme mitä se oikeasti tarkoitti ...

Ihmisten siirtäminen vaikka pakolla "yrittäjiksi" myös heikentää AY-liikettä ja muutenkin palkansaajien asemaa. Miksi kukaan haluaisi enää ottaa vastatakseen kaikista työntekijään liittyvistä sivukuluista ja laillisista velvotteista, kun työn voi ostaa yrittäjältä joka kantaa itse kaiken vastuun, tai sitten saada ilmaiseksi kokeiluun työttömän. 

Vierailija
31/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia ap:lle. Olen kerran käynyt läpi tuon selvitysrumban ja siihen loppui minun kohdallani keikkatyön tekeminen. Olen mielummin kokonaan työtön ja nostan täydet tuet. Vähemmän stressiä ja ennen kaikkea varma toimeentulo. Surullista, ettei työhaluisen kannata tehdä keikkatyötä, mutta sellainen on lainsäädäntö nykyään. 

Tämä taitaa olla aika yleistä. Vielä enemmän nyt kun vuodenvaihteessa lakia muutettiin niin, että freelancer/omassa työssään työllistyvän-asemaa ei enää virallisesti ole vaan kaikki jotka eivät ole palkkasuhteissa ovat työttömiä.

Eihän siinä ole talouden kannalta mitään järkeä. Ihmetyttää, että eikö hallitus vain tiedä ja tajua tätä vaikutusta, eivätkö he vain välitä vai onko heille siinä jokin isompi ajatus taustalla (en kyllä osaa kuvitella mikä se olisi)?

Miksi ihmeessä ei koskaan kuunnella esimerkiksi työttömiä ja TE-toimiston työntekijöitä, joilla on sitä oikeaa kokemusta siitä miten asiat toimivat?

Vierailija
32/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unen näit. Huoh.

Kyllä ne lakkautetaan. Nykymuodossaan. Mitä tulee tilalle, jää nähtäväksi.

Vierailija
33/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä kun kolme ässää yhdessä kannustaisi televisiossa pienyrittäjiä ja työttömiä.  Hii-op, hii-op, hii-op ja sitten taputukset ja hymyt päälle.  Niinistö vois takavasemmalla katsoa vähän kieroon "mitäs he**ettiä tämä taas on?"

Vierailija
34/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unen näit. Huoh.

Tosi on. Homma aiotaan järkeistää. Lopultakin.

Vierailija
35/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minäkin ymmärrän, että tätä se muuan tuttuni tarkoitti!

Tähän nimittäin liittyy vielä se vinkeä juttu, että ei ole mitään yksiselitteisiä ohjeita siitä, milloin joku katsotaan päätoimiseksi ja milloin on osa-aikainen. Jokaisen tapauksen siis yksittäinen virkahenkilö ratkaisee parhaan ymmärryksensä mukaan - toivottavasti se riittää.

Voitte uskoa, että pienipalkkainen virkamies lentää selälleen, kun saa tietää jonkun "työttömän" tekevän jotain konsultaatioita tai luentoja noin 500 euron tuntiveloituksella! Siinä onkin pähkäilemistä, montako päivää tämä henkilö onkaan tehnyt töitä pitääkseen sen luennon, vai vetikö sittenkin sen ihan kylmiltään oman väitöskirjansa pohjalta. 

Näissä "itsensätyöllistävissä" työttömissä on nimittäin tohtoreita ja insinöörejä, ei ne kaikki ole asentajia, ratsastuksenopettajia ...

Vierailija
36/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unen näit. Huoh.

Kuntahan siihen tilalle änkeää eli ojasta allikkoon.  "Aktivointi" ainakin alkaa toimimaan ihan eri mittakaavassa.  Kohta ei tarvi kunnallisverojakaan maksaa, kun kunnat toiminnot saadan tuotettua peruspäivärahan hinnalla.

Katsos nyt on vähän sellanen ongelma, kun te-toimistot ei lähetä kunnille riittävän hyviä aktivoitavia tyyppejä.  Siellä on varastossa vaikka mitä asiantuntemusta, mutta vaan jotain moniongelmaisia (=työkkärin tädille vittuillutta) tuodaan näytille.  Mieti miten vain taivas on rajana.  Tarviit kouluun sijaisia?  No prob kunnalta (ent. tet) löytyy.   Siis tähähän kunnat on valittanut, että tilanne on älytön kun he eivät voi "hoitaa" tätä työttömyysongelmaa.

