Kaksoistutkinnosta ei saa yo-lakkia edes. Tiesittekö? Mulle uusi tieto.
Olin eilen jatkokoulutusinfotilaisuudessa. Siellä kerrottiin, että kaksoistutkinnon suorittanut ei saa ylioppilaslakkia (ja ei sit ole sama kuin lukion suorittanut. Ei saa lukuon päättötodistusta.) Minä luulin, että saavat lakin, kun kerran kirjoittavat
He siis käyvät amiksen ja joka päivä on koulun jälkeen amiksen lisäksi 2 tuntia lukioaineita.
Ilmeisesti lakin saa, jos suorittaa kolmoistutkinnon. Ilmeisesti se on mahdollista harvoissa amiksissa vain, jotka ovat lukioiden lähellä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä.ei olisi ollut ryhtiä niin paljon, että olisin lähes koko päivän niiden käytännönläheisten ja lukukielteisten oppilaisen seurassa ja sitten kumminkin iltapäivisin aina menisin lukumoodille oppimaan lukion aineita.
Mistähän tuo tieto käytännönläheisistä ja lukukielteisistä oppilaista on tullut.
Niitä on niin lukiossa kuin ammattikoulussa. Itse olen käynyt molemmat ja ollut opettajana molemmissa.
Silloin aikoinaan ammattikouluun tuli nämä gaussinkäyrän molemmat reunat ja se keskivertoporukka meni lukioon. Päämäärätietoiset opiskelijat, jotka tiesivät miksi haluavat isona tulivat ammattikouluun. Kaksoistutkintokaan ei monelle ollut jatko-opintojen takia oleellinen, koska ammattikoulupaperit riittävät jatkoon ja itseasiassa, niillä on helpompikin päästä korkeakouluun.
Ylioppilastutkintoon vaaditaan huomattavasti vähemmän kursseja kuin jos suorittaa lukion päättötodistuksen myös.
Siskontyttö suoritti viime keväänä kaksoistutkinnon ja pisti lakin päähänsä. Kirjoitukset toki pitää läpäistä, ei riitä pelkkä lukion oppimäärän suoritus.
Poika suoritti kaksi vuotta sitten kaksoistutkinnon, sai siis valmiiksi. Raksapuoli amiksessa ja lukiosta kirjoitti ne pakolliset. Lakki löytyy, mutta purppuralla nauhalla, kuten joku täällä jo kirjoitti. Aikaa meni se kolme vuotta. Keväällä oli ensin perjantaina ammattikoululla kevätjuhla, ja lauantaina lukiolla tien toisella puolella yo-juhla, missä AMMATTILUKION käyneet lakitettiin omana ryhmänään. Nyt opiskelee amk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilastutkintoon vaaditaan huomattavasti vähemmän kursseja kuin jos suorittaa lukion päättötodistuksen myös.
Tarkistin asian ammattikoulussa kolmoistutkinnon suorittaneen lapseni todistuksesta: lukiokursseja on suoritettu 51 , eli ne ovat olleet ammattikoulun yleisaineitten sijasta. Eikä niitä opiskeltu "iltapäivisin ammattikoulun jälkeen" vaan erillisillä jaksoilla. Lukiokursseilla oli useamman eri ammattilukiokurssin oppilaita samassa ryhmässä.
Lukekaa erikseen laki, mitä siellä sanotaan ylioppilaskirjoitukseen osallistumisoikeudesta. Itse en viitsi, kun lakki on tuossa kaapissa.
Ylioppilaslakki on ollut alun perin yliopisto-opiskelijoitten "univormu". Siihen aikaan kaikki ylioppilaat saivat opiskelupaikan yliopistossa toisin kuin nyt. Eikö sitten ammattikoulupohjalta yliopistossa opiskeleva ole oikeutettu lakkia käyttämään, vaikka virallisesti ylioppilas = yliopistossa opiskeleva onkin?
Toisaalta, miksi se lakki niin tärkeä on? Minun mielestäni on tärkeintä se, että ammattikoulupohjalta voi hakea ja päästä korkeakouluun ja yliopistoon. Eihän ylioppilaslakkia enää käytetä edes vappuna.
Jaa, no tuossa tredussa ne kaksoistutkintoa lukevat ovat lukiokurssilla joka päivä muiden oppituntien jälkeen. Ilmeisesti on eri käytäntöjä
Ap
Ei kaikki ylioppilaat ennenkään päässeet yliopistoon. Sinne pääsi karsintakursseille ja jos niistä ei selvinnyt parhaimpien joukossa, niin putosi.
Lääkikseen oli pääsykoe, jossa oli mm latinan koe.
Miksi sitten wikipediassa esitellään kaksoistutkintolakki purppuran värisine nauhoineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin asian ammattikoulussa kolmoistutkinnon suorittaneen lapseni todistuksesta: lukiokursseja on suoritettu 51 , eli ne ovat olleet ammattikoulun yleisaineitten sijasta. Eikä niitä opiskeltu "iltapäivisin ammattikoulun jälkeen" vaan erillisillä jaksoilla. Lukiokursseilla oli useamman eri ammattilukiokurssin oppilaita samassa ryhmässä.
Lukekaa erikseen laki, mitä siellä sanotaan ylioppilaskirjoitukseen osallistumisoikeudesta. Itse en viitsi, kun lakki on tuossa kaapissa.
Ylioppilaslakki on ollut alun perin yliopisto-opiskelijoitten "univormu". Siihen aikaan kaikki yliopp;ilaat saivat opiskelupaikan yliopistossa toisin kuin nyt. Eikö sitten ammattikoulupohjalta yliopistossa opiskeleva ole oikeutettu lakkia käyttämään, vaikka virallisesti ylioppilas = yliopistossa opiskeleva onkin?
Toisaalta, miksi se lakki niin tärkeä on? Minun mielestäni on tärkeintä se, että ammattikoulupohjalta voi hakea ja päästä korkeakouluun ja yliopistoon. Eihän ylioppilaslakkia enää käytetä edes vappuna.
Se uniformu, mistä lakki on jäänne, on ajalta ennen yo-kirjoituksia. Silloin lukion käyneet menivät kutakuinkin yksitellen yliopistoon, jossa opettajat/rehtori heitä tenttasi, usein suullisesti ja päästyään opiskelemaan heistä tuli ylioppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten wikipediassa esitellään kaksoistutkintolakki purppuran värisine nauhoineen?
Olen itse saanut kaksoistutkintoni valmiiksi 2009. Kaksoistutkinnon suorittanut saa valita usein kolmesta lakista; ammattilakki (ei kaikilla aloilla?), kaksoistutkintolakki tai yo-lakki. Meillä kaksoistutkintoon lukion puolelta kuului pakolliset kurssit aineista: äidinkieli, englanti, ruotsi, lyhyt/pitkä matematiikka, fysiikka, kemia, biologia ja liikunta. Itse opiskelin vielä filosofiaa ja historiaa, koska halusin osallistua näiden reaalikokeisiin ja muista kirjoitettavista aineista kävin syventävät kurssitkin. Kirjoitin itse äikän, enkun, ruotsin, historian ja filosofian. Lakiksi valitsin yo-lakin.
Kolmoistutkinnossa taas opiskellaan se ammatti, lukion pakollinen oppimäärä kokonaisuudessaan ja kirjoitetaan ylioppilaaksi. Itse en päässyt heti valmistuttuani halumaani jatkokoulutukseen, joten välivuotenani päätin päivittää tutkintoni kolmoistutkinnoksi ja suoritin töiden ohella loputkin lukion pakolliset kurssit aikuislukiossa ja päätin käydä vielä kirjoittamassa matematiikan.
Kaksoistutkinnon suorittamiseen meni 3 vuotta ja yhdessä lisävuodessa sain sen päivitettyä kolmoistutkinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin muistiinpanoistani, että lukion opinto-ohjaaja sanoi näin: ylioppilaslakkia ei saa, jos ei ole 75 kurssia lukion oppimäärää suoritett ja lukion päättötodistus+yo-todistus=ylioppilaslakki.
Ap
Sanoiko todella noin vai kuvittelitko että sanoi noin ja kirjoitit sen tuossa muodossa muistiinpanoihisi?
En jaksanut lukea koko viestiketjua, olet jo ehkä saanut vastauksen, mutta:
Itse kävin Tredussa kaksoistutkinnon, lakki oli saman näköinen kuin ylioppilaslakki, mutta nauha oli eri värinen.
Vierailija kirjoitti:
34
Opo puhui nimenomaan kaksoistutkinnosta ja että siitä ei saa ylioppilaslakkia. Kaksoistutkinnon saa juurikin siten, että kirjoittaa ylioppilaskokeissa sen minimimäärän kokeita ja suorittaa niiden lukiokurssit istumalla pari tuntia päivässä lukiotunneilla.Hän sanoi että tuosta puuttuu lukion pakollisia kursseja, vaikka oppilaan kirjoittamista aineista kurssit on käyty. Tälläin yo-lakkia ei laiteta päähän. Kun kaikki pakolliset lukiokurssit + yo-todistus = lakki.
Oli sit varmaan vaan väärässä.
Ap
Otathan huomioon että kaksoistutkintolakki ja ylioppilaslakki ovat kaksi eri asiaa
Minä valmistuin kaksoistutkinnosta 2014 ja meillä ainakin sai lakin. Sai valita ottaako Amis, yo vai kaksoidtutkinto lakin. Kaksoidtutkinto lakin melkein kaikki otti joka on siis sama kuin yo lakki, mutta tummanliila raita sen mustan sijaan.
Minusta hän sanoi noin ja tarkistin vieläukana olleelta mieheltäni, miten hän asian ymmärsi.
53 sanoo lukeneensa tredussa kaksoistutkinnon ja nauha on eri värinen. Voisko olla kuntakohtaista? (Outoa kyllä, jos olisi) Minähän oli just Tredun tilaisuudessa.
Oli muuten huono tilaisuus, kun kysyjiä viittasi paljon, mutta sanottiin, ettei oo aikaa kysymyksille kuin parille.
Lisäksi wikipediassa on kaksoistutkintolakki esitelty.
Ap
Moni ammattilukio on yhteistyössä aikuislukion kanssa, silloin lukion oppimäärään riittää 45 kurssia sen 75 kurssin sijaan.
Suoritin vuonna 2009 kaiksoistutkinnon ja silloin osa osti kaksoistutkintolakin, osa ylioppilaslakin. Itse valitsin kaksoistutkintolakin, mutta taisin olla vähemmistössä. En tiedä, onko käytännöt seitsemässä vuodessa muuttuneet, mutta valmistuessani kaksoistutkintoon lakin hankinta oli ihan oma päätös eikä kaksoistutkintolakkia edes kovin hyvin tunnettu.
46 tarkisti myös lakin värin: ihan normaali mustareunainen ylioppilaslakki tuo muutamia vuosia sitten 51 lukiokurssilla ja jokseenkin vaatimattomalla ylioppilastodistuksella hankittu on. Ei ollut koskaan muusta vaihtoehdosta puhettakaan.
Kyllä samassa ammattikoulun päättäjäistilaisuudessa on jaettu myös ylioppilaslakit kuin ammattikoulutodistuksetkin.
Sitähän me emme voi tietää, onko jossakin olemassa uudet tänä vuonna voimaan tulevat säännöt ylioppilaslakin käytöstä.'
Mutta kertoisitko meille, miksi tässä nimenomaan se LAKKI on niin tärkeä? Eihän sillä lakilla pääse jatko-opintoihin, eikä edes baariin kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna sen paremmin kuin muutkaan.
Itse olen suorittanut ko. koulussa ns. Amis-lukiolinjan.
Sain lakin, amispäättötodistuksen, lukiopäättötodistuksen (jossa luki tammerkoskenlukion aikuislinja) ja yo-paperit.
Meillä oli lukioaineissa lukion opettajat ja amis-aineissa amisopettajat ja viimeinen neljästä opiskeluvuodesta oli iltalukiota.
En tiedä miten homma nykyään hoidetaan, mutta näin siis ennen vanhaan.
Mikä sua vaivaa? Johan täällä on selitetty että kaksoistutkinto on amis ja lukio eikä siitä saa lakkia. Kolmoistutkintoon tulee noiden kahden lisäksi yo ja siitä sen lakin saa jos läpäisee kirjoitukset.