Vierailija
37/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unen näit. Huoh.

Kuntahan siihen tilalle änkeää eli ojasta allikkoon.  "Aktivointi" ainakin alkaa toimimaan ihan eri mittakaavassa.  Kohta ei tarvi kunnallisverojakaan maksaa, kun kunnat toiminnot saadan tuotettua peruspäivärahan hinnalla.

Katsos nyt on vähän sellanen ongelma, kun te-toimistot ei lähetä kunnille riittävän hyviä aktivoitavia tyyppejä.  Siellä on varastossa vaikka mitä asiantuntemusta, mutta vaan jotain moniongelmaisia (=työkkärin tädille vittuillutta) tuodaan näytille.  Mieti miten vain taivas on rajana.  Tarviit kouluun sijaisia?  No prob kunnalta (ent. tet) löytyy.   Siis tähähän kunnat on valittanut, että tilanne on älytön kun he eivät voi "hoitaa" tätä työttömyysongelmaa.

Totta on että aktivointi lisääntyy :) Kunnat odottavat tätä muutosta kieli pitkällä koska ovat joutuneet maksamaan pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatukimenoista niin ison siivun! Ihan varmasti tulee aktivointia se on selvä. Tosin epäilenpä vahvasti että kuntakaan pystyy ihmeisiin ;)

Vierailija
38/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://vnk.fi/documents/10616/2287640/Hallituksen+linjaus+maakuntahallinnon+teht%C3%A4v%C3%A4t+5.4.2016/101bc0ea-ca53-43a8-9252-c66e073bfe80

ELY -keskukset ja TE -toimistot lakkautetaan ja niiden vastuulla olevien

palveluiden järjestämisvastuu on maakunnilla. TE-palveluiden järjestämisessä

hyödynnetään järjestäjä - tuottaja - mallia. Maakunnat pääsääntöisesti sopivat TE -palveluiden

tuottamisesta laissa säädetyt kriteerit täyttävien kuntien, yksityisten tai kolmannen

sektorin tuottajien kanssa.

Tuolta linkistä  voi lukea että työkkärit lopetetaan, sivulta 2.

Vuonna 2019 tulee tapahtumaan se että työttömät siirtyvät pääasiassa kuntien vastuulle.

Sittenpä kunnat pääsevät lukemaan kaikki työkkäritiedot mitä on niihin vuosien aikana kirjoiteltu.

Vierailija
39/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto kulkee aivan omia polkujaan. Käytännössä joku virkailija saattaa ihan mielivaltaisesti tehdä karessi päätöksen, tai toinen jättää toimimatta toimittamasi lomakkeen eteenpäin, ja siinä sitä sitten ollaan. Kymmenen vuotta sitten katsoin tuota touhua sen pienen hetken, kun olin työttömänä.

Kyllä sossu ja kela ovat suorastaan Jumalan lahjoja Suomen kansalle, kun verrataan työkkäriin! En tiedä sitten, että onko sinne oikeasti virkailijoilla sitten koulutusvaatimuksia, vai mistä johtuu että työntekijätkään ei tiedä omia velvollisuuksia ja lakeja?

Esim. minulle virkailija valehteli ihan suoraan päin naamaa, että sillä haenko ammattikorkeakouluun vai yliopistoon ei ole merkitystä työmarkkinatuen kannalta. Hain sitten yliopistoon vain (ja pääsinkin), ja kun hakupaperit oli laitettu eteenpäin niin sama virkailija sanoi minulle, että olisin saanut työmarkkinatukea, jos vain olisin laittanut hakupapereihin myös amk-paikkoja..... Ja niin monia muitakin juttuja siellä sattui että huh! Miten voikaan olla verovaroin ylläpidetty lafka niin täynnä mielivaltaista toimintaa. Ja nuo selvityspyynnötkin tulevat naamakertoimen mukaan; toiset joutuvat selvittämään ja odottamaan päätöstä 3kk (joka on mielivaltainen, ja ei valitusoikeutta), kun taas toiset eivät tismalleen samassa tilanteessa joudu selvittämään mitään. Ei sitä paikkaa ainakaan lakien ja ohjeiden mukaan johdeta, se on varma.

Vierailija
40/46 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaa talous voittaa ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä